
638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 

LIBERTY LOBBY, INC., Plaintiff, v. DOW JONES & COMPANY, 
INC., et al., Defendants 

Civil Action No. 84-3455 

UNITED STATES DISTRICT COURT FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 

July 10, 1986, Filed 

COUNSEL: Mark Lane, 105 Second Street, N.E., Washington, D.C. 20002, for Plaintiff. 

Robert P. LoBue, Patterson, Belknap, Webb & Tyler, 30 Rockefeller Plaza, New York, NY 10112, for Defendant. 

OPINIONBY: JACKSON 

OPINION: 	 MEMORANDUM AND ORDER 

Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 
JACKSON, J. 

Plaintiff Liberty Lobby, Inc., an organization engaged in the espousal of causes, charges defendant Dow Jones & Company, Inc., publisher of The Wall Street Journal ("The Journal"), with libel. n1 Specifically, it alleges that The Journal published two defamatory articles, the first, a 1984 report by co-defendant Rich Jaroslovsky describing Liberty Lobby as "far right 	. . [and] anti-Semitic[,]" and the second, a 1985 column by hon-defendant Suzanne Garment describing in-court proceedings in an earlier suit by Liberp,y Lobby against another publication. n2 This case is presently before the Court on defendants' post-discovery motion for summary judgment/judgment on the pleadings. The Court finds the case to be governed by both settled law and a trilogy of cases recently decided by the Supreme Court this term and, for the reasons set forth below, will grant defendants' motion in its entirety and dismiss the complaint with prejudice. 

nl Jurisdiction is conferred by 28 U.S.C. @ 1332 (1982). 

n2 See Liberty Lobby, Inc. v. National Review, Inc., No. 79-3445 (D.D.C. filed Dec. 21, 1979). 

Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 

I. 

In September, 1984, The Journal published a news report by Jaroslovsky which formed the initial basis for this action. Appearing under the headline, "Racial 

LEXIS® NEXIS° LEXIS® NEX1S° LEXIS® NEXIS° Services of Mead Data Central, Inc. 



Purist Uses Reagan Plug," the article describes how one Roger Pearson allegedly 
parlayed a letter of commendation from President Reagan to promote his own 
publications. As part of its exposition of Pearson's past, the story stated: 

Other Pearson writings appeared in Western Destiny, a magazine 
published by the far right, anti-Semitic Liberty Lobby. Mr. Pearson 
edited Western Destiny briefly in the mid-1960s and wrote several 
books on race and eugenics that were issued by Liberty Lobby's 
publishing arm. These pamphlets are still sold by the National 
Socialist White People's Party, the Arlington, Va. based American Nazi 
group; Mr. Pearson says he doesn't have any connection With that 
group. 

Wall St. J., Sept. 28, 1984, at 56, col. 1. In its "first cause of action" 
(hereinafter Count I), Liberty Lobby maintains that it never "published" Western 
Destiny, nor did its avowed "publishing arm" ever "issue" books by Pearson; that 
none of its publications was ever sold by the National Socialist White People's 
Party; and that it is not "anti-Semitic," although it is willing to admit to 
Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 

being anti-Zionist. 

Following a change of counsel Liberty Lobby amended its complaint to assert 
four additional "causes of action" (hereinafter Counts II-V), each corresponding 
to an allegedly libelous section of an October, 1985, column by Garment. See 
Garment, There's Nothing Like a Libel Trial For an Education, Wall St. J., Oct. 
11, 1985, at 28, col. 3. n3 

n3 Garment was covering the National Review trial before another judge of 
this court. In the National Review case, Liberty Lobby alleged that the magazine 
had libeled it in an article linking it with the National Caucus of Labor 
Committees and the presidential candidacy of Lyndon LaRouche. The National 
Review counterclaimed, also for libel, alleging that articles in Liberty Lobby's 
weekly magazine, The Spotlight, had made false assertions about The National 
Review. In June of 1983, the judge granted The National Review's motion for 
summary judgment dismissing Liberty Lobby's complaint and granting it partial 
judgment on its counterclaims. The court then presided over a jury trial on 
damages and the remaining counterclaims, with judgment ultimately being entered 
on a verdict awarding The National Review $1 in compensatory and $1,000 in 
punitive damages against Liberty Lobby. 

Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 

Count II alleges a republication of the defamation asserted in Count I by the 
following sentence: "Still pending is a Liberty Lobby suit against The Wall 
Street Journal, which last year called Liberty Lobby 'anti-Semitic' and reported 
that it had published various tracts by a promoter of racial betterment through 
genetic selection." 

