
ASSET UNWITTING: 
COVERING THE 
WORLD FOR THE CIA  
Correspondent Tells Of Employment 
By Secretly Funded Agency News Service 
Forum World Features overtly owned by John Hay Whitney. 
BY RUSSELL WARREN HOWE 

In October 1967. a letter arrived at my summer cottage at 
Godstone. near London. from Georges Galipeau. a Canadian 
friend then running the journalism school at Dakar University 

D.C. He was The Washington Post 's correspondent in Africa 
for many years. is the author of several books. about Africa. 
and is co-author of The Power Peddlers: How Lobbyists Mold 
America's Foreign Policy. 

in Senegal. I was about to relocate my family to Dakar. and 
base out of there For Freelance forays around Africa and the 
Middle East. Several weeks before. Galipeau had asked me if 
I would be available to lecture to his students occasionally, 
and I had said I would. 

I WS Is must citivurrahsIng,' •  Galipeau now wrote. A "key 
member" of the journalism school's board had forbidden him 
categorically to let me lecture. "because he says he knows 
you work for the CIA." 

My first reflex was to laugh. The press in French-speaking rl
ry

c
v
  e

a
)n

liq
  A

q
 u
vu

la
  17

5 n
11

1 

20 MORE 	May 1478 
\ki cr 	JG j  u1.1 NA; ,T-r+ 

(,_q'—,11-.V I S \J 1 Evf ) \&) 

'75ffig:24n'aikaa"T.,1746'.̀ "m 	16i=4001.— . . • 4174Mailigagait.::::%.1 



May 1978 	MORE 21 

Africa was far from free. and I could think of obvious reasons 
why some French and Senegalese officials wouldn't want the 
former Washington Post correspondent in Africa talking at Dakar University, a restless hotbed of opposition to the re-
gime of Leopold Sedar Senghor. 

My second reflex was to worry. Galipeau's letter, typed by 
his secretary, was presumably carbon-copied and in an open 
file. To how many people had the "key member" of the board spoken of his veto? A Ramparts article that summer on CIA penetration of the academic and publishing worlds had thrown 
a mantle of suspicion over Americans abroad, easily exploited 
by left-wing forces. What rumors about my alleged double 
role might be sown in my path, drying up sources cultivated in 
over a decade of third world reporting? There wasn't much 
time to lose: the Dakar academic year began in November. 

I wrote to President Senghor. whom I had known as a de-
pute in Paris and who had written the preface for the French 
translation of one of my books. I explained about Galipcau's letter. 

"There's a new McCarthyism around," I wrote. "A few 
years ago, if we wrote critically of colonial rule, we were all communists. Now, if we write for the American press, we are all CIA agents." 

Senghor's response came almost by return mail. 
"You are right: a veritable McCarthyism rages every-where," he wrote. "The other day. someone said to me: 'The 

CIA station chief in Senegal is the director of Cifkohigeu-, fare.' So. 1 Said: 'How telougnktui ut mein Lusenu 
Catholic!' 1 am today instructing my Minister of National 
Education to invite you to be a Visiting Professor at the Uni- 
versity." 

In Dakar. I lost no time in finding out that the source of the 

(e--* .fk■ 

• p;;_,-,7 ,Ato  

CIA rumor was Philippe Gaillard. Senghor's press secretary 
and reputedly the head of French intelligence in Senegal. 
What I did not learn until several years later was that Gaillard 
was not just engaged in one of the anti-American capers for 
which French intelligence was notorious. Gaillard knew some-
thing which 1 didn't—and that Senghor presumably didn't be-
lieve—about Forum World Features, the syndicate headed by John Hay Whitney which was putting me into over 140 papers around the world. 

Signing On 
An article in The New York Times in December 1977 by 

John Crewdscm described Forum—as the service was always 
known to writers and subscribers—as "perhaps the most 
widely circulated of the CIA-owned news services." As the 
most prolific writer in Forum's stable, I was apparently what 
was known as an "unwitting asset." 

My association with the organization went back to 1958. 
American press coverage of Africa was thin. AP and UP (not yet UPI) had bureaus in Cairo and Johannesburg. Some Euro-
pean editors of African papers included the American wire services among their strings. A former Hollywood reporter, the late Thomas Brady, covered the continent for the Times. I covered the continent for The Washington Post. at the time on a non-staff basis. AP. UP, Tom Brady. and myself were the 
e  "UN 1932031)1b-  eta-  arid r Yeee-1%,. 
called the Congress for Cultural Freedom in Paris, inviting us 
to participate in a seminar on "Progress and Representative 
Government" at the University of Ibadan in Nigeria. The let-ters were signed by Melvin Lasky, the American co-editor of 

(r 
_ -  , _ .... 	.... ,...  .... 	. 	,' - 	46 

	

– 7.., –  . 	• ' `-...c,.., 	... 

	

if :-.1-1-,0 	0.• 

• --0 

...or ...VV. 

Qr. k.. 
N 

 ti 



22 MORE 	May 1978 

r. 

Encounter. a London-based 
magazine. in his capacity as a 
director of the CCF—the 
body later exposed by Ram-
parts as a sort of CIA beach-
head in the cultural world. 

The Ibadan encounter 
brought together African poli- 
ticians, labor leaders. writers. 
and academics. mostly from 
still dependent countries. and 
a sprinkling of their opposite 
numbers from Asia. It was at 
Ibadan that I first met Patrice 
Lumumbu. then a politically 
active beer salesman and later 
first prime minister of the 
Congo. and Cyrille Adoula. 
then a labor leader and later to 
be Lumumba's successor. We 
were all told that the CCF was 
supported by U.S. cultural 
foundations, which seemed 
believable enough. 

