L]
by Peter Kornbluh

fter Gary Webb spent more
than a year of intense inves-
tigative reporting and weeks of
drafting, his editors at the San
Jose Mercury News decided to run his
three-part series late last August, when
the nation’s focus was divided between
politics and vacation. The series, DARK
ALLIANCE: THE STORY BEHIND THE
CRACK EXPLOSION, initially “sank
between the Republican and
Democratic Conventions,” Webb
recalls. “I was very surprised at how
little attention it generated.”

Webb needn’t have worried. His
story subsequently became the most
talked-about piece of journalism in
1996 and arguably the most famous —
some would say infamous — set of
articles of the decade. Indeed, in the

Peter Kornbluh is senior analyst at the
National Security Archive, a public-
interest documentation center in
Washington, and co-author of The
Iran-Contra Scandal: A Declassified
History.

Anatomy of a Story

Gary Webb,
author of

five months since its publication,
“Dark Alliance” has been transformed
into what New York Times reporter
Tim Weiner calls a “metastory” — a
phenomenon of public outcry, conspir-
acy theory, and media reaction that has
transcended the original series itself.
The series, and the response to it,
have raised a number of fundamental
Jjournalistic questions. The original
reporting — on the links between a
gang of Nicaraguan drug dealers, CIA-
backed counterrevolutionaries, and the
spread of crack in California — has

drawn unparalleled criticism from The

Washington Post, The New York
Times, and the Los Angeles Times.
Their editorial decision to assault,
rather than advance, the Mercury News
story has, in turn, sparked critical com-
mentary on the priorities of those pil-
lars of the mainstream press.

Yet in spite of the mainstream
media, the allegations generated by the
Mercury News continue to swirl, par-
ticularly through communities of color.
Citizens and journalists alike are left to

RO

R

TR
0

\

Crack, the Contras, and the CIA:

The Storm over
“Dark Allianc

“Dark Alliance”

weigh the significant flaws of the piece
against the value of putting a serious
matter, one the press has failed to fully
explore, back on the national agenda.

Drucs AND CoNTRAS REDUX
Although many readers of the Mercury
News articles may not have known it,
“Dark Alliance” is not the first report-
ed link between the contra war and
‘drug smuggling. More than a decade
ago, allegations surfaced that contra
forces, organized by the CIA to over-
throw the Sandinista government in
Nicaragua, were consorting with drug
smugglers with the knowledge of U.S.
officials.

The Associated Press broke the first
such story on December 20, 1985. The
AP’s Robert Parry and Brian Barger
reported that three contra groups “have
engaged in cocaine trafficking, in part
to help finance their war against
Nicaragua.” Dramatic as it was, that
story almost didn’t run, because of
pressure by Reagan administration
officials (see “Narco-Terrorism: A

PHOTOS: SAN JOSE MERCURY NEWS

33

2

AR

& Ao
Y
Sy B

R

3
R




Tale of Two Stories,” CcIR,
September/October, 1986). Indeed, the
White House waged a concerted
behind-the-scenes campaign to
besmirch the professionalism of Parry
and Barger and to discredit all report-
ing on the contras and drugs.
ether the campaign was the
cause or not, coverage was
minimal. While regional
papers like the San Francisco
Examiner — which ran a June 23, 1986
front-page exposé on Norvin Meneses, a
central figure in the Mercury News
series — broke significant ground on
contra-drug connections, the larger
papers and networks (with the exception
of CBS) devoted few resources to the
issue. The attitude of the mainstream
press was typified during the November
1987 press conference held to release
the final report of the Congressional
Joint Iran-Contra Committees. When an
investigative reporter rose to ask the
lead counsel of the committees whether
the lawmakers had come across any
connection between the contras and
drug-smuggling, a New York Times cor-
respondent screamed derisively at him
from across the aisle: “Why don’t you
ask a serious question?”

Even when a special Senate sub-
committee on Terrorism, Narcotics,
and International Operations, chaired
by Senator John Kerry, released its
long-awaited report, Drugs, Law
Enforcement and Foreign Policy, big-
media coverage constituted little more
than a collective yawn. The 1,166-page
report — it covered not only the covert
operations against Nicaragua, but also
relations with Panama, Haiti, the
Bahamas, and other countries involved
in the drug trade — was the first to
document U.S. knowledge of, and tol-
erance for, drug smuggling under the
guise of national security. “In the name
of supporting the contras,” the Kerry
Committee concluded in a sad but
stunning indictment, officials “aban-
doned the responsibility our govern-
ment has for protecting our citizens
from all threats to their security and
well-being.”

