
EMBARGOED STORY  

For Release 11:00 P.M., E.D.T., Sunday, September 11th, 1977  

Rolling Stone Magazine 
745 Fifth Avenue 
New York, New York 10022 
(212) Plaza 8-3800 

Contact: David Fenton 
(212) 350-1283 (office) 

989-7106 (home) 

400 AMERICAN JOURNALISTS SECRETLY AIDED THE  
CENTRAL INTELLIGENCE AGENCY  

In a copyrighted story that will appear in a forthcoming issue of Rolling 

Stone magazine (going to press next Monday), reporter Carl Bernstein details 

far more extensive CIA-use of the American news media than previously acknowledged 

by Agency officials publicly or in closed sessions with members of Congress. 

Bernstein reports that during the past 25 years more than 400 American 

journalists secretly carried out assignments for the Central Intelligence Agency, 

according to documents on file at CIA headquarters. In many instances the jour-

nalists performed tasks for the CIA with, the consent of the management of 

America's leading news-gathering organizations. 

Carl Bernstein, 33, formerly a reporter for the Washington Post, is the co-

author of "All the President's Men" and "The Final Days.°The began his inquiry 

into this subject over one year ago. 

Bernstein says journalists involved in the CIA program provided a full range 

of services to the Agency, from simple intelligence collection to helping re-

cruit and direct spies in foreign countries. Some of the reporters involved 

were Pulitzer Prize winners and household names. Some received partial CIA 

payment for their work, almost always in cash. 

In addition, at least 25 news organizations provided jobs and credentials 

("journalistic cover") for full-time CIA employees masquerading as journalists 

abroad. 

,V777.7.'.e77.9',I7T,'"?.77,'"A "7,7,7'''7M1,1!\77TYPT7.7.-%*,,,7',717,. 



40.0010edee'Rolling Stone/Bernstein/CIA, p.2  

Among those major media whose top executives lent cooperation to the CIA 

were CBS, ABC, NBC, the Associated Press, United Press International, Newsweek, 

Time Inc., The New York Times, Mutual Broadcasting System, Reuters, Copley News 

Service and the Hearst Newspapers, among others. 

The Agency's relationship with the New York Times was by far its most valuable 

among newspapers, according to CIA officials. Bernstein reports that the Times 

provided press credentials to approximately 10 undercover CIA employees, with 

the full approval of the late Publisher Arthur Hays Sulzberger. 

In the field, journalists were used to help recruit foreign agents, to con-

vey instructions and dollars to foreign officials bought and controlled by the 

CIA, to acquire and evaluate information, and to plant false information with 

officials of foreign governments. Many signed secrecy agreements with the Agency 

pledging never to discuss their involvement. 

THE ROLE OF THE CHURCH COMMITTEE  

Although some details of CIA-press relationships have trickled out in recent 

years, neither media accounts nor congresional hearings have hinted at their 

extensive scale, Bernstein reports in Rolling Stone. 

During the 1976 CIA investigation by the Senate Intelligence Committee, the 

true extent of the Agency's involvement with the media became apparent to several 

members of the committee, but was deliberately concealed from its full membership, 

the Senate and the public. The decision to misrepresent the dimensions of the 

situation was made after intensive lobbying from CIA officials. Bernstein reports 

on one such CIA-Senate meeting -- an extraordinary dinner session at the Agency's 

headquarters in Langley, Virginia in late March, 1976. Those present included 

Senators Frank Church and John Tower, members of the committee staff, CIA 

Director George Bush and two other Agency officials. 

A Senator who was the object of the Agency's lobbying effort said later; 

S-,',17.s.ts'''rf,IMg?',TM'--n'F,'McNP\rz7VArn'kriV:VX‘r7,53rr'rtM"c''Aqfr.. 



Rolling Stone/Bernstein/CIA, p.3 

"From the CIA point of view this was the highest, most sensitive covert program 

of all." "There is quite an incredible spread of relationships, " reported 

Senate committee investigator William B. Bader. "You don't need to manipulate 

Time magazine, for example, because there are Agency people at the management 

level." 

PALEY, SULZBERGER, ALSOP BROTHERS AND OTHERS NAMED  

The origins of the Agency's intimate dealings with the press, Bernstein 

writes, are traceable to CIA director Allen Dulles, who saw that journalistic 

cover would give CIA operatives abroad a degree of access unobtainable under 

almost any other means. In the words of one high-level CIA official, "one 

journalist is worth 20 agents -- he has access and can ask questions without 

arousing suspicion." 

In addition to numerous accredited correspondents and freelancers, there were 

perhaps a dozen well-known columnists and broadcast commentators whose relation-

ship with the CIA went far beyond those normally maintained between reporters 

and their sources, according to Bernstein. 

These are referred to at the Agency as "known assets" and are considered 

receptive to the Agency's point of view. These included CoL. Sulzberger at the 

New York Times, Joseph Alsop and the late Stewart Alsop. 

In preparing his article for Rolling Stone, Carl Bernstein interviewed more 

than 35 former and present CIA officials, plus Senators and staff members of 

the Senate Intelligence Committee. He traces the close working relationship 

between former CIA Directors, beginning with Allen Dulles and John McCone, 

and news executives including CBS's William Paley, Newsweek's Publisher the 

late Phillip Graham, The New York Times' Publisher the late Arthur Hays 

Sulzberger, the late Henry Luce of Time Inc., and James Copley of the Copley 

News Service. 

"'c"..,741-7-77,,'-'1*e'rrre',747=7,171,srrrr'."1"..-77-'-",71,717,r,l'mrgtl'in*.,,r-"'Sktrz.I'm.7 7.̀"0SVVM4s7,37,17,..7W-Peswi-"Fmz.w:i5vi,,r rovv-"0TAMAI Amms',,,q,tcaR-7 -4.6"Y,AS;',A•,"6-A.7,̂7,  . 	 . 	 .. 	.  



Rolling Stone/Bernstein/CIA, p.4  

CIA USE OF JOURNALISTS CONTINUES  

As for the possible continuing relationship between CIA and these major 

media, Bernstein reports that the Agency maintained ties with 75 to 90 jour-

nalists at least until 1976, according to high-level CIA sources. He also cites 

an unpublished report by the House Select Committee on Intelligence, chaired 

by Rep. Otis Pike; showing that at least fifteen news organizations were still 

providing cover for CIA operatives as of 1976. The Agency - press relationship, 

Bernstein writes, "continues to be shrouded by an official policy of obfuscation 

and deception," according to CIA sources. 

