
P.) 

Worldwide Propaganda Network Built by the C.I.A. 
ssyn rneS 2-pal?  

The following articti‘rs7bfde 1/07e„  used by the agency to further its world-

wide propaganda campaign. 

In its persistent efforts to nape world 

opinion, the C.I.A. has been able to call 

upon a separate and far more extensive 

network of newspapers, news services, 

magazines, publishing houses, broadcast-

ing stations and other entities over which 

it has at various times had some control. 

A decade ago, when the agency's com- 

porting by John M. Crewdson and Joseph 
B. Treaster. It was written by Mr. Crewd-
son. 

Not long after John Kenneth Galbraith, 

the Harvard economist, arrived in India 

in 1961 to take up his new post as Amer-

ican Ambassador, he became aware of a 

curious political journal called Quest that 

was floating around the Asian subconti-

nent. 
"It had a level of Intellectual and po-

litical competence that was sub-zero," 

Mr. Galbraith recalled in an interview. 

"It would make you yearn for the politi-

cal sophistication of The National Enquir-

er." 
Though an English-language publica-

tion, "it was only in some approximation 

to English," he said. "The political dam-

age it did was nothing compared to the 

literary damage." 
Then the new Ambassador discovered 

that Quest was being published with 

money from the Central Intelligence 

Agency. At his direction the C.I.A. closed 

It down. 
Though perhaps less distinguished than 

most, Quest was one of dozens of English 

and foreign language publications around 

the world that haves been owned, subsi-

dized or influenced in some way by the 

C.I.A. over the past three decades. 

Although the C.I.A. has employed 

dozens of American journalists working 

abroad, a three-month inquiry by a team 

of reporters and researchers for The New 

York Times has determined that, with 

a few notable exceptions, they were not 

Continued Prom Page Al 

men may still roam the world, disguised 
as correspondents for obscure trade jour-
nals or business newsletters. 

The C.I.A.'s propaganda operation was 
first headed by Tom Braden, who is now 
a syndicated columnist, and was run for 
many years by Cord Meyer Jr.. a popular 

campus leader at Yale before he joined 
the C.I.A. 

Mr. Braden said in an Interview that he 
bad never really been sure that "there was 
anybody in charge" of the operation and 
that "Frank Wisner kind of handled it off 
the top of hie head." Mr. Meyer declined 
to talk about the operation. 

However, several other former C.I.A. 
officers said that, while the agency was 
wary of telling its American journalist-
agents what to write, it never hesitated 
to manipulate the output of its foreign-
based "assets." Among those were a 
number of English-language publications 
read regularly by American correspon-
dents abroad and by reporters and editors 
in the United States. 

Most of this former officers said they 
had been concerned about but helpless to 
avoid the potential "blow-back"—the pos-
sibility that the C.I.A. propaganda fil-
tered through these assets, some of it 
purposely misleading or downright false.' 
might be picked up by American report-
ers overseas and included in their dis-
patches to their publications at home. 

C.I.A.: Secret Shaper 
Of Public Opinion 
Second of a Series 

munications empire was at its peak, it 

embraced more than 800 news and public 

information organizations and individu-

als. According to one C.I.A. official, they 

ranged in importance "from Radio Free 

Europe to a third-string guy in Quito who 

could get something in the local paper." 

Although the network was known 

The thread that linked the C.I.A. and 
Its propaganda assets was money, and 

the money frequently bought a measure 
of editorial control, often complete con-

trol. In some instances the C.I.A. simply 

created a newspaper or news service and 
paid the bills through a bogus corpora-
tion. In other instances, directly or indi-
rectly, the agency supplied capital to an 
entrepreneur or appeared at the right mo-
ment to bail out a financially troubled 

organization. 
It gave them something to do," one 

C.I.A. man said. "It's the old business of 

Parkinson's Law, a question of people 
flaying too much idle time and too much 
Idle money. There were a whale lot of 
people who were underemployed," 

According to an agency official, the 
C.I.A. preferred where possible to put its 
money into an existing organization rath-
er than found one of its own. "If a con-
cern is a going concern," the official said, 
"it's a better cover, The important thing 
is to have an editor or someone else 

eho's receptive to your copy." 