Yet when the report was released on
April 13, 1989, coverage was buried in
the back pages of the major newspa-
pers and all but ignored by the three

34

major networks. The Washington Post
ran a short article on page A20 that
focused as much on the infighting
within the committee as on its find-
ings; The New York Times ran a short
piece on A8; the Los Angeles Times
ran a 589-word story on All. (All of
this was in sharp contrast to those
newspapers’ lengthy rebuttals to the
Mercury News series seven years later

Juan Norvin Meneses Cantarero

Citizens and journalists are
left to weigh the significant
flaws of the series against
the value of putting a seri-
ous matter back on the
national agenda

— collectively totalling over 30,000
words.) ABC’s Nightline chose not to
cover the release of the report.

Consequently, the Kerry Committee
report was relegated to oblivion; and
opportunities were lost to pursue leads,
address the obstruction from the CIA
and the Justice Department that Senate
investigators say they encountered, and
both inform the public and lay the issue
to rest. The story, concedes Doyle
McManus, the Washington bureau chief
of the Los Angeles Times, “did not get
the coverage that it deserved.”

EvoLution oF A METASTORY
The Mercury News series “touched a
raw nerve in the way our stories hadn’t,”
observes Robert Parry. One reason is
that Parry and Barger’s stories had
focused on the more antiseptic smug-
gling side of drug trafficking in far-off
Central America. Webb’s tale brought
the story home, focusing on what he

identified as the distribution network
and its target, the inner cities of
California. Particularly among
African-American communities, dev-
astated by the scourge of crack and
desperate for information and answers,
Webb’s reporting found ready con-
stituencies. From Farrakhan followers
to the most moderate of black com-
mentators, the story reverberated. “If
this is true, then millions of black lives
have been ruined and America’s jails
and prisons are now clogged with
young African-Americans because of a
cynical plot by a CIA that historically
has operated in contempt of the law,”
wrote Carl T. Rowan, the syndicated
columnist.

The wildfire-like sweep of “Dark
Alliance” was all the more remarkable
because it took place without the tinder
of the mainstream press. Instead, the
story roared through the new communi-
cations media of the Internet and black
talk radio — two distinct, but in this
case somewhat symbiotic, information
channels.

With the Internet, as Webb put it,
“you don’t have be The New York
Times or The Washington Post to bust
a national story anymore.”
Understanding this media reality,
Mercury Center, the Mercury News’s
sophisticated online service, devoted
considerable staff time to preparing for
simultaneous online publishing of the
“Dark Alliance” stories on the World
Wide Web. In the online version, many
of the documents cited in the stories
were posted on the Mercury Center
site, hyperlinked to the story; audio
recordings from wiretaps and hearings,
follow-up articles from the Mercury
News and elsewhere, and, for a time,
even Gary Webb’s media schedule
were also posted.

As Webb began giving out his
story’s Mercury Center website address
(http:tiwww.simercury.com/drugs/) on
radio shows in early September, the
number of hits to the Center’s site esca-
lated dramatically, some days reaching
as high as 1.3 million. Over all, Bob
Ryan, who heads Mercury Center, esti-
mates a 15% visitor increase since the
Stories appeared. “For us,” he says, “it
has certainly answered the question: Is
there anyone out there listening?”

CIR JANUARY/FEBRUARY 1997




. The demographics of Web traffic are
unknown, but some media specialists
believe that the rising numbers at
Mercury Center in part reflect what the
Chicago Tribune syndicated columnist
Clarence Page calls an emerging “black
cyber-consciousness.” Online newslet-
ters and other net services made the
series readily available to African-
American students, newspapers, radio
stations, and community organizations.
Patricia Turner, author of I Heard it
Through the Grapevine, the definitive
study on how information travels
through black America, suggests that
this marked the “first time the Internet
has electrified African-Americans” in
this way. “The ‘black telegraph,’” noted
Jack White, a Time magazine colum-
nist, referring to the informal word-of-
mouth network used since the days of
slavery, “has moved into cyberspace.”
lack-oriented radio talk shows
boosted this phenomenon by
giving out the website address.
At the same time, the call-in
programs themselves became a focal
point of information and debate.
African-American talk-show hosts
used their programs to address the alle-
gations of CIA complicity in the crack
epidemic, and the public response was
forceful. The power of talk radio was
demonstrated when Congresswoman
Maxine Waters was a guest on WOL’s
Lisa Mitchell show in Baltimore on
September 10, and announced that the
Congressional Black Caucus meeting
that week would address the issues
raised by “Dark Alliance.” Two hun-
dred people were expected; nearly two
thousand attended.

