By Alicia C. Shepard

HE AWARDS DINNER IN SAN FRANCISCO LAST NOVEMBER * _ Th e
promised to be an awkward evening. Some worried °
what the reaction would be when the “Journalist of : S an J ose
the Year” award was presented. How would the crowd Me rcu ,:y
of 240 behave when investigative reporter Gary Webb . 9
of the San Jose Mercury News, author of 1996’s most controver- . N ews
sial piece of journalism, received the crystal obelisk? . series on
Webb’s three-day series in August focused on two th e C] A,

Nicaraguans who said they had imported and sold drugs during
the 1980s to raise money for the CIA-backed contras, struggling the contras
at the time to overthrow Nicaragua’s leftist Sandinista regime. * a nd crack
The articles said that Oscar Danilo Blandon, Norwin Meneses °*

and a Los Angeles drug dealer, “Freeway” Ricky Ross, had start- cocawne
ed the first mass market for crack in South-Central Los Angeles, . was 1 9 9 6 ’S
ultimately triggering a nationwide crack epidemic. . most
The series, “Dark Alliance,” also gave the impression— -
although it did not flatly - contro-
assert—that the CIA was . versia l
involved in crack cocaine’s . .
spread. “You can't read our | p tece Of
series any other way than to | jour nalism.
suggest the CIA, at a mini- R e p orter

mum, turned a blind eye

toward drug dealing in the Galj}" I/Ve bb
United States,” says Phil : broke neiy

Yost, the Mercury News’ -
chief editorial writer and . STOUNA, but

an outspoken critic of - dld he 80
his.paper’s Mgh-prome too fa r 9
series.

When the 20-member board of the Northern
California chapter of the Society of Professional
dJournalists met in August, it was searching for
outstanding local work by a single journalist.
Webb, who had spent 15 months on his block-
buster series, was an obvious choice. But the
board’s unanimous vote took place before Webb’s
articles were subjected to withering criticism in
early October.

Skeptics questioned the wisdom of giving
Webb the award after the Washington Post, Los
Angeles Times and New York Times had sharply
challenged the series’ findings (see Free Press,
November). But the chapter decided to press




ahead. The task of presenting the
award fell to emcee Dave McElhatton, a
well-known anchor for CBS’ San Fran-
cisco affiliate KPIX, who handled it with
characteristic aplomb.

“Elements of the Mercury News
series and presentation are open to dis-
pute, as are criticisms of Webb’s stories,”
McElhatton told the audience of jour-
nalists on November 12. “A full airing is
necessary and good for us all. But the
chapter is convinced that the best jour-
nalism is that which is not afraid to ven-
ture into controversial areas of over-
whelming national significance.”

When Webb accepted the award, he
turned to his boss, Executive Editor
Jerry Ceppos, who has borne much crit-
icism. Webb told Ceppos of a bomber
pilot who said that the flak is most
intense when you are over the target.

The reporter received a standing
ovation from virtually everyone in the
audience, with the conspicuous excep-
tion of those at the two San Francisco
Examiner tables. “I'm with the Examin-
er, and I did not stand because to stand
would have shown my approval and
respect,” says Managing Editor/News
Sharon Rosenhause. “You don’t normal-
ly give an award to someone as ‘Jour-
nalist of the Year’ when there are all
these questions and concerns.”

The questions and concerns over
Webb’s story are myriad. Is what he
wrote true? Was his reporting responsi-
ble? Did he selectively use information

- that backed up his thesis while ignoring
evidence contradicting it? Was the series
edited with enough care? Why didn’t the
executive editor read the entire series
before it was published? Was any con-
sideration given to the effect that the
series might have on the African Ameri-
can community, where many have long
believed the crack plague is part of a
government conspiracy? :

After the Mercury News series ran,
it was quickly spun in the retelling.
Black talk show hosts and listeners, the
black media and the alternative press
touted the story as proof that the CIA
allowed the U.S.-backed contras to deal
drugs in America and use the profits to
buy weapons, blithely

ignoring the damage to San Jose
the black community. Mercury
This particular sentence

played a significant role News Exe.cu-
in such interpretations: tive Editor
Cocaine “was virtually lerry Ceppos
unobtainable in black has defended
neighborhoods  before the paper’s
members of the CIAs  omroversial
army brought it into series.