-30- 



EMBARGOED 

For Release 11:00 P.M., E.D.T., Sunday September 11, 1977 

The CIA and The Press  

by Carl Bernstein 

Copyright 1977 by Rolling Stone. All Rights Reserved. 

Note: THE ENCLOSED 6TURY MAY NCT BE REPRINTED. IT IS 
BEING MADE AVAILABLE FOR PURPOSES OF BRIEF EXCERPTING, 
QUOTATIONS AND CONTEXTUALBACKGROUND ONLY. 

This article will appear in its entirety in issue #250 
of Rolling Stone Magazine on sale October 4th, 1977. 

Aiiiatiwyketeaytk ogwvitostiM '14MhM4t. 
1W-Mm"314 , ' 	A'„.44hVir 



ROLLING STONE/BEMISTEIN 
1-1-1-1 

BY CARL I3ERNSTEIN 

C)1977 BY ROLLING STONE. ALL RIGHTS RESERVED. 

In 1953, Joseph Alsop, then one of America's leading syndicated 
• 

columnists, went to the Philippines to cover an election. He did not 

go because he was asked to do so by his syndicate. He did not go 

because he was asked to do so by the newspapers that printed his column. 

He went at the request of the CIA. 

Alsop is one of more than 400 American journalists who in the past 

twenty-five years have secretly carried out assignments for the Central 

Intelligence Agency, according to documents on file at CIA headquarters. 

Some of these journalists' relationships with the Agency were tacit; 

-more- 

3z=g1:7777777.77 
	

7741Ceita 
	

■ ,4.4 .• 
	 t • 	3.%14.41 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
2-2-2-2 

some were explicit. There was cooperation, accommodation and overlap. 

Journalists provided a full range of clandestine services -- from 

simple intelligence collection to serving as go-betweens with spies 

in Communist countries. Reporters shared their notebooks with the CIA , 

Editors shared their staffs. Sane of the journalists were Pulitzer Prize 

winners, distinguished reporters who considered themselves ambassadors-

without-portfolio for their country. Most were less exalted: foreign 

correspondents who found that their association with the Agency helped 

their work; stringers and freelancers who were as interested in the 

derring-do of the spy business as in filing articles; and, the smallest 

category, full-time CIA employees masquerading as journalists abroad. 

In many instances, CIA documents show, journalists were engaged to 

perform tasks for the CIA with the consent of the managements of America's 

leading news-gathering organizations. 

Among the executives who lent their cooperation to the Agency were 

William Paley of the Columbia Broad8asting System, Henry Luce of 

Time, Inc., Arthur Hays Sulzberger of the New York Times, Philip 

Graham of the Washington Post, Barry Bingham Sr. of the Louisville  

Courier-Journal, and James Copley of the Copley News Service. Other 

organizations which cooperated with the CIA include the American 

Broadr_Psting Canpany, the National Broadcasting Canpany, the Associated 

Press, United Press International, Reuters, Hearst Newspapers, Scripps-

Howard, Newsweek magazine, the Mutual Broadcasting System, the 

-nore- 

t A'S 
	• 	1,0*.0.% 	 '1:41 ‘. 	. 4.1`k 14%-i4igiNMeir' .%Wavimttk,ItO 



ROLLING SBONEOERTSTEIN 
3-3-3-.3 

Miami Herald and the old Saturday Evening Post and New York Herald-

Tribune. 

By far the most valuable of these institutions, according to CIA 

officials, have been the New York Times, CBS and Time Inc. 

The CIA's use of the American news media has been much more 

extensive than Agency officials have acknowledged publicly or in closed 

sessions with members of Congress. The general outlines of what 

happened are indisputable; the specifics are harder to come by. CIA 

sources hint that a particular journalist was trafficking all over 

Eastern Europe for the Agency; the journalist says no, he just had 

lunch with the station chief. CIA sources say flatly that a well-known 

ABC correspondent worked for the Agency through 1973; they refuse to 

identify him. A high-level CIA official with a prodigious memory says 

that the New York Times provided cover for about ten CIA operatives 

between 1950 and 1966; he does not know who the agents were, or who in 

the newspaper's management made the arrangements. 

The history of the CIA's involvement with the American press 

continues to be shrouded by an official policy of obfuscation and 

deception for the following principal reasons: 

*The use of journalists has been among the most productive means 

of intelligence-gathering employed by the CIA and continues today. 

Although the Agency has cut back sharply on the use of reporters since 

1973 (primarily as a result of pressure from the media), some 

journalist-operatives are still posted abroad. 

-more- 

FIT,F4=';;;;;i1'4"..RMARTZW.wv  Au. • 1:116, V • • 1, 



ROLLING S]flNE/BEEINSPEIN  
4 "I d 'I 

*Further investigation into the matter, CIA officials say, would 

inevitably reveal a series of embarrassing relationships in the 1950s 

and 1960s with some of the most powerful organizations and individuals 

in American journalism. 

The Agency's special relationship's with these organizations and 

other so-called "majors" in publishing and broadcasting enabled the CIA 

to post same of its most valuable operatives abroad without exposure for 

more than two decades. In most instances, Agency files show, officials 

at the highest levels of the CIA (usually director or deputy director) 

dealt personally with a single designated individual in the top 

management of the cooperating new organization. The aid furnished often 

took two forms: providing jobs and credentials ("journalistic cover" 

in Agency parlance) to CIA operatives about to be posted in foreign 

capitals; and lending the Agency the undercover services of reporters 

already on staff, including some of the best-known correspondents in the 

business. 

In the field, American journalists were used to help recruit and 

handle foreigners as agents; to acquire and evaluate information; and 

to plant false information with officials of foreign governments. Many 

signed secrecy agreements, pledging never to divulge anything about 

their dealings with the Agency; some signed employment contracts; some 

were assigned ease officers and treated with unusual deference. Others 

had less structured relationships with the Agency, even though the tasks 

they performed were similar: they were briefed by CIA personnel before 

-ITDre- 

411W 
ia6LYAgilt,tvx 

 1§7P,V.KVA 
\wal  



ROLLING biuNE/BERNSTELN 
5-5-5-5 

trips abroad, debriefed afterward, and used as intermediaries with 

foreign agents. Appropriately, the CIA uses the term "reporting" to 

describe much of what cooperating journalists did for the Agency. 