Count III concerns the following passage in Garment's column: 

Across the room with Mr. [Willis] Carto [Liberty Lobby's founder and 
chief executive] were the bearded Mr. [Mark] Lane [attorney for 
Liberty Lobby] in friendly navy blazer and gray slacks, a young female 

LEXIS® NEXIS LEXIS NEXIS® LEXIS NEXIS® 
Services of Mead Data Central, Inc. 



paralegal with the kind of nose that suggests the presence of a trust 
fund, and a young, good-looking black female lawyer in a high-collared 
blouse. The moment the jury filed in - all black, as is not uncommon 
in the District, [of Columbia] - you began to suspect that Mr. Lane 
might have something in mind. 

Count IV complains of the following: 

So we see the Liberty Lobby standing up in court and calling Mr. 
[William F.] Buckley [publisher and editor of The National Review] 
racist, most likely calculating that black jurors will be too 

Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 

hypnotized by this possibility to consider other facts important. This 
is not just an ordinary lawyer's trick. This is breathtaking in its 
daring. Most of us would be embarrassed to appeal to a racial or 
religious minority audience so crudely. We know the Fair Play Patrol 
would at once swoop down and cart us away. But the Carto team is of 
sterner stuff, able to put its head down and go for broke. 

Count V, the final "cause of action," concerns a paragraph which reads: 

It gets you thinking about libel suits in general and their place 
in democratic politics. They are in vogue now, especially as a way to 
fight the press. Without a doubt current journalistic habits deserve 
some fighting against. Still, these suits attacking pernicious speech 
generate their own share of pernicious speech. Trials held to fight 
destructive ugliness in American public life provide their own arena 
in which the parties can make ugly appeals. Highly public events like 
a blazing newspaper headline, or Louis Farrakhan wowing, them at 
Madison Square Garden, can be a grim sight. But believe me, Mark Lane 
in front of the jury also generates a distinct shiver. 

II. 

Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 
	

LEXSEE 

Defendants contend that the record they have amassed in the course of 
discovery here demonstrates conclusively that each and every statement in the 
Jaroslovsky article is either true or a non-actionable opinion, and that 
Jaroslovsky and The Journal have shown that they published without the "actual 
malice" required as a predicate to their liability. Thus, summary judgment is in 
order on Count I. The Garment column, says The Journal, is unmistakeably 
opinion/commentary on its face and may claim First Amendment sanctuary, 
entitling it to judgment on the pleadings on Counts II-V. 

Those aspects of the Jaroslovsky article which Liberty Lobby says are false -
aside from its being "anti-Semitic" - are the assertion that Pearson's books 
were "issued" by its "publishing arm" and are still being sold by a Nazi 
organization. In truth, says Liberty Lobby, Pearson's books were published by 
"Noontide Press," which has no formal, entity-to-entity relationship with 
Liberty Lobby. Defendants cite to discovery responses made by Liberty Lobby 
which strongly support an inference that Liberty Lobby and Noontide Press share 
a common alter ego in the person of Carto who, for practical purposes, 
"controls" both. Liberty Lobby's only response is a single short, conclusory, 

NEXIS' LEXIS' NEXIS' LEXIS NEXIS 
Services of Mead Data Central, Inc. 



(and evasive) affidavit by Carto denying it, and Liberty Lobby's anti-Semitism 
as well, from which it argues that the issue is clearly one of fact 
necessitating a trial. 

Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149: 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 

Whether Noontide Press is, in fact, the "publishing arm" of Liberty Lobby, 
and Willis Carto and Liberty Lobby are one and the same for purposes of this 
case, however, the fact is immaterial, for the assertion that they are is not, 
on its face or otherwise on this record, defamatory in the least of Liberty 
Lobby but for the allegedly pejorative characterization of the entire 
conglomerate as "anti-Semitic." 

At the outset, the Court suspects, as the district judge held in Liberty 
Lobby, Inc. v. National Review, Inc., No. 79-3445, slip op. at 7-10 (D.D.C. Apr. 
20, 1983), that the term "anti-Semitic," as Jaroslovsky has used it, is probably 
constitutionally protected opinion. See Oilman v. Evans, 750 F.2d 970, 974-84 
(D.C. Cir. 1984), cert. denied, 	U.S. 	, 105 S. Ct. 2662 (1985). To the 
extent that "anti-Semitism" might be said to be an objectively verifiable fact, 
n4 however, it is difficult to imagine a case in which the evidence of it would 
be more compelling. Liberty Lobby admits to being anti-Zionist, but not 
necessarily anti-Semitic, the difference being that anti-Zionists are 
antipathetic toward Jews only as a political force and not as a racial or 
religious entity. There may be such a distinction, but it cannot be made with 
respect to Liberty Lobby's obvious 

Working on "Next Page". 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L Rep. 1468 	 LEXSEE 

Whether Noontide Press is, in fact, the "pu ishing arm" of Liberty Lobby, 
and Willis Carto and Liberty Lobby are one a the same for purposes of this 
case, however, the fact is immaterial, for e assertion that they are is not, 
on its face or otherwise on this record, 	famatory in the least of Liberty 
Lobby but for the allegedly pejorative c racterization of the entire 
conglomerate as "anti-Semitic." 

