World Journal Tribune, New York, Tuesday, February 14, 1967

JFK's Aide Says Author Broke Pact

BOSTON, Feb. 14 (AP)---Former presidential assistant Kenneth P. O'Donnell said today that William Manchester, author of "Death of a President," promised him that none of the information he gave Manchester would be published before the 1968 election.

O'Donnell said in an interview with the Boston Globe that he and other aides of the late John F. Kennedy consented to be interviewed for the book "only on the basis that none of the information would appear" before the next presidential election.

"For him to say now that the agreement referred to the book and not to magazine articles is silly on its face," O'Donnell said.

Manchester "never mentioned magazine serialization to me," O'Donnell said. "This wasn't any contract with Sen. (Robert F.) Kennedy. This was his promise to me."

Further Cuts Sought In Manchester Book

By JUDSON HAND World Journal Tribune Staff

A journalist who represented Sen. Robert F. Kennedy in editing William Manchester's controversial book "The Death of a President" today declared the over the book, he replied, manuscript should have been changed more.

"If I'd had my way there hemently that they were emwould have been a hell of a lot ployees of the senator or Mrs. more changes," said John Seigenthalter, editor of the fused all payment for work on Nashville Tennessean, by telephone. Without being specific, he indicated he thought the changes should have been in pasages dealing with President Johnson and with "personal" reactions of Mrs. Jacqueline Kennedy.

Seigenthalter was reacting to remarks by Manchester on a television show Sunday in which he said "overzealous employees" of the senator and Mrs. Kennedy blew up controversy over the book.

"Had the Kennedys read the book last spring I think we would have been spared much," said Manchester.

NOT EMPLOYEES

Seigenthalter and Edwin Guthman, national news editor of the Los Angeles Times, who also represented Sen. Kennedy, went over the manuscript with Evan Thomas, editor-inchief of Harper & Row, the publishing house.

had been more specific on the proved.' TV show. I'm not sure I know what he's talking about."

Asked if he thought he'd helped "blow up" controversy 'That's not the way I'd put it.'

Both journalists denied ve-Kennedy. Both said they'd rethe book.

Neither would comment on Manchester's statement that "the difficulties arose on lower levels when there were employees who know they would be answerable to the Kennedys and who were understandably over zealous in their suggestions."

"I don't have any idea to whom he's referring," said Seigenthalter.

At the same time, Thomas said he was "appalled" that a letter from him to. Seigenthalter and Guthman had been made public. He said he re-garded the letter as a "privileged" communication.

The letter, which Manchester said he'd never seen, was reported to state that the book was "in part gratuitously and tastelessly insulting to President Johnson."

Thomas declared that "the overall tone of the letter was Guthman, reached by tele- that it was a very good book-

phone, said "I wish Manchester too good a book not to be im-

He said the letter had said nothing he hadn't said. "to Manchester's face" when the two were going over the manuscript line-by-line.

Seigenthalter said he and others involved in editing the book for the Kennedys had declined to present their case on a network television show.

"The book's a best seller before it's been published," he said. "Why should I publicize it further?"

However, he said he may speak up later "if there are a number of inaccuracies in the book, as I suspect there may be."