Political pressure, organized at the
grassroots level around the country and
channeled through the Black Caucus in
Washington, pushed both the CIA and
the Justice Department to initiate inter-
nal investigations into the charges of
government complicity in the crack
trade. In November, John Deutch, then
the director of the CIA, even left the
secure confines of Langley headquar-
ters to travel to Watts and address a
town meeting of concerned citizens on
the Mercury News allegations — an
unprecedented event.

By then, the “Dark Alliance” series
had become the journalistic Twister of

CIR JANUARY/FEBRUARY 1997

AR
SRR

1996, with information, misinforma-
tion, allegations, and speculations
hurtling across the airwaves day after
day. A common charge emerged on
black talk-radio programs: the U.S.
government had conspired to use the
crack trade to deliberately harm the
African-American community. “CIA”
now meant “Crack in America,” or as
Rep. Cynthia McKinney stated on the
floor of Congress, “Central
Intoxication Agency.” Thousands of
copies of “Dark Alliance” were hand-
ed out at town meetings across the
country, playing “into the deepest
fears — sometimes plunging into
paranoia — that have haunted the sub-
ject of race in America,” The Boston
Globe editorialized in October.
“We’ve always speculated about
this,” said Joe Madison, a Washington
talk-show host, who along with the
activist Dick Gregory was arrested in
front of the CIA in mid-September in
an act of civil disobedience. “Now we
have proof.”

THE STORIES THEMSELVES

In the very first Washington Post treat-
ment of the San Jose Mercury News
phenomenon — appearing in the Style
section on October 2 — media reporter
Howard Kunz noted “just one prob-
lem” with the controversy: despite
broad hints, Gary Webb’s stories never
“actually say the CIA knew about the
drug trafficking.” In an interview with
Kurtz, Webb stated that his story
“doesn’t prove the CIA targeted black
communities. It doesn’t say this was
ordered by the CIA.”

What did the Mercury News stories
actually say? The long three-part
series covered the lives and connec-
tions of three career criminals:
“Freeway” Ricky Ross, perhaps
L.A.’s most renowned crack dealer in
the 1980s; Oscar Danilo Blandon
Reyes, a right-wing Nicaraguan expa-
triate, described by one U.S. assistant
district attorney as “the biggest
Nicaraguan cocaine dealer in the
United States™; and Juan Norvin
(Norwin in some documents) Meneses
Cantarero, a friend of the fallen dicta-
tor Anastasio Somoza, who allegedly
brought Blandon into the drug busi-
ness to support the contras and sup-

N ‘:k
T

N LR R
TR

plied him, for an uncertain amount of
time, with significant quantities of
cocaine.

The first installment of the series,
headlined ‘CRACK’ PLAGUE’S ROOTS
ARE IN NICARAGUAN WAR, opened with
two dramatic statements:

For the better part of a decade, a San
Francisco Bay Area drug ring sold tons of
cocaine to the Crips and Bloods street
gangs of Los Angeles and funnelled mil-
lions in drug profits to a Latin American
guerrilla army run by the U.S. Central
Intelligence Agency.

The second paragraph, which cap-
tured even more public attention, read:

This drug network opened the first pipeline
between Colombia’s cocaine cartels and
the black neighborhoods of Los Angeles, a
city now known as the ‘crack’ capital of the
world.

The rest of the article attempted to
flesh out those assertions and explain
“how a cocaine-for-weapons trade sup-
ported U.S. policy and undermined
black America.”

The second installment, entitled
ODD TRIO CREATED MASS MARKET FOR
‘CRACK,’ provided far more detail on
the alliance between Ross, Blandon,
and Meneses and their role in the
crack explosion. Part three, WAR ON
DRUGS’ UNEQUAL IMPACT ON U.S.
BLACKS, focused on an issue that out-
rages many in the African-American .
community: sentencing discrepancies
between blacks and whites for
cocaine trafficking, as illustrated by
the cases of Blandon and Ross. Ross
received a life sentence without the
possibility of parole; Blandon served
twenty-eight months and became a
highly paid government informant.

