
CIA Funding Journalistic 
By Walter Pincus 

emearcase Pftr Stiff bWIlle 

The Central Intelligence 
Agency secretly created over 
25 years and still finances a 
vast journalistic network 
outside the United States that 
is available to carry out covert 
propaganda campaigns. 

Made up of journalist 
agents, 	subsidized 
newspapers, radio stations 
and international wire and 
news services, the network is 
one of the less-publicized tools 
in the agency's covert arsenal. 

Its purpose, according to a 
former top CIA official, is to 
disseminate data about the 
foreign world, particularly the 
Soviet Union, that is being 
suppressed . 	and to do it in 
a way favorable to U.S. 
strategic interests." 

A glimpse of how the CIA 
network operates was con-
tained in a recent report of the 
Senate intelligence com-
mittee. 

On Sept. 14, 1970, according 
to the Senate report, the 
"Forty Committee" of the 
National Security Council 
authorized a covert CIA 
propaganda operation to focus 
attention on "the damage that 
would befall Chile under an 
Allende government." 
Salvador Allende, a leftist, 
was then a candidate for 
president of Chile. 

Less than one week later, an 
Inter-American -Press 
Associationnews release was 
issued in Washington charging 
that freedom of the press was 
being jeopardized in Chile by 
"the Communists and their 
Marxist allies." 

The release, according to 
the Senate report, was a CIA 
product "through its covert 
action resources." 

Jim Cane], executive 
secretary of the association 

who usually writes such 
releases, said recently he first 
learned of the release when he 
was called about it by the 
Associated Press. 
Canel at the time 

"assumed" the release was 
drafted by Agustin Edwards, 
publisher and owner of El 
Mercurio, an anti-Allende 
Santiago newspaper. 

In September, 1970, 
Edwards came to Washington 
to generate U.S. support for a 
plan to halt Allende's election. 
On Sept. 15, the day after the 
Forty Committee approval of 
the propaganda campaign, 
Edwards met with then CIA 
Director Richard M. Helms. 

On Sept. 22, Edwards' El 
Mercurio carried an editorial 
arguing that "retention of 
individual freedom" was the 
most important matter facing 
the Chilean people. 

Twelve days after the Forty 
Committee action, the Spanish 
government-owned wire 
service, EFE, carried a report 
throughout Latin America 
from Santiago on an anti-
Allende rally by a right-wing 
group called Pattie y Libertad 
which was described in the 
story as "a growing. . . 
movement" 

The same day, a Santiago 
radio station carried a 
political commentary on the 
Patria rally. The com-
mentator mentioned the rally 
favorably while criticizing the 
Christian Democratic party 
which that day had offered to 
make an agreement with 
Allende. 
According to the Senate 

committee report, Palria y 
Libertad and its rally received 
some money in an "indirect 
subsidy" from the CIA. The 
radio station in Santiago and 
the commentator also 
received CIA funds. 

EFE, which transmits in 
Spanish, at the time received 
a CIA subsidy ,  for its Latin- 
American 	newswire 
operations, according to a 
former intelligence off! ia I. 

Within a month of the Forty 
Committee decision, 18 
journalists from outside Chile 
under direct or indirect 
agency control had arrived in 
Santiago. Some were paid CIA 
agents 	working 	for 
newspapers in other coun-
tries; a few were anti-Allende 
and had received their 
transportation from CIA 
funds. 

Others were journalists who 
had been ordered to. Chile by 
their basses who were 
described by the Senate 
committee report as "high- 
level (CIA) agents . . . in 
managerial capacities in the 
media field." . 

One interview with Allende 
was written by a correspon- 
dent of Latin, in 1970 a new 
Spanish-language wire ser-
vice. Latin purportedly was 
established and run by a group 
of 13 Latin American 
newspapers which had hired 
the British news agency 
Reuters to manage the 
operation. 

According to a former in-
telligence agent, however, the 
CIA subsidized Latin through 
intermediaries in much the 
same manner as it gave 
money to El Mercurio. 

Francisco Baker, deputy 
general manager of Latin in 
Buenos Aires said in a 
telephone interview that it 
was "absolutely false" that 
his service was directly 
subsidized by the CIA. 

A spokesman for Reuters in 
Washington said he had never 
heard It alleged that CIA 
money had gone into Latin. 
Reuters, he said, had con- 

tracted to manage the 
Spanish-language service, but 
had nothing to do with its 
financing. 

Despite CIA's covert action 
and propaganda efforts, 
Allende was elected presid6nt 
of Chile in October, 1970. 
According to the Senate 
committee report,.the CIA 
claimed its six-week 
propaganda blitz resulted in 
"726' articles, broadcasts, 
editorials and similar items" 
in (Latin American and 
European media. 

After Allende took office, 
the CIA covert propaganda 
operation continued. Some 
$1.5 million went directly to El 
Mercurio. 

Material was developed and 
placed in all newspapers that 
opposed Allende and radio and 
television stations as well. 

After the 1973 Chilean coup 
in which Allende was killed, 
CIA's covert propaganda 
operations continued, though 
at a lower level. 

The 1970 CIA Chile 
propaganda operation was an . 
unusual "blitz" according to 
an agency official who par-
ticipated in it. "With the White 
House really leaning on us," 
he recalled, "you take ad-
vantage of every asset you 
have." 

According to a Senate staff 
presentation, "propaganda 
and manipulation of the 
press" were the first covert 
actions undertaken by the 
agency when it was organized 
in 1947. 

By 1953, according to the 
same report, CIA had covert 
operations 	including 
propagan_da cam paigns.under 
way in 50 countries. 

The Senate Chile report 
gives examples of media 
operations during the 1950s 
and 1960s. 

THE WASHINGTON POST  
A CIA-subsidized political 

radio commentator organized 
a march on the Soviet em-
bassy in 1968 at the time of the 
Soviet 	invasion 	of 
Czechoslovakia, A riot took 
place. It was then covered by 
a CIA-subsidized wire service 
which carried the story 
around the world. 

After 1968, a CIA agent at El 
Mercurio "exerted substantial 
control aver the content of that 
paper's international news 
section," according to the 
Senate committee report. 

News "harmful to the 
United States, particularly 
about Vietnam" was "sup-
pressed," the report says, 
while other CIA-paid jour-
nalists "wrote articles or 
editorials favorable to U.S. 
interests in the world." 

Former CIA top officials say 
similar activities were un-
dertaken in countries 
throughout the world. 
Justifying such operations, 
one former official said 
recently, "if we give up this 
program, we lose a network of 
agents of influence." 

Network 

Friday. Ian. 16. 1976 	A 5 

, Abroad 