"We would ask them, 'Will you do us a favor?"' said a senior CIA 

official. "'We understand you're going to be in Yugoslavia. Have 

they paved all the streets? Where did you see planes? Were there any 

signs of military presence? How many Soviets did you see? If you 

happen to meet a Soviet, get his name and spell it right.... Can you 

set up a meeting for us? Cr relay a message?'" Many CIA officials 

regarded these helpful journalists as operatives; the journalists tend 

to see themselves as trusted friends of the Agency who performed 

occasional favors in.:the national interest: 

"I'm proud they asked me and proud to have done it," says former 

syndicated columnist Joseph Alsop who, like his late brother, columnist 

Stewart Alsop, undertook clandestine tasks for the Agency. "The notion 

that a newspaperman doesn't have a duty to his country is perfect balls." 

From the Agency's perspective, there was nothing untoward in such 

relationships, and any ethical questions are a mattemrfor the journalistic 

profession to resolve, not the intelligence community. 

During the 1976 investigation of the CIA by the Senate Intelligence 

Committe, chaired by Senator Frank Church, the dimensions of the 

Agency's involvement with the press became apparent to several members 

of the panel, as well as to two or three investigators on the staff. But 

top officials of the CIA, including former directors William Colby and 

-more- 

 

-,v,‘,74t97r:.Fs.77777747%:::  'i',4v7=4k*g7"°T'igggiaiWggWiR%: 
.;:.:4 ,4k,Qcijtref,voaa  say, sAASIVA.At.zWeso...‘t,  



WZ777,...W2.77iR7M 

ROLLING STONE/BERNSTEIN 
6-6-6-6 

George Bush, persuaded the committee to restrict its inquiry into the 

matter and to deliberately misrepresent the actual scope of the 

activities in its final report. The multi-volume report contains 

nine pages in which the use of journalists is discussed in deliberately 

vague and sometimes misleading terms. It makes no mention of the actual 

number of journalists who undertook covert tasks for the CIA. Nor 

does it adequately describe the role played by newspaper and broadcast 

executives in cooperating with the Agency. 

The Agency's dealings with the press began during the earliest 

stages of the Cold War. Allen Dulles, who became director of the CIA 

in 1953, sought to establish a recruiting-and-cover capability within 

America's most prestigious journalistic institutions. By operating 

under the guise of accredited news correspondents, Dulles believed CIA 

operatives abroad would be accorded a degree of access and freedom of 

movement unobtainable under almost any other type of cover. 

American publishers, like so many other corporate and institutional 

leaders at the time, were willing to commit the resources of their 

companies to the struggle against "global Communism." Accordingly, the 

traditional line separating the American press corps and government was 

often indistinguishable: rarely was a news agency used to provide cover 

for CIA operatives abroad without the knowledge and consent of either its 

-MOre- 



ROTTJNG STCNE/BERNTEIN 
7-7-7-7 

principal owner, publisher or senior editor. Thus, contrary to the 

notion that the CIA insidiously infiltrated the journalistic community, 

there is ample evidence that America's leading publishers and news 

executives allowed themselves and their organizations to become 

handmaidens to the intelligence service. "Let's not pick on some poor 

reporters,for God's sake," William Colby exclaimed at one point to the 

Church Committee's investigators. "Let's go to the managements. They 

were witting." In all, about twenty-five news organizations (including 

those listed at the beginning of this article) provided cover for the 

Agency. 

In addition to cover capability, Dulles initiated a "de-briefing" 

procedure under which American correspondents returning from abroad 

routinely emptied their notebooks and offered their impressions to 

Agency personnel. Such arrangements, continued by Dulles' successors 

to the present day, were made with literally dozens of news organizations. 

In the 1950s, it was not uncommon fefr returning reporters to be met at 

the ship by CIA officers. "There would be these guys from the CIA 

flashing ED cards and looking like they belonged at the Yale Club," 
• 

said Hugh Morrow, a former Saturday Evening Post correspondent who is 

now press secretary to former vice-president Nelson Rockefeller. "It 

got to be so routine that you felt a little miffed if you weren't asked." 

CIA officials almost always refuse to divulge the names of 

journalists who have cooperated with the Agency. They say it would be 

unfair to judge these individuals in a context different from the one that 

-more- 

Awm;Lith&441,&' 6t6( 



ROLLING STGNE/BERN61'EIN 
8-8-8-8 

spawned the relationships in the first place. "There was a time when 

it wasn't considered a crime to serve your government," said one 

high-level CIA official who makes no secret of his bitterness. "This 

all has to be considered in the context of the morality of the times, 

rather than against latter-day standards -- and hypocritical standards 

at that." Many journalists who covered World War II were close to 

people in the Office of Strategic Services, the wartime predecessor of 

the CIA; more important, they were all on the same side. When the war 

ended and many OSS officials went into the CIA, it was only natural 

that these relationships would continue. Meanwhile, the first postwar 

generation of journalists entered the profession; they shared the same 

political and professional values as their mentors. "You had a gang of 

people who worked together during World War II and never got over it," 

said one Agency official. "They were genuinely motivated and highly 

susceptible to intrigue and being on the inside. Then in the Fifties 

and Sixties there was a national consensus about a national threat. 

The Vietnam War tore everything to pieces -- shredded the consensus and 

threw it in the air:' Another Agency official observed: "Many journalists 

didn't give a second thought to associating with the Agency. But there 

was a point when the ethical issues which most people had submerged finally 

surfaced. Today, a lot of these guys vehemently deny that they had 

any relationship with the Agency." 

From the outset the use of journalists was among the CIA's most 

sensitive undertakings, with full knowledge restricted to the Director 

--111)re- 

, 



ROLLING STONE/BERNbitIN 
9-9-9-9 

of Central Intelligence and a few of his chosen deputies. Dulles 

and his successors were fearful of what would happen if a journalist-

operative's cover was blown, or if details of the Agency's dealings 

with the press otherwise became public. As a result, contacts with the 

heads of news-gathering organizations were initiated by Dulles and 

succeeding directors of Central Intelligence; by the Deputy directors 

and division chiefs in charge of covert operations -- Frank Wisner, 

Cord Meyer Jr., Richard Bissell, Desmond FitzGerald, Tracy Barnes, 

Thomas Karamessines and Richard Helms (himself a former UPI correspondent); 

and, occasionally, by others in the CIA hierarchy known to have an 

unusually close social relationship with a particular publisher or 

broadcast executive. 

James Angleton, who was recently removed as the Agency's head of 

counterintelligence operations, ran a completely independent group of 

journalist-operatives who performed sensitive and frequently dangerous 

assignments; little is known about this group for the simple reason 

that Angleton deliberately kept no files. 

