
,12.117.2-  to; 1,  

Hanoi Cable to TimesDiscusses RON ' 
By BERNARD GWERTZMAN 

setae to TM Now York Tim* 

WASHINGTON, Jan. 20 - 

North Vietnam has reiterated, 
in a message to The New York 
Times, its apparent position 
that American prisoners will 
not be released until the Nixon 
Administration agrees both to 
withdraw all its forces from; 
South Vietnam and to end its 
support of the Government ofj 
President Nguyen Van Thieu. 

The statement was virtually 
identical to comments made by 
spokesmen for Hanoi in recent 
weeks and to declarations in 
the news media. It was sent 
last Sunday to A. M. Rosenthal, 
managing editor of The Times, 
in reply to eight questions 
cabled by Mr. Rosenthal to 
Premier Pham Van Dong of 
North Vietnam on Jan. 4. 

The Times had sought 
clarification of Hanoi's nego-
tiating position, specifically 
whether the prisoners would be 
released in return for a firm 
withdrawal date. Critics of the 
Administration's policy believe 
the setting of such a date 
would result in the release of 
the prisoners. The Administra-
tion has maintained that Hanoi 
also wants Washington to end 
its support of the Saigon Gov-
ernment as part of a seven-
point "all or nothing" nego-
tiating position. 

Nixon's Statement 
In a television interview on 

Jan. 2, Mr. Nixon said that the 
possibility of a total troop with-
drawal in exchange for the re-
lease of the prisoners had been 
discussed with the North Viet-
namese at the Paris peace talks 
but that Ilanol had "totally re-
jected" such an approach. 

Senator George McGovern, 
Democrat of South Dakota, 
charged next day that Mr. Nixon 
bad deceived the public. Mr. 
McGovern, who met with North 
Vietnamese officials in Paris 
last summer, has insisted that 
Hanoi will recognize an an-
nouncement of a firm with-
drawal date as a sign that 
support for Saigon has ended 
and will release the nearly 400 
prisoners. 

The Times in its cable asked,  

"In view of the contucting ac-
counts" about Hanoi's position, 
"if the United States set a firm 
troop withdrawal date, would 
you agree to the release of 
American prisoners in your con-
trol?" 

Mr. Dong was also asked: 
"Would you negotiate on mili-
tary withdrawals and the re-
lease of prisoners completely 
separate from questions pertain-
ing to the political future of 
Vietnam?" 

There were also such ques-
tions as what constituted an 
American withdrawal and what 
constituted the end of political 
support of Saigon. 

On Jan. 6. before The Times 
had received a reply to its 
questions, the North Vietnam-
ese spokesman in Paris, Xuan 
Thuy, said publicly that if the 
United States wanted to dis-

- engage from the war and to 
repatriate its fir onOrb, It should 
- • ___Serese. - 	. 	s 

"give up aggression, stop the 
Vietnamization of the war, pull 
out from South Vietnam all the 
troops, stop backing the 
Nguyen Van Thieu bellicose 
puppet group." 

Mr. Thuy's remarks were 
printed on the front page of 
The Times on Jan. 7. 

Hanoi's answer to The Times 
signed by Ngo Dien, director of 
the Press and Information De- 
partment. was sent through 
the North Vietnamese mission 
in Paris on Jan. 15. Without 
answering any of the questions 
directly, Mr. Dien repeated 
Hanoi's attack on the Nixon 

' Administration. 
"At the present time, placed 

in the obligation of carrying out 
a gradual withdrawal of United 
States troops, President Nixon 
has nonetheless not resigned 
himself to putting an end to 
his war of aggression," he said. 
"Putting into effect his policy 
of Vietnamization, he means to 
continue it through the inter-
mediary of the clique of 
Nguyen Van Thieu." 

Mr. Diem added that "b1 
raising at the same time the  

'prisoners' question and the 
withdrawal of United States 
troops without renouncing all 
engagement and support in 
favor of the Nguyen Van Thieu 
puppet clique, President Nixon ,  
aims not to bring a solution' 
to the aforementioned funda-1 
mental problem, but simply to 
allay the legitimate demands of 
the American people." 

U.S. Summarizes Exchange 
On Monday Mr. Rosenthal 

thanked Mr. Dien by cable for 
his reply but said that The 
Times, after much considera-
tion, had decided not to pub-
lish the material "since its con-
tent is identical to previous 
statements made by your Gov-
ernment and subsequently 
printed by The New York 
Times." 