South-Central in the

36

1980s at bargain basement prices.”

There are those—among them some
journalists, CIA watchers, conspiracy
theorists and black leaders—who argue
that, regardless of the series’ flaws,
Webb has performed a public service by
focusing attention on whether the CIA
helped set off the crack cocaine epidem-
ic. “Even though we can criticize the
San Jose Mercury News story, the net
effect is that it has generated major cov-
erage of a scandal that really was never
fully investigated and fully covered
before,” said Peter Kornbluh, a senior
analyst at the private National Security
Archive, in a radio interview.

While the core of Webb’s stories may
be true, he has been chastised for over-
gselling the story by writing it in a way
that would lead reasonable readers to
conclude that the CIA was involved in
the drug trafficking, referring repeated-
ly to the “CIA’s army.” And the series’
major premise—that the trio highlight-
ed in his series alone triggered the crack
epidemic—has been contradicted by
major newspapers.

For his part, Webb told a group of
journalism students at the University of
California at Berkeley in November
that “anybody that read this story
would be a fool if they came away with
the conclusion that we said the CIA ran
this operation. We were very specific in
saying who did what.”

Webb stands firmly behind his story,
and hints that there is a part four in the
works with “tons more information.” He
says he can’t control what others are
reading into his work.

Webb broke new ground on the 10-
year-old story of a contra-cocaine con-
nection. He was able to show how cheap
Colombian cocaine, brought in by Nica-
raguans, was sold to a specific drug deal-

er in South-Central Los Angeles, who
. turned it into crack. “That’s an advance,”

says Los Angeles Times Washington
Bureau Chief Doyle McManus. “I wish
we'd picked up that and pursued it.”
Yet by overreaching, the well-
respected Mercury News hurt its
hard-won credibility and shifted the
focus from the essence of its story to
questions about
the reporter and
the paper’s edit-
ing process.
Some journal-
ists argue that
it was irrespon-
sible to publish
such an incendi-
ary story with-
out making ab-
solutely sure all

claims could be fully supported.

The level of anger among African
Americans, many of whom interpreted
the series as conclusive evidence that
the federal government encouraged drug
trafficking in their neighborhoods, was
apparent when CIA Director John M.
Deutch met with residents of South-
Central Los Angeles at a heated public
forum on November 15. Few appeared to
be mollified by Deutch’s assertion that
the CIA had nothing to do with drug
trafficking and his promise to fully
investigate the affair.

“The paper, in order to act responsi-
bly, needed to recognize this story was
going to have a huge impact, not just on
the black community, but on everyone’s
faith in the government,” says Joann
Byrd, who taught ethics at the Poynter
Institute for Media Studies before
becoming the Seattle Post-Intelli-
gencer’s editorial page editor (see
Bylines, page 9). “This was going to be a
terrifically big story. If a journalist
thinks a story is going to have a big
impact, you better have an absolutely
unimpeachable report, and this one
wasn’t.”

Some of the harshest criticism has
come from Mercury News staffers. “Vir-
tually every claim in the opening para-
graphs has been shown to be, at best, a
disputed assertion,” says editorial
writer Yost. “The story takes no account
of contrary evidence. The relationship
between the CIA, drug-runners and
black America is a sensitive topic. We
have not served well the cause of getting
at the truth; we have served the cause of
creating a sensation.”

Journalists from other newspapers
have also found fault with Webb’s
reporting and conclusions. The Miami
Herald, which, like the Mercury News,
is owned by Knight-Ridder, decided not
to run the San Jose paper’s series
because it raised too many red flags.

At the Mercury News, concerns
about the intellectual honesty of the
series and the torrent of negative public-
ity virtually paralyzed the paper for a
brief period last fall. Reporters who don't
like Webb because of his aggressive
style, and there are many, are quick to
criticize his work. Those sympathetic to
Webb’s editors are more apt to defend it.

“Pve been here almost 20 years,”
says telecommunications reporter Mike
Antonucci, “and I havent ever seen a
story touch a nerve internally as much
as this one.”