The CIA even ran a formal training program in the 1950s to teach 

its agents to be journalists. Intelligence officers were "taught to 

make noises like reporters," explained a high CIA official, and were then 

placed in major news organizations with help from management. "These were 

the guys who went through the ranks and were told, 'You're going to be 

a journalist,'" the CIA official said. Relatively few of the 400-some 

relationships described in Agency files followed that pattern, however; 

most involved persons were already bona fide journalists when they 

-more- 



ROLLLNG SPONE/HERNSTEIN 
10-10-10-10 

began undertaking tasks for the Agency. 

The Agency's relationships with journalists, as described in CIA 

files, include the following general categories: 

*Legitimate, accredited staff members of news organizations --

usually reporters. This group includes many of the best-known journalists 

who carried out tasks for the CIA. The files show that the salaries 

paid to some reporters by newspaper and broadcast networks were 

supplemented by nominal payments from the CIA, either in the form of 

retainers, travel expenses or outlays for specific services performed. 

Almost all the payments were made in cah..(The accredited category 

also includes photographers, administrative personnel of foreign news 

bureaus and members of broadcast technical crews.) 

Two of the Agency's most valuable personal relationships in the 

1950s, according to CIA officials, were with reporters who covered 

Latin America -- Jerry O'Leary of the Washington Star and Hal Hendrix 

of the Miami News, a Pulitzer Prize winner who became a high official 

of the International Telephone and Telegraph Corporation. Hendrix 

was extremely helpful to the Agency in providing infgrmation about 

individuals in Miami's Cuban exile community. O'Leary was considered 

a valued asset in Haiti and the Dominican Republic. Agency files 

contain lengthy reports of both men's activities on behalf of the CIA. 

O'Leary maintains that his dealings were limited to the normal 

give-and-take that goes on between reporters abroad and their sources. 

CIA officials dispute the contention: "There's no question Jerry 

reported for us," said one. "Jerry did assessing and spotting (of 

—frrare- 

M.csk qt3UA' 



POLING STONE/BERNSIEIN 
11-11-11-11 

prospective agentil but he was better as a reporter for us." 

Referring to O'Leary's denials, the official added: "I don't know 

what in the world he's worried about unless he's wearing that mantle 

of integrity the Senate committee put on you journalists." 

O'Leary attributes the differende of opinion to semantics. 

"I might call then up and say something like, 'Papa Doc has the clap, 

did you know that?' and they'd put. it in the file. -I don't consider 

that reporting for then .... It's useful to be friendly to then and, 

generally, I felt friendly to them. But I think they were more 

helpful to me than I was to them." O'Leary took particular exception 

to being described in the same context as Hendrix. "Hal was really 

doing work for them," said O'Leary. "I'm still with the Star. He 

ended up at ITT." Hendrix could not be reached for comment. According 

to Agency officials, neither Hendrix nor O'Leary was paid by the CIA. 

*Stringers* and freelancers. Most were payrolled by the Agency 

under standard contractual terms. 'Their journalistic credentials were 

often supplied by cooperating news organizations: sane filed news 

stories; others reported only for the CIA. 

*Employees of so-called CIA "proprietaries." During the past 

twenty-five years, the Agency has secretly bankrolled numerous foreign 

press services, periodicals and newspapers -- both English and foreign 

language -- which provided excellent cover for CIA agents. One such 

publication was the Rome Daily American, forty percent of which was owned 

by the CIA until the 1970s. 

-more- 

*A stringer is a reporter who works for one or several news organizations 
on a piecework basis. 

".i4 44A4' 	oOgik. 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
12-12-12-12 

*Editors, publishers and broadcast network executives. The CIA's 

relationship with most news executives differed fundamentally from 

those with working reporters and stringers, who were much more subject 

to direction from the Agency. A few executives -- Arthur Hays Sulzberger 

of the New York Times among them -- signed secrecy agreements. But 

such formal understandings were rare: relationships between Agency 

officials and media executives were usually social -- "The P and Q 

Street axis in Georgetown," said one source. "You don't tell 

William Paley to sign a piece of paper saying he won't fink." 

*Columnists and commentators. There are perhaps a dozen well-known 

columnists and broadcast commentators whose relationships with the CIA 

go far beyond those nomully maintained between reporters and their 

sources. They are referred to at the Agency as "known assets" and can be 

counted on to perform a variety of undercover tasks; they are considered 

receptive to the Agency's point of view on various subjects. Three of 

the most widely read columnists who taintained such ties with the Agency 

are C.L. Sulzberger of the New York Times, Joseph Alsop, and the late 

Stewart Alsop, whose column appeared in the New York Herald-Tribune, 

the Saturday Evening Post and Newsweek. CIA files contain reports of 

specific tasks all three undertook. Sulzberger is still regarded as an 

active asset by the Agency. According to a senior CIA official, "Young 

Cy Sulzberger had some uses .... He signed a secrecy agreement because 

we gave him classified information .... There was sharing, give and take. 

We'd say, 'We'd like to know this; if we tell you this will it help you 

get access to so-and-so?' Because of his access in Europe he had an 

-anre- 

• 

	 ZalliglaTaZAWAAN 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
13-13-13-13 

Open Sesame. We'd ask him to just report: 'What did so-and-so say, 

what did he look like, is he healthy?' He was very eager, he loved 

to cooperate." On one occasion, according to several CIA officials, 

Sulzberger was given a briefing paper by the Agency which ran almost 

verbatim under the columnist's byline in the Times. "Cy came out and 

said, 'I'm thinking of doing a piece, can you give me some background,'" 

a CIA officer said. "We gave it to Cy as a background piece and Cy 

gave it to the printers and put his name on it." Sulzberger denies 

that any such incident occurred. 

Sulzberger claims that he was never formally "tasked" by the Agency 

and that he "would never get caught near the spook business." 

He recalls being asked to sign a secrecy agreement but cannot remember 

with certainty if he signed it. "My relations were totally informal -- 

I had a good many friends," he said. "I'm sure they consider me an 

asset. They can ask me questions. They find out you're going to Slobovia 

and they say,Tant we talk to you when you get back?' .... Or they'll 

want to know if the head of the Ruritanian government is suffering from 

psoriasis. But I never took an assignment from one of those guys . 

I've known Wisner well, and Helms and even McCone Lformer CIA director 

John McConeL I used to play golf with. But they'd have had to be 

awfully subtle to have used me." 

