
Page Eighteen 

	 the sent of government 

The Fourth Estate 
As the Fourth Branch 

of the two Army lieutenants, 
Michael Cohn and Francis 
Reitemeyer. One afternoon 
Wilson called Zinman to report 
that the Post Would be printing 
the story on the -front page that 
Sunday. 

The Operation Phoenix expose 
never appeared in the Washington 
Post. It was killed by consensus 
in a special meeting of Post 
editors. "As a reporter here I'm a 
conveyor belt and don't make the 
decisions," Wilson later told us. 
National news editor Peter 
Silberman last week explained 
how the decision was made. "A 
group of editors got together, 
read it, discussed it with George. 
and on the basis of a consensus, 
decided. This is routine on any 
exclusive story which involves an 
issue which could be sensitive, 
from divoree suits Co Mylai." 

Although in this case the Post 
editors may have had doubts 
about the validity of the charges 
against 'he Pentagon, their 
decisions may also have been 
effected by a concern for 

the village VOICE, January 1, 1970 

I 	 _• 

national security. Editors of 
national newspapers occasionally 
openly discuss this 
consideration—the New York 
Times decision to downplay the 
Bay of Pigs story is a classic 
example, There are others. In 
"The Working Press" Times 
science editor Walter Sullivan 
recounts how he and Times 
military affairs editor Hanson 
Baldwin sat on the story of 
America's secret nuclear test 
series, Project Argus, for eight 
months in the late 1950s, since 
they were afraid that 
"publication of the plan in 
advance might force cancellation 
of the experiment." 

Editors of the country's major 
newspapers live in dread of 
stories which will be considered 
irresponsible. This is especially 
true of the editors of the New 
York Times and the Washington 
Post, who know that most major 
national decision makers read and 
act on the information contained 
in their news columns, In their 
view, though many of them 
would deny it, the press is the 
fourth branch of government: 
information source, confidant, 
friendly critic. Their stake in the 
orderly interchange of news and 
policy is as great as that of 
Patrick Buchanan, the right-wing 
former editorial page writer for 

the St. Louis Globe-Democrat 
who selects and edits President 
Nixon's morning reading. 

Tom Wicker discussed the 
"objectivity" trap with us in his 
executive-style Washington office 
a few weeks ago. "Until Tet no 
daily journalist really questioned 
the war or used his own logic to 
examine it. It was partly due to 
the nature of the news approach 
to journalism. You interview 
generals, go to background 
briefings, talk to some sources in 
State and Defense, and then, if 
what they're saying conforms to 
what you believe, you pass along 

what they tell you unchallenged. 
You can do that honorably by 
the tenets of the profession—
that's considered objectivity—but 
the result is to propagate the 
administration's view." 

The Post/Times treatment of 
Operation Phoenix, and even of 
the Mylai massacre, demonstrates 
the editorial process by which the 
press has failed the country in 
recent years. 

When George Wilson first 
interviewed Pentagon officials 

about the Operation Phoenix 

'tory, they denied the two 

	 by Judith Coburn and Geoffrey Cowan 	  

In mid-October, Washington Post Pentagon reporter 
George Wilson learned of charges by two Army intelligence 
officers that men being trained for Operation Phoenix, the 
top-secret CIA and Army intelligence program to locate 
and dispose of the NLF civilian 
cadre, have been instructed in 
torture and assassination 
techniques. A good reporter 
whose genuine misgivings about 
the war place him at odds with 
many of his close friends in the 
military, Wilson tracked down 
the story of Phnom andand the 
explosive document filed in U. S. 
District Court by Baltimore 
lawyer William Zinman on behalf 



lieutenants' charge that they were 
taught to murder and to use 
torture techniques on suspects 
where  necessary. The Army 
claimed to have an affidavit 
signed by one of the officers 
stating that he had not been so 
instructed, and that he had 
learned the stories which he 
recounted from articles in the 
Wall Street Journal. Though the 
Army refused to show Wilson the 
affidavit, its reported existence 
was enough to convince the 
Post's editors not to run the 
story. 

Had they studied it more 
closely, however, the Post editors 
might have found the Army story 
somewhat suspicious. The 
affidavit was signed on December 
6, two months before the 
officers' story was introduced in 
Baltimore District Court, while 
both officers were still under 
military discipline. The Army had 
learned that Lieutenant 
Reitemeyer had told a girl friend 
about the program at a cocktail 
party. Very likely under the 
threat of a court martial for 
discussing classified military 
information, Reitemeyer agreed 
to sign the disclaimer. 

One other fact might have 
made Post editors suspicious. No 
articles in the Wall Street Journal 
have  d sccased the specific 
practices which Reitemeyer 
described in the statement filed 
with the District Court. 

