## Suppressed China Book Sees the Light Again

A book printed in 1960 and then destroyed under still on location date, Bruce P Brett, soure circumstances by its pub-lisher, Macmillan, has been. Mr Koen that the Chinese Na-tionalist Embassy had threat-tionalist Embassy had threatand Octagon Books. The work were published. The offending "The China Lobby in American Septence, in the preface, as-can Politics," by Ross Y. Koen, serted that there was strong a specialist on East Asian affairs His book was strongly ctitical of the China Lobby, a disparate group of Americans and Nationalist Chinese who sought to influence United States foreign policy toward China in the decade of the ninetecn-fifties.

A few copies escaped Macmillan's effort to recall those already distributed, and they became an underground classic, according to Dr. James C. Thomson Jr., curator of the Meman Foundation at Harvard and a member of the East Asian Research Center at Har-vard. "The volume at Widener Library [at, Harvard] was chained to a desk," he recalled

yesterday, Barbura Tuchman, the his-torian, said that she had searched for a copy in the preparation of her biography of the thing of the second for Gen. Joseph Stilweil "and fi-nally unearthed one in the Brooklyn Public Library."

The book was originally suppressed, according to Miss Tuchman, at the prompting of Chinese Nationalist officiale. This was also the version of events, with some embellishments, recited by Mr. Koen in a) telephone interview this week. Abd the version, too, of Prof. Richard C. Kagan of Hamilne University, St. Paul, who wrote an introduction to the Harper # Row-Octagon book.

## Now a Private Consultant

Mr. Koen, who was professor of government and politics at Humboldt State College in California in 1960 and who is now a private consultant in Sacramento, gave this account of his book's death and resurrection. from letters and papers in hts files.

He was commissioned to write "The China Lobby in American Politics" in 1958 and received a total advance of 3590. The manuscript was accopied after having been scrutimized by a number of China specialists and by Macmillin lawyers, Some 7,500 copies were printed and bound and scheduled for release in March. 1960. Some copies were sent to reviewers and libraries.

About two weeks before pubevidence that high Chinese Nationalist officials and some Americans had collaborated in illegal narcotics traffic in the Thilted States. No persons were named.

Although Mr. Koen doubted

that a libel suit could be sus-i tained, he agreed to modify his! language, and Macmillan wrote to those who had received copies, seeking their recall. The publisher also agreed to issue a revised book.

Subsequently, according to Mr. Koen, he was asked to make further changes of substance, which he declined to undertake. Copies of the book were thereupon destroyed by Macmillan.

Professor Kagan, in his pref-ace to the "new" book, asserts that "working through the State Department, the Central Intel-Agence Agency and the Fed-eral Bureau of Narcotics, the KMT [the Chinese Nationalist political organization] prevented the book from being published." Mr. Koen supported that charge in his interview, but conceded that he had no documentary evidence for his accusation. Professor Kagan said he lacked documentation. Both said that, circumstantial evidence was, in their view, considerable.

State Department and C.I.A. spokesmen had no comment.

## **Can't Find Records**

Officials at Macmillan, Inc. successor to the Macmillan Publishing Company, said they could not find records of the incident. Efforts to reach Mr. Brett, who has retired, were unavailing. Robert A. Barton, president of Macmillan's present book division, said yesterday that it was "possible" that Mr. Koen's book had been destroyed, but he professed not to know the details. He did, however, acknowledge that the book had indeed been "withdrawn."

Eight years after the death of Mr Koen's book, he succeeded in obtaining the rights to it from Macmillan. In the agreement, however, he was obliged not to mention Macmillian's name in reprinting the

book, not to describe in writing details of its suppression. Having obtained the rights, Mr. Kogan offered his work to several publishers, and it was accepted by Harper & Row in 1971, According to Mr. Roen and to Elizabeth Jakab, an editor in Harper & Row's Terch Book paperback division, the original book was reprinted, romically on recycled paper, after a few modest changes were made in the text with the author's approval. The original controversial passage has been retained, Harper & Row, meanwhile, sold the hardcover rights to Octagon, Mr. Koen re-ceived \$1,000 as an advance

against royalities. The revival of Mr. Kocn's book has been praised by many China specialists, including Dr. Thomson, who said, "The book is a highly important account of a central aspect of our China relationship." Another who said he was heartened by the book's reappearance was O. Edmund Clubb, the Columbia scholar and farmer United States Consul in Peking.