Sulzberger says he was asked to sign the secrecy agreement in the 

1950s. "A guy came around and said, 'You are a responsible newsman and 

we need you to sign this if we are going to show you anything classified.' 

* , 	4'.■1
t .4 Sati6Silgk, 1 • 	 • 	̀4,  4tAilAti* 



)MII&TMMtW", :N 4 

ROLLING STONE/BERNbihIN 
14-14-14-14 

I said I didn't want to get entangled and told them, 'Go to my uncle 

[Arthur Hays Sulzberger, then publisher of the New York Times] and if 

he says to sign it I will.'" His uncle subsequently signed such an 

agreement, Sulzberger said, and he thinks he did too, though he is 

unsure. "I don't know, twenty-sane years is a long time." He described 

the whole question as "a bubble in a bathtub." 

Stewart Alsop's relationship with the Agency was even more 

extensive than Sulzberger's. One official who served at the highest levels 

in the CIA said flatly: "Stew Alsop was a CIA agent." An eqpnlly 

senior official refused to define Alsop's relationship with the Agency 

except to say it was a formal one. Other sources said that Alsop was 

particularly helpful to the Agency in discussions with officials of 

foreign govenments -- asking questions to which the CIA was seeking 

answers, planting misinformation advantageous to American policy, 

assessing opportunities for CIA recruitment of well-placed foreigners. 

"Absolute nonsense," said Joseph Alsop of the notion that his 

brother was a CIA agent. "I was closer to the Agency than Stew was, 

though Stew was very close. I daresay he did perforrlsome tasks -- he 

just did the correct thing as an American .... The Founding Fathers 

[of the CIA] were close personal friends of ours. Dick Bissell [former 

CIA deputy director] was my oldest friend, from childhood. It was a 

social thing, my dear fellow. I never received a dollar, I never signed 

a secrecy agreement. I didn't have to .... I've done things for than 

when I thought they were the right thing to do. I call it doing my duty 

-n:ore- 



ROLLING STONE/BERNbEEIN 
15-15-15-15 

as a citizen." 

Alsop is willing to discuss on the record only two of the tasks 

be undertook: a visit to Laos in 1952 at the behest of Frank Wisner, 

who felt other American reporters were filing pro-Communist dispatches 

about uprisings there; and a visit to the Philippines in 1953 when the 

CIA thought his presence there might affect the outcome of an election. 

"Des FitzGerald urged me to go," Alsop recalled. "It would be less 

likely that the left could steal the election if the eyes of the world 

were on them. I stayed with the ambassador and wrote about what 

happened." 

Alsop maintains that he was never manipulated by the Agency 

"You can't get entangled so they have leverage on you," he said. "But 

what I wrote was true_ My view was to get the facts. If someone in the 

Agency was wrong, I stopped talking to them -- they'd given me phony 

goods." On one ocr_nion, Alsop said, Richard Helms authorized the head 

of the Agency's analytical branch to provide Alsop with information that 

indicated that the war in Vietnam might not be won. "The Analytical 

side of the Agency was dead wrong on the war," said dAlsop. "I stopped 

talking to them." Today, he says, "People in our business would be 

outraged at the kinds of suggestions that were made to me. They 

shouldn't be. The CIA did not open itself at all to people it did not 

trust. Stew and I were trusted, and I'm proud of it." 

Murky details of CIA relationships with individuals and news 

organizations have trickled out since 1973, when it was first disclosed 



ROLLING nUNE/BERNitIN 
16-16-16-16 

that the CIA had, on occasion, employed reporters. Those reports, 

combined with new information, serve as casebook studies of the Agency's 

use of journalists for intelligence purposes. They include: 

*The New York Times. The Agency's relationship with the Times  

was by far its most valuable among newspapers, according to CIA officials. 

From 1950 to 1966, about ten CIA employees were provided Times cover 

under arrangements approved by the newspaper's late publisher, Arthur 

Hays Sulzberger. The cover arrangements were part of a general Times  

policy -- set by Sulzberger -- to provide assistance to the CIA whenever 

possible. 

Sulzberger was especially close to Allen Dulles and, later, to John 

McCone, the CIA's director from 1962 to 1965. McCone, a businessman who 

appreciated meticulous record-keeping, regularly wrote memoranda of his 

conversations, including those in which Sulzberger agreed to allow 

undercover CIA employees to use Times credentials. 

"At that level of contact it w.s the mighty talking to the mighty," 

said a high-level CIA official who was present at some of the discussions. 

"There was an agreement in principle that, yes indeed, we would help 

each other. The question of cover came up on several occasions. It 

was agreed that the actual arrangements would be handled by subordinates .... 

The mighty didn't want to know the specifics; they wanted plausible 

deniability." 

The CIA employees who received Times credentials posed as stringers 

for the paper abroad and worked as members of clerical staffs in the 

-more- 

tkiatkV. 	 ,Wk",ike4W 	 &An*. 



ROLLING STCNE/FERNSIEIN 
17-17-17-17 

Times' foreign bureaus. Most were American; two or three were foreigners. 

CIA officials cite two reasons why the Agency's working relation-

ship with the Times was closer and more extensive than with any other 

paper: the fact that the Times maintained the largest foreign news 

operation in American daily journalism; and the close personal ties 

between the men who ran both institutions. On his trips to Washington 

Sulzberger dined at home with McCone; on McCone's trips to New York, 

he lunched with Sulzberger at the Times. On those ocnnsions the subject 

of how the Times could better help the Agency was frequently discussed, 

according to others who were present. 

Sulzberger informed a number of reporters and editors of his 

general policy of cooperation with the Agency. "We were in touch with 

than -- they'd talk to us and some cooperated," said a CIA official. 

The cooperation usually involved passing on information and "spotting" 

prospective agents among foreigners. 

Sulzberger signed a secrecy agreement with the CIA in the 1950s, 

according to CIA officials -- a fact confirmed by C.L. Sulzberger, the 

late publisher's nephew. However, there are varying,interpretations of 

the purpose of the agreement: C.L. Sulzberger says it represented nothing 

more than a pledge not to disclose classified information made available 

to the publisher. That contention is supported by some Agency officials. 

Others in the Agency maintain that the agreement represented a pledge 

never to reveal any of the Times' dealings with the CIA, especially those 

involving cover. And there are those who note that, because all cover 

-rore- 



ROLLING STONE/BERNbitIN 
18-18-18-18 

arrangements are classified, a secrecy agreement would automatically 

apply to then. 

