A6 W ednesday, April 5,1972

—

Nader Aide Dis

By Sanford J. Ungar
Washington Post Staff Writer

The State Teachers Retire-
ment System of Ohig asserted
yesterday that it had made
money on its holdings of In-
ternational Telephone and
Telegraph Corp. stock, rather
than losing, as charged by an
associate of consumer advo-
cate Ralph Nader.

Herschel (. Pittinger, in-
vestment officer for the pen-
sion fund, said in Columbus
that taking into account all of
its ITT stock transactions
since Novermber 1970, the
holdings are now worth

$25,000 more than at that time,

He acknowledged, however,
that had ITT stock not
plunged after the company'’s
antitrust settlement with the
Justice Department last sum-
mer, the retirement fund's
holdings would be worth an.
other $1.29 million more.

Ohio Attorney General Wil-
liam J. Brown announced
Monday that, with the cooper-
ation of the Justice Depart-
ment and the Securities and
Exchange Commission, he was
investigating whether the
teachers fund might have
been damaged by “insider
trading” of ITT stock just be-
fore the antitrust settlement
was announced,

Nader’s associate, Reuben B,
Robertson 111, charged in a
letter to the Senate Judiciary

Committee that the teachers,
among others, wre victimized
among others, were victimized
anticipation of the settlement,
which required ITT to divest
itself of $1 billion worth of as-
sets.

But Pittinger insisted yes-
terday that “we didn't get hurt
by it.” |

The retirement fund official |

THE WASHINGTON POST

said that the Eroup initially
made a substantial profit be.
tween November 1970 and
July 1871, by converting its
holdings of ITT common stock
into Series N preferred stock.
Additionally, Pittinger said,
it gained an extra $67,000 an-
nually from the higher divi-
dends on the preferred stock.
At this time, he said, the
Ohio teachers fund holds a
total of 161,900 shares of the
ITT Series N preferred stock.
He expressed the view that
once the unfavorable publicity
resulting from the Judiciary
Committee’s investigation of
ITT passes, the stock will rise
considerably and increase the
teachers' profits.
the meantime, Lazard
Freres, the New York invest-
ment banking firm that sold

much of the ITT stock to the
Ohio teachers fund, denied
again that it had “any inside
information” at the time of

the stock sales. -

The firm insisted that Felix
G. Rohatyn, one of the part-
ners there, “was acting solely
in his capacity as a director of
ITT" during his discussions
with the Justice Department
about the antitrust settlement,

There were these other de.
velopments yesterday in the
ITT case:

. Judiciary  Committee
Chairman James O. Eastland
(D-Miss.) delayed his return to
Washington from the congres-
sional Easter recess, thus can-
celling hearings that had been
scheduled for today.

At the request of Acting At-

Charge

,heart allment at-an apartment

there,

Mrs Beard, who had eol-

puted on ITT

torney General Richard G.
Kleindienst, the committee
has been probing whether the
antitrust settlement was con-
nected to the company’s
pledge of at .least $200,000 to
this year’s Republican Na-
tional Convention.

Eastland has scheduled an
executive session of the com-
mittee for Thursday morning
to consider whether the hear.
ings should Eo on or be cut off
as proposed by some Republi-
can senators.

® Dita D. Beard, the ITT
lobbyist who allegedly wrote a
memo, published by column-
ist “Jack Anderson, which
linked the settlement and the
convention contribution, was
released from a Denver hospi-
tal ‘to convalesce from her

laped from a seizure of chest
pains during questioning by
senators on March 26, left the
Rocky Mountain Osteopathic
Hospital before dawn to avoid
reporters,

In a letter to United Press
International responding to
written questions, Mrs. Beard
complained that the npews
media were responsible for
the “utter destruction” of her
integrity through coverage of
the ITT affair. \

She specifically criticized an
article in last week's Time
magazine based on an inter-
view with her, That interview
Wwas arranged by Mrs. Beard's
lawyers without her doctors’
permission.




‘Chile Puts ITT Documents on Sale

By Léwis H. Diuguid
Washington Post Btaff Writer

SANTIAGO,
Chile's government today put
on sale a book called “The Se-
cret Documents of the ITT,”
containing English and Span-
ish-language versions of he
purloined International Tele-
phone & Telegraph Corp. doc-
uments published in the
United States by American
columnist Jack Anderson.

News vendors declared the
|Bovernment volume an instant
bést-seller, competing well
against the /girlie magazines
and screaming-headline news-
papers that are the kiosks'
standard fare. The purple-
bound volume sells for 25 es-
cudon—85 U.S. cents at the of-
ficial rate of exchange or 35

April 4|,

cents at the black-market rate.

The papers, which Anderson
said had been ' taken from
ITT's Washington 'office, de-
scribe the international con-
glomerate as encouraging the
U.S. government to prevent
Salvador Allende, a Marxist,
from assuming Chile’s presi-
dency after his popular-vote
victory in 1970. -

The documents, sent by air
from Washington by Chilean
Ambassador Orlando Letelier,
arrived in Santiago just 10
days ago. A team of army and
government translators put a
Spanish version of the 26 docu-
ments before President. Al-
lende, who ordered the re-
cently acquired government
printing house to get it on the
streets at once.

 Several new vendors said
they had sold out their first
shlpn;ents of the book, even
though most Santiago newspa:
pers also carried the Spanish
version, or parts of it, in their
usual editions this morning.

The official newspaper Na-
cion said that the documents
show a relation ‘between
“jingo”" and . “gringo,” and
spelled out ITT as Imperial-
ism, Treason and Terror.”

Siglo, the daily of the Com-
munist Party central commit-
tee, twitted the conservative
newspaper Mercurio for hav-
ing ignored the ITT scandal
until now, only to print what
Siglo- called a “premeditatedly
falsified"” translation now.

For Santiago’s highly politi-

cized readers, the ITT papers

appeared ' to offer . eiridence
supporting the spy stories that

the Marxist press has ban-

nered—usually’ without

evidence gver the years. -

Despite today's publication,
President Allende has still not
commented on the papers, nor

has he indicated whether he
plans to move against ITT’s in-

vestments here, which the
company values at about $170
i v

million. .