At the outset, the Court suspects as the district judge held in Liberty 
Lobby, Inc. v. National Review, Inc , No. 79-3445, slip op. at 7-10 (D.D.C. Apr. 
20, 1983), that the term "anti-Se tic," as Jaroslovsky has used it, is probably 
constitutionally protected opini . See 011man v. Evans, 750 F.2d 970, 974-84 
(D.C. Cir. 1984), cert. denied, 	U.S. 	, 105 S. Ct. 2662 (1985). To the 
extent that "anti-Semitism" mi t be said to be an objectively verifiable fact, 
n4 however, it is difficult t imagine a case in which the evidence of it would 
be more compelling. Liberty obby admits to being anti-Zionist, but not 
necessarily anti-Semitic, t e difference being that anti-Zionists are 
antipathetic toward Jews ly as a political force and not as a racial or 
religious entity. There y be such a distinction, but it cannot be made with 
respect to Liberty Lobb 's obvious mindset here. Defendants have amassed through 
discovery a vast colle ion of circumstantial evidence of Liberty Lobby's 
institutional anti-Se itism in its most malign sense; n5 Liberty Lobby offers 
once again only Car 's affidavit of denial to refute it. 
Press Alt-H for H p or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 

LEXIS NEXIS4  LEXIS® NEXIV LEXIS NEXIS 
Services of Mead Data Central, Inc. 



n4 It has been observed that "the state of a man's mind is as much a fact as 
the state of his digestion. " Commissioner v. Culbertson, 337 U.S. 733, 743 n.12 
(1949), quoting Edgington v. Fitzmaurice, 29 L.R. Ch. Div. 459, 483. 

n5 The evidence is collated and summarized in the 133-page affidavit of 
defendants' counsel, Robert P. LoBue, in support of the motion for summary 
judgment, with supporting exhibits. 

Liberty Lobby, it appears, maintains a multi-volume archives file labeled 
"Jews" which contains some 20 years of press clippings dealing with Jews, 
Judaism, and Israel. The file includes articles with such titles as "Moves to 
Outlaw Jewish Gestapo," "Communism is Jewish." "Israel is also Crooks' Promised 
Land," "A Summary of Zionist and Israeli Acts of Terrorism (1920-1984)," "The 
Jews are Not Israel - Fifty Reasons Why," and "The Theory and Practice of 
Anti-Semitism." 

More important, however, than its collection of what others have written are 
its own publications and public statements. Running throughout issues of The 
Spotlight, Liberty Lobby's official organ, is the theme - the extermination of 
Jews in Europe by the Nazis during World War II - never occurred. Other articles 
promote the view that Jews are guilty of deicide in the crucifixion of Jesus 
Christ, are intolerant of and hate Christians, are unpatriotic and disloyal to 
Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 

the United States, and have disproportionate influence on American government. 
One article laments that Soviet Jewish imigres "may be circumcised at U.S. 
taxpayer expense;" another bemoans increased supermarket prices caused by the 
cost of kosher food processing; yet another warns of a conspiracy of 
"international Jewish bankers." 

There is, moreover, affirmative evidence from defendants that The Wall Street 
Journal published the article in good faith and without "actual malice," i.e., 
that the defamatory publication was not made with "knowledge of falsity or 
reckless disregard for the truth." Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 
342 (1974). n6 Defendants' own affidavits and supporting exhibits show, to the 
contrary, that Jaroslovsky spent three months intermittently researching the 
story, reviewed several Liberty Lobby documents and articles about Liberty 
Lobby, and showed the material he collected to his immediate supervisor and 
editor, convincing them of the verity of Liberty Lobby's anti-Semitism. Finally, 
The Journal's Washington bureau chief reviewed the article and, being familiar 
with Liberty Lobby's radio program and The Spotlight, believed the 
characterization of the organization to be accurate. 

n6 Proof of "actual malice" is required when "public officials" or "public 
figures" seek to recover damages for defamatory falsehoods. See New York Times 
Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279-80 (1964); Curtis Publishing Co. v. Butts, 
Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 

388 U.S. 130, 155 (1967) (Opinion of Harlan, J.). Liberty Lobby concedes that it 
is a "public figure" for purposes or this case. 

Liberty Lobby has presented absolutely no evidence, by way of affidavit or 
otherwise, from which it could be found that Jaroslovsky and his editors knew 
that Liberty Lobby was not anti-Semitic, or that they acted with reckless 

LEXIS' NEXIS® LEXIS® NEXIS® LEXIS® NEXIS® 
Services of Mead Data Central, Inc. 



disregard for the truth of the matter. 