Postwar Aid for Journals 
The C.I.A., which evolved from the Of- 

tie of Strategic Services of World War 
became involved in the mass com-

munications field in the early postwar 
years, when agency officials became con-
cerned that influential publications in 
ravaged Europe might succumb to the 
temptation of Communist money. Among 
the organizations subsidized in those ear-
ly years, a C.I.A. source said, was the 
French journal Paris Match. 

No one associated with Paris Match in 

that period could be reached for comment. 
Recalling the concerns of those early 

days, one former C.I.A. man said that 
there was "hardly a left-wing newspaper 

in Europe that wasn't financed directly 
from Moscow." He went on: "We knew 
when the courier was coming, we knew 
how much money he was bringing." 

One of the C.I.A.'s first major ventures  

officially as the "Propaganda Assets In-

ventory," to those inside the C.I.A. it 

was "Wisner's Wurlitzer," Frank G. Wis-

ner, who is now dead, was the first chief 

of the agency's covert action staff. 

Like the Mighty Wurlitzer 

Almost at the push of a button, or so 

Mr. Wisner liked to think, the "Wur-

litzer" became the means for orches-

trating, in almost any language anywhere 

in the world, whatever tune the C.I.A. 

was in a mood to hear. 
Much of the Wurlitzer is now dis-

mantled. Disclosures in 1967 of some of 

the C.I.A.'s financial ties to academic, 

cultural and publishing organizations re-

sulted in some cutbacks, and more recent 

disclosures of the agency's employment 

of American and foreign journalists have 

led to a phasing out of relationships with 

many of the individuals and news organ-

izations overseas. 
A smaller network of foreign journal-

ists remains, and some undercover C.I.A. 

Continued on Page 37, Column .1 

was broadcasting. Although long sus-
pected, it was reported definitively only 
a few years ago that until 1971 the agency 
supported both Radio Free Europe, which 
continues, with private financing, to 
broadcast to the nations of Eastern Eu-
rope, ai,d Radio Liberty, which is beamed 

at the Soviet Union itself. 
The C.I.A.'s participation in those op-

erations was shielded from public view 
by two front groups, the Free Europe 
Committee and the American Committee 
for Liberation, both of which also en-
gaged in a variety of lesser-known propa-

ganda operations. 
The American Committee for Liberation 

financed a Munich-based group, the Insti-
tute for the Study of the U.S.S.R., a pub-
lishing and research house that, among 
other things, compiles the widely used 
reference volume "Who's Who in the 

U.S.S.R." The Free Europe Committee 
published the magazine East Europe, dis-
tributed in this country as well as abroad. 
and also operated the Free Europe Press 
Service. 

Far more obscure were two other 
C.I.A. broadcasting ventures, Radio Free 
Asia and a rather tenuous operation 
known as Free Cuba Radio. Free Cuba 
Radio, established in the early 1960's, did 
not broadcast from Its own transmitters 
but purchased air time from a number of 
commercial radio stations in Florida and 

Louisiana. 
Its propaganda broadcasts against the 

Government of Prime Minister Fidel Cas-
tro were carried over radio stations 
WMIE and WGBS In Miami, WKWF in 

Key West and WWL in New Orleans. 
They supplemented other C.I.A. broad-
casts over a short-wave station, WRUL, I 

with offices in New York City, and Radio 
Swan, on a tiny island in the Caribbean. 

The managements of those stations are 

largely changed, and it was not possible 
to establish whether any of them were 
aware of the source of the funds that 
paid for the programs. But sources in the 
Cuban community in Miami said it was 



l known generally at the time that funds 
from some Federal agency were involved. 

One motive for establishing the Free 
Cuba radio network, a former C.I.A. offi-
cial said he recalled, was to have periods 
of air time available in advance in case 
Radio Swan, meant to be the main com-
munications link for the Bay of Pigs inva-
sion, was destroyed by saboteurs. 

Radio Swan's cover was thin enough 
to warrant such concern. The powertul 
station, whose broadcasts could be heard 
over much of the Western Hemisphere, 
was operated by a steamship company 
in New York that had not owned a steam-
ship for some time. 

Radio Swan was also besieged by 
potential advertisers eager to take advan-
tage of its strong, clear signal. After 
months of turning customers away, the 
C.I.A. was finally forced to begin accept-
ing some business to preserve what cover 
Radio Swan had left. 

Radio Free Asia began broadcasting to 
mainland China in 1951 from an elabo-
rate set of transmitters in Manila. It was 
an arm of the Committee for Free Asia, 
and the C.I.A. thought of it as the begin-
ning of an operation in the Far East that 
would rival Radio Free Europe and Radio 
Liberty. 