In a defense of Webb’s work pub-
lished in the Baltimore Sun, Steve
‘Weinberg, a former executive director
of Investigative Reporters & Editors
(and a cIr contributing editor), argues
that the reporter

took the story where it seemed to lead — to
the door of U.S. national security and drug
enforcement agencies. Even if Webb over-
reached in a few paragraphs — based on
my careful reading, I would say his over-
reaching was limited, if it occurred at all —
he still had a compelling, significant inves-

W k‘%‘«\\‘q«.\‘{
SEEHREIN

tigation to publish.

3
B
X




ndeed, the series did provide a
groundbreaking and dramatic
story of two right-wing
Nicaraguans with clear — although
not necessarily strong — connections
to the FDN “freedom fighters,” who
became major drug dealers, inexplic-
ably escaped prosecution, and made a
significant contribution to the thou-
sands of kilos of coke that flowed
into the inner cities of California.
“They pay cash,” a wiretapped audio
on the website records
Blandon as telling an
associate who com-
plained he didn’t “like
niggers.” Blandon con-
tinues: “I don’t deal
with anybody else.
They buy all the time.
They buy all the time.”
Blandon’s grand jury
and trial testimony —
which Webb often
over-dramatically
sources as “court
records” — along with a 1986 sher-
iff’s department search warrant and
affidavit and a 1992 Probation and
Parole Department report, document-
ed that an undetermined amount of
drug funds was going into the contra
coffers, possibly as late as 1986.

Far less compelling was the evi-
dence the Mercury News presented to
tie the Nicaraguans to the CIA itself.
But not for lack of trying. Speculative
passages like “Freeway Rick had no
idea just how ‘plugged’ his erudite
cocaine broker [Blandon] was. He
didn’t know about Norwin Meneses
or the CIA,” were clearly intended to
imply CIA involvement. As implied
evidence of CIA knowledge of and
participation in the drug trade, the
articles emphasized the meetings
between Blandon and Meneses (iden-
tified without supporting evidence as
FDN officials) and FDN leaders
Adolfo Calero (identified without
corroboration as “a longtime CIA
operative”) and Enrique Bermudez
(identified as a “CIA agent”). To be
sure, the FDN was, as the articles
described it, the “CIA’s army” — a
paramilitary force created, trained,
financed, equipped, and largely
directed by the CIA. Nevertheless,

36
RTINS,
) & S
i SRR R : AR AR
SRR \k-:“\. R R R
& N AR Y J : R R

Oscar Danilo Blandon
Reyes

the articles failed to distinguish
between CIA officers who ran the
contra war — none of whom are
identified or quoted in the articles —
and Nicaraguan “agents” or “opera-
tives” such as Calero and Bermudez,
who were put on the CIA payroll for
purposes of control, support, and/or
information. While to some this may
seem a trivial distinction — “It does-
n’t make any difference whether [the
ClA] delivered the kilo themselves,

These omissions left the impres-
sion that Assistant U.S. Attorney LJ.
O’Neale was attempting to conceal a
CIA connection, when a reading of
the full motion showed that his stated
purpose was to keep Ricky Ross’s
defense lawyer from sidetracking the
prosecution. .

Blandon, according to Webb’s story,
implied CIA approval for the cocaine
trafficking when he told a federal grand
jury in San Francisco that after the con-

tras started receiving offi-

Alliance”

or they turned their heads while
somebody else delivered it, they are
just as guilty,” Representative
Maxine Waters said in one L.A.
forum — the articles did not even
address the likelihood that CIA offi-
cials in charge would have known
about these drug operations.

Moreover, a critical passage Webb
wrote to suggest that Blandon himself
had CIA connections that the govern-
ment was trying to cover up, quoted
court documents out of context. Webb
reported that “federal prosecutors
obtained a court order preventing
[Ross’s] defense lawyers from delving
into [Blandon’s] ties to the CIA.” He
then quoted this motion to suppress as
stating that Blandon “will admit that he
was a large-scale dealer in cocaine, and
there is no additional benefit to any
defendant to inquire as to the Central
Intelligence Agency.” But Webb omit-
ted another part of that sentence, which
reads, “the threat to so inquire is simply
a gambit,” as well as the opening para-
graph of the motion, which states:

The United States believes that such allega-
tions are not true, and that the threat to
make such allegations is solely intended to
dissuade the United States from going for-
ward with the prosecution. . . .

Blandon’s statement was
intriguing, but neither Webb
nor his editor seemed to
have noticed that it contra-
dicted the thrust of “Dark

cial CIA funds, the agency
no longer needed drug
money. “When Mr.
Reagan get in the power,
we startreceiving a lot of
money,” he stated. “And
the people that was in
charge, it was the, the
CIA, so they didn’t want
to raise any [drug] money
because they have, they
had the money that they
. wanted.” At that point, he
said, “we started doing business by our-
selves.”