Several weeks later. I re-
ceived a letter from Meir 
Mindlin, an American in Len-
rormation Bulletin Ltd. Listed 
as "principal director" of IB 
was Walter Z. Laqueur, 
British academic who fre-
quently wrote on Middle East 
affairs from an Israeli per- 
spective. and who is now with 
the conservative Georgetown 
Center for Strategic Studies in 
Washington. Mindlin was list-
ed as editor. 

Mindlin said he had read my 
Ibadan paper. Would I write 
occasionally for him? The 
Bulletin was supported by the 
CCF. and it was sent to third 
world editors with free repro- 
duction rights. The idea was 
to get some "balanced, in- 
formed reporting" into the 
underdeveloped world's 
press. The pay would be 
bad—S50 for 2.000-word arti- 
cles—but I could rehash mate-
rial already used in my pieces 
in the Post or in magazines. I 
was familiar enough with the 
often dotty interpretations of 
world events that appeared in 
African papers to applaud the 
idea of giving them material 
by professional correspon-
dents; so I agreed. My days as 
an asset had begun. 

Some time in late 1959 or 
early 1960, Information Bul-
letin became Forum Service. 

The "Ltd."—implying incor-
poration in Britain—was 
dropped. Forum was a Dela-
ware corporation. The news-
letter format was replaced by 
a mailed syndication service 
of separate articles. The mar-
ket was still editors in Africa. 
Asia. and Latin America. and 
it was still free. Foundation 
grants, channeled through the 
"Congress"—as the CCF was 
always called—would pay the 
bills. On the new notepaper. 
Lasky was described as edito-
rial director: Mindlin had be-
come the managing editor. 
Checks now arrived on the 
CCF account. 

Mindlin was a short. myop-
ic, puckish. twinkling-eyed. 
eggshaped man of about 30. 
He was a book editor by train-
ing. Judging by our conversa-
tions, he objected to censor-
ship in all its forms, and. so  
fitLas,I can resall. aosubject 
turned down by Mindlin for 
what might now look like po-
litical reasons. He seemed to 
publish anything a non-com-
munist reporter might want to 
write. 

In 1961, for instance, by 
which time I was working full-
time for the Post.1 suggested 
summarizing for Forum some 
of my Post reporting on cor-
ruption in Adoula's govern-
ment in the Congo. Adoula 
was then the Kennedy ad-
ministration's candidate to 
govern a reunited Congo: the 
failings of his collaborators. 
especially if reported by a 
U.S. newsman, might be seen 
as giving aid and comfort to 
Adoula's Marxist opponents. 
But I find in my files a carbon 
of my cable suggesting the 
piece. Mindlin's cabled ac-
ceptance, and a later letter 
from him praising the piece 
and enclosing a clip of it from 
an Indian paper. 

From 1958 through 1965. 1 
wrote about 30 articles for 
Mindlin's service. They were 
the same sort of stories that I 
was writing for the Post's 
"Outlook" section on Sun-
days, and for magazines: in-
terpretations of crises and 
coups d'etat, profiles of Afri- 

can leaders, and so on. It 
could be that i was included. 
with my Post credentials and 
free-spirit, liberal, but non-
Marxist analyses of African 
affairs. to give balance and 
credibility to a service whose 
basic aim, presumably, was to 
counter communist propagan-
da. 

Forum Reformed 
In 1965, the Congress gave 

Mindlin funds to start another 
enterprise, a quarterly maga-
zine called Censorship. which 
investigated overt and covert 
limitations on free expression 
around the world. Although 
most of the articles concerned 
communist and other au-
thoritarian regimes, these 
were carefully balanced by 
pieces on thought control in 
Japan. or on press taboos in 
America or western Europe, 

ting assets in academe. Giving 
Mindlin his own magazine on 
the subject closest to his heart 
was. it soon emerged, the first 
step toward putting Forum it-
self under new leadership. 
That same year, a British 
journalist, Brian Crozier, was 
told by Michael Josselson. 
then heading the Congress in 
Paris. to plan a reconstruction 
of Forum. This was to ex-
clude Mindlin. According to 
informed sources. Josselson, 
who died recently in Geneva, 
wasa CIA staff officer at the 
time. 

 

I was then a Ford Fellow in 
Advanced International Re-
porting at Columbia. The 
Post. seeking to take advan-
tage of the fact that I still held 
British citizenship, was trying 
to get me a visa to set up a bu-
reau in Peking. The visa never 
materialized, but Mindlin, I 
recall. was greatly excited at 
the prospect. Assuming that 
the Post would continue to 
allow me to write for Forum, 
whose markets were non-
American and therefore non-
competitive, a CIA-run news 
service would have a corre-
spondent accredited to Red 
China. 

Forum had been limiting it- 

self to placing pieces in the 
third world press. But on De- 
cember I, 1965. Mindlin wrote 
to me in New York saying an 
analysis I had written of Mo- 
butu's bloodless coup against 
Moise Tshombe in Leopold-
ville was "so good it ought to 
go into Europe." Someone 
apparently authorized such a 
departure from policy, and 
the piece appeared in the Lon-
don Guardian. From then on. 
Forum began to seek sub-
scribers in Europe, but with 
limited success—the syndicat-
ed column or article is virtual-
ly unknown in Europe. 

Most of Forum's writers, 
however, were European. 
predominantly British. Mind-
lin must have mentioned some 
names to me on the few occa-
sions we met, but they were 
unfamiliar, and I remember 
none. When Crozier came 
aboard, he ordered articles 

Lwu conservative writ-
ers—Anthony P. Hartley of 
The Economist and Henry 
Fairlie of the London Daily 
Mail. 