The Committee for Free Asia, according 
to former C.I.A. officials, was founded 
as the Eastern counterpart of the Free 
Europe Committee. It later changed its 
name to the Asia Foundation. It still ex-
ists, though its ties to the C.I.A. were 
severed a decade ago. 

The Asia Foundation was headed for 
years by the late Robert Blum. who, 
several sources said, resigned from the 
C.I.A. to take it over. The foundation 
provided cover for at least one C.I.A. 
operative and carried out a variety of 
media-related ventures, including a pro-
gram, begun in 1955, of selecting and 
paying the expenses of Asian journalists 
for a year of study in Harvard's pres-
tigious Neiman Fellowship program. 

Emergency Airlift Fails 
It was only after Radio Free Asia's 

transmitters were operating, according to 
sources familiar with the case, that the 
C.I.A. realized that there were almost no 
radio receivers in private hands in main-
land China. An emergency plan was 
drawn up. 

Balloons, holding small radios tuned 
to Radio Free Asia's frequency, were loft-
ed toward the mainland from the island 
of Taiwan, where the Chinese National-
ists had fled after the Communist take-
over of the mainland in 1949. The plan 
was abandoned when the balloons were 
blown back to Taiwan across the Formo-
sa Strait. 

Radio Free Asia went off the air in 
1955. 

The C.I.A.'s involvement in the field 
of publishing extended around the world 
and embraced a wide variety of periodi-
cals, some of them obscure and many of 
them now defunct. In some instances, 
sources said, there was no effort to mold 
editorial policy despite sizable subsidies, 
but in others policy was virtually dic-
tated. 

One of the C.I.A.'s ventures in this 
country involved the subsidization of sev-
eral publications whose editors and-pub-
lishers had fled from Havana to Miami 
after the Castro Government came to 
power in 1959. The subsidies — in some 
eases they amounted to several million 
dollars — were passed to the publica- 

tions through a C.I.A. front in New York 
called Foreign Publications Inc. 

The dozen recipients of these subsidies 
reportedly included Avance, El Mundo, 
El Prensa Libre, Bohemia and El Diario de 

• las Americas. In addition, the C.I.A. is 
said to have financed ALP, a radio news 
agency in Miami that produced programs 
sent free of charge to more than 100 
small stations in Central and Latin 
America. 

The C.I.A. intially intended to clandes-
tinely distribute copies of the subsidized 
publications into Cuba, but that plan was 
dropped after the Cuban exiles who had 
agreed to take them by boat refused in 
the last minutes to approach the Cuban 
shore. 

The subsidies continued anyway, and 
the publications were widely read in the 
Cuban community in Miami and, in the 
case of Bohemia. a weekly magazine that 
reecived more than $3 million altogether, 
throughout Latin America as well. 

The intelligence agency's onetime sup-
port of Encounter, the British journal, 
has been reported, but agency sources 
said that the Congress of Cultural Free-
dom, the Paris-based group through 
which the C.I.A. channeled the funds, 
also supported a number of other publi-
cations, many of them now out of busi-
ness. 

Ties to Agency Were Cut 
The congress, which was founded In 

1950 as a response to a conference of 
Soviet writers that year in Berlin, 
has since cut its ties to the American 
agency, reconstituted itself and changed 
its name. But during the years when it 
was a C.I.A. conduit, it provided financial 
support to the French magazine Preuves, 
Forum in Austria, Der Monat in West 
Germany, El Mundo Nuevo in Latin 
America and, in India, the publications 
Thought and Quest. 

In the United States, Atlas magazine, a 
digest of the world press, occasionally 
used translators employed by the C.I.A. 

African Forum and Africa Report were 
published with C.I.A. money passed to 
the American Society of African Culture 
and the African-American Institute. In 
Stockholm the publication Argumenten 
received C.I.A. funds through a channel 
su complex that even its editor was una-
ware of the source of the money. So did 
Combate, a Latin American bimonthly. 

In Nairobi, Kenya. the C.I.A. set up 
The East African Legal Digest, less as 
a propaganda organ than as a cover for 
one of its operatives. In the United 
States, the Asia Foundation published a 
newspaper, The Asian Student. that was 
distributed to students from the Far East 
who were attending American universi-
ties. 