Tm: SERIES RAN AUGUST 18-20. WHILE
i

ts allegations were breathtaking,
equally impressive were the paper’s

American Journalism Review



efforts to place the story and scores of
supporting documents on its Web site.
Not only could the paper’s readers
examine the story, hundreds of thou-
sands more could—and did—read it
online on its Mercury Center site. Yet
initially it was largely ignored by net-
work news and major newspapers.

Lori Leibovich, assistant editor of the
online magazine Salon, asked Webb a
month after his series ran why it wasn’t
picked up by the mainstream media. “By
now, journalists have read the series,
and they’re figuring out how to tell this
story in 12 inches because that’s what
most newspapers have the space to do
these days,” Webb replied. “Secondly, a
lot of newspapers—and TV particular-
ly—they’re just chickenshit.”

But while the Old Media weren’t
interested, the New Media were eating
it up. Thanks to the potent combination
of talk radio and the Internet, “Dark
Alliance” slowly and inexorably attract-
ed national attention.

Black-oriented talk shows in particu-
lar played a major part in bringing the
series to the fore. “I think talk radio
played a very substantial role in ener-
gizing audiences on this story,” says Bob
Ryan, director of Mercury Center. And
cyberspace helped build the momentum.
“The Internet,” says Ryan, “made it easy
for the talk radio shows and the alterna-
tive press to read the story, process it
and pass it on—often with embellish-
ments, interpretations and conclusions
not present in the story.”

And while the pieces appeared in a
Northern California newspaper, they
resonated powerfully to the south, in
South-Central Los Angeles, a promi-
nent victim of crack’s carnage. The fiery
Rep. Maxine Waters, a California
Democrat who represents the area, and
other black leaders were outraged. They
quickly secured promises of congres-
sional hearings and a CIA investigation
into the paper’s charges.

Two of the nation’s leading newspa-
pers, the Washington Post and Los
Angeles Times, both of which serve
large black communities, were besieged
with outraged calls. “Why aren’t you
covering this story?” demanded readers,
some of whom accused the papers of
being part of a cover-up.

Webb had predicted that the main-
stream media would ignore his findings.
In an effort to stimulate interest, the
paper tried to take advantage of a news
peg. It scheduled the series to begin just
before drug kingpin Ricky Ross—a
prominent figure in the articles—was to
be sentenced on cocaine charges.

“That way, the San Diego and L.A.

January/February 1997

papers can use the.news T THE Ross, Blandon, Meneses
angles of;‘ the sgntepcmg t}z:s and l}he U.S. cocaine mar-
Story. themselves—with: Mercury i e avatable inon
out having to give the San New n mation does not support
Jose Mercury News any ) the conclusion that the
Fosa n prison an July 15, CONCEInS about  Go et el
adding that the series had th e inte llectu a Z played a major role in the

once again been postponed
because top editors hadn’t
read it.

Ross’ sentencing was
delayed, but Webb still
worked at drumming
up publicity. For a time,
the Mercury News' Web
site for “Dark Alliance”
(http://www.sjmercury.
com/drugs/) kept readers
informed about Webb’s
media appearances. In
September, people calling
Webb at the paper’s Sacra-
mento bureau heard a
message asking them to
leave this information on
the answering machine: laStf all
“Your name or the name of
your organization or show, channel, fre-
quency, audience—including type and
size—and the date and time of the
requested interview or appearance.”

But despite his efforts, by Septem-
ber’s end the major papers and the net-
works still hadn’t paid much attention
to “Dark Alliance.”

“I looked at it when it initially came
out and decided this was not something
we needed to follow up on quite the way
they [the Mercury News] put it,” says
Karen DeYoung, the Post’s assistant
managing editor for national news.
“When it became an issue proliferating
in the African American community
and on talk shows, that seemed to be a
different phenomenon.”

The Post then turned to reporters
Roberto Suro, Douglas Farah and Wal-
ter Pincus, who covered the Iran-contra
affair, to look into the Mercury News’
story. Michael A. Fletcher reported on
the firestorm Webb’s story had created
in the black community and on Capitol
Hill, where legislators and prominent
black leaders including Jesse Jackson
and Louis Farrakhan were demand-
ing—and getting—investigations.

“The phenomenon of the reaction
was, in and of itself, a story,” says De-
Young. “But to explain and address the
phenomenon, we had to report the story
ourselves.”