December 1965 was clearly 
watershed month in Forum 

activities. The people direct-
ing covert press programs 
must have decided that, with 
sharper management and edit-
ing. Forum could move out of 
Asia. Africa. and Latin Amer-
ica and might even become 
self-supporting, as a few other 
agency proprietaries were. 
Free service was gradually 
dropped, except for three-
month trials for new subscrib-
ers who requested them. 
Third world editors would pay 
modestly: the European 
press, as clients were ac-
quired. would pay the going 
rates. 

These were decisions that 
arrived in London from Con-
gress in Paris. Did Mindlin 
think the Congress was just a 
private-foundation program. 
or did he actually know it was 
a CIA front? Interviewed in a 
London hospital bed in 1976. 
he told me. "I should have 
guessed." He claims that he 
was successfully duped. but 
he says it with a suspicious 
absence of bitterness or irrita- 

Ws'A. "sto F,7.1myr 
AiNk"'N''"°.'.%Mr.L.:VOATOWIWW4 



May 1978 	MORE 23 

tion. 
He was more bitter about 

being fired. which he attribut-
ed to Crozier. At the end of 
1965, Mindlin was suddenly 
replaced by Robert Gene 
Gately, who has since been 
identified in numerous press 
reports as having been a CIA 
officer under cover as a pub-
lishing executive. He was to 
have the new title of manag-
ing director. Gately's unan-
nounced arrival clearly came 
as a shock to Mindlin. He 
wrote to me in New York that 
he would now just be editing 
Censorship and "one or two 
other Congress publications." 

On January I. 1966. Forum 
Service became Forum World 
Features, with a trendy new 
logo and one floor of 
embassy-sized offices in Sar-
dinia House. an old but presti-
gious office building within 
walking distance of Fleet 
Street and Whitehall. I was 
still in New York. When I 
went to London a little later. 
the staff—formerly Mindlin 
and a secretary—had grown 
to over 20 people. 

Gene Gately was a hand-
some, friendly man who, in 
the late 1950s, had been 
Newsweek's number-two ex-
ecutive for the Pacific area, 
based in Tokyo. handling pro-
motion, circulation, and ad-
vertising. He denies any CIA 
link at all, and contests The 
New York Times's recent as-
sertion that he lost his News-
week job because of poor per-
formance brought on by the 
drain on his time of Agency 
work. 

In London, Gately clearly 
ran the show, with Crozier 
helping select and screen the 
mostly British staff. John 
Tusa. a young BBC radio pro-
ducer. came in as editor. Tar-
zie Vittachi, a distinguished 
editor from Ceylon, who had 
been forced into exile by the 
Bandaranaike regime, became 
"Asian director." 

Vittachi says he was unwit-
ting. and he sounds convinc-
ing. In retrospect. his useful-
ness was probably similar to 
mine. but at a higher level. I 
was a drinking buddy of many  

of the new African editors, 
who would probably publish 
anything I wrote which Forum 
sent to them, and who there-
fore might read—and perhaps 
publish—some of the other ar-
ticles in the package. Vittachi 
was well thought of in the 
Asian press—Forum's biggest 
market. 

A new Chinese-language 
service for papers in Hong 
Kong. Taiwan, and elsewhere 
was started, as was a Spanish-
language service for Latin 
America. So far as I know. 
this expansion did not raise 
suspicions in any minds. With 
foundations then apparently 
bursting with money, invest-
ing some of it in a service that 
would improve the contents 
of mostly third world papers 
seemed like a good idea to me, 
and no doubt to others. 

According to a senior U.S. 
diplomat who was familiar 
with the Forum operation, the 
syndicate was run—because 
of its British headquarters—in 
cooperation with British intel-
ligence. Brian Crozier, a rath-
er quirky right-wing writer—
tall. gray. thin-lipped, stocky 
—gave himself the decidedly 
MI-5-like title of "director-
general." 

Crozier, of course, publicly 
denies all actual links to intel-
ligence. But he admits today 
to being privy to intelligence 
secrets in the 1%0s and not 
writing about them: he told 
me he knew of the Con-
gress-CIA tie as far back as 
1964, when he claims he was 
asked to run Forum, but 
refused until the connection 
was broken. He presumably 
means "overtly broken." 
When Crozier accepted his di-
rector-generalship in 1965, 
Forum now had its own bank 
account with which to pay its 
bills and (at better rates) its 
correspondents. 

The Whitney 
Connection 

Although the overt link with 
Congress was supposedly cut 
in 1965. it was not until 
mid-1966. shortly after Vitta-
chi came aboard, that Forum  

got a new ostensible source of 
funds—John Hay Whitney. 
former publisher of the New 
York Herald-Tribune, part-
owner of the International 
Herald-Tribune, and a former 
U.S. ambassador to the Court 
of St. James. 

Crozier told Bernard D. 
Nossiter of The Washington 
Post in 1975 that he joined Fo-
rum in 1965 when he was told 
that Whitney had bought it. 
But he told me in 1976 that it 
was he who "brought in" 
Whitney the following year. 
Vittachi, now a senior UN 
official, says Whitney was 
brought in by Josselson, but 
agrees that it was 1966. and 
that Crozier misled Nossiter. 
It was certainly not until 1966 
that contributors were told 
that they were now on the 
Whitney payroll. Thus, when 
Crozier joined Forum, it was 
still directly under Congress. 

Vitachi recalls a luncheon 
meeting at London's fashion-
able Brown's Hotel that sum-
mer, hosted by Josselson and 
Lasky. Whitney was the guest 
of honor. The two Congress 
representatives, according to 
Vittachi. "sold Forum across 
the table" to the wealthy con-
servative Republican. Whit-
ney told all those present that 
he was buying Forum because 
he was convinced that it had 
promise, and because buying 
it was something which was 
"worth doing." What he 
seems to have decided to do 
was to lend his name and 
some of his time—and per-
haps give money—to a CIA 
venture. 