In Saigon, the Vietnam Council on For-
eign Relations, modeled after the Ameri-
can version and financed entirely by the 
C.I.A., published a slick, expensively pro-
duced magazine that was distnbuted 
during the Vietnam War to the offices 
of all senators and representatives in 
Washington. 

Among the more unusual of the C.I.A.'s 
relationships was the one it shared with 
a Princeton, N.J., concern called the Re-
search Council. The council, founded by 
Hadley Cantril, the late chairman of the 
Princeton University psychology depart-
ment, and his associate, Lloyd Free, de-
rived nearly all its income from the C.I.A. 
in the decade in which it was active. 

"They were considered an asset be-
cause we paid them so much money," 
a former C.I.A. man said, Mr. Free con- 

firmed that he sod Dr. Cantril, an ac-
knowledged pioneer in public opinion 
polling, had ''just sort of run" the council 
tor the C.I.A. 

The counciPs activities, Mr. Free said, 
consisted of extensive public opinion 
surveys conducted in other countries on 
questions of interest to the C.I.A. Some, 
he said, were conducted inside Eastern 
Europe, the Soviet bloc. 

The governments of the countries, Mr. 
Free said, "didn't know anything about 
the C.I.A." Nor, apparently, did Rutgers 
University Press, which published some 
of the results in a 1967 volume called 
"Pattern of Human Concerns." 

Book Publishing Ventures 
The C.I.A.'s relationship with Frederick 

Praeger, the book publisher, has been re-
ported in the past. But Praeger was only 
one of a number of publishing concerns, 
including some of the most prominent in 
the industry, that printed or distributed 
more than 1,000 volumes produced or 
subsidized in some way by the agency 
over the last three decades. 

Some of the publishing houses were 
nothing more than C.I.A. "proprietaries." 
Among these were Allied Pacific Printing, 
of Bombay, India, and the Asia Research 
Centre, one of several agency publishing 
ventures in Hong Kong, which was de-
scribed by an agency source as "nothing 
but a couple of translators." 

Other, legitimate publishers that re-
ceived C.I.A. subsidies according to for-
mer and current agency officials, were 
Franklin Books, a New York-based house 

that specializes in translations of aca-
demic works, and Walker & Co., jointly 
owned by Samuel Sloan Walker Jr., a one-
time vice president of the Free Europe 
Committee, and Samuel_ W. Meek, a re-
tired executive of the J. Walter Thomp-
son advertising agency and a man with 
close ties to the C.I.A. 

A spokesman at Franklin confirmed 
that the publisher had received grants 
from the Asia Foundation and "from an- 
other small foundation for an African 
project, both of which were exposed in 
1967 as being supported by C.I.A." The 
spokesman added, "Franklin was unaware 
of that support then." 

Mr. Walker said through a secretary 
that his concern had never "printed books 
on behalf of the C.I.A. nor published any 
book from any source which was not 
worthy of publication on its merits." 

Other publishing houses that brought 
oat books to which the C.I.A. had made 
editorial contributions included Charles 
Scribner's Sons, which in 1951 published 
"The Yenan Way," by Eudocio Ravines, 
from a translation supplied by William F. 
Buckley Jr., who was a C.I.A. agent for 
several years in the early 1950's. Also 
in 1951, G, P. Putnam's Sons published 
"Life and Death in Soviet Russia." by 
Valentin Gonzalez, the famous "El 
Campesino" of the Spanish Civil War. 

According to executives of both houses, 
Putnam anti Scribner's were unaware of 
any agency involvement in those books, 
as was Doubleday & Company, which 
In 1965 brought out, under the title 
"The Penkovskiy Papers," what purport-
ed to be a diary kept by Col. Oleg Pen-
kovsky, the Soviet double agent. The 
book even used C.I.A. style in the trans-
literation of the colonel's name. 

Also unaware of the C.I.A. connection 
was Ballantine Books, which published 
a modest volume on Finland, "Study in 
Sisu," written by Austin Goodrich, an 
undercover C.I.A. man who posed for 
years in Scandinavia as a freelance 
author researching a book about Finland. 



•-- 

Authorship Used as Cover 
Another C.I.A. operative who employed 

the cover of a freelance author in search 
of a book was Edward S. Hunter, who 
roamed Central Asia for years collecting 
material for a work on Afghanistan that 
eventually was published by the presti-
gious house of Hodder & Stoughton of 
London. 

