
WHO WILL UNWRAP 
THE OCTOBER SURPRISE? 
BY JULIE COHEN 

0 
 n April 15, former Carter 
administration staffer 
Gary Sick gave added 
weight to the "October 
Surprise" theory — the 

allegations that officials in the 1980 
Reagan-Bush campaign cut a deal with 
Iranian revolutionaries to delay the 
release of the fifty-two hostages until 
after Reagan's inauguration — with a 
2,000-word op-ed piece in The 'New 
York Times:-For two and a half weeks, 
President Bush didn't respond to the 
charges and the White House press 
corps didn't ask him about them. The 
first official administration response 
came in the form of a Marlin Fitzwater 
one-liner: he called Sick "the Kitty 
Kelley of foreign policy." 

Fitzwater's analogy was off the mark, 
and not just because the lanky, studious 
Mr. Sick — a Columbia University pro-
fessor, former National Security 
Council member, and author of the 
definitive book on the hostage crisis -
bears little resemblance to the diminu-
tive, glitzy Kelley — a Washington 
socialite and author of "definitive" 
books on Jackie Onassis, Frank Sinatra, 
and now Nancy Reagan. Had Sick real-
ly been the Kitty Kelley of anything, we 
might have expected roughly equal 
media attention to Sick's allegations 
about the Reagan campaign and 
Kelley's allegations about the former 
first lady. That's hardly what we got. 

When Kelley's book was released on 
April 8, all three network evening news-
casts ran a reporter story. The local 
news shows and the tabloids went wild. 
Both Time and Newsweek ran Kitty 
Kelley cover stories. And The New York 
Times scooped everyone with a Sunday 
front-page article outlining Kelley's 
assertions about Nancy Reagan's fabri- 

Julie Cohen is a news editor at WBAI, the 
Pacifica radio station in New York City. 

32 

cated childhood, her private lunches 
with Frank Sinatra, and her penchant for 
showering her friends and family with 
second- or third-hand trinkets. There 
were follow-up stories and analysis-of-
the-Kitty-Kelley-hype stories. Within 
days every marginally conscious 
American knew about Kelley and the 
essence of her charges. But even now 
— with Congress set to begin a formal 
investigation into the October Surprise 
— few know the name Gary Sick and 
even fewer understand the essence of 
his suspicions about the Republican 
campaign in 1980. 

The day Sick's piece appeared in the 
Times, listing dates and participants in 
suspected meetings between campaign 
staffers and Iranian clerics, none of the 
network evening newscasts even men-
tioned the story (although ABC's 
Nightline explored the issue that night 
and has since aired two investigative 
reports, produced with the Financial 
Times of London). The New York Times 
ran a page 10 story the day of Sick's op-
ed piece and then didn't return to the 
issue until two weeks later, with another 
page 10 piece. The first report in The 
Washington Post, a five-paragraph 
Reuters story, ran eleven days after 
Sick's op-ed piece. Over the next three 
months, Time and Newsweek dealt with 
the October Surprise one time each: 
Newsweek in a page 28 story in. the 
April 29 issue, Time on pages 24 and 25 
of the July 1 issue. 

In the time between mid-April, when 
Sick's piece and a PBS Frontline docu-
mentary explored the October Surprise, 
and early August, when Speaker of the 
House Thomas Foley announced his 
decision to move ahead with a full-scale 
inquiry, there were a number of news-
worthy developments. Jimmy Carter 
accused Donald Gregg, now the U.S. 
ambassador to South Korea, of leaking 
classified information from the Carter  

administration to the Reagan campaign, 
and Carter staffers raised the alarming 
allegation that Reagan's campaign may 
have tipped off the Iranians about a 
planned second attempt to rescue the 
hostages; the State Department consid-
ered blocking a visa for former Iranian 
President Abolhassan Bani-Sadr, who 
came to the U.S. to promote his book 
My Turn To Speak, in which he asserts 
that the Reagan campaign cut a deal 
with the Iranians at the height of the 
hostage crisis; President Bush made his 
first public denials of the allegations; 
and eight of the former hostages voiced 
suspicions about the circumstances sur-
rounding their release. 

But many of these developments, 
which were reported by the wire ser-
vices and picked up by alternative 
papers and even by the Phil Donahue 
show, were missed altogether by the 
major media. And a story that could 
make Deep Throat look shallow has yet 
to make the cover of Time or 
Newsweek. 

When the story does appear, the, key 
questions not only go unanswered, they 
go unasked. Questions like why did the 
Iranians suddenly break off negotiations 
with Carter in the fall of 1980, just 
when they appeared closer than ever to 
releasing the hostages? And when they 
eventually did strike a deal with the 
Carter administration (which promised 
the release of Iranian assets frozen in 
U.S. banks in exchange for the return of 
the hostages), why did the Iranians drop 
their demand for military spare parts, 
which had 'appeared so important to 
them a few months earlier? And why 
were planes loaded with American mili-
tary equipment flying from Israel to 
Iran just after Reagan's inauguration in 
early 1981 — a time when no American 
hostages were being held in Iran or 
Lebanon? Is it possible that the Reagan 
administration was arming Iran in return 

ClItSEPTEMBER/OCTOBER 1991 



for a perfectly timed release of the 
hostages — only minutes after Reagan's 
inauguration? 

