QB T

MEMO: For the lawyers. CONFIDENTIAL
DATE: March 14, 1992
FROM: Harrison E. Livingstone

SUBJECT: Robert Groden & Jim Marrs

ROBERT GRODEN

Robert Groden has an extensive history of numerous
conversions of property of others, of misleading and false
statements, extensive theft of intellectual property and
discoveries, doubledeals, frame-ups, and fraudulent
misrepresentation. The particulars follow in this paper. I view
him now basically as a thief and a criminal. In my life I have
never known anyone with character as bad as his. I suffered
greatly because of him, and I believe now that he was trying to
drive me to my death in 1989-90, when "our" book was issued. I
had made the mistake of offering him control of the property in
the event of my death, and he had control of my business affairs
at the beginning of our publishing together. He had no
undestanding of business or its rules or that of the IRS, and
would never have paid a single debt, ruining my business.

HISTORY:

Groden somehow walked out of the photo labs of Life
Magazine with a copy of the Zapruder film, which of course did
not belong to him. Moses Weitzmann had charge of the film for
Life. Groden publicised this film and made a lot of money from
it, never paying the legal copyright owners. He claimed later to
have "enhanced it" with a rotoscope method, which Tom Wilson, a
computer expert in image processor in Pittsburgh, says is
fraudulent. Many copies were run off and sold. Groden used this
film as his entre as an expert in the Kennedy case and
established himself as a self styled authority. I now believe
that the film is forged and that Groden has been used to
publicise the forgery. Why he did not notice or deal with the
obvious problem with the film is the guestion.

THE AUTOPSY PHOTOS

Groden walked out of the House of Representatives in 1978--
where he worked as a photographic consultant to the Select
Committee on Assassinations--with a half dozen color photos of
the body of President Kennedy. They may not have been in color,
in fact, and may have later been colorized by him, possibly when
he worked for Larry flint. He published some of them in color in

1



e it =i

the Globe, a tabloid, at Christmas, 1991, and quite clearly
parts of the pictures are in fact colorized. When confronted
with this, he said that the Globe enhanced the red blood in the
pictures. The Globe's denies this, as their managing editor (Dan
Dolan) told me personally on March 2, 1992.

The Globe, under threat of law suit from Mark Crouch,
published a correction on January 14, 1992, saying that "the
dramatic photos in our December 31, 1991 issue that show the
president's throat wound and doctors measuring the wounds in
JFK's back are the property of Mark Crouch."

At the end of 1988 I went with Groden and his color
pictures to my printer, the Sheridan Press, in Hanover, PA to
take my book to press, and Groden left his color pictures there
for publication in my book, which would have proved certain
aspects of forgery. Unknown to me, he returned the next day and
retrieved them and substituted Mark Crouch's black-and white
photos, except for one, without the knowledge of either of us. I
did not know about this substitution until almost two years
later when I was being threatened from several quarters, and
with law suits by Crouch, when he convinced me that the pictures
had been switched. It was a bait and switch scam, of which there
are other examples with Groden.

In 1979 Steve Parks of the Baltimore Sun paid my way to
Dallas to show the pictures of the President's body to the
medical witnesses there. I was the first person ever to do so. I
was to have a team from the Sun assist me, but those who finally
came (Parks and an assistant Attorney General of Maryland,
Brook----- ) only got as far as Houston and stayed there for two
days, then returned. I was stranded in Dallas without funds but
went ahead and conducted historic interviews with the doctors. I
returned to find that I had lost my place to live, my car was
sabotaged, and I ended up homeless and broke. I made desperate
attempts to publish my research and Groden agreed to provide his
pictures to prove what I was saying. This was a set up and he
stranded me, which caused a serious public humiliation and
frame-up by him and David Lifton which besmirched my reputation.
Years of poverty and serious trouble followed. I resolved to
stay close to Groden for a period of years, but did not suspect
he was some sort of major saboteur until two years ago. In the
winter of 1979 I received money from people at Harvard and
embarked upon the first draft of HIGH TREASON.

During the time of the House Committee, a CIA man (Regis
Blahut) was fired for allegedly tampering with the autopsy
photographs. I have since talked to him and he says that he was
set up, implying it was by Groden to cover for Groden's theft of
the pictures. In 1979 Groden told me and Steve Parks of the Sun
that Robert Blakey had leaked the pictures to him, and indeed
the FBI report investigating our connection with the pictures

2



AR s e 5™ o S

states that it was a leak to the media. But Blakey strongly
denies that he or anyone leaked them, and most recently told me
this on February 20, 1992. Groden has often maintained that
after he obtained permission from Blakey to look at the
pictures, with Jane Downey supposed to be present, he was left
alone and his wife brought him a miniature spy camera in a brown
lunch bag which he used to copy the pictures. The trouble with
this is that some of them are identical to the Fox black and
white's. At other times he has maintained that he was asked to
make copies of them, and he told Jerry Hunt of the National
Inquirer that while he was at it, he made a set for himself. (I
have that statement documented.) On the Geraldo Rivera show in
November of 1991, Geraldo laughingly told him that he had stolen
all of this material, and Groden nodded in agreement, smiling.
Proud of it. Both Parks and I recall that the pictures had
stamped on the back of them "National Archives." It could have
been a forged stamp, of course, knowing Groden, as it would
enhance the resale value of his stolen goods. Even so, it took
him 13 years or more to actually sell this material. David
Lifton was also trying to sell them to the tabloids, and both of
them tried to frame me for doing just that, when nothing could
have been farther from the truth, as is evidenced by a public
retraction by the newspaper carrying the story at the time. The
retraction got lost in the shuffle.