Other C.I.A. men worked abroad while 
writing 'books, including Lee White, an 
employee of the Middle Eastern Division 
who wrote a biography of General Mo-
hammed Neguib of Egypt, and Peter 
Matthiessen, the writer and naturalist 
who began work on a novel, "Partisans," 
while with the C.I.A. in Paris from 1951 
until 1953, where he also helped George 
Plimpton found The Paris Review. 

As with Mr. Hunter, Mr. White and Mr. 
Matthiessen used their careers as authors 
only as covers for their intelligence ac-
tivities. There is no evidence that, the 
C.I.A. attempted to control what they 
wrote or that it. atempted through Mr. 
Matthiessen to influence the Paris Re-
view. 

Several C.I.A. efforts in book publishing 
were well received by critics, and a few 

were commercial successes. "At least 
once," according to a report by the Sen-
ate intelligence committee, "a book re-
view for an agency book which appeared 
in The New York Times was written by 
a C.I.A. writer under contract" to the 
agency. 

The report did not identify the volume 
or the reviewer, but the book is said 
to have been "Escape from Red China," 
the story of a defector from China pub-
lished by Coward. McCann and Geoghe-
gan. Jack Geoghegan, president of the 
company, said he never knew that the 
book had been prepared for publication 
by the C.I.A. 

The book was reviewed by The Times 
on Sunday, Nov. 11, 1962, by Richard L. 
Walker, who is now director of the Insti-
tute of International Studies at the Uni-
versity of South Carolina and is a fre-
quent book reviewer for the newspaper. 
Professor Walker said in a telephone in-
terview that he had been under contract 
to the C.I.A. as a consultant and lecturer 
before and after the review appeared, but 
not at the time he wrote it. Nor, he said, 
did he know that the book had been pro-
duced by the C.I.A. 

Another successful book that intelli-
gence sources said was published in 1962 
with the assistance of the C.I.A. is "On 
the Tiger's Back" by Aderogba Ajao, a 

Nigerian who had studied at an East Ger-
man University and returned home to 
write about his disillusionment. 

A Yugoslavian Connection - 

The Praeger organization, which was 
purchased by Encyclopaedia Brittanica in 
1966, first became involved with the C.I.A. 
in 1957 when it published "The New 
Class," a landmark work by Milovan 
Djilas, a disillusioned official of the 
Yugoslav Government who wrote exten-
sively about his personal rejection of 
Communism_ 

Mr. Djilas, who had become a source 
of embarrassment to his Government be-
fore the work was published, had difficul-
ty getting the last portion of the menu• 
Script out of Yugoslavia. 

Mr. Praeger said that be had appealed 
to a friend in the American Government 
(though not in the C.I.A,} for assistance 
in obtaining the final pages. The 
manuscript was eventually carried train 
Belgrade to Vienna by Edgar Clark, then 
a correspondent fur Time magazine, and 
his wife, Katherine. 

Mr, Clark said that neither he nor his 
wife had ever had anything to do with 
the C.I.A. But the manuscript ultimately 
reached the hands of a C.I.A. officer 
named Arthur Macy Cox. Mr. Cox, who 
later worked under Praeger cover in Ge-
neva, set in motion an effort by the 
agency to have the book translated into a 
variety of languages and distributed 
around the world. 
• "It was my first contact with the 
C.I.A.." Mr. Praeger said, but he added 

that at the time be had-"no idea there 
even was a C.I.A." 

Mr. Praeger said that he later pub-
lished 20 to 25 volumes in which the 
C.I.A. had had an interest, either in the 
writing, the publication itself or the post-
publication distribution. 

The agency's involvement, he said, 
might have been manifested in a variety 
of ways—reimbursing.  him directly for 
the expenses of pubucation or guaran-
teeing, perhaps through a foundation of 
some sort, the purchase of enough copies 
to make publication worthwhile. 

Among the Praeger books in which the 
C.I.A. had a hand were "The Anthill," a 
work about China by the French writer 
Suzanne Labin, and two books OR the 
Soviet Union by Giinther Nolieu, a mem-
ber of the West German security service 
and later its chief. Mr. Nollau was identi-
fied-in a New York Times review only as 
"a West German lawyer who fled some 
years ago from East Germany." 

