
Chile Says 
Briton Lied 
On Torture 
70-4r4n, riAidp.74 
LONDON,. Jan. 1—Chilean 

Ambassador to Britain Kaare 
Olsen said last night that 
British physician Dr. Sheila 
Cassidy was lying about being 
tortured in a Chilean prison 
but that the Chilean govern-
ment would investigate. 

Olsen said Cassidy, whose 
report of her torture has led 
Britain to recall Its am-
bassador from Santiago, 
signed a statement when 
released from prison saying 
she had not been tortured or 
mistreated. 

But British Ambassador to 
Chile Reginald Seconde, who 
arrived here today, said he 
knew of Cassidy's torture two 
weeks after her arrest in 
November for alleged Links to 
leftist guerrillas. lie denied a 
statement by Olsen that he 
had - thanked - Chilean 
authorities for their treatment 
of Cassidy:. 

The British Foreign 
Ministry reiterated its "ab-
solute belief" in Cassidy's 
story. 

Cassidy, who arrived here 
from Chile Tuesday., said she 
was stripped naked, tied to a 
bed and given severe electric 
shocks by Chilean security 
men. Members of the ruling 
Labor Party here called for 
retaliation against Chile's 
military government and 
Foreign Secretary James 
Callaghan has demanded 
Chile investigate the "un-
civilized, brutal" treatment. 

A Labor member of 
Parliament, Neil Kinnoce, 
demanded that Olsen be ex-
pelled. Other militant Labor 

See CASSMY, A17, Col. I  

CASSIDY, From Al 

Party members called for 
trade sanctions that could halt 
delivery of .British-made 
submarines to Chile. • 

Robert Kilroy-Silk, another 
Labor member, said he would 
formally request that Defense 
Secretary Roy Mason with-
draw British support from a 
program that trains Chilean 
military peksonnel. 

At the center of the 
diplomatic storm is 37-year-
old Cassidy, who said she 
plans to become a nun. She 
flew home from Chile after 
spending 59 days in jail after 
treating a wounded leftist 
guerrilla leader. 

Cassidy charged yesterday 
that Chile is a "dictatorship 
with organized, widespread 
killing and torture." 

"1 hope the immense 
publicity this case has had will 
draw the attention of the world 
to the suffering of the people of 
Chile," she told a news con-
ference. 

"1 felt compassion' tor the 
people who tortured me," she 
saidd. "They are sick." 

Cassidy, a worker in a 
Roman Catholic mission 
hospital, said she was 
arrested and sent to Tres 
Alamos prison Nov. 1 after 
treating a guerrilla leader 
who had been wounded in a 
shootout with authorities in 
Santiago. 

The Chilean junta, which 
toppled Marxist President 
Salvador Allende in 1973, has 
denied Cassidy was tortured 
or mistreated. Olsen, Chile's 
ambassador in London, said 
she was linked with the 
outlawed Revolutionary Left 
Movement opposed to the 
junta. But she denied she was-
politically active in Chile. 

The recall of the British 
ambassador brought sharp 
criticism from newspapers in,  
Chile. A red, front-page 
headline in the Santiago daily 
La Segunda read: "The 
Hypocrisy of the Government 
of England." 

The paper said Britain had 
"magnified an isolated and 
absolutely false fact, based 
only on the testimony of the 
person allegedly affected and 
without even awaiting a reply 
from the Chilean govern-
ment." 

The Chilean government 
newspaper El Cronista said 
neither Cassidy nor her 
Chilean lawyer •ever filed an 
official complaint of torture 
while the doctor was detained. 
Commenting on statements by 
her critics, Cassidy said, "The 
methods of torture are such 
that they leave no physical 
marks. If people don't believe 
me, I'm sorry." 



denied knowledge of any 
present cooperation by their 
organizations with the CIA, 
though several cautioned that 
there may have been 
relationships in the past. 

Officials at NBC and CBS 
said that in the early 1960s 
they permitted the CIA to view 
and buy film shown on the air 
which their cameraman had 
shot overseas. Spokesmen for 
both networks said that ser-
vice was available to anyone. 

Editors of The Washington 
Post, the Washington Star, 
Baltimore Sun, New York 
Times, Chicago Sun-Times 
and Los Angeles Times said 
they never cooperated with 
the CIA in providing cover for 
agents overseas. 

The same reply came from 
presidents of NBC, CBS and 
ABC news organizations, 
executives of the nation's two 
major wire services, the 
Associated Press and United 
Press International, as well as 
three 	weekly 	news- 
magazines, Time, Newsweek, 
and U.S. News & World 
Report. 

Most of those contacted 
agreed with the statement of 
Christian Science Monitor 
editor John Hughes: "I'm 
flatly opposed" to CIA-press 
relationships, "for the obvious 
reason that it completely 
undermines the value of the 
press . 	. 