Although Forum was now 
officially "commercial," at 
least some of the Whitney 
money was to come, Forum 
staffers were told, from the 
John Hay Whitney Founda-
tion. The rest of the annual 
losses—$325.000, according 
to one account—would come 
from other foundations. At 
least one of these was the 
Dearborn Foundation, later 
exposed as a CIA front. 

In short, Forum was "corn-
mercial"—thanks to Whit-
ney—but with philanthropic 
assistance (from the CIA). 

Whitney appointed Crozier as 
chairman of the new corpora-
tion. the name of which was 
changed to Kern Houses En-
terprises in 1969. Forum 
World Features was now a 
subsidiary of Kern House En-
terprises. 

Vittachi got along badly 
with Crozier from the start. 
Indeed, the choice of Crozier 
to run a news service oriented 
toward the third world 
seemed strange all along. His 
views of dark-complexioned 
people varied from Kipling-
esque at best to South African 
at worst. and he saw the world 
in the most simplistic of cold 
war terms. 

Crozier had had an undis-
tinguished career at The 
Economist. eventually being 
shunted off to the editorship 
of its newsletter, Foreign Re- 
port. His three main books 
have been sympathetic biog-
raphies of Francisco Franco, 
Chiang Kai-shek. and Charles 
de Gaulle, mostly written on 
Forum time. None were great 
successes. 

Under Gately. the service 
was considerably more pro- 
fessional. But Crozier. having 
schemed to remove the studi-
ous little New Yorker. Mind- 
lin. with his lunatic commit- 
ment to free expression, now 
set his sights on getting rid of 
Gately and ridding Sardinia 
House of all things American 
except the money. 

In April 1966. Gately sent 
me on an 18-country, 63-day 
trip through Africa. Forum 
picked up all the expenses—
over $6,000—and bought a 
score of articles. I was free to 
do what I wished for the 
American press. Gately asked 
me. whenever I talked to Afri- 
can editors—as I was sure to 
do almost every other day—to 
tell them about Forum, if they 
were not already subscribers. 
and to invite them to write to 
him for favorable terms or a 
trial service. For me. faced 
with the usual freelance prob- 
lem of how to pay the over-
head costs and still make 
enough to support a family. 
the arrangement with Forum 
was ideal. 

• 

''-'4,ows-464.:twou... nmeegtak wo:,..4vgatledMieg4dgaratwams-wa-Aw;',i*WV, 



24 MORE 	May 1978 

In late 1966. I made another 
long African trip for Forum. 
Gately was exploring the pos-
sibilities of syndicating a car-
toon-strip version of my two-
volume history of black 
Africa. I had suddenly be-
come the syndicate's most-
published correspondent. Fo-
rum activities were taking up 
nearly half my time. But the 
Gately era was nearly over. 

Crozier 
Takes Control 

Early in 1967. a new face 
appeared: Cecil Eprile, a stut-
tering Scottish editor who had 
run two black publications in 
Johannesburg. He was to re-
place Gately. I knew Eprile. 
humorous man with a hang-
dog look. only slightly from 
my African travels, and was 
surprised that someone from 
such a parochial background 
should be put in charge of a 
world syndicate. Everyone 
else at Forum was equally sur-
prised. 

Gately was obviously dis-
pleased. but he made no fuss. 
Crozier now had a Briton with 
fewer qualifications than 
Gately. somebody he could 
control. From then on. if Fo-
rum was, in fact, the principal 
CIA media effort in the world. 
the man who believed in Fran-
co and Chiang Kai-shek was 
its program manager. But 
Eprile. behind his intermin-
able scoutmaster jokes and 
his speech defect, had a steely 
Scottish tenaciousness. I have 
little doubt that Crozier, by 
choice, would have replaced 
me with some suitably British 
equivalent of Ray Vicker. the 
cold-warrior Africa corre-
spondent of The Wall Street 
Journal. But Eprile knew 
what African readers read. 
Thanks to him, my own little 
province in the Forum empire 
was to be left undisturbed. 

Since Crozier and I were 
unlikely to get along. Eprile 
was to ensure that we rarely 
met. The right-wing Crozier 
pressures of which Tusa and 
Vittachi now speak never 
reached me then. There was 
nothing to make me suspect  

that this was anything but a 
straightforward syndication 
service, owned by one of the 
best-known newspaper pub-
lishers in the United States, 
who had put in a "heavy" as 
chairman in order to keep the 
troops in line. 

Two weeks after Cecil 
Eprile arrived. Gately gave a 
farewell party. He was, he 
said. going to Santa Barbara, 
California. to work for his fa-
ther-in-law. A year later at 37. 
he "joined" the U.S. foreign 
service.  

The Eprile era began. Was 
the shuffling, stuttering Scot a 
witting asset? On the broad 
principle that all those who 
are frightened to talk at all 
were witting. Cecil was wit-
ting. (Those who are now pre-
pared to talk were presumably 
either unwitting or now anx-
ious to appear so.) Eprile, in 
poor health today and living 
reclusively in Silver Spring. 
Maryland. has merely denied 
in the past that Forum was 
connected with the CIA in his 
time, Now, he refuses to talk 
at all. But, when he left Fo-
rum only four years after join-
ing the organization, he was 
made a U.S. citizen by special 
bill and given a "Whitney" 
pension. 

Certainly, by the time 
Eprile joined the staff at Sar-
dinia House. Forum looked 
like the sort of syndicate that 
Jock Whitney would not be 
ashamed to own. Competing 
in Europe against a myriad of 
established agencies, was, 
however. not proving easy. 
Papers like The Guardian and 
Copenhagen's respected Pali-
liken were now regular ad-
dicts. and Eprile persuaded 
Harold Evans. editor of the 
London Sunday Times, to 
take Forum also. 