Attempts to find out which individuals in the Times organization 

made the actiml arrangements for providing credentials to CIA personnel 

have been unsuccessful. In a letter to reporter Stuart Loory in 1974 

Turner Cat ledge, managing editor of the Times from 1951 to 1964, wrote 

that approaches by the CIA had been rebuffed by the newspaper: 

"I knew nothing about any involvement with the CIA...of any of our 

foreign correspondents on the New York Times. I heard many times of 

overtures to our men by the CIA, seeking to use their privileges, 

contacts, immunities and, shall we say, superior intelligence in the 

sordid business of spying and informing. If any one of them succumbed 

to the blandishments or cash offers, I was not are of it. Repeatedly 

the CIA and other hush-hush agencies sought to make arrangements for 

'cooperation' even with Times management, especially during or soon 

after World War II, but we always resisted. our motive was to protect 

our credibility." 

According to Wayne Phillips, a former Times reporter, the CIA 

invoked Arthur Hays Sulzberger's name when it tried to recruit him as 

an undercover operative in 1952, while he was studying at Columbia 

University's Russian Institute. Phillips said an Agency official told 

him that the CIA had "a working arrangement" with the publisher in 

which other reporters abroad had been placed on the Agency's payroll. 

-rrore- 

7F.PT-77:7^,  
WOR,1, ;?, '11796, 77,,virirrk7706*,  

It.„. 	
v::r-MtTrr.lrrrrm, ,-kAa..e.q,MaR.**Mto 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
19-19-19-19 

Phillips, who remained at the Times until 1961, later obtained CIA 

documents under the Freedom of Information Act which show that the 

Agency intended to develop him as a clandestine "asset" for use abroad. 

On January 31st, 1976, the Times carried a brief story describing 

the CIA's attempt to recruit Phillips. It quoted Arthur Ochs Sulzberger, 

the present publisher, as follows: "I never heard of the Times  

being approached,either in my capacity as publisher or as the son of 

the late Mr. Sulzberger." The Times story, written by John M. Crewdson, 

also reported that Arthur Hays Sulzberger told an unnamed former 

correspondent that he might be approached by the CIA after arriving at a 

new post abroad. Sulzberger told him that he was not "under any 

obligation to agree," the story said, and that the publisher himself 

would be "happier" if he refused to cooperate. 'But he left it sort 

of up to me," the Times quoted its former reporter as saying. "The 

message was if I really wanted to do that, okay, but he didn't think 

it appropriate for a Times correspondent." 

C.L. Sulzberger, in a telephone interview, said he had no 

knowledge of any CIA personnel using Times cover or pf reporters for 

the paper working actively for the Agency. He was the paper's chief of 

foreign service from 1944 to 1954 and expressed doubt that his uncle would 

have approved such arrangements. More typical of the late publisher, 

said Sulzberger, was a promise made to Allen Dulles' brother, John 

Foster, then secretary of state, that no Times staff member would be 

permitted to accept an invitation to visit communist China without 

John Foster Dulles' consent. Such an invitation was extended to the 

• 
:06 'AVL440:Aktig:.%!ak;•:i.O.:.:64itSka.84&6' 	 VaikiasONgii 



ROLLING STONE/BERNIN 
20-20-20-20 

publisher's nephew in the 1950s; Arthur Sulzberger forbid him to accept 

it. "It was seventeen years before another Times  correspondent 

was invited," recalled C.L. Sulzberger. 

*The Columbia Broadcasting System. CBS was unquestionably the 

CIA's most valuable broadcasting asset. CBS president William Paley 

and Allen Dulles were extremely close. Over the years, the network 

provided cover for CIA employees, including at least one well-known 

foreign correspondent and several stringers; it supplied outtakes of 

newsfilm to the CIA;* established a fol.rrrdl channel of communication 

between the Washington bureau chief and the Agency; gave the Agency 

access to the CBS newsfilm library; and allowed reports by CBS 

correspondents to the Washington and New York newsrooms to be routinely 

monitored by the CIA. Once a year during the 1950s and early 1960s, 

CBS correspondents joined the CIA hierarchy for a private dinner and 

briefing. 

The details of the CBS-CIA arrangements were worked out by 

subordinates of both Dulles and Paley. The head of the company doesn't 

want to know the fine points, nor does the directory!' said a CIA official. 

"Both designate aides to work that out. It keeps them above the battle." 

Dr. Frank Stanton, for many years president of the network, was aware 

of the general arrangements Paley made with Dulles and later McCone --

including those for cover, according to CIA officials. (Stanton, in an 

interview last year, said he could not recall any cover arrangements.) 

-more- 
*From the CIA's point of view, access to newsfilm, outtakes and photo 
libraries is a matter of extreme importance. The Agency's photo archive 
is probably the greatest on earth; its graphic sources include satellites, 
photo-reconnaissance planes, miniature cameras...and the American press. 
During the 1950s and 1960s, the Agency obtained carte blanche borrowing 
privileges in the photo libraries of literally dozens of American newspapers, 
magazines and television outlets. For obvious reasons, the CIA also assigned 
high priority to the recruitment of photojournalists, particularly foreign-
based mothers of network camera crews. 

      

 

nd 

 

p ct '''1;fTgf,  

 

kg 

   

  

nqh. " 07% V" 

   

    



BOLLING STONE/BERN5ThIN 
21-21-21-21 

But Paley's designated contact for the Agency was Sig Mickelson, 

president of CBS News between 1954 and 1961. Mickelson is now head 

of Radio Free Europe and Radio Liberty, both of which were associated 

with the CIA for many years. 

In 1976, CBS News president Richard Salant ordered an in-house 

investigation of the network's dealings with the CIA. (Some of its 

findings were first disclosed in a recent dispatch in the Los Angeles Times 

by Robert Scheer.) But Salant's report makes no mention of his own 

extensive dealings with the Agency, which continued into the 1970s. 