The Post reporters reached conclu-
sions strikingly different from Webb’s.
“A Washington Post investigation into

virtually

honesty of the
series and the
torrent of nega-
tive publicity

paralyzed the

paper for a
brief period

emergence of crack as a
narcotic in widespread use
across the United States,”
the paper reported on
October 4.

The Post said the two
Nicaraguans were small-
time cocaine dealers with
weak contra links and
couldn’t have started the
crack epidemic by them-
selves. The paper said
that, contrary to the Mer-
cury News’ assertion that
Blandon was the “Johnny
Appleseed of crack in Cal-
ifornia,” the two men’s
drug deals were “only a
small portion of the
nation’s cocaine trade.”

The Post wrote that Blandon,
according to his testimony in federal
court, had actually stopped sending
drug money to the contras before he
began dealing with Ross in 1983 or
1984.

Suro and Pincus also challenged the
way Webb obtained information from
Blandon. Unable to reach Blandon after
trying many avenues, Webb fed ques-
tions to Ricky Ross’ attorney, who was
cross-examining Blandon at the time.
Some say Webb influenced Ross’ trial by
raising questions about Blandon’s possi-
ble CIA connection.

Webb sees nothing wrong with this.
“This was a perfect situation,” Webb told
journalism students at Berkeley. “You
had the target of your investigation sit-
ting up there on the witness stand under
oath in federal district court.... How
many people wouldnt do that if you
couldn’t interview him directly?”

As the Post was working on its story,
the Los Angeles Times was agonizing
over how to react to such an explosive
story on its own turf—and in an area
that the Times is often accused of ignor-
ing. Members of the Los Angeles black
community noted sarcastically that
they had to rely on a Northern Califor-
nia paper to confirm their suspicions
about government involvement in drug
trafficking. Editor Shelby Coffey III
wanted his paper to do something more
substantial than daily stories on the
uproar.

37



In the middle of September, Times
Washington Bureau Chief McManus got
a phone call from an editor in Los Ange-
les. “What’s this all about?” McManus
was asked. “What do you think we
should do?” The Times ultimately decid-
ed to throw three editors and 14
reporters at the story and do a three-
part series. It ran October 20-22—two
months after the Mercury News' series.

The first part explored how and
when crack had come to Los Angeles.
“Crack was already here” before Bland-
on began selling cheap cocaine, the
Times asserted. The second part looked
at whether a CIA-sponsored operation
funneled millions to the contras, as
Webb had claimed. The third part dealt
with why the story had such a powerful
impact on the black community.

The Times could find no proof that
“millions” had been funneled to the
contras by Blandon and Meneses, as
the Mercury News had reported. At
most, Times reporters could substanti-
ate that about $50,000 was sent to the
guerrillas.

(When he asked the Mercury News’
Ceppos how the paper had arrived at the
“millions” figure, McManus says Ceppos
put him on hold and asked one of the
series’ editors, who told him it was an
estimate based on the volume the deal-
ers had sold and the prevailing market
price. However, while the lead of the
opening story said “millions,” later in the
piece Webb wrote, “It was not clear how
much of the money found its way back to
the CIA’s army....")

The Times, like the Post, also dis-
puted the Mercury News’ timeline, say-
ing Blandon had sold cocaine and sent
the profits to the contras for less than a
year. Webb wrote that this arrangement
was in place from 1981 until 1986, when
Blandon was arrested.

Webb counters that it's the big
national papers, not the Mercury News,
that got it wrong. “The problem was they
got the information from government
officials and didn’t check what they were
told,” he told AJR. “I had five or six inde-
pendent sources saying Meneses and
Blandon were dealing [for the contras]
all the way through until 1986.” He
noted he'd spent more than a year
reporting the story while the others had
spent weeks.

The Times also strongly disputed the
Mercury News’ contention that Blandon,
Ross and Meneses were the first to open
the cocaine pipeline from Colombia’s car-
tels to Los Angeles’ inner city.

But the paper relied on anonymous
sources to make important points that
contradicted the Mercury News' find-

ings. McManus says that may be a valid
criticism of his paper’s work, adding, “I
wish we had been able to identify them
by names, of course.”