These' pieces of circumstantial evi-
dence — the strange shifts in Iran's bar-
gaining positions and, later, the spare-
part shipments to Iran — don't prove 
Gary Sick's allegations, but they are 
certainly at the heart of his case. And 
yet they are rarely mentioned in the 
major media. The reader or viewer is 
left to assume that the bulk of the sup-
port for a theory that most of us would 
rather not believe anyway comes from 
unconfirmable allegations made by 
untrustworthy sources. The Washington 
Post's only front-page story on the 
October Surprise acknowledged that the 
"tale" is being promoted by some credi-
ble people, but the reader was left with 
the impression that most of the informa-
tion comes from what reporter Thomas 
Lippman called "assorted felons:mal-
contents, arms dealers, self-proclaimed 
intelligence agents, and denizens of an 
international twilight zone." Case dis-
missed. 

But what of the meeting in 
Washington that three Reagan cam-
paign officials have said they had with a 
man claiming to be a representative of  

the Iranian government? According to a 
1988 report in The Miami Herald, the 
officials said the Iranian offered to 
release the hostages not to Carter but to 
the 1980 Reagan-Bush campaign in 
exchange for favors from a future 
President Reagan. Although they said 
they had forgotten the Iranian's name 
and had lost the minutes of the meeting, 
the officials all insisted they had sum-
marily rejected the offer. But if the 
campaign was putting the safety of the 
hostages above electoral politics, why 
didn't they inform the Carter adminis-
tration about the offer, as officials from 
John Anderson's presidential campaign 
did when the Iranians approached them? 

And what about Reagan's unusual 
reaction to the "53rd hostage," a reporter 
named Cynthia Dwyer who was cap-
tured later than the others (and not 
released until a month after Reagan's 
inauguration)? Reagan's national securi-
ty adviser, Richard Allen, told this story 
on The MacNeil/Lehrer NewsHour in 
1986: the day after Reagan's first inau-
guration, when Allen told Reagan about 
this other hostage, the president 
responded, "Get the word out that the 
deal is off." But the only official deal to 
get the hostages out of Iran had been  

completed by the Carter administration 
and the Iranians before Reagan's inau-
guration. And the U.S. government had 
already fulfilled its part of that bargain 
— Iranian assets frozen in U.S. banks 
had already been released — so what 
deal was Reagan referring to? 

Th
ese are the kinds of questions 

that have been raised by The 
Nation, The Village Voice, and 
In These Times, which have 
been reporting on this story 

since 1987, when the allegations were 
made in a book by Barbara Honegger, a 
former low-level Reagan staffer. While 
editors and reporters in the left-wing 
press were unconvinced that Honegger 
was a credible source, they decided that 
the substance of her charges was too 
great to be ignored. "This may be the 
most important story of this half of the 
century," wrote Joel Bleifuss, who has 
done much of the reporting and writing 
for the three cover stories and many 
columns on the subject published in In 
These Times. The Village Voice has also 
done several October Surprise cover sto-
ries, including an interview with Jimmy 
Carter in which the former president 
outlined the rapidly changing signals 
from Iran in the days just before the 
1980 election. "The Iranian parliament 
was meeting and we had every informa-
tion from Bani-Sadr and others that they 
were going to vote overwhelmingly to 
let the hostages go," the Voice quotes 
Carter as saying. "And at the last minute 
on Sunday [two days before the elec-
tion] for some reason they had 
adjourned without voting.... The votes 
were there but the ayatollah or some-
body commanded them to adjourn." 

Another Voice cover story profiled 
arms dealer Richard Brenneke, who was 
put on trial by the federal government in 
1990 on charges that he committed per-
jury when he told the October Surprise 
story under oath. Brenneke was acquit-
ted. The Voice article concedes that 
Brenneke, who claims to have been a 
CIA operative, is not the most credible 
source in the world. As reporter Curtis 
Lang wrote: "It can be difficult for 
major news media to pick up a story 

) relying on covert privateers who seem to 
feel they have a license to operate above 
the law but can't produce their paper-
work." Yet if any news organizations 

33 

When the 
story does 
appear, key 
questions 
not only go 
unanswered, 
they go 
unasked 

Gary Sick, former National 
Security Council member in 
the Carter administration, and 
former hostage Barry Rosen 
at a news conference in June 



are equipped to track down documents 
and check up on stories from dubious 
sources it is the major publications and 
networks. And of those, only ABC's 
Nightline — a program which owes its 
start to the Iranian hostage crisis — has 
presented any major independent report-
ing on the October Surprise. 