Eprile's arrival in London, 
Tusa recalls, had been preced-
ed by a key meeting in New 
York. in December 1966. un-
der the chairmanship of Whit-
ney. Crozier, who had been 
away from the office for some 
time. took leave of General 
Franco and flew in from Ma-
drid. Gately jetted in from 
London. Crozier ousted Gate- 

ly and complained about Vit-
tachi and Tusa. seen as too 
liberal. Unless Tusa shaped 
up. he would have to go. On 
his return to London, Crozier 
gave both Vittachi and Tusa 
stern lectures about the threat 
of world communism. 

On one occasion, Tusa re-
calls. he was about to send out 
a positive piece about Soviet 
rural clinics. Such innocent 
objectivity might have en-
abled the Soviet ambassador 
in. say. Lagos to offer to set 
up an eye-catching program of 
Soviet medical care in Nige-
ria, using a U.S. press service 
as his "reference." Eprile, 
Tusa says. "hit the roof." in-
sisting on cuts, and leaving in 
nothing which suggested that 
the Soviet system had any 
merits. Whitney, Tusa was 
told, wouldn't publish "plugs 
for the Soviets." 

"Cecil must have been wit-
ting," Tusa concludes. In-
deed. it would have been diffi-
cult for the CIA to "run" Fo- 

rum without the managing di-
rector's knowledge, and 
Eprile today shows none of 
Crozier's naive hope of 
"clearing his name." Eprile's 
ostensible boss, Whitney. 
does not return calls or an-
swer mail if Forum is men-
tioned. (The same is true of 
Richard Mellon Scaife. the 
Pittsburgh 	multimillionaire 
who "bought" Forum from 
Whitney—at least, formally—
in 1973.) 

At the New York meeting 
of December 1966, it was also 
apparently decided that Fo-
rum should tell the "U.S. 
side" of the Vietnam story. 
Until then, despite the John-
son build-up, the service had 
carried little about the war 
and not much about the Unit-
ed States. The explanation 
had been that these were 
areas in which we could not 
hope to compete with the es-
tablished wire and syndicated 
newspaper services. 

A few months later, Tusa 

I 	-4  La rrrtr rtn 
Forum World Features sent stories to newspapers around the world in th h  
tional Herald-Tribune, sold Forum to millionaire Richard Mellon Scaife 



May 1978 	MORE 25 

9 

1 siringion Po5t POLITIKEN 
DIAN 

taniia Zimel 

;-ocll SJOFARTS  

Nuariii an 

• trn, so ow 

r • 

DSO 
• 

W 
ZA 

Tilt runOi 

Later, other partial links were 
to come to light: with Africa 
Report. the African-Amerman 
Institute Publication whicil  
its heydav_lost SIN) (100 a 

and with Atlas, a New 
York digest of the world 
press. After revelations of 
these activities. Congress 
gradually reorganized under 
different names and, ostensi-
bly (perhaps genuinely). un-
der straight foundation pa-
tronage. 

Vittachi says today that he 
was appalled by news of the 
"former" CIA link, which in-
creased his distrust of Crozier 
and Eprile. At the end of 
1967. he left Forum to head 
the Press Foundation of Asia. 
in Manila. I was in Africa at 
the time and assumed his 
appointment to what sounded 
like a much better job ex-
plained his departure. He says 
now that he had remained sus-
picious in late 1967 that the 
Congress was still involved 
with Forum. that there might 
still be a CIA link. When he 
resigned. Vittachi says, he 
wrote to 102 Asian editors 
then taking the service, ex-
plaining that he had known 
nothing of any CIA links to 
the Congress or Forum, apol-
ogizing for encouraging them 
to take the service, and leav-
ing it up to them whether they 
chose to continue to sub-
scribe. Nearly all of them did. 
and the few who quit must 
have soon been replaced by 
competing Asian journals, for 
the number of clients always 
rose slightly each year. 

After I read the Ramparts 
piece. I called on Lasky in 
London. He said the U.S. 
government had merely been 
doing what other countries' 
cultural bureaucracies did. It 
had been done through the 
CIA instead of the U.S. Infor-
mation Agency so that know-
nothings in Congress would 
not quibble about a budget for 
financing foreign eggheads. 
The Congress, Lasky said. 
had been privately founded in 
response to a Soviet-financed 
conference of socialist writers 
in Berlin in 1950. The notion 
of government help in those 

was fired and replaced by 
former Economist foreign 
correspondent David Lewis. 
Tusa returned to the BBC and 
is now a television producer. 
He thinks he was finally con-
demned after another former 
Economist staff member . 
A.P. "Tony” Hartley. took 
Tusa out to lunch at Crozier's 
suggestion. ostensibly to dis-
cuss some proposed Hartley 
pieces. and spent most of the 
time pressing Tusa about his 
political views. "It was like 
being interrogated by Ml-5," 
Tusa recalls. He apparently 
flunked the test. 