Dozens of foreign-language news-
papers, news services and other organiza-
tions were financed and operated by the 
C.I.A.—two of the most prominent were 
said to have been DENA, the West Ger-
man news agency, and Agenda Orbe 
Latino Americana, the Latin American 
feature service. 

The C.I.A.'s Newspapers 
In addition, the C.I.A. had heavy in-

vestments in a variety of English-lan-
guage news organizations. Asked why 
the agency had had a preference for 
these, a tormer senior official of the 
agency explained that it was less difficult 
to conceal the ownership of publications 
that had ostensible reasons for belonging 
to an American and easier to place 
American agents in those publications as 
reporters and editors. 

The Rome Daily American, which the 
C.I.A. partly owned from 1956 to 1964, 
when it was purchased by Samuel W. 
Meek, a J. Walter Thompson executive,  

was only one of the agency's "'proprie- 
tary" English-language newspapers. 

There were, It was said, such "proprie-
taries" in other capitals, including Athens 
and Rangoon. They usually served a dual 
role—providing cover for intelligence 
operatives and at the same time publish. 
ing agency propaganda. 

,sun the C.I.A.'s ownership of news-
papers was generally viewed as costly 
and difficult to conceal, and all such rela-
tionships are now said to have been 
ended. 

The Rome Dally American was taken 
over by the CIA.. it was said, to keep 
it from falling into the hands of Italian 
Communists. But the agency eventually 
tired of trying to maintain the fiction 
that the newspaper was privately owned 
and, as soon as the perceived threat from 
the Communists had passed, sold it to 
Mr. Meek. 

Even after the agency sold the news-
paper, however, it was managed for sev-
eral years by Robert H. Cunningham, a 
C.I.A. officer who had resigned from the 
agency and had been rehired as a con-
tract employee. 

A former C.I.A. official said that the 
agency passed up an opportunity to pur-
chase another English-language news-
paper, The Brussels Times, which was 
being run by a C.I.A. man but had no 
other ties to the agency. The official said 
the agency responded to the offer by say-
ing that it was "easier to buy a reporter, 
which we've done, than to buy a news-
paper." 

In addition to the C.I.A.'s "proprietary" 
newspapers in Athens, Rangoon and 
Rome, agency sources said it had also 
had investments in The Okinawa Morning 
Star, used more for cover purposes than 
for propaganda; The Manila Times and 
The Bangkok World, now both defunct, 
and The Tokyo Evening News in the days 
before it was purchased by Asahi, the 
publishing organization. 

"We 'had' at least one newspaper fu 
every foreign capital at any given time," 
one C.I.A. man said, and those that the 
agency did not own outright or subsidize 
heavily it infiltrated with paid agents or 
staff officers who could have stories 
pririted that were useful to the agency 
and not print those it found detrimental. 

Agents Placed on Staffs 
In Santiago, Chile, The South Pacific 

Mail, though apparently never owned by 
the C.I.A. provided cover for two opera-
tives: David A. Phillips, who eventually 
rose to become chief of the C.I.A.'s West-
ern Hemisphere Division, and David C. 
Hellyer, who resigned as Latin American 

Agency Charter Bars 
Propaganda in U.S. 

The legislative charter of the Central 
Intelligence Agency has been inter-
preted as prohibiting the direct 
propagandizing of American citizens, 
according to agency officials and for- 

• mer officials. 
However, these officials say, no 

opinion has ever been sought or pro-
vided on the legality or propriety of 
the "replay" in this country of agency 
propaganda disseminated abroad. 

The foundation of the C.I.A. charter 
is the National Security Act of 1947. 
Much of the legislative history that 
surrounds that act remains classified 
today, as do the various executive or-
ders to carry -out the law and the 
C.I.A.'s internal legal opinions and di-
rectives that are based Lieon 



known generally at the time that funds 
from some Federal agency were involved. 

One motive for establishing the Free 
Cuba radio network, a former C.I.A. offi-
cial said he recalled, was to have periods 
of air time available in advance in case 
Radio Swan, meant to be the main com-
munications link for the Bay of Pigs inva-
sion, was destroyed by saboteurs. 

Radio Swan's cover was thin enough 
to warrant such concern. The powertul 
station, whose broadcasts could be heard 
over much of the Western Hemisphere, 
was operated by a steamship company 
in New York that had not owned a steam-
ship for some time. 