The Times also rewrote history in its
series. In a 1994 series on crack, the
Times’ Jesse Katz described Ross as the
biggest drug dealer in town. Two years
later, as Ross’ importance soared in the
Mercury News, it plummeted in the
Times. In its October series, Ross was
depicted as just one of the city’s major
dealers. “So which one of these stories
about Ross is true?” asks Mercury News
reporter Pete Carey.

On October 21, the New York Times
weighed in with a front page story dis-
counting Meneses’ and Blandon’s contra
credentials, suggesting they were more
likely garden-variety drug dealers using
the contra cause as a convenient cover.
“What was really new was Blandon’s
relationship with Ricky Ross,” says Tim
Golden, who covered the contra saga in
the mid-1980s for the Miami Herald.
Among others, Golden, now the New
York Times’ San Francisco bureau chief,
describes the Mercury News as having
inflated a newsworthy story by implying
that the CIA was directly involved in
starting the crack epidemic.

While the big three attacked Webb’s
premise, they did concede he had
advanced the story beyond what had
been reported on the subject in the mid-
1980s, when the suggestion of CIA
involvement in drug smuggling was a
prominent issue that warranted a Sen-
ate investigation. Sen. John Kerry (D-
Mass.), chairman of the investigating
subcommittee, said in 1989 that, despite
suspicions, the panel couldn’t prove the
agency had allowed coke smuggling to
help the contras.

“Webb had a good story about two
drug dealers loosely connected to the
contras in the early 1980s—an item to
add to the list of evidence linking con-
tras and cocaine trafficking,” wrote
David Corn, the Washington editor of
The Nation, who has written extensive-
ly about the CIA. “But the paper went
too far, claiming without solid proof that
‘millions’ flowed from these mid-level
dealers to the contras—it may have
been $50,000—and in tying these traf-
fickers to the rise of crack, a phenome-
non bigger than a mere two pushers.”

“ THEN THE WASHINGTON POST’S ARTICLE
appeared, it played like a must-see
movie at the Mercury News. Although
quickly deemed a “knockdown” and
attributed to professional jealousy by
Webb’s editors and supporters, it
stunned the newsroom nonetheless.

Here was one of the nation’s elite news-
papers tearing apart the foundation—
not just a few facts—of the Mercury
News’ series, a series many had thought
offered the paper a good shot at its third
Pulitzer Prize.

Yet some inside the newsroom were
pleased to see the Post’s story because
the Post raised the same questions they
had after reading it. “To me the biggest
thing we should have done is to point
out that there is contrary evidence,”
says Mercury News economics reporter
Scott Thurm. “We shouldn’t have
ignored everything that contradicts our
theory.”

Surprisingly, Webb’s story wasn’t
vetted by a platoon of high-ranking edi-
tors the way many investigative stories
are at the Mercury News and other
newspapers. City Editor Dawn Garcia,
Webb’s editor, stayed with the project
from beginning to end. Although the
paper has an investigative projects edi-
tor, Jonathan Krim, he did not edit it
because top management wanted to
spread projects around rather than
leave them in the hands of an elite
team.

Then-Managing Editor David Yar-
nold was also closely involved with the
series from the start. While Garcia
supervised Webb on a daily basis, the
story was known as “Yarnold's baby.”

But a month before it ran, Yarnold
left the paper, accepting a job with
Knight-Ridder’s new media division.
His oversight role was taken over by
Paul Van Slambrouck, assistant manag-
ing editor for news. Van Slambrouck
explained at a staff meeting when the
controversy erupted that he had “amped
down” Webb’s initial story. Van Slam-
brouck and Garcia declined to comment.

Ceppos, who had been preoccupied
with searching for a new managing edi-
tor, didn’t read the entire series before it
went into the paper. Nor was the series
read by Ryan, director of the paper’s
Web site, who said it was not his respon-
sibility. It was reviewed by one of the
paper’s lawyers.

After questions were raised about
the series, the Mercury News created a
committee to examine the way it carries
out projects. It is considering, among
other things, a formalized editing
process that would ensure more top edi-
tors are involved, says editor Chris
Schmitt, a committee member.

“Basically, the overall editing pro-
cess broke down,” says Schmitt, a for-
mer investigative reporter. “While it’s
true that specific people may have
caught things if they'd been editing the
project, that shouldn’t have mattered. It

American Journalism Review



o

was a system breakdown.”