Intriguing as that statement is, nei-
ther Webb nor his editors appear to
have noticed that it contradicted the
thrust of “Dark Alliance.” Ronald
Reagan came to power in 1981; the
CIA received its seed authorization of
$19.9 million later that year to orga-
nize the covert war against Nicaragua.
If Blandon and Meneses stopped sup-
porting the FDN at that point, it could
not be true that “for the better part of a
decade” drug profits in the millions
were channeled to the contras. Nor,
then, could it be true that this dark
alliance with the contras was responsi-
ble for the crack epidemic in California
in the early 1980s.

This inconsistency demonstrates the
overarching problem in the series: the
difficulty in using Blandon’s grand
jury and court testimony, which is
often imprecise — Blandon at one
point appeared to date Reagan’s rise to
power in 1983 — and contradictory.
Particularly regarding the timeline of
when he met Meneses, supported the
contras, broke with Meneses, and
became Ricky Ross’s mentor and sup-
plier — a series of dates critical to the
central allegation, that this

CIR JANUARY/FEBRUARY 1997

S hihT R
R .



Nicaraguan drug ring opened the
inner city market to the crack trade to
finance the contra war — Blandon’s
testimony and other documents are
vague or inconsistent or both.

In an unusual follow-up evaluating
the controversy over “Dark Alliance,”
thirty-year Mercury News veteran Pete
Carey reviewed the discrepancies in
Blandon’s testimony and other records.
Webb, according to Carey, acknowl-
edged that it would be damaging to the
series “if you looked only at the
[Blandoni testimony. But we didn’t.
We looked at other sources.” The other
evidence, Carey pointed out, included
the 1986 L.A. County Sheriff’s affi-
davit for searching the homes of
Blandon in which “three confidential
informants said that Blandon was still
sending money to the contras.” While
Carey laid out all the differing evi-
dence “for the readers to make up their
own mind,” he says, the original series
did not. That omission left the series
wide open to attack.

THE MepIA RESPONSE
Initially the national media greeted the
series with a deafening silence. No in-
depth articles were published in the
major papers in the month of September
on the growing controversy. The net-
works were similarly silent that month,
with the exception of CNN, which ran
several pieces, and NBC, which did an
in-depth Nightly News report on
September 27. Despite pressure from
some staffers and outsiders, Ted
Koppel's Nightline did nothing until
November 15, when CIA Director
Deutch held his town meeting in Watts;
PBS’s NewsHour with Jim Lehrer also
used the Deutch peg for its first piece
on the subject, on November 18.

In some cases, the absence or delay
of coverage reflected the deep-rooted
skepticism of veteran reporters who
had covered the contra war, One news-
paper reporter who has written on
intelligence for a decade compared the
articles to “a crime scene that has been
tampered with,” rendering the true
story difficult to obtain. “Dark
Alliance,” he suggested, was “a stew
of hard fact, supposition, and wild
guesswork.” For David Corn of The
Nation, Webb’s “claims were not well

CIR JANUARY/FEBRUARY 1997

substantiated; that was pretty obvious
from reading the story.” The New York
Times’s Weiner agreed that the open-
ing declaration that millions in drug
funds had been kicked back to the con-
tras “was unsupported in the body of
the story.” Upon first read, the Los
Angeles Times’s Washington bureau
chief, Doyle McManus, thought “Dark
Alliance” was “a hell of a story”; after
further review, he concluded that
“most of the things that are new aren’t
true, and most of the things that are
true aren’t new.” Of all the contra-war
journalists polled, only the one who
originally broke the contra/drug story,
Robert Parry, felt “Dark Alliance” was
credible. “It didn’t strike me as ‘Oh
wow, that’s outlandish.””

It was public pressure that essen-
tially forced the media to address
Webb’s allegations. The Washington
Post, after an internal debate on how
to handle the story, weighed in first
on October 4 with THE CIA AND
CRACK: EVIDENCE IS LACKING OF
ALLEGED PLOT, a lengthy — and harsh
— report written by Roberto Suro and
Walter Pincus. “A Washington Post
investigation,” the article declared,
had determined that “available infor-
mation does not support the conclu-
sion that the CIA-backed contras —
or Nicaraguans in general — played a
major role in the emergence of crack
as a narcotic in widespread use across
the United States” — an odd argu-
ment since “Dark Alliance” had
focused mostly on the rise of crack in
California. The article emphasized
parts of Blandon’s court testimony,
where he limited the time he was con-
nected to the contras to 1981-82, but
failed to mention, let alone evaluate,
contradictory evidence that Blandon’s
drug money was being laundered
through a Miami bank for contra arms
purchases possibly into 1986. The
Suro/Pincus dismissal of the series,
combined with a companion piece on
the black community’s susceptibility
to conspiracy theories, only served to
stir the controversy.