The 'Ramparts' 
Expose 

It was not a bad time to 
leave. A few weeks later. the 
Ramparts story broke. The 
Congress was one of the 
arch-villains of the piece. Fo-
rum was not mentioned. but 
all of us associated with Fo-
rum knew of the "former"  

(Ct glon 

L 

„-c oF riiA la 

link. Ramparts concentrated 
on CIA infiltration of student 
organizations and on how the 
Congress ran several presti-
gious magazines, most of 
which were named. The most 
important was Encounter—
whose British co-editor. the 
poet Stephen Spender, re-
signed in a show of anger on 
learning of his "unwitting" 
CIA association. (Lasky as-
sured me later that Spender 
had always known "as much 
about the Congress as I did.") 
Also in Britain, the Congress 
had financed Survey, a Soviet 
affairs quarterly run by an ar-
dent cold warrior. Leo La-
bedz. In continental Europe. 
it had run Francois Bondy's 
Preuves in Paris, Nobel Prize-
winner lgnazio Silone's Tem-
po Presence in Rome, Der Mo-
nat in Germany. Vision in 
Switzerland. and Forum in 
Vienna. Other Congress pub-
lications included El Mundo 
Nuevo in Latin America, and 
Thought and Quest in India. 

days of rampant Stalinism. he 
explained. had seemed rea-
sonable enough at the time. 
The CIA had been little more 
than  a sleeping partner in 
Congress. he assured me, pro-
viding cash and little else: in 
turn. Congress control of Fo-
rum had been light. 

When he spoke. I had no 
knowledge that Josselson 
himself was a CIA officer. At 
the time. there had been no 
extensive revelations of CIA 
shenanigans all over the 
world. The article in a con-
troversial, headline-hunting 
San Francisco monthly was 
all anyone had. Vittachi 
seems to have been uniquely 
perceptive among the "unwit-
ting" assets at Forum, but he 
did not share his suspicions 
with the rest of us at the time. 
No one else, so far as I know, 
quit Forum—or quit writing 
for Forum—because of the 
Ramparts piece. 

In 1967. however, l had to 
consider the possibility that 
Information Bulletin, since it 
had been a child of Con-
gress. might have been un-
der CIA influence, to say the 
least, when I was writing my 
four or five articles a year for 
Mindlin. I weighed Lasky's 
arguments and explanations. I 
had never been censored. nor 
asked to write something I 
would not have written for the 
Post. or The New Republic. or 
The Reporter. I had not been 
prominently featured in the 
service. Was I getting para-
noid? Did 1 even know if In-
formation Bulletin, with its 
tiny budget, which the big 
foundations could easily 
afford, had received any Fed-
eral money at all, from what-
ever source? In any event, it 
was water under the bridge. 
After all. Forum belonged to 
Jock Whitney now. No one 
was suggesting that the New 
York Herald-Tribune had 
been a CIA front. 

I never asked Lasky. or 
anyone, if Whitney was just a 
front. It was not just that 
Lasky. or Crozier, or Eprile. 
could never have answered in 
the affirmative, but the 
thought itself never occurred 

it 
fNlki rid-WT _Mr= 

packet shown above. John Hay Whitney (left) publisher of the Interna-
in 1973. Were the two of them fronting for he CIA? 

.,MARMAREMMOVANNWSWATatigig.00401MialW\nifiMasTgat.. kiwVaMial‘it)kr\MIM 



26 MORE 	May 1978 

to me. On reflection. it seems 
native. but when Gaillard 
branded me an "agent" later 
that year. I never even consid-
ered that Forum might be the 
reason. 

In the light of present 
knowledge. Gaillard could 
have had several reasons for 
thinking of me in CIA terms. 
had been friendly with Mercer 
Cook. the U.S. ambassador in 
Dakar at that time. who had 
been a senior Congress official 
in Paris in the late 1950s. My 
African history had been pub-
lished in New York that year 
by Walker and Company. 
which was later revealed as 
having sometimes published 
books at the request of the 
CIA. I had written often for 
Africa Report and once for 
Surrey. both of which had 
been funded by the Congress. 
As far back as 1954. shortly 
after leaving a staff job with 
Reuters in Paris. I had be-
come the French correspond-
ent of a new New York week-
ly publication. Business Inter-
national. Managing editor El-
liott Haynes admitted to The 
New York Times in 1977 that 
on four occasions his father, 
Eldridge Haynes, gave "BI 
Correspondent" credentials 
to CIA officers who wanted 
cover. 

Putting two and two togeth-
er. Gaillard could well be ex-
cused for assuming that I be-
longed to some arcane net-
work funneling secret infor-
mation to the United States. 

Domestic 
Penetration 

Once established in Dakar 
in November 1967. I con-
tinued to write prolifically for 
Forum. which occasionally 
still picked up some of my 
travel expenses. though these 
were mostly now paid by 
American newspapers and 
magazines. 

There was talk of Forum 
creating a "confidential" Af-
rican newsletter for me to 
edit. but nothing came of this. 
It was presumably deduced 
that if l became involved with 
Forum's administration, I just  

might penetrate the CIA links. 
Indeed. the whole question of 
who was "witting" at Forum 
probably comes down to just 
that: there was no point in 
making anybody "witting" 
who was not a full-time 
spook, since anyone else 
could leave at any time and 
blow the gaff. 

In the summer of 1968. Fo-
rum sent me through the Mid-
dle East. In September and 
October. Eprile sent me round 
the world, with stop-offs in 
Washington and New York on 
the return to interview Presi-
dential candidates Nixon and 
Humphrey on their foreign 
policies. 

But now. over chauteau-
briand and Mouton-Roths-
child in London from time to 
time, Eprile's conversation 
turned more and more to 
money—to making Forum 
pay. We needed more Japa-
nese, European and, if possi-
ble. North American clients. 

I asked why Forum had 
such luxurious offices, why 
the operation wasn't leaner. 

"Apparently that was Bri-
an's idea," Eprile said. "He 
likes show." 

"Why does a struggling 
syndicate need a four-person 
research service and library?" 

"Brian persuaded Whitney, 
apparently." 

"Then why the hell don't 
we sell in the United States?" 

"Whitney doesn't think 
we're quite ready to challenge 
King Features and UPI." 