The Times decided to report 
the exchange after it learned 
that the United States Govern-
ment had obtained Hanoi's reply 
to the paper as well as the 
paper's questions and that a 
brief summary of the exchange 
was included in a weekly report, 
distributed for Government use 
by the Foreign Broadcast In-
formation Service, a bureau of 
the Central Intelligence Agency. 
The report is made available to 
newsmen covering the State 
Department. 

The report said that the Viet-
namese Communist media tad 
so far not mentioned Mr. Rosen.- 
that's communication to Mr. 
Dong. 

The Government summary 
said: 

"The Vietnamese news agen-
cy's service channel to Paris on 
the 15th carried Rosenthal's 
questions along with a message 
from Ngo Dien. Ignoring Rosen-
there specific questions, Dien 
implied that Point I, on Unit 
States withdrawal and prison.' 
release, could not be separati 
from Point II, on a posit 
settlement in South Vietnaf  



N 

...The Episode of 'The Times Papers' 

On January 4 (it is now disclosed), 

A. M. Rosenthal, managing editor of 

the New York Times, sent a cable to 

Premier Phan Van Dong of North Viet-

nam embodying eight questions about 

Hanoi's negotiating position. A re-

sponse, signed by Ngo Diem, director 

of the Press and Information Dept., was 

transmitted through the North Viet-

namese mission in Paris on January 15. 

Twu days later, Rosenthal cabled Diem 

his newspaper's thanks for the response 

but said it had decided not to publish 

it "since its content is identical to pre-

vious statements made by your govern- 

ment and subsequently printed by The 

Times." 
The episode has come to light be- 

▪ 	

cause U. S. government agents appar- 

.. 

▪ 	

entry obtained copies of the exchange 

and excerpts from it were included in 

a report distributed for government use 

by a bureau of the CIA. It was inter-

preted in that report as confirming the 

U. S. position that Hanoi has insisted 

upon linking release of the ptisoners 

of war with a . "political settlement"—. 

rather than with merely fixing a dead- 

line for U. S. withdrawal. After learn-

ing of the government summary, The 

Times yesterday printed its own version 

of the story, which appears to sustain 

the CIA interpretation. 
At a time when the attempted sup-

pression of relevant documents has 

stirred a major national debate—with 

The Times itself very honorably involved 

in that argument—the paper's initial 

decision to withhold publication of the 

exchange seems deeply questionable. Its 

position is not enhanced by its failure 

to publish the full text of the questions 

and answers when it finally reported 

the episode yesterday. 
On the substantive issues real clari-

fication could be achieved only if the 

U.S. explicitly offered to fix a date in 

return for release of the PWs—an offer 

we have so far refused to make. But 

wherever the chips may fall, we see no 

convincing justification for The Times' 

incomplete record. 
In the context of the current nation-

al dispute over full disclosure,, the epi-, 

sode can only provide grist for..the se-

Crecy mills. 



„,,:,:-VV,41MOW:4?0,1*,,,WiPlak.r'..3,4e1414 -VA*440,44051.40110044110storcawm.MOMION.,.. 

Letters to the Editor I
.................................s..07 

For the Record 
It seems La me and others 

on The Times that your ed-
itorial of January 22 criticiz-
ing the initial decision of The 
Times not to print a reply 
from North Vietnam In re-
sponse to some questions we 
asked concerning the prison-
ers of war was based on 
some misconceptions of a 
rather complicated chain of 

volt F.9 involving a fairly 
simple journalistic principle. 
I believe that a chronology 
will set the record straight. 

1. On January 2, President 
Nixon said Lhat the possibil-
ity of a total troop withdraw-
al in exchange for the release 
of prisoners had been dis-
cussed with the North Viet-
namese at the Penis peace 
talks but that Hanoi had 
totally rejected such an ap-
proach. The administration's 
position was that the North 
Vietnamese had made release 
of the prisoners conditional 
on American withdrawal , of 
support from the South Viet-
namese government. 

2. On January 3, Senator 
McGovern said that Hanoi 
would recognize the an-
nouncement of a firm with-
drawal date as representing 
the end of support for Saigon 
and would release the four 
hundred prisoners. 

3. It seemed to us that 
there was a contradiction 
here that might be clarified 
by direct questions addressed 
to Hanoi. 

We sent Hanoi a list of 
questions designed to find 
out whether the release of 
the prisoners was conditional 
only on.the troop withdrawal 
date or was also linked to 
the political future of South 
Vietnam. 

