
CHARLES W. COLSON 
-... awakened at 6:30 a.m. 

d. 14)  By Lee Lescaze 
/VI 	Waahlnaton Pon Staff Writer 

NEW YORK—ABC television paid 
$10,000 for Charles W. Colson's opin-
ions of the H. R. Haldeman book that 
labeled Colson the "heavy" of the 
Nixon White House. 

David Burke, an ABC vice presi-
dent, said Colson was a consultant 
like other experts the network hires 
and that $10,000 "wasn't the kind of 
payment that other networks have 
made to other people." 

He referred to Haldeman and Si-
rhan B. Sirhan who both got sizable 
fees for on-camera interviews. NBC 
paid Sirhan about $15,000 In 1969, and 

CBS paid Haldeman $25,000 in 1975, 
raising protests about "checkbook 
journalism." 

ABC's arrangement with Colson did 
not purchase exclusive rights to his 
views of Haldeman's book, Burke not-
ed. A spokesman for Colson said he 
gave interviews to both other net-
works. "We have histories of hiring 
consultants for special programs," 
Burke said, "and Colson's payment 
was in line." 

James Reston Jr., a professor at the 
University of North Carolina, who 
helped David Frost prepare for the 
Nixon interviews, said yesterday that 

See ABC, Al. Col. 1 

$10.000 for Opinions on Book 

ABC Paid for Colson Appearance 

ABC, From Al 
he was paid a $1,000 consultant's fee 
for helping with ABC's coverage of 
the Haldeman book. He pointed out 
that that fee originally was planned 
to cover 10 days, work. 

In addition to Reston, Robert Zel-
nick, a member of ABC's Washington 
staff said he contacted three lawyers 
who worked in the Watergate special 
prosecutor's office, Richard Ben-Venis-
te, Philip A. Lacovaira and Peter Kre-
indler. None of them agreed to sign 
on as a paid consultant. 

ABC contacted Colson after Zelnick 
was allowed to read and take notes 
from the Haldeman book. Although 
the book was being handled with un-
usual secrecy in an attempt by 
Times Books. a New York Times sub-
sidiary, to prevent any leaks, Zelnick 
was shown the book on the condition 
that ABC awzilt the publication of 
excerpts by newspapers that bought 
the rights before mentioning its con-
tents on the air. 

"We started to prepare ourselves to 
cover the story in the best way we 
could," Burke said. The network be-
lieved it had an advantage over its 
Competitors because It had seen the 
book and planned to report on each 
of the five newspaper installments on 
its evening news show as the install-
ments appeared, Burke said. 

In addition, the network was plan-
ning one or two specials on the book, 
the first of them for Feb. 28, the 
planned publication date. 

All of those plans were frustrated, 
Burke said, when The Washington 
Post obtained a copy of two-thirds of 
the book and published a story about 
it last week. 

Burke said ABC planned to make 
extensive use of Colson and consid- 

ered him a consultant. 
After ABC learned that The Past 

had published major details from 
Haldeman's book sent a messenger 
to Colson's house and woke him at 
6:30 a.m. Feb. 16 so that he could 
appear on the "Good Morning Amer. 
ica" program. Colson also appeared 
on the evening news that day and in 
a 30-minute special the network broa \- 
cast that night. 

"Even though we couldn't use him 
as we had wanted to," Burke said, 
"we didn't think that was Colson's 
fault. So the network paid the 
$10,000." 

The payment was to Prison Fellow-
ship, the McLean-based Christian-
oriented convict rehabilitation organi-
zation which Colson founded and 
work with, and not directly to Colson. 

Burke said that in his discussions 
with Prison Fellowship officials, 
"There was the suggestion" that a 
contribution would be welcome if 
ABC wanted to take much of Colson's 
time. Burke said that Colson receives 
no salary from Prison Fellowship. 

Gordon Loux, the executive vice 
president of Prison Fellowship, said, 
"There was no requirement of a con-
tribution." 

The network, Burke said, chose the 
$10,000 figure on its own. 

After his Watergate conviction, Col-
son said he underwent a religious 
experience and was "born again," as 
he described it in his book of that 
title. Most of the royalties from the 
book went to Prison Fellowship, Loux 
said. 	 a 