The Post could have run a 
balanced article, including the 
Army's refutation, or they could 
have told Wilson to spend a 
couple of weeks concentrating on 
what was obviously a sensational 
story. It did neither. The Post's 
first mention of the charges 
against Operation Phoenix was 
the Baltimore A. P. account filed 
two days after our story appeared 
in The Voice ("Training for 
Terror: A Deliberate Policy?", 
December 11). (The A. P. story 
also ran in the New York Post.) 
The first story filed by Wilson 
appeared the following day: it 
described the Army's explanation 
of the facts at a press conference 
held in' response to inquiries by 
The Voice and other reporters. 

As Wicker pointed out to us, 
editors. tend to believe 
government officials and to 
distrust controversial stories 
which can't be officially  

confirmed. 
When the A. P. sent out a 

story in early September saying 
that the Army had charged a 
lieutenant with multiple murders 
in Vietnam, the story was buried 
by its subscribers, and apparently 
not one reporter bothered to call 
the Army for details. When 
free-lance writer Seymour Hersh 
later developed his 

ground-breaking expose of the 
Myla massacres, his story was 
irrefutable since it was based on 
the Army's own charges against 
Calley. Nevertheless, both Life 
and Look turned the story down, 
and it reached the front pages of 
America only through the 
entrepreneurial efforts of 
Dispatch News Service, a group 
which sells stories which the 
establishment press hasn't had 
the imagination or independence 
to track down. Rather than 
running Hersh's story (as did 
numerous well-known dailies 
including the San Francisco 
Chronicle, the Chicago 
Sun-Times, and all of the Knight 
papers), the Times and Post 
toned the first massacre story 
way down, basing their reports 
on the Pentagon's response to 
Hersh's story. 

On Sunday, November 30, 
1969, James Reston told Times 
readers that the government 
managed to keep the Song My 
massacre quiet "until it was 
forced into national attention by 
press and television." No thanks 
to the Times—or to the networks 
for that matter. Hersh's original 
story appeared on November 13, 
but the networks, the Post, and 
the Times all failed to dig into 
the story or publicize it in a 
major way until the massacre 
became a scandal in Europe 
where responsible media such as 
the London Times had given the 
story the kind of three-deck 
headline play it deserved. As 
Clifton Daniel, then managing 
editor of the New York Times, 
told the World Press Institute in 
discussing the coverage of the 
Bay of Piga, "Times editors now 
say that the change in play, not 
eliminating, the reference to the 
imminence of the invasion, was 
the important thing done that 
nigh t. " "It was important 
because a multecolumn head in 
this paper means so much," 
Daniel auotes Times news editor 

Lew Jordan as saying. 
s 

On  December 4, the 
Washington Post printed a 
devastating post-Mylai column by 
editorial page writer Coleman 
M cCarthy entitled "Wartime 
'Murder' and the Moral Law." 
"The moral problem of this 
killing is that many more than 
the accused soldiers are 
involved," he wrote. "Implicated 
in a deeper way is the society 
which either actively supported 
their presence in Vietnam or 
passively approved of it by their 
silence." 

Perhaps no institution so 
deserves to be indicted for 
society's active or passive support 
of the war as Coleman 
McCarthy's own employer. As 
President. Johnson escalated the 
war, the Post editorial page 
played cheerleader to official 
Washington, praising and -
justifying each new troop 
increase. 

The Post's editorials were not 
the random musings of neutral 
observers. They represented the 
official policy of a newspaper 
whose executives were connected 
to the Administration in power 
as intimately as are the leaders of 

iany party newspaper in Europe. 
According to Theodore White's 
account, it was the Washington 
Post's owner-publisher, ;he !ate 
Philip Graham, who arranged for 
Lyndon Johnson to serve as John 
Kennedy's running mate in 1.960. 
4ohnson also named John Hayes. 
vice-president ni the Washington 
Post Company to serve as 
ambassador to Switzerland. Most 
important, Johnson named the 
Post's editor, Russell Wiggins, to 
serve as his last ambassador ro the 
United Nations. What makes :his 
chain of appointments appear 

Continued an nags nage 

Fourth 
Branch 
Cerisiutad frees precedins page 

still less innocent is the fact that 
most of the pro-administration 
Vietnam editorials had been 
written by Wiggins. 

In an effort to understand the 
way Poet editorial policy is 
formulated, a few weeks ago we 



spent several hours with Philip 
Geylin, who took the editorial 
page over from Wiggins, and Meg 
Greenfield, formerly of the 
Reporter magazine, who is now 
deputy editorial page editor. 

Geylin is a charming and 
thoughtful foreign policy expert, 
formerly with the • Wall Street 
Journal. His own current doubts 
about the war are. perhaps best 
summarized in an 
uncharacteristically blunt 
- - 	- - - 

sentence from an otherwise 
pro-administration editorial 
written on the eve of the first 
Moratorium. "The tragedy is that 
it is late—that there were no 
vigilantes in or out of government 
three or four year. ago organizing 
a Vietnam Moratorium." 