On October 21, The New York
Times covered the same ground as the
Post — finding “scant proof” for the
Mercury News’s contentions — but
with a more measured approach. A

lengthy article by Tim Golden,
THOUGH EVIDENCE IS THIN, TALE OF CIA
AND DRUGS HAS LIFE OF ITS OWN,
examined how and why “Dark
Alliance” had resounded throughout
African-American communities, the
problems with the evidence, and the
politics surrounding the issue.
ong as it was, the Golden piece
was overshadowed by a mas-
sive three-part rebuttal in the
Los Angeles Times that began
on October 20. Unlike the East Coast
papers, the Los Angeles Times had
been scooped in its own backyard
about events that took place in its own
city. “When I first saw the series,” Leo
Wolinsky, Metro editor for the Times
told L.A. Weekly, “it put a big lump in
my stomach.” Still, it took almost a
month for editors (who blame vacation
plans and the conventions for the
delay) to begin to focus on how to fol-
low up on the Mercury News. A query
to the Washington bureau for direction
and advice brought a substantive
memo, written by McManus, that
made three points:
» The Washington bureau had no
expertise on the history of crack in
California; the L.A. desk would have
to take up that issue on its own.
« There had been earlier reporting on
the contras and drugs, including in
California — most notably by Seth
Rosenfeld of the San Francisco
Examiner in 1986. Although the lead
allegation of “millions” in drug rev-
enues going to the contras was not sub-
stantiated, “There is something there.”
» The allegations of government pro-
tection of Meneses and Blandon from
prosecution were the “most convincing
and troubling” part of the Mercury
News exposé and fertile ground for fur-
ther investigation. On that, the memo
recommended a full-court press.

As McManus characterized his
response, “I said: ‘This goddamn thing
is full of holes. There is no sourcing or
terribly weak sourcing in the story.
There is phraseology in here that is dis-
honest. But it is obviously worth going
back and seeing what we can
establish.””

Both McManus and Wolinsky deny
that the Times response was ever
intended, as Wolinsky put it, “as a




knockdown of the Mercury News
series.” But one Times reporter charac-
terized himself as being “assigned to
the ‘get Gary Webb team’” and anoth-
er was heard to say “We’re going to
take away that guy’s Pulitzer.” The
opening “About this series” teaser
made it clear that the Times pieces
would explicitly address, and deny, the
validity of all the main assertions in
“Dark Alliance.”
or all the effort spent trying to
highlight the shortcomings of
the Mercury News, however,
the Times stumbled into
some of the same problems of
hyperbole, selectivity, and credibili-
ty that it was attempting to expose.
For example, the first installment
highlighted many of the dealers who
had played a role in the advent of
crack in L.A. The point was to show
that Ricky Ross may have been a
big player, but was not the player, as
Webb had suggested, in the arrival
of crack into the black neighbor-
hoods of L.A. “The story of crack’s
genesis and evolution . . . is filled
with a cast of interchangeable char-
acters, from ruthless billionaires to
strung-out curb dealers, none of
whom is central to the drama,” Jesse
Katz wrote, based on his reporting
and that of six other Times reporters.
“Even on the best day Ricky Ross
had, there was way more crack
cocaine out there than he could ever
control,” Katz quoted a San
Fernando narcotics detective as stat-
ing, and then noted: “How the crack
epidemic reached that extreme, on some
level, had nothing to do with Ross.
Before, during, and after his reign, a
bewildering roster of other dealers and
suppliers helped fuel the crisis.”

Less than two years earlier, howev-
er, the same Jesse Katz had described
Ross as the veritable Dr. Moriarty of
crack. Katz’s December 20, 1994 arti-
cle, DEPOSED KING OF CRACK, opened
with this dramatic statement:

If there was an eye to the storm, if there
was a criminal mastermind behind crack’s
decade-long reign, if there was one outlaw
capitalist most responsible for flooding Los
Angeles streets with mass-marketed
cocaine, his name was Freeway Rick. . . .
Ricky Donnell Ross did more than anyone

else to democratize [crack], boosting voli-
ume, slashing prices, and-spreading disease
on a scale never before conceived.