Groden sells photographs which do not belong to him and
made an agency agreement with both Gamma Liaison in New York and
with Ron Laytner on the same day to sell the autopsy
photographs. The photographs belonged to Mark Crouch (215-692-
3131) and upon threat of law suit, Groden agreed to pay Mark
Crouch for the use of the photographs. Since there was a
partnership and book agency agreement with Laytner, Groden's
behavior cost Livingstone--the real author of HIGH TREASON--
numerous foreign deals. Livingstone has received no income from
any of these deals and has not asked for same or been offered.

Groden made, while co-author with Livingstone, a separate
deal with Oliver Stone, the film maker, and went to work for
him. He misrepresented HIGH TREASON as his own work and
represented Livingstone as the publisher. Livingstone was never
contacted or consulted or paid by Oliver Stone. Numerous letters
came in after the film was shown saying that the film had
obviously utilized portions of Livingstone's book without
credit.

Groden had a previous contract with Livingstone and a
Hollywood documentary film maker, Al Fisher, to make an
important documentary on the assassination of JFK. Fisher and
Livingstone wrote the treatment, in which Fletcher Prouty is
mentioned by name as to be used in a segment explaining the

3



origins of the conspiracy which murdered JFK. This later became
"Mr. X" in the Stone film, and Prouty was publicly identified in
numerous articles as "Mr. X".

There are other scenes such as the autopsy which had been
planned for the documentary. In fact Stone used the same special
effects people to create a body as had been named by Fisher.
There are numerous clues showing that Groden had given the
documentary film treatment to Stone.

Unknown to Livingstone, Groden began to represent the
manuscript of HIGH TREASON to numerous sources as his own in
1988 before it was published. He evidently put a new title page
on it without Livingstone's name. Mark Crouch states that Groden
had whited Livingstone's name off the later published book
jacket for a television tapping session in Crouch's offices in
1991. An article by Warren Patton published in 1988 states
that Groden was trying to publish "his" book and that he might
have to self publish it. It later became clear that Groden sold
the manuscript to Jim Marrs for use in his book CROSSFIRE, and
Groden actually sabotaged an effort to publish the book at Simon
& Shuster, though HEL did not understand it at the time.

I made the mistake of teaming back up with him in the fall
of 1988, and when I received credit to print HIGH TREASON, he
moved in on me and I accepted him as co-author. When I look back
on some of his actions just before that, I feel that he was
sabotaging my attempt to print the book by various means,
destabilizing me with various statements and interfering in the
business affairs I was dealing with. After the book came out, he
all but ruined my business.

An example of his double deals was that unknown to me he
was taking thousands of dollars from David Lifton throughout our
book publishing relationship, at a time when Lifton was trying
literally to destroy me--writing letters to Harvard and many
others, impugning my integrity however he could.

To be quite honest, and for the record, I have never known
such people as a lot of those who are involved in the
assassination research, and I feel that many of the big names
are there to wreck honest people, or people trying to be honest.
They give a little of the truth and along with it, a lot of
false material and misrepresentation. It looks to me like a
sophisticated misinformation project. It is also highly
commercial, with various "critics" latching on for the ride and
all it can bring them. Many will say or do anything to advance
their business interest.

Groden had absolutely nothing teo do with the concept,
4



Ty S

RO R 2y R R b 2 L

g R

azans

writing, or publication of HIGH TREASON. He was asked to correct
the book, as were others, and he made some editing marks on the
ms. He asked for very short inserts of contributions of his own,
which were largely made, some of which later turned out to be
false and in error. Therefore, 99% of the book is Livingstone's
as is well known by those who saw the original manuscripts as
long as ten years before Groden was brought in.

In the winter of 1988-89, Livingstone was able to obtain
credit from a printer (Sheridan) and suddenly went to press with
the book, and Groden asked to be a co-author, which was agreed
to for a portion of the royalties and Groden's agreement to
handle business and publicity in exchange and payback for this
opportunity. Unknown to Livingstone, Groden had embarked on a
scheme to take over the property for himself and thereafter
refused to keep proper records, refused to give a straight
inventory count, refused to keep separate his bank deposits from
those of Livingstone. In fact, his wife, a bank employee, later
substituted a forged signature card on the company bank account,
with her name on it. At that point, Livingstone, after many very
serious and debilitating fights and deliberate provocations
began to withdraw his business from the hands of Groden. This
caused much trouble. Groden lied to the Post Office, where
Livingstone had put in a change of address, and told the
government that he owned Livingstone's company, which he had no
part of, and Livingstone had te then prove that.