Radio Swan was also besieged by 
potential advertisers eager to take advan-
tage of its strong, clear signal. After 
months of turning customers away, the 
C.I.A. was finally forced to begin accept-
ing some business to preserve what cover 
Radio Swan had left. 

Radio Free Asia began broadcasting to 
mainland China in 1951 from an elabo-
rate set of transmitters in Manila. It was 
an arm of the Committee for Free Asia, 
and the C.I.A. thought of it as the begin-
ning of an operation in the Far East that 
would rival Radio Free Europe and Radio 
Liberty. 

The Committee for Free Asia, according 
to former C.I.A. officials, was founded 
as the Eastern counterpart of the Free 
Europe Committee. It later changed its 
name to the Asia Foundation. It still ex-
ists, though its ties to the C.I.A. were 
severed a decade ago. 

The Asia Foundation was headed for 
years by the late Robert Blum, who, 
several sources said, resigned from the 
C.I.A. to take it over. The foundation 
provided cover for at least one C.I.A. 
operative and carried out a variety of 
media-related ventures, including a pro-
gram, begun In 1955, of selecting and 
paying ihe expenses of Asian journalists 
for a year of study in Harvard's pres-
tigious Neiman Fellowship program. 

Emergency Airlift Fails 
It was only after Radio Free Asia's 

transmitters were operating, according to 
sources familiar with the case, that the 
C.I.A. realized that there were almost no 
radio receivers in private hands in main-
land China. An emergency plan was 
drawn up. 

Balloons, holding small radios tuned 
to Radio Free Asia's frequency, were loft-
ed toward the mainland from the island 
of Taiwan, where the Chinese National-
ists had fled after the Communist take-
over of the mainland in 1949. The plan 
was abandoned when the balloons were 
blown back to Taiwan across the Formo-
sa Strait. 

Radio Free Asia went off the air in 
1955. 

The C.I.A.'s involvement in the field 
of publishing extended around the world 
and embraced a wide variety of periodi-
cals, some of them obscure and many of 
them now defunct. In some instances. 
sources said, there was no effort to mold 
editorial policy despite sizable subsidies, 
but in others policy was virtually dic-
tated. 

One of the C.I.A.'s ventures in this 
country involved the subsidization of sev-
eral publications whose editors and mub-
lishers had fled from Havana to Miami 
after the Castro Government came to 
power in 1959. The subsidies — in some 
cases they amounted to several million 
dollars — were passed to the publica- 

tions through a C.I.A. front in New York 
called Foreign Publications Inc. 

The dozen recipients of these subsidies 
reportedly included Avance, El Mundo, 
El Prensa Libre, Bohemia and El Diario de 
las Americas. In addition, the C.I.A. is 
said to have financed Al?. a radio news 
agency in Miami that produced programs 
sent free of charge to more than 100 
small stations in Central and Latin 
America. 

The C.I.A. intially intended to clandes-
tinely distribute copies of the subsidized 
publications into Cuba, but that plan was 
dropped after the Cuban exiles who had 
agreed to take them by boat refused in 
the last minutes to approach the Cuban 
shore. 

The subsidies continued anyway, and 
the publications were widely read in the 
Cuban community in Miami and, in the 
case of Bohemia, a weekly magazine that 
reecived more than $3 million altogether, 
throughout Latin America as well. 

The intelligence agency's onetime sup-
port of Encounter, the British journal, 
has been reported, but agency sources 
said that the Congress of Cultural Free-
dom, the Paris-based group through 
which the C.I.A. channeled the funds, 
also supported a number of other publi-
cations, many of them now out of busi-
ness. 

Ties to Agency Were Cut 
The congress, which was founded In 

1950 as a response to a conference of 
Soviet writers that year in Berlin, 
has since cut its ties to the American 
agency, reconstituted itself and changed 
its name. But during the years when it 
was a C.I.A. conduit, it provided financial 
support to the French magazine Preuves, 
Forum in Austria, Der Monet in West 
Germany, El Mundo Nuevo in Latin 
America and, in India, the publications 
Thought and Quest. 

In the United States, Atlas magazine, a 
digest of the world press, occasionally 
used translators employed by the C.I.A. 

African Forum and Africa Report were 
published with C.I.A. money passed to 
the American Society of African Culture 
and the African-American Institute. In 
Stockholm the publication Argumenten 
received C.I.A. funds through a channel 
so complex that even its editor was una-
ware of the source of the money. So did 
Combate, a Latin American bimonthly. 

