Tlye New Pork Times
Times Synare

A.M. ROSENTHAL
MANAGING EDITOR

February 7, 1972

Mr. Jerry Policoff
69-01 35th Avenue
Jackson Heights, New York 11377

Dear Mr. Policoff:

[ have seen a copy of your letter to Mr,
Reston. We believed, and still do, that a newspaper
has the right to ask questions without committing
itself to run the answers if the answers present
no new information, or repeat what has already been
said. If it were otherwise, a newspaper would turn
itself into a propaganda mimeograph machine. I am
attaching a letter that I wrote to the New York Post
that sets forth our position in detail.

Sincerely,

cc: Mr. Reston R




jTo'the Editor: ' S | T

The Netwr Pork Times

Tunes Square
A.M.ROSENTHAL Ly
MANAGING EDITOR o .
‘ . ; January 24, 1972
1‘: ' v ‘ L e
t_'
The Editor o .
"New York Post = -
210 South Street Wl o & p
. New York, New York 10002 LU &

It seems to me and others on The Times that your

_editorial of January 22 criticizing the initial decision

of The Times not to print a reply from North Vietnam in
response to some questions we asked concerning the prisoners
of war was based on some misconceptions of a rather compli-
cated chain of events involving a fairly simple journalistic
principle. I believe that a chronology will set the record
straight. g .

1. On January 2, President Nixon said that the
possibility of a total troop withdrawal ‘in exchange for =-
release 'of prisoners had been discussed with the North
Vietnamese at the Paris peace talks, but that Hanoi had

=

-totally rejected such an approach. The administration's

position was that the North Vietnamese had made release of
the prisoners conditional on American withdrawal of support
from the South Vietnamese government.

~

‘2. On January 3, Senator ‘lcGovern said that Hanoi

‘would recognize the announcement of a firm withdrawal date
. as representing the end of support for Saigon and would release
- the four hundred prisoners. : : -”

-

a2 o 5. It seemed to us that there was a contradiction
here that might be clarified by direct questions addressed to
Hanoi. We sent Hanoi a list of questions designed to find
out whether the release of the prisoners was conditional 2nly
on the troop withdrawal date or was also linked to the volit-
ical future of South Vietnam.

4. On Jénuary 6, hefore The Tires had received a

~Teply to its questions, the North Vietnanese spokesman in
_Paris issued a statement makine it clear that the release of

the prisoners was not only linked to 2 withdrawal date, but

to an end of backing the Thieu "bellicose puppet group."

1

-

.y



The Editor 2= A 1/24/72

F 5

= 5. These remarks were printed on the front page of
The Times on January 7. ¢ D

6. On January 15, The Times received a relatively
brief reply from Hanoi that did not answer any of our ques-
"tions directly, but made it quite clear again that North
Vietnam believed that the release of the prisoners was linked
to an end of support of the South Vietnam government.

‘ 7. There was a discussion among the editors and
correspondents involved at The Times. They believed that

. the thrust of The Times's questions had in effect been

answered on January 6 by the North Vietnarese, and printed
in The New York Times on January 7, and that the reply from
the North Vietnamese to The New York Times did not add any-
thing to the sicuation that we had not already printed.
Therefore the decision was taken not to print the North
Vietnamese reply. 4 ' :

: This decision was based on what seems to us to be
a simple journalistic principle. Newsnapermen ask lots of
‘questions and receive lots of replies. 'They then have 2>
decide whether the replies they receive present any new

- information. . , _

-

If a newspaper took the position that every time

..it asked a question it was duty bound to print every reply
it received, it would .no longer be a newspaper, but a mimeo-

graph machine, and a propaganda machine for anybody or any
government to whom it addressed questions.

Obviously this would result in a situation in which
.a newspaper had the choice either of refraining from asking
questions, or turning over the decision on what appeared in
its news columns to the people or government which received
the questions. I dare say it happens every day on the New
York Post that reporters ask questions, do not receive perti-
nent replies, and make the decision not to print the renlies
they do receive. R Y : .

On January 20, The Times learned that a brief
summary of the exchange of questions and answers was in-
cluded in a weekly report distributed for United States

- _~government use by the Foreign Broadcast Information Service,

a bureau of the Central Intelligence Agency. This report

~is made available to newsmen covering the State Department.

o A



s S o Wy e s
e S s I TP RC Sadiaimiiion 1 Tyyann, v ot e

" .The Editor | -3~ Co 1/24/72

= =

We also heard incorrect rumours had been circulating
*in Washington, as the result of the hrief government report,
that the North Vietnamese reply to our questions contained
information or views that were new or significant. To pre=
vent these rumours from circulating and getting credence, and
thus creating confusion about the issue, we decided to print
.the whole story of the exchange including the chronology,
which we did on January 21. T

5

Fd

Sincevely, )

/
totee (7
A. M. Rosenthal y—

) =l

. s S e o R SO
Managing Editor —~ % 2
The New York Times - e
. . L 7
- . &:;. ¢
— -
¢ (=3



