News Service Reported

By Bernard D. Nossiter Washington Post Foreign Service

World Features, to supply po-articles dealing with Vietnam, litical and other articles to where the service gave strong newspapers around the world, support to the official Ameriaccording to knowledgable of-

When it began selling arti-When it began selling arti-cles in 1966, the service's owner of record, according to the officials was John Hay the officials, was John Hay Out, a weekly that blends leftdor to Britain and chairman of the International Herald Tribune. Early in 1973, Whitney was replaced by Richard Mellon Scaife, who has held a variety of posts with the huge Mellon interests in oil and banking.

York, Whitney's In New said he had "no comment on the subject" of CIA involvement in the news operation. A three-day effort to reach Scaife for comment was unsuccessful.]

Editors in London who sional. Its day-to-day operations were supervised "Forum World F. sional. Its day-to-day operations from world reatures Etd. (FWF) is an international rector of Forum World Feature service located rector of Forum World Features in London and incorporated in the Whitney had bought it line." the news agency had any link with the CTA

rare attempts at what would affairs, economics, science and for Cultural Freedom, and seem to be propaganda, thus medicine, book reviews and succeeded in 1966. LONDON — The Central Intelligence Agency secretly created a news service here. Forum articles dealing with Vietnam, can position.

according to knowledgable officials.

Ian Wright, foreign editor of The Guardian, recalled that one slanted story from Forum tion in April for at least two reasons, these officials said. First, they said, the CIA is withdrawing from covert propaganda activities of this kind Second, the agency is said to have feared that Philip Agee or some other dissident excital world Features of the some officer would blow Forum World Features did state a few weeks later the newspaper set the record World Features' cover.

CIA officer would blow Forum World Second, the agency is said to have feared that Philip Agee or Some other dissident excital world Features' cover.

World Features did stlip into the paper in the 1960s. It reported that Somalia had received 150 Mig-17 fighter bombers from the Soviet Union. Wright, who was not foreign editor at the time, said that a few weeks later the newspaper set the record straight with an account of Somalias 12 Migs.

Can position.

Ian Wright, foreign editor of The Guardian, recalled that on the way to a position of prestige in the journalism world. Begun as a commercial entity in January, 1966, FWF was created from the residue of Forum Service an activity of the Cong. for Cultural Freedom. (CCF) from which CTA withdraw its support in 1966."

Beneath the unsigned memo is written in hand: "Run With the Departme Somalias 12 Migs.

wing political commentary with an entertainment guide. The link has now been confirmed by knowledgeable officials.

Time Out also published what it now says was a copy of an internal CIA memorandum discussing the news service. Intelligence sources here have said that the text sounds au intelligence services. thentic.

"Forum World Features Ltd. tie to the agency. views, Crozier has denied that Delaware whose overt aim is that Whitney had bought it. line." to provide on a commercial Thereafter, he said, he strug-

States with a significant brought articles were in the means to counter Communist prop (sic) and has become a of Forum Service an activity had left Forum World Fea-

The handwritten line rewhich CIA operates here. Officials say that the agency, which has a substantial staff Scaife wound down the servat the embassy in London, largely performs 'a liaison a loss. function, sharing information with its British counterparts. Forum World Features was a special case, and in accord hacks" working for the CIA. with the convention, could op-

Editor Crozier indignantly ship. The memo is addressed to denied in a telephone interview that the news agency had tures was very careful about for of Central Intelligence Richard Helms and appears, and the memory of the writers from whom it took readily acknowledged that it copy. One American freebought articles from Forum from internal evidence, to was an offshoot of a CIA give lancer living in Britain sold World Features say that the have been written in 1968. As away news service, but insisted that he had broken the but then was told it could buy

pay of the CIA. When asked whether he knew there was CIA money or support for the

"Not to my knowledge," He

Crozier also insisted that he tures in June 1974. However, documents here that were filed with the Department of Trade when the service closed down on April 29 list Crozier as the "person running the business."

His deputy, Ian Hamilton flects the ground rules under also described the CIA link as "a whole fabrication of rub-bish." Hamilton says that ice because it was running at

> Like Crozier, Hamilton suggested that he may have been duped by what he called "paid

Undoubtedly, many of the erate only with the blessing free-lancers — and perhaps and knowledge of the British some of the editors—did not know about the CIA sponsor-

no more. "You have a Jewish

A new home has been found ith the CIA.

basis a comprehensive weekly gled to break the remaining by both editors: the Institutional Crozier's clients recall only service covering international links to the CIA's Congress for the Study of Conflict. by both editors: the Institute