Some found the internal criticism of
the Webb story disheartening, prompt-
ing a Ceppos memo dated October 10—
six days after the Post story appeared.

“I was spurred to do this by separate
conversations with a couple of folks, one
of whom hasn’t been at the Mercury
News very long, who expressed surprise
and deep disappointment at what they
perceived to be the almost gloating
reaction in parts of the newsroom to the
Post’s criticism of the series,” wrote
Ceppos, who became executive editor in
1994 after 12 years as managing editor.

“As one of them put it, if this is what
happens when a reporter aspires to do
really high-end work, what’s the per-
centage in sticking one’s neck out to do
that kind of work in the future, when
his or her colleagues will try to tear it
down? I found that very troubling. This
person was not reacting to reasoned
evaluation of the series but to the back-
biting, whispering and sometimes glee-
ful tone of some of those conversations.”

Ceppos’ memo did not curtail the
dissent. Nor did his comments to the
press end the debate. He has been criti-
cized for failing to read the entire series

before it appeared in print and for mak-

ing statements supporting the series,
then appearing to change his mind.

On August 28, Ceppos sent a reprint
of the series and a letter to editors
throughout the nation saying, “At first I
found the story too preposterous to take
seriously: A drug ring virtually intro-
duced crack cocaine in the United States
and sent the profits of the drug sales to
the U.S.-government supported contras
in Nicaragua. All the while, our govern-
ment failed to stop the drug sales.”

On October 18, Ceppos described
the series more modestly in a rebuttal
letter to the Washington Post, which
declined to print it. He said the paper
had “established that cocaine dealers
working with CIA-sponsored contras
sold large amounts of cocaine powder
that was turned into crack in predomi-
nately black neighborhoods of Los
Angeles at the time that the crack epi-
demic was beginning there, and some of
the drug profits were sent to the contras
to buy war supplies.”

Ceppos has given dozens of media
interviews on the series, including one
to AJR for a November article, but says
he will no longer do so. He stands by the
story and says that he has been mis-
quoted. When asked to discuss “Dark
Alliance” for this story, he declined,
referring a reporter to his November 3
column in the Mercury News.

continued on page 45

January/February 1997

SAN JOSE MERCURY NEWS

A Hard-Charging Reporter

ARY WEBB, 41, 1S THE KIND OF REPORTER WHO LIKES TO PUSH A
story to the limit and doesn’t mind the heat.
“Gary is a guy who made a career out of sticking sticks in
people’s eyes for all the right reasons,” says former colleague
Bill Sloat, an investigative reporter for Cleveland’s Plain
Dealer, where Webb worked before joining the San Jose Mer-
cury News in 1988. “He does journalism the way Pete Rose plays baseball.
He’s aggressive and he’ll play the game at the edge.”

“Dark Alliance,” Webb’s latest attention-getting series about possible
CIA involvement in perpetuating the crack epidemic in Los Angeles, has
engendered harsh criticism.

But controversy is nothing new for Webb who, along with the Plain
Dealer, lost a libel suit in 1990 in which a jury awarded $13.6 million to two
promoters of Cleveland’s Grand Prix. The newspaper appealed the decision
and eventually settled out of court for an undisclosed amount.

Webb is not one to avoid confrontation. In May 1983, he shot a Coving-
ton, Kentucky man with a .22 caliber rifle after finding the man breaking
into his Triumph sports car in an attempt to steal a $135 tape deck.
According to the Kentucky Post, where Webb worked at the time, Webb
fired two warning shots before shooting the man in his buttocks.

In fact, Webb appears to thrive on controversy. While some journalists
might cower if their reporting were attacked by the Washington Post, New
York Times and Los Angeles Tlmes, Webb reacts w1th unflappable confi-
dence. “Im used to it,” he says. "

" Says Mary Anne Sharkey, who was Webb’s bureau chief when he

‘ worked 1 in the Plain Dealer’s Columbus bureau, “If the Washington Post

took on one of your stories, you'd be devastated.
Gary's not like that. He doesn't care. That’s part of
what makes him a damn good reporter.”

