
THE NEW YORK TIMES, TUESDAY, JANUARY 17, 19781i 

Why One Newsman Cooperated With the C.I.A. 	1 

To the Editor: 	 -• 
In the Dec. 27 article of Its series 

about the C.I.A. and the press The 
New York Times spoke of my coopera-
tion with the C.I.A. but unfortunately 
failed to include the reason for that. 
cooperation. 

At the time I had made art overture. 
to Wilfred Burchett on behalf of the 
C.I.A., I was the Korean bureau chief 
of International News Service. I took 
seriously my responsibility and loyalty 
to my news staff, who were more than 
colleagues; we had become close 
friends. Moreover, I.N.S. had suffered ' 
four correspondents killed during the 
Korean War and two captured. 

One of the two captives, Donald M. 
Dixon, had been taken prisoner in • 
March 1953 while on a journey from 
Hong Kong to Macao in a sailing yacht 
owned by Richard M. Applegate, a 
Hong Kong-based correspondent for 
N.B.C. News, a former war corre-
spondent in Korea for United Press 
and also a good friend. The yacht had 
been intercepted by a Chinese patrol 
boat, and all on board taken Into cus-
tody and, as later learned, imprisoned 
in Canton. 

• 
During the days, weeks and months 

following their capture, I unsuccessful-
ly tried to learn about my friends from 
Burchett and other newsmen covering 
the Panmunjom truce talks from the 
Communist side. I also had received 
a number of anguished letters from 

. Dixon's parents pleading with me to 

. continue my efforts to learn if he were 
.still alive_ 	 ." - • • 

I was not "persuaded!' by the. C.I.A. 
to cooperate: On the contrary,. I.saw 
an opportunity to obtain information 
about my friends and, in, the unlikely 
event Burchett did defect; get first 
crack at what would have been a 
major story. I had set these conditions 
in exchange for my cooperation. 

Given a similar set of circumstances. 
today, I again would cooperate with 
the C.I.A. I place a high value on 
friendship—a point I emphasized re• 
peatedly to your reporter. 

EDWARD HYM, OFF , 

Falls Church, Va_, Dec. 29, 1977 

A News Agency Responds 
To the Editor. 

In the Dec. 25, 1977, issue The New 
York Times, referring to the original 
publication of the famous Khrushchev 
report in June 1956, states that 
"another text containing precisely 34 
paragraphs of material on future Sovi-
et foreign policy was put out by the 

C.LA.. over several other channels 
'around the world, including the Italian) 
news agency Ansa." 

This assertion is not supported by 
the facts. A careful examination of 
the Ansa archives for the 4th of June, 
1956, clearly shows: (1) that on that 
occasion Ansa did not put out a ver-

'•sion of Its own, but only circulated 
to its-clients a short summary distrib-
uted by the French agency Agence 

..France-Presse and later a longer sum-
mary distributed by United Press. Both 

- texts clearly indicated the U.S. State 
Department as the source of the docu-
ment; (2) not even one paragraph in 
the A.F.P. and U.P. texts circulated 
by Ansa is devoted to "future Soviet 
foreign policy," which,-according to 
your paper, was the subject of the 
paragraphs manipulated by the C.I.A. 

A photocopy of all relevant material 
In our archives was sent to Mr. Crewd-
son,. immediately after the publication 
of your article. He will thus be able 
personally to check the truth of the 
above-listed facts. 

It can only be regretted that the 
authors of your article failed to check 
the facts with us before publication, 
to avoid giving out misinformation 
about our agency. 	SERGIO LEPRI 
Executive Editor,, Ansa News Agency 

Rome, Jan. 4, 1978, 

1-:- 	• , . 

The Times welcomes letters front 
readers. Letters for publication must;  
include the writer's name, address and 

_telephone number. Because of the large 
volume of mail received, we regret 
that we are unable to acknowledge or 
to return unpublished hitters.. 