4. On January 6, before the  

Times had received a reply 
to its questions, the North 
Vietnamese spokesman in 
Paris issued a statement 
making it clear that the re-
lease of the prisoners was 
not only linked to a with-
drawal date, but to an end 
of backing the Thieu "belli-
cose puppet. army.” 

5. These remarks were 
printed on the front page of 
the Times on January 7. 

6. On January 15, the Times 
received a relatively brief 
reply from Hanoi that did 
not answer any of our ques-
tions directly, but made it 
quite clear again that Notth 
Vietnam believed that the 
release of the prisoners was 
linked to an end of support 
of the South Vietnam gov-
ernment. 

7. There was a discussion 
among the editors and cor-
_ respondents involved at The 
Times. They believed that 
the thrust of The Times' 
questions had in effect been 
answered on January 6 by 
the North Vietnamese, and 
printed in The New York 
Times on January 7, and 
that the reply from the 
North Vietnamese to The 
New York Times did not add 
anything to the situation 
that we 'had not already 
printed.Therefore the deci-
sion was taken not to print 
the North Vietnamese reply. 

This decision was based 
on what seems to us to be a 
simple journalistic principle. 
Newspapermen ask lots of 
questions and receive lots of 
replies. They then have to 
decide whether the replies 
they receive present any new 
information. 

If a newspaper took the 
position that every time It 
asked a question it was duty.  

bound to print every reply 
it received, it would no 
longer be a newspaper, but 
a mimeograph machine and 
a propaganda machine for 
anybody or any government 
to whom it addressed ques-
tions. 

Obviously this would re-
sult in a situation In which 
a newspaper had the choice 
either of refraining from 
asking questions, or turning 
over the decision on what 
appeared in its news columns 
to the people or government 
which received the questions. 

I dare say it happens every 
day on the New York Post 
that reporters ask questions, 
do not receive pertinent re-
plies and make the decision 
not to print the replies they 
do receive. 

On January 20, The Times 
learned that a brief sum-
mary of the exchange of 
questions and answers was 
included in a weekly report 
distributed for United States 
government use by the For-
eign Broadcast Information 
Service, a bureau of the Cen-
tral Intelligence Agency. This 
report is made available to 
newsmen covering the State 
Department. 

We also heard incorrect 
rumors had been circulating 
in Washington, as the result 
of the brief government re-
port, that the North Vietna-
mese reply to our questions 
con t a I ned information or 
views that were new or sig-
nificant. To prevent these 
rumors from circulating and 
getting credence, and thus 
creating confusion about the 
Issue, we decided to print the 
whole story of the exchange 
Including the chronology, 
which we did-on January 21. 

A. M. ROSENTHAL, 
Managing Editor.. 



'1111W ,̂b.ar 69-01 35th Avenue 
Jackson Heights, NY 
11377 

Mr. James Reston. 
The New York Times 
229 West 43rd Street 
New York NY 10036 

January 26, 1972 

Dear Mr. Reston: 

The,Times received a deserved slap on the wrist from The New York Post 
last Saturday for its disclosure of correspondence between Hanoi and 
the Times on the POW issue,w-ithout printing the text of the eight 
questions sent by A.M.Rosenthal and the answers received from Xuan Tnuy. 

In view of President Nixon's representation of Hanoi's position presented. 
over national television last night, it is hoped that the Times will now 
see fit to correct this oversight by publishing the entire text of the 
Rosenthal/Thuy exchange so that your readers can judge for themselves 
exactly what Hanoils.position is. There is no credible reason why your 
readers should accept on faith the Times' statement that Thuy's reply to 
your questions were "identical to previous statements made by your 
Government," 

The Tiwet, jeL:entjv teceived vbe John Peter Zenyer Awald for its de(aleatitm 
to the principle that the ,people have a "right to know." Disclosure of 
the aforementioned correspondence Dow would represent a fitting demon-

. stration that the Times continues to subscribe to this philosophy. 

Sincerely, 

/ 

 

Jerry Policoff 

cc: Senators Jacob Javits 
George McGovern 
Edward Rennedy 
Birch Bavh 
Edmund Muskie 
J.W. Fullbright 
Mike Gravel 
Fred Harris 
Vance Hartke 
Hubert Humphrey 

Representatives Shirley Chisolin 
Paul mccloskcy 

Mayor John Lindsay 