In Nairobi, Kenya, the C.I.A. set up 
The East African Legal Digest, less as 
a propaganda organ than as a cover for 
one of its operatives. In the United 
States, the Asia Foundation published a 
newspaper, The Asian Student, that was 
distributed to students from the Far East 
who were attending American universi-
ties. 

In Saigon, the Vietnam Council on For-
eign Relations, modeled after the Ameri-
can version and financed entirely by the 
C.I.A., published a slick, expensively pro-
duced magazine that was distributed 
during the Vietnam War to the offices 
of all senators and representatives in 
Washington. 

Among the more unusual of the C.I.A.'s' 
relationships was the one it shared with 
a Princeton, N.J., concern called the Re-
search Council. The council, founded by 
Hadley Cantril, the late chairman of the 
Princeton University psychology depart. 
ment, and his associate, Lloyd Free, de-
rived nearly all its income from the C.I.A. 
in the decade in which it was active. 

"They were considered an asset be-
cause we paid them so much money," 
a former C.I.A. man said, Mr. Free con- 

firmed that he and Dr. Cantril, an ac-
knowledged pioneer in public opinion 
polling, had "just sort of run" the council 
tor the C.I.A. 

The council's activities, Mr. Free said. 
consisted of extensive public opinion 
surveys conducted in other countries on 
questions of interest to the C.I.A. Some. 
he said, were conducted inside Eastern 
Europe, the Soviet bloc. 

The governments of the countries, Mr. 
Free said, "didn't know anything about 
the C.I.A." Nor, apparently, did Rutgers 
University Press, which published some 
of the results in a 1967 volume called 
"Pattern of Human Concerns." 

Book Publishing Ventures 
The C.I.A.'s relationship with Frederick 

Praeger, the book publisher, has been re-
ported in the past. But Praeger was only 
one of a number of publishing concerns, 
including some of the most prominent in 
the industry, that printed or distributed 
more than 1,000 volumes produced or 
subsidized in some way by the agency 
over the last three decades. 

Some of the publishing houses were 
nothing more than C.I.A. "proprietaries." 
Among these were Allied Pacific Printing, 
of Bombay, India, and the Asia Research 
Centre, one of several agency publishing 
ventures in Hong Kong, which was de-
scribed by an agency source as "nothing 
but a couple of translators." 

Other, legitimate publishers that re-
ceived C.I.A. subsidies according to for-
mer and current agency officials, were 
Franklin Books, a New York-based house 

that specializes In translations of aca-
demic works, and Walker & Co., jointly 
owned by Samuel Sloan Walker Jr., a one-
time vice president of the Free Europe 
Committee, and Samuel W. Meek, a re-
tired executive of the J. Walter Thomp-
son advertising agency and a man with 
close ties to the C.I.A. 

A spokesman at Franklin confirmed 
that the publisher had received grants 
from the Asia Foundation and "from an-
other small foundation for an African 
project, both of which were exposed in 
1967 as being supported by C.I.A." The 
spokesman added, "Franklin was unaware 
of that support then." 

Mr. Walker said through a secretary 
that his concern had never "printed books 
on behalf of the C.I.A. nor published any 
book from any source which was not 
worthy of publication on its merits." 

Other publishing houses that brought 
out books to which the C.I.A. had made 
editorial contributions included Charles 
Scribner's Sons, which in 1951 published 
"The Yenan Way," by Eudocio Ravines, 
from a translation supplied by William F. 
Buckley Jr., who was a C.I.A. agent for 
several years in the early 1950's. Also 
in 1951, G. P. Putnam's Sons published 
"Life and Death in Soviet Russia," by 
Valentin Gonzalez, the famous "El 
Campesino" of the Spanish Civil War. 

According to executives of both houses, 
Putnam and Scribner's were unaware of 
any agency involvement in those books, 
as was Doubleday & Company, which 
in 1965 brought out, under the title 
"The Penkovskiy Papers," what purport-
ed to be a diary kept by Col. Oleg Pen-
kovsky, the Soviet double agent. The 
book even used C.I.A. style in the trans-
literation of the colonel's name. 

Also unaware of the C.I.A. connection 
was Ballantine Books, which published 
a modest volume on Finland. "Study in 
Sisu," written by Austin Goodrich, an 
undercover C.I.A. man who posed for 
years in Scandinavia as a freelance 
author researching a book about Finland. 


