PRESS

News Unfit to Print?

The New York Times may now hold
the record for the world’s longest his-
torical footnote. In a speech last week
before the World Press Institute in St.
Paul, Minn., Times managing editor
Clifton Daniel told the inside story of
how the paper agonized over its cover-
age of the events leading to the Bay of
Pigs invasion of Cuba in 1961. For the
introspection, Times executive editor
Turner Catledge turned over nearly a
full page to a 700-word story and 4,000-
word text of Daniel’s “white paper.”

In his speech, the 53-year-old Daniel
politely reprimanded historian Arthur
M. Schlesinger Jr. for accusing the
Times of suppressing a pre-invasion story
—both in his Kennedy biography, “A

Aasociated Press

JFK, Catledge: “Colossal mistake’

Thousand Days,” and on “Meet the
Press.” In fact, the Times did not sup-
press the story. Written by Tad Sazule,
the paper’s veteran Latin American cor-
respondent, it ran on April 7, 1961, and
reported that from 5,000 to 6,000 anti-
Castro Cuban exiles had been training
in the US. and Central America for
nine months. But the story was played
down and censored. According to Dan-
iel, it was originally scheduled to lead
the paper with a four-column head on
page one. Worried about the wisdom of
running such sensitive copy, the late
Orvil Dryfoos, then publisher, came to
Catledge’s office on the evening of
April 6. Dryfoos, says Daniel, “was
gravely troubled by the security implica-
tions of Szulc’s story. He could envision
failure of the invasion, and he could see
The New York Times being blamed for
a bloody fiasco.”

A telephone call went out to James

Newsweek, June 13, 1966

Reston. The columnist, then the paper’s
Washington bureau chief, strongly ad-
vised that the story be toned down by
eliminating any reference to the immi-
nence of the invasion. The deletion was
ordered and the story ran on page one
under a one-column headline. But the
huddling and signal changing was there-
upon negated, at least in part. As Daniel
points out, a shirttail on the Szulc dis-
patch reported CBS had broadcast the
fact that the invasion plan was “in its
final stages.” Catledge, who was manag-
ing editor at the time (Daniel was one
of his assistants), maintained last week
that the shirttail was not the result of
inconsistent editing. He explained that
the reference to the invasion being im-
minent was deleted from Szulc’s story
not primarily for security reasons but be-
cause no one was quite sure. just when
it would take place. On the other hand,
Catledge said he felt he should report
the CBS item because the broadcast
was news, accurate or not.

CIA: Actually, as Daniel states in his
speech, a story about a possible anti-
Castro invasion had already appeared in
another U.S. publication. On November

'19, 1960, The Nation reported that the
CIA was training exiles in Guatemala.

But, according to Daniel, President Ken-
nedy argued “it was not news until it
appeared in The New York Times.”

Despite Daniel’s protracted clarifica- .

tion, Schlesinger stands by his book.
Reached at a conference on Latin
America in Peru last week, the former
Kennedy aide told Newsweek that the
story the Times suppressed was not the
April 7 dispatch from Szule that Daniel
dealt with in his speech, but a subse-
quent story Szulc filed closer to the eve
of the April 17 invasion. Catledge said
last week that at no time did the paper
spike any of Szulc’s pre-invasion stories.

Whatever the particular chronology,
the debate between the Times and
Schlesinger seems largely a tempest in
an inkpot. But Daniel's description of
the paper’s self-imposed censorship is
another matter. It demonstrates anew
how difficult it is during a crisis to deter-
mine what is in the national interest—
printing all the news or withholding
some of it. There is evidence that Ken-
nedy later wished that the Times had
run the Szule story in full. Shortly after
the disastrous invasion, Catledge visited
the White House. According to Daniel,
Kennedy told him: “If you had printed
more about the invasion you would have
saved us from a colossal mistake.”