Either Katz was guilty of vast exag-
geration in 1994 or of playing down
evidence that he had in 1996. If Ross
was “key to the drug’s spread in L.A.,”
as the Times said in 1994, then his key
supplier, Blandon, bore at least some
of the responsibility for the “democra-
tization” of crack that Gary Webb
ascribed to him.

Ricky Donnell Ross

Less than two years ago, the
Los Angeles Times described
" Ross as the veritable
Dr. Moriarty of crack. Either
it was guilty of vast
exaggeration then, or of
playing down evidence now

The second installment, written by
McManus, drew on three unnamed
associates of Blandon and Meneses,
who denied that the two had sent “mil-
lions” to the contras; they believed the
figure closer to $50,000, because the
drug smugglers were awash in debt, not
profit, in the early years. Perhaps more
importantly, the Los Angeles Times
obtained an admission from Dawn
Garcia, who edited the piece at the
Mercury News, that the “millions” fig-
ure was an extrapolation, based on the
amount of coke Blandon and Meneses
had sold between 1981 and 1986 com-
bined with Blandon’s testimony that
everything went to the contras.

But the Times, like the Post, drew
on the pieces of Blandon’s court testi-

mony in which he confined his contra
drug dealings to a short period in 1981
and 1982 — using the same kind of
selectivity in highlighting evidence as
the Mercury News, but to arrive at
opposite conclusions, and failing to
pursue leads in the other contradictory
testimony and documents that Webb
had used to present his case.

At the same time as it sought to
undermine the specifics of “Dark
Alliance,” the McManus piece actually

advanced its contra/crack connec-

tion thesis. To the two Nicaraguan
drug dealers that Webb had written
about, the Times added two more
members of that ring: Meneses’s
nephew, Jairo Morales Meneses, and

Renato Peiia Cabrera. Both were

arrested on cocaine charges in

November, 1984. Unlike Blandon

and Norvin Meneses, whose depic-

tion in Webb’s series as FDN offi-
cials was challenged by critics, Pefia
had a verifiable role, having served
as an FDN press secretary in

California.

The McManus piece credulously
painted a portrait of the CIA as a law-
abiding, conscientious agency. It
included an abundance of denials
from prominent CIA and Justice
Department officials — while failing
to inform readers of their roles in
some of the scandals of the contra
war — that the CIA would ever toler-
ate drug smuggling or that there had
ever been any government interfer-
ence with prosecuting drug smug-

glers connected to the contras. This
despite documentation to the contrary.

Indeed, all three papers ignored evi-
dence from declassified National
Security Council e-mail messages and
The New York Times and The
Washington Post ignored evidence,
from Oliver North’s notebooks, which
lend support to the underlying premise
of the Mercury News series — that U.S.
officials would both condone and pro-
tect drug traffickers if doing so
advanced the contra cause. The October
21 New York Times piece didn’t even
mention the Kerry Committee report.
“A decade ago, the national media low-
balled the contra-drug story,” David
Corn observed in The Nation. “Now
it’s, Been there, done that.”

CIR JANUARY/FEBRUARY 1997




IN THE AFTERMATH

On October 23, the Senate Select
Committee on Intelligence held its first
hearing on the controversy surrounding
contra-drug allegations. Jack Blum, the
former lead investigator for the Kerry
committee, was the lead witness. Blum
testified that his investigators had
found no evidence whatsoever that the
African-American community was a
particular target of a plot to sell crack
cocaine or that high U.S. officials had
a policy of supporting the contras
through drug sales. But, he testified
further, “if you ask whether the United
States government ignored the drug
problem and subverted law enforce-
ment to prevent embarrassment and to
reward our allies in the contra war, the
answer is yes.” In a long session, he
also detailed  the Reagan
Administration’s obstruction of the
Kerry investigation.

A story on ABC’s World News
Tonight about the hearing led with
Blum’s “no evidence” statement but
excluded any reference to the rest of
his testimony. The New York Times ran
an AP story on the hearing but cut ref-
erences to Blum’s testimony. The Los
Angeles Times covered the hearing but
failed even to mention the lead witness
or his testimony.

For conspiracy buffs, this non-cov-
erage raised the specter of a govemn-
ment/media collaboration to bury the
contra-cocaine story. That is far-
fetched. Yet the furor over “Dark
Alliance” and the mainstream media’s
response to it dramatically raise the
issue of responsible and irresponsible
journalism — particularly in an era of
growing public cynicism toward both
government and the institutional press.

