
PUBLISHER RUPERT MURDOCH 

Gaining a toehold. 

San Antonio, naturally. Later this 
month Publishing Baron Rupert Mur-
doch. 42, will complete his $18 million 
purchase of the San Antonio morning 
Express (circ. 84,000) and evening News 
(ctn. 63,000), sister dailies owned by 
Harte-Hanks Newspapers Inc. The 
choice of locale might seem odd for the 
ambitious Australian, who has special-
ized in reviving faltering papers with 
heavy doses of crime coverage, cheese-
cake and scandal. But Murdoch relish-
es competition, and San Antonio offers 
him a rousing circulation battle with the 
Light, a Hearst-owned afternoon daily 
Wary Light officials have already begun 
huffing about "foreign ownership" in 
their city. despite Murdoch's pledge to 
"keep those newspapers steadfastly 
American." Whatever the outcome. 
Murdoch's San Antonio properties will 
give him a toe-hold in the U.S. that he 
plans to enlarge soon in a major way 

TIME, DECEMBER 17, 1973 

THE PRESS 

question. Quick to oblige, State Attor-
ney James T. Russell hauled Mrs. Mor-
gan before the grand jury and again de-
manded her sources. She again declined 
but later had a partial change of heart 
Last week she filed an affidavit naming 
one of several" sources for her story 

State Attorney James T. Russell. Mrs. 
Morgan claimed that Russell. who had 
subpoenaed her in the first place, had ef-
fectively "waived any right to confiden-
tiality" through his persistent attempts 
to make her name names. Russell had 
no comment, but Mrs. Morgan's block-
buster has not extricated her from trou-
ble. Still facing the sentence imposed by 
the judge, she now risks an additional 
contempt citation for refusing to iden-
tify all her sources before the grand jury. 

► Where might the owner of the 
British weekly News of the World Icirc 
6,000,000), the daily London Sun Icirc. 
2,600,000) and the Sydney Sunday Tele-
graph Icirc. 622,000) surface next? Why  

with the founding of a national weekly 
tabloid paper. Slated for introduction in 
the Northeast in February, Murdoch's 
National Star will, he promises, "fall 
somewhere between TIME and the Na-
tional Enquirer in content and ap-
proach." He obviously wants a good deal 
of latitude in which to navigate. 

► The television networks have 
been roundly criticized in recent years 
for cutting back on news documentaries. 
and the lackluster performance of local 
stations has drawn equal pummeling.  
But this year's Alfred I. duPont Awards 
in Broadcast Journalism (administered 
by Columbia University's Graduate 
School of Journalism) suggest that TV's 
flight from aggressive stories has gone 
into reverse. most noticeably at the lo-
cal level. The jurors found so much to 
pra ise that they bestowed eleven cita-
tions in addition to nine regular awards.  
Of the total, 13 went to single TV or 
radio stations. In a report released this 
week, Awards Director Marvin G. Bar-
rett emphasized the good news: "Five 
years ago there was one local documen-
tary which the DuPont jurors found 
comparable in scope and technique to 
the best network product. This year 
there were dozens.-  The Columbia ju-
rors, Barrett reported, found local sta-
tions taking on tough subjects—"the en-
ergy crisis, pollution, land use, law-and-
order, urban decay, minorities, TV 
journalism itself"—and giving them "a 
human dimension, an originality and 
freshness, a broad-mindedness along 
with a specificity" that more generalized 
network programs rarely achieve. Giv-
en the hostility of Government, com-
mercial sponsors and some program 
managers to on-the-air controversy. 
Barrett could only link the improvement 
to the "persistence, courage and increas-
ing skill" of broadcast journalists—and 
to the growing willingness of the U S. 
public "to sit still and pay attention." 
► It has never been a secret that 

some American reporters working 
abroad maintain symbiotic relationships 
with the Central Intelligence Agency .  
In the shared quest for fresh informa-
tion. correspondents and CIA agents 
have been known to swap tips to their 
mutual benefit. Recently, the Washing-
ton Star-News revealed that some 40 
U.S. journalists—mostly freelance writ-
ers and "stringers" who work part-time 
for one or more employers—have been 
on the CIA payroll as undercover infor-
mants. Some are full-time agents using 
journalism as a cover. Only five of the 
40 were said to be regular staffers for 
large news organizations. Still, the news 
raised eyebrows and caused some ed-
itors to wonder if that odd stringer who 
contributes occasional stories from 
spook-crowded environs like the Carib-
bean and Eastern Europe might be ac-
cepting more than news tips from the 
CIA, The agency, of course, named no 
names. But in response to questions, the 
CIA assured the Star-News, New York 
Times and TIME, among others, that 
their correspondents were not involved. 