Webb, says: Sharkey, was known as “the carpen-

ter” at the Plain Dealer “because he had everything

- nailed down.” She adds, “Gary’s documentation is
awesome and his work ethic is unbelievable.”

" Webb, who has ‘won numerous awards for his

B reporting, now stands accused of overreaching in his

- - series; although he categorically denies the allega-

tion. Yet criticism of his work caused enough concern

- that Executive Editor Jerry Ceppos assigned another

. reporter to check out Webb’s story; an uncommon jour-

~nalistic practice. But it's not: the first time another

: GAmf WEBB '

- Mercury News reporter has been asked to scrutinize Webb’s reporting.

‘In 1994 that task was handed to Mercury News reporter Lee Gomes. Hé
was asked to look into claims by Tandem Computers Inc. that there were

" inaccurdcies in Webb's stories about the San Jose-area firm’s $44 million

contract to develop a computer database system for the California Depart-
ment of Motor Vehicles, The system didn’t work, and Webb laid part of the
blame on Tandem. AJR obtained a copy of a five-page memo Gomes, now a

reporter at the Wall Street Journal, wrote on August 2, 1994, after lookmg
* into one of Webb’s stories on Tandem before it ran.

* “Having read all the material cited in our story as well as all of the

““other relevant material I could obtain, and having done my own report-

" ing,” wrote Gomes, “I believe that our story is, in all its major elements;
‘incorrect.” He wrote that Webb had taken quotations.out of context, did-

n’t cite evidence that contradicted his thesis and read an “ambiguous con-
tract, from July 1, in a way that served its eonclusion, ignoring not only
all other readmgs of the same document, but the bulk of the rest of the
other evidence...

The paper made some minor changes based on Gomes’ assessment and
ran the story on August 14-—almest two years before “Dark Alliance”

. appeared. The latest series has been criticized on grounds strikingly simi-
lar to those cited by Gomes.

—Alicia C. Shepard

39



W™
N

N
%

A2

=

%

G557

s
2%

Pz

2

=

R e I

The Mercury News Series

continued from page 39

“Interestingly,” he wrote, “all of the
articles accept parts of our core finding
as fact—that drug dealers associated
with the contras sold some amount of
drugs in Los Angeles at around the
time the crack explosion happened.
Most agree that some of the money
went to the contras. I continue to
believe that's news, by anyone’s stan-
dards, despite the what’s-the-big-deal
tone of our critics.”

Ceppos attempted to respond to the
Post’s criticism in a two-page letter. The
embattled editor found some support
from Post ombudsman Geneva Over-
holser, who chided her paper for not giv-
ing Ceppos the opportunity to respond.

The Mercury News has also been
criticized for using a logo in which a fig-
ure smoking crack was superimposed
over the CIA seal with the words “The
story behind the crack explosion” under-
neath. Although it wasn't used as the
logo for the series, the version with the
CIA seal appeared on the Web site, with
the original series in the paper as a teas-
er to the site and in some reprints.

After the Post raised questions about
the logo’s implications, Ceppos had it
removed from the Web site and ordered
hundreds of reprints destroyed. Ceppos
told an L.A. Times reporter that editing
standards at the paper’s Web site are
not always consistent with those of the
print version of the paper. This angered
Mercury Center staffers, and Ceppos
personally apologized to them and wrote
a letter to the L.A. Times modifying his
earlier statement.

Ceppos says he wishes the paper
had included a paragraph high up in the
story stating it had not been able to con-
clusively prove CIA involvement (see
“Spelling Out What You. Don’t Know,”
December). Webb, on the other hand,
says he has problems with that
approach and is glad the paper didn’t do
so. However, in the wake of the criti-
cism, the paper routinely includes this
sentence in followup stories: “The Mer-
cury News series never reported direct

CIA involvement, though many readers:

drew that conclusion.”

Some journalists say the paper has
adopted a “blame-the-reader” approach.
Yet even its own editorial board drew the
conclusions most of the public did. A
headline over one editorial read, “Anoth-
er CIA disgrace: Helping the crack flow.”

Rob Elder, the paper’s editorial page
editor, says he stands by the editorial
but that it might have been written dif-
ferently had he read the Washington

January/February 1997

Post and Los Angeles Times articles
first. “I wish I could have read them
before,” he says. “We all have different
viewpoints after reading them.”