Many details about the CBS-CIA relationship were found in Mickelson's 

files by two investigators for Salant. Among the documents they found was 

a September 13th, 1957, memo to Mickelson from Ted Koop, CBS News bureau 

chief in Washington from 1948 to 1961. It describes a phone call to 

Koop from Colonel Stanley Grogan of the CIA: "Grogan phoned to say that 

Reeves (another CIA official] is going to New York to be in charge of the 

CIA contact office there and will ca-.11 to see you and some of your 

confreres. Grogan says no 	 activities will continue to channel through 

the Washington office of CBS News." The report to Salant also states: 

"Further investigation of MiCkelson's files reveals some details of the 

relationship between the CIA and CBS news.... Two key administrators 

of this relationship were Mickelson and Koop.... The main activity 

appeared to be the delivery of CBS newsfilm to the CIA.... In addition 

there is evidence that during 1964 to 1971 film material, including some 

outtakes, were supplied by the CBS Newsfilm Library to the CIA through 

—LCOre-- 

Sov 

Mtmeal $!: 7 7 
lidlOattittak00 

-?-5,WiFkl,r7f:7FIn73*:7,17M77 



ROLLING STONE/BERNbrhiN 
22-22-22-22 

and at the direction of Mr. Koop*.... Notes in Mr. Mickelson's 

files indicate that the CIA used CBS films for training .... All of the 

above Mickelson activities were handled on a confidential basis without 

mentioning the words Central Intelligence Agency. The films were sent 

to individuals at post office box numbers and were paid for by individual, 

not government, checks...." Mickelson also regularly sent the CIA 

an internal CBS newsletter, according to the report. 

Salant's investigation led him to conclude that Frank Kearns, a 

CBS-TV reporter from 1958 to 1971, "was a CIA guy who. got on the payroll 

somehow through a CIA contact with somebody at CBS." Kearns has denied 

the charge. But according to CIA officials, both Kearns and Austin 

Goodrich, a CBS stringer, were undercover CIA employees, hired by the 

network under arrangements approved by Paley. 

Last year a spokesman for Paley denied a CBS report by former 

correspondent Daniel Schorr that :Nickelson and he had discussed Goodrich's 

CIA status during a meeting with two Agency representatives in 1954. 

The spokesman claimed that Paley had no knowledge that Goodrich had 

worked for the CIA. "When I moved into the job I wfs told by Paley 

that there was an ongoing relationship with the CIA," Mickelson said 

in a recent interview. "He introduced me to two agents who he said 

*On April 3rd, 1961, Koop left the Washington Bureau to become head of 
the CBS, Inc.'s, Government Relations Department -- a position he held 
until his retirement on March 31st, 1972. Koop, who worked as a deputy 
in the Censorship Office in World War II, continued to deal with the CIA 

in his new position according to CBS sources. 

-more- 



ROLLING STONE/BERNiELV 23-23-23-23 

would keep in touch. We all discussed the Goodrich situation and 
film arrangements. I assumed this was a normal relationship at the 
time. This was at the height of the Cold War and I assumed the 
communications media were cooperating -- though the Goodrich matter 
VMS compromising." 

At the headquarters of CBS News in New York, Paley's cooperation 
with the CIA is taken for granted by many news executives and reporters, despite the denials. Paley, 76, was not interviewed by Salant's 
investigators. "It wouldn't do any good," said one CBS executive. 
"It is the single subject about which his memory has failed." 

Salant discussed his own contacts with the CIA, and the fact that 
he continued many of his predecessor's practices, in an interview with this reporter last year. The contacts, he said, began in February 1961, "when I got a phone call from a CIA man who said he had a working relation-ship with Sig Mickelson. The man said, 'Your bosses know all about it.'" According to Salant, the CIA representative asked that CBS continue to supply the Agency with unedited news tapes and make its correspondents available for debriefing by Agency officials. Said Salant: "I said no on talking to the reporters, and let them see broadcast tapes, but no outtakes. This went on for a number of years -- into the early 

Seventies." 

In 1964 and 1965, Salant served on a supersecret CIA task force which explored methods of beaming American propaganda broadcasts to Communist 
-more- 

xa *r.* C}4V g;e=6 



ROLLING STCNE/EERNSTEIN 
24-24-24-24 

China. The other members of the four-man study team were Zbigniew 
Brzezinski, then a professor at Columbia University; William Griffith, 
then Professor of political science at the Massachusetts Institute of 
Technology; and John Hayes, then vice president of the Washington Post 
Company for radio-TV.* The principal government officials associated 
with the project were Cord Meyer of the CIA; McGeorge Bundy, then 
special assistant to the president for National Security; Leonard 
Marks, then director of the USIA; and Bill Moyers, then special 
assistant to President Johnson and now a CBS correspondent. 

Salant's involvement in the project began with a call from 
Leonard Marks, "who told me the White House wanted to form a 
committee of four people to make a study of U.S. overseas broadcasts 
behind the Iron Curtain." When Salant arrived in Washington for the first 
meeting he was told that project was CIA-sponsored. "Its purpose," 
be said, "was to determine how best to set up short-wave broadcasts into 
Red China." Accompanied by a CIA officer named Paul Henzie, the 
committee of four subsequently traveled around the world inspecting 
facilities run by Radio Free Europe and Radio Liberty (both CIA-run 
operations at the time), the Voice of America and Anted Forces Radio. 
After more than a year of study, they submitted a report to Moyers 
recommending that the government establish a broadcast service, run 
by the Voice of America, to be beamed at People's Republic of China. 

*Time and Newsweek magazines. According to CIA and Senate sources, 
Agency files contain written agreements with former foreign correspondents 
and stringers for both the weekly news magazines. The same sources *Hayes, who left the Washington Post Company in 1965 to become U.S. ambassador to Switzerland, is now chairman of the board of Radio Free Europe and Radio Liberty -- both of which severed their ties with the CLA in 1971. Hayes said he cleared his participation in the China project with the late Fritz Beebe, then chairman of the board of the Washington Post Company. Katharine Graham, the Post's publisher, ms unaware of the nature of assignment, he said. Participants in the project signed secrecy agreements. 

-more- 

R. 
ZMWm%.A. 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
25-25-25-25 

refused to say whether the CIA has ended all its associations with 

individuals who work for the two publications. Allen Dulles often 

interceded with his good friend, the late Henry Luce, founder of 

Time and Life magazines, who readily allowed certain members of his 

staff to work for the Agency and agreed to provide jobs and credentials 

for other CIA operatives who lacked journalistic experience. 

For many years, Luce's personal emissary to the CIA was C.D. Jackson, 

a Time, Inc., vice-president who was publisher of Life magazine from 

1960 until his death in 1964. While a Time executive, Jackson coauthored 

a CIA-sponsored study recommending reorganization of the American 

intelligence services in the early 1950s. Jackson, whose Time-Life 

service was interrupted by a one-year White House tour as an assistant 

to President Dwight Eisenhower, approved specific arrangements for 

providing CIA employees with Time-Life cover. Same of these arrangements 

were made with the knowledge of Luct's wife, Clare Boothe. Other 

arrangements for Time cover, according to CIA officials (including 

those who dealt with Luce), were made with the knowledge of Hedley 

Donovan, now editor-in-chief of Time, Inc. Donovan,de who took over 

editorial direction of all Time, Inc., publications in 1959, denied 

in a telephone interview that he knew of any such arrangements. "I was 

never approached and I'd be amazed if Luce approved such arrangements," 

Donovan said. "Harry Luce had a very scrupulous regard for the difference 

between journalism and government." 