For example, Nightline reporters 
looked up the registration records of a 
hotel in Madrid where an Iranian arms 
dealer claims to have met with Reagan 
campaign staffers in July 1980. Night-
line found that the anns dealer and his 
brother had checked in, as had a man 
named Robert Gray — that's the name 
of the man who was soon to become the 
top assistant to Reagan campaign man-
ager William Casey. While Casey's sec-
retary claims that Casey did not leave 
the country in July, Nightline dug out a 
July 30 New York Times article in which 
a campaign-spokesperson said Casey 
would be available to the press "when 
he returns today from a trip abroad." 

Nightline producers say they are 
putting more resources into the October 
Surprise story. Editors and producers I 
spoke with at The New York Times, 
Time magazine, CBS News, and NBC 
News say they too are devoting plenty 
of resources to the story. All agreed that 
the story is gaining momentum and that 
it will get bigger when Congress begins 
its formal investigation this fall. 

S
everal of the newspeople I 
talked to pointed out that report-
ing on the October Surprise is 
especially tough because the 
alleged incidents happened 

more than a decade ago; because 
William Casey, who is at the center of 
many of the allegations, has been dead 
for four years; and because the major 
sources are shady characters, each with 
his own complex set of vested interests. 
"You have information coming from all 
directions," said Joelle Attinger, deputy 
chief of correspondents at Time. 
"There's a lot of reporting that needs to 
be done to nail this down." 

But even without major investigative 
work, the media could be doing a better 
job on this story. A prime example is 
the coverage of both Bush's and 
Reagan's denials. When Bush first dis-
cussed the subject at a May 3 news con-
ference, he addressed only the specific  

charge that he had gone to Paris himself 
in 1980 to meet with Iranians about 
delaying the hostages' release, an alle-
gation that even most of those doing the 
alleging about misconduct in the cam-
paign don't believe. Reports on the 
evening news and' in the next day's 
papers described "an angry President 
Bush" calling on the press to "stop 
repeating rumors over and over again" 
— rumors he hadn't yet publicly 
denied. And throughout the life of this 
story, the only question reporters have 
consistently asked about President Bush 
has been, Was he in Paris on October 

PAR FOR THE COURSE: 
In a bizarrely worded denial, Reagan 

seemed to say that the 
Reagan-Bush campaign did have some 

previously unreported dealings 
with the Iranians. 

20, 1988? rather than the classic politi-
cal scandal question, What did he know 
and when did he know it? (In a May 9 
letter to a former hostage, Bush finally 
issued a full denial of the entire story.) 

In mid-June, reporters caught up with 
Ronald Reagan on a California golf 
course and asked him about the allega-
tions. In a bizarrely worded denial, 
Reagan seemed to say that his campaign 
did have some previously unreported 
dealings with the Iranians. "This whole 
thing that I was worried about [the 
hostages' release] as a campaign thing 
is absolute fiction. I did some things to 
try the other way ... from the very 
beginning that they were ever held 
there, every effort on my part was made 
to get them home." Then he clearly 
denied having any personal contact with 
the Iranians; however, when asked if his 
campaign made such contact, he said he 
couldn't "get into details." The 

Financial Times ran the story under the 
headline REAGAN RENEWS IRAN HOSTAGE 
CONTROVERSY. The Washington Post 
took a different angle. Its headline was 
REAGAN CALLS HOSTAGE PLOT FICTION -

EFFORT TO DELAY RELEASE DENIED. The 
Post printed Reagan's quote that he 
couldn't talk about his campaign's 
activities because "some of those things 
are still classified," without explaining 
that documents about talks between a 
foreign government and a presidential 
campaign couldn't possibly be classi-
fied. The New York Times didn't run the 
story at all. 

Nor did the Times send a reporter to 
cover what readers would probably find 
the most interesting angle of the story 
— the reaction of the former hostages 
themselves. At a June 13 news confer-
ence on Capitol Hill, two of the 
hostages made their plea for a formal 
investigation. Moorhead Kennedy, a 
deputy district leader for the Republican 
party in New York City, spoke on 
behalf of six other hostages who had 
signed a letter to Congress saying they 
deserved to know whether anyone "con-
spired to prolong a kidnapping." 

Both the Times and The Washington 
Post ran short wire service stories. 
Although all three networks taped the 
news conference, none used any sound-
bite on their newscasts that night, and 
only CBS mentioned it at all — in a 
one-sentence reader. Editors at CBS and 
the Times told me they feel they gave 
the story appropriate treatment. Timex-
Washington editor Philip Taubman said 
he anticipates many more news confer-
ences, adding that "we're not going to 
staff every announcement by people 
that have an interest in this issue," be it 
the Bush administration, the Democratic 
party, or the hostages. That seems like a 
surprising lack of interest in a group of 
people who for 444 days were the 
biggest news story in America. 

A decade later, most of the hostages 
are not eager to be on the nightly news 
again. When Moorhead Kennedy began 
contacting others who had been in cap-
tivity with him, many said that although 
they thought Congress should investi-
gate, they couldn't sign the letter. They 
told him the hostage ordeal was so 
painful they felt they had to put it 
behind them. And they have a right to 
that decision. The news media do not. • 

34 
	

CIRSEpTEmBER/oCTOBER 1991 