Gately had said much the 
same when I had quizzed him 
about the U.S. market, I 
urged Eprile to keep after 
Whitney. When I returned 
from the world trip, he had 
good news. Whitney himself 
had persuaded The Washing-
ton Post to take the service. 
and the Post's distinguished 
masthead appeared promi-
nently in the montage on the 
trendy new packaging for the 
service adopted that year. The 
Post did not actually sub-
scribe, but it agreed to buy the 
pieces it liked at regular Post 
rates. 

Eventually, according to 
the Church committee report.  

about 30 U.S. papers took Fo-
rum on those terms. Whitney, 
we were told at the time, op-
posed approaching other ma-
jor papers beside the Post. 
However, the Church report 
said that "major U.S. dailies" 
which took the service were 
informed that Forum was 
"CIA-controlled," implying 
that there were other "hea-
vies" beside the Post. An in-
telligence source, who de-
clines to name the U.S. pa-
pers which took Forum, says 
there were five major dailies, 
including the Post. Drew Mid-
dleton recalls Eprile trying un-
successfully to sell Forum to 
The New York Times. 

By its charter, the CIA was 
not supposed to undertake 
covert operations inside the 
United States. such as pene-
trating domestic media. Were 
the Post and other papers per-
suaded to take the service 
simply to help give Forum 
more credibility and thus aid 
its sales clout overseas? Or 
was Eprile arguing that ex-
cluding the U.S. on the un-
convincing argument that the 
service wasn't good enough 
might lead writers and others 
to suspect the truth—that the 
equivalent of Congress links 
had not been cut, and that Fo-
rum was. in fact, a front for 
an agency obliged by charter 
to operate only overseas? In 
either case, selling a CIA-
funded news service to the 
American press was clearly a 
violation of the agency's char-
ter. 

In 1968, then-CIA-director 
Richard Helms had asked for 
a report on Forum from Cord 
Meyer. the London station 
chief. Meyer's answer, pro-
cured from a U.S. govern-
ment source, said: 

"Forum World Features 
tFWF) is an international 
news feature service located 
in London and incorporated in 
Delaware whose overt aim is 
to provide on a commercial 
basis a comprehensive weekly 
service covering international 
affairs, economics, science 
and medicine, book reviews 
and other subjects of a gener-
al nature. In its first two  

years. it has provided the 
United States with a signifi-
cant means to counter Com-
munist propaganda and has 
become a respected feature 
service well on the way to a 
position of prestige in the 
journalism world. Begun as a 
commercial entity in January 
1966, FWF was created from 

the residue of Forum Service, 
an activity of the Cong. for 
Cultural Freedom (CCF). 
from which CIA withdrew its 
support in 1966." 

Handwritten across the bot-
tom of the dispatch are the 
words: "Run w. the knowl-
edge and cooperation of Brit-
ish intelligence." Perhaps the 
most curious feature of Mey-
er's response is that it con-
tains no mention of Whitney, 
the ostensible owner of FWF. 

Calling It Quits 
In the summer of 1970. 

Eprile left for the United 
States.Crozier brought in lain 
Hamilton. a forrnerSpeetaror 
editor, as Eprile's replace-
ment. A South African. Alan 
Brown. became editor. Read-
ing the Forum package every 
week. I could see that it was 
now taking a decidedly con-
servative slant—pro-Nixon. 
hawkish on Indochina, with 
articles urging "caution" on 
South Africa. There were fre-
quent pieces by Crozier's 
highly conservative Econo-
mist friend. Robert Moss 
(whose book on Chile, the 
Church committee found, was 
subsidized by the CIA) and 
Lynn Price. a former Foreign 
Office man with a cold-warrior 
stance. 

By this lime. I was the Bal-
timore Sun staff correspon-
dent in Africa and was making 
plans to return to the United 
States. It was time for me to 
call it quits with the syndicate. 

Richard Mellon Scaife 
bought Forum on January 31, 
1973. Crozier says today that 
it was he who "brought in" 
Scaife. Whether it was a true 
purchase or just a continua-
tion of a front is not clear. At 
all costs, Scaife relieved fel-
low tycoon Whitney of Fo- 

r 



May 1978 	MORE 27 

rum. He closed Forum down 
in May 1975. just days before 
a story in Time Out. an alter-
native London weekly. broke 
the news that Forum was and 
always had been a CIA front. 

Crozier left Forum in 1974. 
handing over the top job to 
lain Hamilton. Over the 
years. the large library I had 
remarked on had become the 
Current Affairs Research 
Center. Then, with "Whit-
ney" approval, it had become 
the Institute for the Study of 
Conflict, under Crozier's di-
rection. with a book-publish-
ing program. The ISC still ex-
ists, although reliable U.S. 
sources say it has no direct 
CIA—only British intelli-
gence—links. 

Both Crozier and Hamilton 
deny that Forum closed be-
cause its cover was blown. 
Crozier shows a 1974 ex-
change of letters with Scaife 
"proving" he resigned be-
cause of pressure of work and 
because Hamilton could easi-
ly replace him, and showing 
that Scaife "reluctantly" ac-
cepted his resignation. 

The CIA has never stated 
publicly that it owned Forum 
or the Congress, although it 
no longer denies either asser-
tion. The Church committee 
report does not mention Fo-
rum by name. but committee 
sources confirm that the news 
service to which the report re-
ferred was in fact Forum, 

Gately says today: "If the 
Congress had anything to do 
with the Agency. I knew noth-
ing about it." But, he adds. "I 
have never seen a document 
from the CIA which says: 
'You can say all you want.' 
And until 1 see it, I'm just not 
going to talk about Forum." 
He insists Forum had no link 
to the U.S. government: but. 
in declining to discuss it. he 
also says, "I'm not going to 
say anything to harm my 
country." 