Post editorial policy is made 
by Geylin and the 10 members of 
his staff each morning at a 
free-wheeling editorial conference 
where editorials are assigned and  

positions debated. According to 
Geylin, the case for immediate 
withdrawal is presented regularly 
at these meetings by at least two 
members of the editorial board. 

Geylin told us: "The most 
extreme view on the right of the 
editorial board doesn't have to do 
with the war but with the role of 
the newspaper in complicating 
the decision-making process—that 
dissent may actually prolong the 
war. You must consider not  

what's the right thing to say but 
what's the most useful thing to 
say. This is 'the awesome burden' 
syndrome, that it's difficult 
enough for the President to make 
policy decisions without 
newspapers complicating the 
process- This is especially true 
when he is doing something you 
approve of, like withdrawing 
troops. Then you support the 
positive side of his program. In 

Consbured on page 38 

Fourth. 
Branch 
Continued from  pugs 19 

our editorial on the November 3 
speech, for example, we pointed 
out that the speech made two 
good points." 

While Geylin says he doesn't 
agree with "the awesome 
burden" analysis, he drafted the 
editorial supporting the 
November 3 speech. He also 
wrote the Post's October 12 
editorial on the Moratorium 
which managed to interpret that 
already apparently mammoth 
anti-war demonstration as "less a 
destructive exercise in dissent or 
a sign of dangerous division than 
a show of support and a useful 
reinforcement of the President." 

The problem with editorials 
affected by "the awesome 
burden" syndrome is that they 
may emerge as double-think. Due 
to a mixture of motives—some 
of them perhaps noble—column-
late and editorial writers want to 
reinforce the administration's 
best tendencies and avoid the 
kind of heavy criticism which  

might discredit them in the eyes 
of top policy makers. With some 
embarrassment, Tom Wicker 
directed our attention to an 
example of this genre, a column 
he wrote on July 29, 1965, the 
day following President 
Johnson's announcement of what 
many observers consider the most 
significant escalation of the war. 
The President's announcement of 
his "dispatch of 50,000 more 
troops to South Vietnam," he 
wrote, "was as important for 
what he did not do as for what he 
did. He did not commit the 
United States to an unlimited 
ground war in South Vietnam." 

• w * 
When Vice-President Agnew 

attacked the Eastern media 
establishment for its liberal 
perspective, liberal media and 
politicians charged that he was 
encouraging censorship. Perhaps 
he was, but the deeper truth is 
that the media is censored 
already—self-censored by a sense 
of its proper role in the process 
of government. There are 
undoubtedly reporters on the 
Times and the Post who today 
are protecting Nixon 
administration members and 
projects just as the Times 
reporters protected Project Argus 
in 1959. The Vice-President 
himself has benefited from the 
press's sense of decorum. At 
meetings not unlike the one 
where the Post decided not to 
expose Operation Phoenix, 
editors last spring decided to 
ignore the story of Kim Agnew's 
innvolvement in a pot-smoking 
incident at the National 
Cathedral School, for which 
several of her schoolmates were 
suspended. 

The editorial pages of the 
major dailies, which could do so 
much to legitimize new programs  

and ideas—and to de-legitimize 
other ideas and personalities—in-
stead tend to restrict the public 
imagination. Editorial writers 
never discuss issues like war 
crimes trials, the appeal of the 
Black Panthers to ghetto 
teenagers, or the possibility that 
the NLF should win the war, 
because in the world where they 
all speak to each other these are 
not legitimate issues to think 
about. Some perspectives (both 
left and right) gain legitimacy as 
they bubble up through the 
radical press and new political 
parties, but who can say how 
many important insights never .  
are considered, or how much of 
society is destroyed while the 
establishment press waits for 
positions to gain their own 
legitimacy. 

Tom Wicker points out that 
most doves in the press, like 
others in the establishment, 
didn't really begin to question 
the war until it became clear that 
it wasn't working. He now places 
much of the blame on "the myth 
of objectivity," and is convinced 
that "the classic approach of 
reporters—who interview leaders, 
report what they say, and think 
that they have done their 
journalistic duty—doesn't work in 
complicated situations." 

Partly in response to the 
concerns Wicker cites, a "new 
journalism" has been explored by 
some papers which try to provide 
deeper coverage of complex 
issues by relaxing some of the 
traditional rules about style, 
story length, and play. But these 
accounts generally continue to 
suffer from the journalists' basic 
consensus on values and 
legitimacy, blinders on the press 
which are more effective than 
any publisher's or 

"arlee0cOtrartien'w...., 	at 
ceneagehip costId trek 	Fe be. 

Werpriei rim 
size abiarbing p 	on the 
multi-dimensional career' of 
Herbert Itkin. It included this 
sentence: "The CIA has scattered 
throughout the country covert 
agents and 'contract' 
employes—men and women who 
conduct legitimate law practices, 
professions, and businesses, who 
also are paid and employed on a 
regular basis. by the CIA." 

Is that all the Times is going to 
find out about this network in this 
here open society? 