Livingstone had made an agreement with Berkley Publishing
Group for the mass market reprint of HIGH TREASON and paid
Groden part of the advance. Groden waited a year and a half and
then at the moment of their publication, had a lawyer say that
Livingstone had never paid him, had no right to make the
agreement, and did not own the copyright. All of these statments
were false and put his lawyer in a bad spot, and he later sued
Groden. Groden also told Officer Richard Waybright that
Livingstone had never paid a dime of royalties, which was a vast
lie. Livingstone had a very tough time for two years because of
police at his door due to false stories and slander. Berkley
sent its lawyers to Livingstone's house on the spot and they
spent two days in Baltimore. Livingstone had to immediately show
proof of payment to Groden, and proved that Groden had received
upwards of $100,000 that year from him. Meanwhile, Groden was
being paid very large sums of money by Oliver Stone and from
various deals none of which did he cut in Livingstone.

The end result of the crisis in the Fall of 1990 was that
Groden signed his portion of the copyright Livingstone had
voluntarily ceded to Groden to Livingstone and gave up nearly
all further claim, except for half the royalties from the
Berkley edition. There is no doubt but that he and Berkley
conspired from the time of the original contract to push

5



Livingstone out of the way, and Livingstone suffered extensive
mental trauma as a result of Berkley's treatment from Day One,
and from all these other matters.

Groden had in fact given a power of attorney to Livingstone
to make all contracts. He later accused Livingstone of forging
the same. In view of countless false statments and accusations
by Groden against countless people, this has to be taken into
account. An analysis is being done of many statments he has made
with regard to the evidence in JFK's death, and there are
countless fabrications, exaggerations, falsifications, etc.

In an article published in the Daily Times, November 22,
1991, he falsely accused the godfather of his own son, Harold
Weisberg, and called him a "charlatan," betraying a good friend
for no other reason than self aggrandizement.

In the past week Dun & Bradstreet reported to me that
someone has placed a $90,000 claim against my credit for an
unpaid note or bill, in PA, and since Robert Groden had begun to
show signs of doing business in my name or that of my company in
1990 when I wrested back my property, to my horror, I suspect
that he has borrowed this in my name or bought television
editing equipment. This would be a major criminal fraud. So far,
D & B will not tell me who the creditor is. At the same time,
Groden began receiving thousands of returned books, either by
arrangement, or by inadvertence from Walden and Baker & Taylor,
which belonged to me, and for which I am now billed many
thousands of dollars. I have lost Walden as a distributor over
this.

Groden's entire life pattern is one of dishonest and theft.
His refrain always is that a newspaper "made a mistake in the
editing process" or that he was misunderstood or that he did not
say something everyone heard him say. He has "Let the truth be
known" as his slogan, and yet he himself has no devotion to
truth whatsoever. There are few crookeder people who ever lived.

Groden made an agreement with Berkley to both make sure
that the real author of HIGH TREASON was known, and that he
would not falsely malign Livingstone. In Philadelphia magazine
for January, 1992, he is quoted as saying, "It will be cold day
in hell before I ever again have any association with my old
(HIGH TREASON) co-author, Harry Livingstone. What he has done
(engineered a smear campaign against Groden) is unconscionable."
This is one of the rare times that he has admitted having a co-
author.

CROSSFIRE



NPT P PO i~ 22T

Crossfire, by Jim Marrs, shows countless examples of
plagiarism from High Treason, with line after line, paragraph
after paragraph for pages at a time showing that it was a
reworking of Livingstone's manuscript. An example is the section
dealing with the House Committee, which Marrs could not have
developed on his own. There are many things unique to
Livingstone's book, which was the first modern synthesis of many
developments in the case over the years. No-one had put the
picture together as Livingstone had. No more than a month after
High Treason was published, to my horror I saw Crossfire come
off the press and it seemed to be my own book. The very first
thing I opened the book to was a verbatim paragraph from my
book. This was a terrible and stunning shock, which has
tormented me ever since.

Marrs reliance on the book would be crystal clear in any
court of law, especially where the language is essentially
similar or identical. As Fox Television pointed out, there are
verbatim plagiarisms, and the verbatim quotes on pp. 377-8
(copied from High Treason pp 7-8) saying "Groden told me that”
and "Groden later wrote that" are fraudulently misrepresented by
Marrs and are smoking guns showing he had the manuscript. Groden
has admitted that he gave (or sold--Groden does nothing for
free) the manuscript to Marrs before HIGH TREASON was published,
shortly before Marrs published CROSSFIRE.

In gquite a number of places in CROSSFIRE there is
essentially similar or identical language, not just the alleged
Groden quotes, which I wrote ten years prior to teaming up with
him.

This book is "cooked."

In addition, plagiarism is a fraud and criminal act where
the structure or outline of someone else's work is used for the
framework of your own, which Marrs did throughout his book,
covering several areas that were unique to me.

Furthermore, in several key areas of the book Marrs lifted
massively from my sources in areas that he could not have been
monitoring or known about or thought to cover in his book before
reading my manuscript.

Marrs told me on May 14, 1991 that Groden gave him my
manuscript in 1988 and told him it was "all right to use it".
Groden has stated that he had done so, and that none of this
could have happened after HIGH TREASON was published as he now
claims.