All the U.S. citizens closely 
involved—Mindlin. Gately. 
Eprile—keep resolutely but-
toned lips. The two most in-
volved Britons. Crozier and 
Hamilton. have handled press 
queries with all the acumen of 

John Mitchell talking to Carl 
Bernstein. Hamilton. for in-
stance. asked The Washing-
ton Poses Nossiter cantanker-
ously. "Why don't you write 
about the KGB? 

Crozier admitted to me that 
Congress retained a seat on 
Forum's board after he him-
self joined. but says he finally 
abolished it, that he refused to 
do stories suggested by Con-
gress. and that he threatened 
to resign in 1966 if Congress 
didn't get off his back. 

A senior British official 
confirms that British intelli-
gence had approved of the 
CIA "running" Forum. This 
official described Crozier's 
present Institute for the Study 
of Conflict as an arm of Brit-
ish intelligence. The New 
York Times quoted CIA 
sources as saying that Crozier 
also was a "contract employ-
ee" (an agent not a full-time 
officer) of the CIA. 

Looking Backward 
So. if Forum was a CIA 

front. how much of what we 
wrote was censored? Only in 
the post-Eprile years. with 
Crozier and Hamilton in full 
charge. did it take on a mani-
festly conservative slant. 
Eprile. it is true. discouraged 
me from writing about South 
Africa. on which his views 
were less liberal than mine: 
but I accepted this because he 
came from there, wanted to 
write about it himself. and 
also wanted to be able to re-
turn to the country. 

I was urged to play down 
guerrilla stories. On March 4, 
1969, Eprile wrote to me: 
"We would be interested in a 
'personal' story of how you 
went into Rhodesia with 
ZAPU guerrillas. but please 
be careful not to over glamor-
ize them." Out of about 250 
articles which I wrote for Fo-
rum. this was one of the three 
or four paid for but never 
used. I assume now that the 
CIA was interested in reading 
it. not publishing it. 

A 1969 article on corruption 
and discontent in Kenya. a 
U.S. protege. was also paid  

for but not used, ostensibly 
because of inventory pres- 
sure. In 1970, I wrote a story 
in the Sun saying that Mauri-
tania, always considered a 
French puppet state, was 
aligning itself with Marxist 
Algeria to defend itself from 
Moroccan territorial claims. I 
said Algeria was about to in-
vite Mauritania to join the 
Maghreb Union. A few days 
later. Algiers made it official. I 
suggested to Forum that I do a 
"left turn in the Sahara" 
piece. Again, I was paid but 
not circulated. In both cases, I 
think now, the pieces were or-
dered soley to be read by 
Cord Meyer's people, but 
were unpublishable for policy 
reasons because they were 
"good for the other side." 

Similarly, in 1971. I did a 
long radio interview, for 
ABC. with Eldridge Cleaver 
in Algiers. Forum, informed 
of the interview. asked for 
2,000 words—twice the length 
of their average pieces. This 
was paid for at special report 
rates but never circulated. It 
would have been cheaper for 
the CIA to tune in to WMAL-
AM. the local ABC affiliate. 

In its articles supporting 
Nixon and the Vietnam 
war—notably by the former 
Newsweek writer, Yorick Blu-
menthal—Forum may well 
have published planted, un-
true material, with or without 
the writer's knowledge that it 
had come from the Agency. 
The only clearly false propa-
ganda story I recall seeing in 
Forum material was in June 
1966. when Crozier ordered a 
piece from Czeslaw Jesman, a 
right-wing Polish exile. on So-
viet influence in Somalia. Jes-
man's Forum story, which ap-
peared in The Guardian, said 
Moscow was supplying the lit-
tle country with 150 MiG- 17s. 
I wrote Gately saying the sto-
ry had to be "bullshit." The 
true number of planes turned 
out to be 12. The Guardian. 
but not Forum, ran a correc-
tion. 

A House committee report 
says that in its heyday the 
CIA spent 29 percent of its 
budget on media and propa- 

ganda programs. What links 
between the CIA and the 
press are justifiable? Obvious-
ly, some are—and more were 
once. In the Cold War atmo-
sphere of the forties and fif-
ties, no one would have pub-
lished the Pentagon Papers. 
and it would have been un-
thinkable to "burn" a CIA 
cover. As Mindlin complained 
to me in 1976: "People just 
don't take account of the fact 
that those were different 
times." 

Correspondents cultivate 
CIA contacts just as they cul-
tivate diplomatic and defense 
sources—including foreign 
sources. In the Congo. I once 
had lunch with two Russian 
correspondents. at least one 
of whom was almost certainly 
KGB. and recounted what 
had written in The Washing-
ton Post about Katanga. 
where the regime would not 
let them in. They learned 
nothing that the Soviet 
embassy in Washington had 
not already read, but it en-
abled them to look good in the 
eyes of their editors and oth-
ers in Moscow. In return, I 
figured that one of them might 
help me one day in Guinea or 
Somalia. if only by telling me 
how to spell the local Soviet 
general's name. Instead, one 
of them later gave me a 24-
hour beat on the arrival of So-
viet aircraft to help Lumumba 
put down a provincial rising. I 
passed on the information to 
the U.S. ambassador, whom 
thereafter l could call on al-
most whenever I liked. This is 
how correspondents work. 

What is legitimate in all this 
is that the journalist is witting 
about his source and is free to 
evaluate the material. At 
worst. he may be deceived 
into thinking that a CIA man 
is actually a diplomat. but 
overseas the difference means 
little. What was totally uneth- 
ical about Forum World Fea- 
tures was that the agency 
duped both Forum's clients 
and correspondents. and did it 
by prostituting a few profes-
sional journalists who con- 
sented to dupe their col- 
leagues. 	 • 