For many in the media, Webb’s
reporting remains at the core of the
debate over journalistic responsibility.
One veteran TV producer decried the
impact of “Dark Alliance” on the pro-
fession: “Those stories have cheapened
the coin of the realm.” Another veteran
reporter asks, “Can anyone doubt that
Gary Webb added two plus two and
came out with twenty-two?” At The
Washington Post, senior management,
led by Stephen Rosenfeld, deputy edi-
torial-page editor, even refused to print

CIR |ANUARY/FEBRUARY 1907

a letter to the editor written by Jerry
Ceppos, the Mercury News’s executive
editor, regarding the Post’s critique of
the series. Although Ceppos had
redrafted the letter several times at the
demand of the Post, Rosenfeld dispar-
aged it as “misinformation.”

In her November 10 column, the
Post’s own ombudsman, Geneva
Overholser, objected to that decision, as
well as to the Post’s response to “Dark
Alliance.” “There is another appropriate
response, a more important one, and
that is: ‘Is there anything to the very
serious question the series raised?’”

verholser’s point resonated

inside the Post. “There was a

lot of unhappiness,” says one

editor. “A lot of frustration.
Why pick on the Mercury News? There
was a recognition that it would be
appropriate to do something else.” That
recognition led to the publication of a
follow-up piece headlined CIA, CONTRAS
AND DRUGS: QUESTIONS ON LINKS LINGER.
It reported that in 1984 the CIA had
authorized a contra group in Costa Rica
to take planes and cash from a promi-
nent Colombian drug dealer then under
indictment in the U.S. The planes,
according to the drug dealers, were used
to ferry arms to the contras and then
drugs to the United States.

Clearly, there was room to advance
the contra/drug/CIA story rather than
simply denounce it. Indeed, at the Post,
The New York Times, the Los Angeles
Times, and other major oracles, the
course of responsible journalism could
have taken 2 number of avenues, among
them: a historical treatment of drug
smuggling as part of CIA covert opera-
tions in Indochina, Afghanistan, and
Central America; an investigation into
the alleged obstruction, by the Justice
Department and the CIA, of the Kerry
Committee’s inquiry in the late 1980s;
an evaluation of Oliver North’s menda-
cious insistence, after the Mercury
News series was published, that “no
U.S. government official” ever “tolerat-

ed” drug smuggling as part of the contra

war; and a follow-up on the various
intriguing leads in “Dark Alliance.”
“The big question is still hanging out
there,” said one Los Angeles Times
reporter who disagreed with his editors’
decision to simply trash “Dark

Alliance.” “What did the government
know and when did they know it? This
story is not put to rest by a long shot.”

To be sure, the “Dark Alliance”
series was an overwritten and problem-
atically sourced piece of reporting. It
repeatedly promised evidence that, on
close reading, it did not deliver. In so
doing, the Mercury News bears part of
the responsibility for the sometimes
distorted public furor the stories gener-
ated. (A thorough editing job might
have spared the Mercury News such
responsibility ‘and still resulted in a
major exposé.) “Webb has convinced
thousands of people of assertions that
are not yet true or not yet supported,”
McManus points out. “That pollutes
the public debate.”

Yet the Mercury News was single-
handedly responsible for stimulating
this debate. This regional paper accom-
plished something that neither the Los
Angeles Times, The Washington Post,
nor The New York Times had been
willing or able to do — revisit a signif-
icant story that had been inexplicably
abandoned by the mainstream press,
report a new dimension to it, and thus
put it back on the national agenda
where it belongs. “We have advanced a
ten-year story that is clearly of great
interest to the American public,”
Ceppos could rightfuily claim.

The unacknowledged negligence of
the mainstream press made that possible.
Indeed, if the major media had devoted
the same energy and ink to investigating
the contra drug scandal in the 1980s as
they did to attacking the Mercury News
in 1996, Gary Webb might never have
had his scoop.

And having shown itself still unwill-
ing to follow the leads and lay the story
to rest, the press faces a challenge in
the contra-cocaine matter not unlike the
government’s: restoring its credibility
in the face of public distrust over its
perceived role in the handling of these
events. “A principal responsibility of
the press is to protect the people from
government excesses,” Overholser
pointed out. “The Post (and others)
showed more energy for protecting the
CIA from someone else’s journalistic
excesses.” The mainstream press
shirked its larger duty; thus it bears the
larger burden. *