Says the L.A. Times’ McManus, “It’s
been hard to figure out whether they
stand by everything they wrote or
whether they've had second thoughts
because, at different times, they seem to
express different sentiments. I still hate
to say nasty things about other editors,
and I hope Pm wrong. But it somehow
seems disingenuous for the editor to say
the paper never intended anyone to get
the inference that the CIA had anything
to do with the introduction of crack to
L.A. The readers got that point. Their
editorial board got that point.”

To its credit, the Mercury News did
not try to hide the criticism. It put the
Post story and others raising questions
about the series on its Web site and it
assigned one of its best reporters,
Pulitzer Prize-winner Pete Carey, to
explore the Post’s analysis.

Peter Kornbluh of the National
Security Archive recently asked Carey
how he felt checking out Webb's story. “I
said I had a bad feeling in my stomach
the whole time,” Carey told AJR as he
recounted the conversation. Kornbluh
asked why. Carey responded, “Have you
ever been a reporter in a newsroom?
This is an awful experience.” Webb, too,
says it was a “very awkward” situation.

Nine days after the Post story
appeared, Carey had his own front page
analysis examining the criticism but
reaching no conclusions. Carey acted
more like an ombudsman for the paper
performing an in-house audit. He did
not write a correction, Carey says, but
rather took note of criticisms and tried
to answer them. He quoted three
experts disagreeing with some of the
series’ conclusions about the spread of
the crack epidemic.

“The big issue,” says Carey, “is did we
structure and mold the information we
had and present it in a manner that
would lead readers and the many vic-
tims of the crack epidemic to blame the
U.S. government for their pain and suf-
fering?”

At presstime Carey was trying to
put together the definitive explanation
of how the crack epidemic began.

N THE END, MANY WOULD ARGUE THAT, BY

leading reasonable readers to believe
the CIA played a role in the origins of
the crack explosion, the paper hurt its
credibility, hurt journalism, caused
irreparable damage in the black commu-
nity and shed little light on the question
of whether the CIA looked the other way

while cocaine was smuggled into this
country. Webb and his reporting have
become as much the issue as the CIA
and crack.

“If the holes in the story hadn’t been
there,” says Mercury News telecommu-
nications reporter Howard Bryant,
“there wouldn't have been all this nega-
tive coverage by other newspapers.
That’s what, as a black person, bothers
me. Those papers have twice the re-
sources we have. Who knows what they
would have uncovered had they used
their resources to build on the story
rather than discredit it. You read the
story and there really were holes in it. I
just wonder why we had to oversell it.”

And the overselling had a steep
price. “I believe well be left with no
smoking gun on the CIA,” says Susan
Rasky, a journalism professor at the
University of California at Berkeley and
a former congressional reporter for the
New York Times. “The Mercury News, a
fine newspaper, will be left with a black
eye, and the black community will be
left to believe that not only is the gov-
ernment engaged in a conspiracy but
the establishment media are as well.”

On November 26, the Senate Intelli-
gence Committee held a hearing on
alleged CIA involvement in drug traf-
ficking. Blandon had testified the day
before in a closed hearing, telling com-
mittee members he had channeled
$60,000 to $65,000 in drug profits to the
contras, but before he had met L.A. drug
dealer Ricky Ross. “In response to direct
questions from the committee, Mr.
Blandon stated that he had never had
any contact with the CIA and that the
CIA was not involved in his drug traf-
ficking business in any way,” said Sen.
Arlen Specter (R-Penn.).

But that information may not mat-
ter to many who have read the series.

When Miami Herald Executive Edi-
tor Doug Clifton was in Boston last fall,
he saw fliers on telephone poles
announcing a forum on how the CIA
brought crack cocaine into the black
community, based on the San Jose Mer-
cury News’ series.

“So the genie’s out of the bottle,”
says Clifton. “No amount of refinement
or backtracking or setting the record
straight will put the genie back in. This
is probably as clear-cut an example as
you can have of why newspapers have to
be so careful about their revelations.” @

AJR contributing writer Alicia C. Shep-
ard, a reporter for the San Jose Mercury
News from 1982 until 1987, wrote about
newspaper design in our December
issue.