This past April, in Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 54 U.S.L.W. 4373, 4375 (U.S. Apr. 21, 1986), the Supreme Court held that, in cases such as this, the First Amendment requires that the burden of proof of the falsity of an allegedly libelous article be placed on a plaintiff who sues a media defendant for defamation. n7 Two months later, in cases decided the same day, the Supreme Court held that a defendant in any case is entitled to summary judgment if the evidentiary record before the trial court, following discovery, demonstrates that the plaintiff will be unable to prove an essential element of his prima facie case at trial. Celotex Corp. v. Catrett, 54 U.S.L.W. 4775, 4777 (U.S. June 25, 1986). At the same time it applied that principle in the context of a libel case to hold summary judgment warranted for a media defendant where the plaintiff is without evidence to satisfy a reasonable jury clearly and Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 

convincingly that the defamation had been committed with actual malice. Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 54 U.S.L.W. 4755, 4759 (U.S. June 25, 1986). 

n7 Truth is otherwise an affirmative defense, of which defendants have the burden. See Tarlton v. Saxbe, 507 F.2d 1116, 1122 n.13 (D.C. Cir. 1974); Restatement (Second) of Torts @ 518A (1977). 

Applying the rules of those three cases to the circumstances presented by this one, it appears that Liberty Lobby bears the burden of persuasion of both the falsity of the imputation of anti-Semitism (by, presumably, a preponderance of the evidence), and the actual malice with which it was made, by clear and convincing evidence. Were the case in this posture at the close of all the evidence at trial, and the motion before the Court one for a directed verdict -the standards being the same, Anderson, 54 U.S.L.W. at 4758; Celotex, 54 U.S.L.W. at 4777 (citation omitted) - the Court would be obliged to take the case from the jury. 

reasonable ur could find on this recor. that Libert Lobby has proved rims facie that it is not anti-Sem1t.j nor could such a jury fin hat Jaroslovs y and The Journal said that it was with actual malice, there being no evidence of it at all, much less proof that is clear and convincing. 

Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 
	

LEXSEE 

IV. 

Liberty Lobby's "second cause of action" in Count II, based on the paragraph of Garment's column which merely reports that Liberty Lobby had sued The Journal for calling it anti-Semitic in the Jaroslovsky article, thereby "repeating" the libel, is, of course, extinguished by the demise of Count I. Even were it not, however, Liberty Lobby's argument (no contention being made that Garment incorrectly described its claim) succumbs to the absolute privilege accorded fair and accurate accounts of official reports and records. See Dowd v. Calabrese, 589 F. Supp. 1206, 1217 (D.D.C. 1984); Restatement (Second) of Torts, @ 611 (1977). 

The gravamen of Liberty Lobby's third through fifth "causes of action" is 

LEXIS' NEXISi11  LEXIS NEXIS® LEXIS® NEXIS 
Services of Mead Data Central, Inc. 



that the Garment column "was biased, untruthful, and unfair . . . [and] that her relationship with The National Review led to her decision to report upon the opening statements[,] and that her dislike and contempt for . . . Liberty Lobby was buttressed only by her own abysmal ignorance of the law and the facts." Plaintiff's Opposition to Defendants' Motion for Summary Judgment, at 17-18. On deposition Garment acknowledged that she attended and wrote about The National Review trial at the suggestion of counsel for the magazine. Her deposition further shows her to be a non-lawyer without any special knowledge of libel law. 
Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 
All that aside, however, the three disputed passages are simply descriptions of Garment's personal reactions to Liberty Lobby's attorney's opening statement, nothing more. Assuming, for the sake of argument alone, that Garment's account was fanciful, hyperbolic, vindictive, biased, legally mistaken, or all of the above, the First Amendment does not recognize either objective or subjective qualifications for voicing opinions without incurring liability. And these three passages are clearly protected opinion under 011man. See 750 F.2d at 979. 
First, the offending portions of all three passages contain statements as to which there can be no clear consensus as to meaning; they depend entirely upon the eye of the beholder and evoke no universal understanding. Second, few, if any, of these statements are objectively verifiable. Third, although written in the first and second person plural, the tenor of Garment's commentary is one of her own subjective impression of Lane's forensic demeanor and not an assertion that others have actually seen it as did she. And fourth, while it may not be conclusive, the placement of a column on a newspaper's editorial page - which is where Garment's column appeared is some evidence that it was deemed by her editors to be opinion as well. See Oilman, 750 F.2d at 986-87. 

For the foregoing reasons, therefore, it is, this 10th day of July, 1986, 

Press Alt-H for Help or Alt-Q to Quit. 

638 F. Supp. 1149; 13 Media L. Rep. 1468 	 LEXSEE 
ORDERED, that defendants' motions for summary judgment and judgment on the pleadings are granted, and the complaint is dismissed with prejudice. 

LEXIS NEXIS LEXIS® NEXIS® LEXIS® NEXIS Services of Mead Data Central, Inc. 