NBC President Richard C. 
Wald, who worked overseas 
for the. New York Herald 
Tribune in the 1950s, said he 
"understands why serious and 
principled journalists might 
have felt at that time that they 
could serve their country 
while practicing their, 
profession." 

"In hindsight," Wald added, 
"I think it was improper and 
anyone who cooperated into 
the 19605 and 1970s ought to 
have his head examined." 
In the past, CIA has 

recruited journalists for both 
formal and informal 
relationships. 

In 1960, I was offered a full-
time overseas job with the 
CIA. At the time I was Wash-
ington correspondent for 
three North Carolina 
newspapers. I turned the job 
down but that year did take 
two trips overseas to in-
ternational youth conferences. 
The CIA arranged and paid 
expenses for both trips. 

In 1967, I wrote of this CIA 
association in The Washington 
Post. 

Other journalists and  

publications have had various 
kinds of financial relation-
ships with the CIA in the past. 

Several former CIA em-
ployees have become well-
known full-time journalists 
after leaving the agency. 

Philip Geyelin, since 1967 
editorial page editor of The 
Washington Post, took a leave 
of absence in 1951 from his 
reporting job on The Wall 
Street Journal to work for the 
CIA. After 11 months in the 
agency, Geyelin returned to 

1 

 the Journal. Since that time he 
has had no relationship with 
the CIA or its officials "except 
to talk to them in the normal 
give and take of journalism," 
he said recently. 	 • 

Columnist Tom Braden was 
with the CIA from 1950 to 1954 
and helped organize links 
between the agency and 
several 	domestic 
organizations including the 
National . 	Student 
Association. Since 1954, 
Braden has worked in the 
news business, first running a 
California newspaper and 
since 1968 writing a nationally 
syndicated column. 

The publisher of The New 
Republic, Robert J. Myers, 
worked for the CIA in Asia for 
almost 20 years before 
resigning in 1966. 

Two former Newsweek 
magazine Washington 
reporters, Gem jlltatkard 
and Bruce van Voorst, worked 
for the CiAll'Etdre joining the 
magazine. Packard is now 

running for the Republican 
Senate nomination in Penn-
sylvania; van Voorst recently 
joined the staff of Sen. Dick 
Clark (D-Iowa). 

In 1967 it was disclosed that 
the American Newspaper 
Guild had accepted nearly $1 
million from foundations that 
handled CIA funds. The 
money financed a union in-
ternational program, but 
Guild officers denied knowing 
the agency was behind the 
funding. 

The House committee staff 
has proposed that U.S. in-
telligence organizations not 
use American general cir-
culation journals or electronic 
media or their employees or 
stringers "for cover or in-
formation gathering." 

Committee members, 
however, doubt that such a 
provision could be written into 
law but say it could become a 
regulation. 

CIA operating regulations  

already prohibit CIA use of 
certain specified groups such 
as the recipients of Fuibright 
grants (who spend a year 
abroad as students or 
teachers) and members of the 
Peace Corps. 

Colby has said, however, 
that he did not want to add 
journalists to the limitations 
already in effect. 

While major American news 
organizations deny they have 
any covert financial or 
cooperative arrangements  
with CIA, most carry on their 
regular news-gathering 
functions using 	CIA of- 
ficials and publications as 
sources — sometimes 
without attribution. 

This non-paid relationship 
has also come under critical 
review by the House and 
Senate intelligence com-
mittees. 

"Tell me which is more 
corrupting?", a Senate staff 
member asked recently, 
"Paying a stringer overseas 
for lid-bits or some cozy 
relationship between a 
Washington columnist and a 
CIA official over lunch at Sans 
Souci?" 

CIA officials are often in-
terviewed for stories by 
Washington reporters, almost 
always without attribution. 
The agency has its own public 
relations man to whom 
questions are directed. 

A CIA publication, the 
Foreign Broadcast Infor- 
mation Service Reports, 
which presents transcripts of 
overseas radio broadcasts, 
can be purchased by news 
organizations: 

Reporters going overseas 
often ask for and receive 
briefings from CIA area 
specialists. And CIA officials 
ask for an opportunity to 
debrief reporters and 
correspondents who have 
traveled in areas that interest 
the agency. 

Richard Salant, president of 
CBS News, said recently that 
in the early 1960s when his 
network's correspondents 
overseas came back to the 
United States for their annual 
year-end program, they would 
"drop down to the State 
Department for a con-
versation" that turned into a 
debriefing. Salant stopped the 
practice. 

The House committee, as 
part of its inquiry, interviewed 
aides to former CIA Director 
Richard M. Helms on how 
Helms, a former newsman 
himself, cultivated people in 

the news business. They said 
Helms, according to a House 
aide, had "chummy" 
relationships with publishers, 
network executives and 
reporters. 

He "called on their 
patriotism'' to cover certain 
stories or send reporters to 
various areas of the world and 
occasionally got stories killed. 

The Senate committee also 
plans to explore the CIA's 
nonfinancial relationships 
with the news media. 