In the 1950s and early 1960s, Time magazine's foreign correspondents 

attended CIA "briefing" dinners similar to those the CIA laid on for CBS. 

--anre- 

":777"7 	71.7%,17.7.777. '-%,-:" 'n77M1777,31-777:777:7A7r" „',Att,;,*%,44;§:c4§;N■kN:r:RYA.:306.8401a 



ROLLING STCNE/BERN6mLN 
26-26-26-26 

And Luce, according to CIA officials, made it a regular practice 

to brief Dulles or other high Agency officials when he returned from 

his frequent trips abroad. Luce and the men who ran his magazines in the 

1950s and 1960s encouraged their foreign correspondents to provide 

help to the CIA, particularly in terms of information that might be 

useful to the Agency for intelligence purposes or recruiting foreigners. 

At Newsweek  , Agency sources reported, the CIA formally engaged the 

services of several foreign correspondents and stringers under arrangements 

approved by senior editors at the magazine. Newsweek's stringer in Rome 

in the mid-Fifties made little secret of the fact that he worked for the 

CIA. Malcolm Muir, Newsweek's editor from its founding in 1937 until 

its sale to the Washington Post Company in 1961, said in a recent 

interview that his dealings with the CIA were limited to private briefings 

he gave Allen Dulles after trips abroad and arrangements he approved for 

regular debriefing of Newsweek correspondents by the Agency. He said 

that he had never provided cover fol. CIA operatives, but that others 

high in the Newsweek organization might have done so without his 

knowledge. • 

"I would have thought there might have been stringers who were 

agents, but I didn't know who they were," said Muir. "I do think in 

those days the CIA kept pretty close touch with all responsible reporters. 

Whenever I heard something that I thought might be of interest to Allen 

Dulles , I'd call him up.... At one point he appointed one of his CIA 

men to keep in regular contact with our reporters, a chap that I knew but 

whose name I can't remember. I had a number of friends in Allen Dulles' 

-more- 

iiki.Akg 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
27-27-27-27 

organization." Muir said that Harry Kern, Newsweek's foreign editor 

from 1945-56 and Ernest K. Lindley, the magazine's Washington bureau 

chief during the same period, "regularly checked in with various 

fellows in the CIA." 

"Do the best of my knowledge," said Harry Kern, "nobody at 

Newsweek worked for the CIA 	The informal relationship was there. 

Why have anybody sign anything? What we knew we told them Ethe CIA] and 

the State Department.... When I went to Washington, I would talk to 

Foster or Allen Dulles about what was going on.... We thought it was 

admirable at the time. We were all on the same side." CIA officials say 

that Kern's relationship with the Agency was extensive. In 1956, he 

left Newsweek to run Foreign Reports, a Washington-based newsletter 

whose subscribers Kern refuses to identify. 

Ernest Lindley, who remained at Newsweek until 1961, said in an 

interview that he regularly consulted with Dulles and other high CIA 

officials before going abroad and briefed then upon his return. 

"Allen was very helpful to me and I tried to reciprocate when I could," 

he said. "I'd give him my impressions of people I'd met overseas. 

Once or twice he asked me to brief a large group of intelligence people, 

when I came back from the Asian-African conference in 1955, for example ; 

they mainly wanted to know about various people.P 

As Washington bureau chief, Lindley said he learned from Malcolm Muir 

that the magazine's stringer in Southeastern Europe was a CIA contract 

employee -- given credentials under arrangements worked out with the 

management. "I remember it came up -- whether it was a good idea to keep 

this person from the Agency; eventually it was decided to discontinue the 

association," Lindley said. 

4oatutqww4iAmis 5400iig v-ngiaaaRMOREOW 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
28-28-28-28 

When Newsweek was purchased by the Washington Post Company, 

publisher Philip L. Graham was informed by Agency officials that the 

CIA occasionally used the magazine for cover purposes, according to 

CIA sources. "It was widely known that Phil Graham was somebody you 

could get help from," said a former deputy director of the Agency. 

"Frank Wisner dealt with him." Wisner, deputy director of the CIA 

from 1950 until shortly before his suicide in 1965, was the Agency's 

premier orchestrator of "black" operations, including many in which 

journalists were involved. (Wisner liked to boast of his "mighty 

Wurlitzer," a wondrous propaganda instrument he built and played with 

help from the press.) Phil Graham was probably Wisner's closest friend. 

However, Graham, who committed suicide in 1963, apparently knew little 

of the specifics of any cover arrangements with Newsweek, CIA sources 

said. 

In 1965-66, an accredited Newsweek stringer in the Far East was 

in fact a CIA contract employee earning an annual salary of $10,000 

from the Agency, according to Robert T. Wood, then a CIA officer in the 

Hong Kong station. Some Newsweek correspondents and stringers continued 
0 

to maintain formal ties with the Agency into the 1970s, CIA sources said. 

Information about Agency dealings with the Washington Post newspaper 

is extremely sketchy. According to CIA officials, some Post stringers 

have been CIA employees, but these officials say they do not know if 

anyone in the Post management was aware of the arrangements. 

All editors-in-chief and managing editors of the Post since 1950 

say they knew of no forrmil Agency relationships with either stringers or 

--Imre- 

'aligaiMELTAI 

      

 

 

 

sugN1'4%. 

 

+07-. 

 

)iita4kiW QfiliitaariWA177, vammmokft,iWA 

 

 

    

 

 

     

 

 
 

     

 



ROLLING SIONE/BERNS1ELN 
29-29-29-29 

members of the Post staff. "If anything was done it was done by Phil 

without our knowledge," said one. Agency officials, meanwhile, make 

no claim that Post staff members have had covert affiliations with the 

Agency while working for the paper.* 

Katharine Graham, Philip Graham's widow and the current publisher 

of the Post, says she has never been informed of any CIA relationships 

with either Post or Newsweek personnel. In November of 1973, Mrs. Graham 

called William Colby and asked if any Post stringers or staff members 

were associated with the CIA. Colby assured her that no staff members 

were employed by the Agency but refused to discuss the question of 

stringers. 

*The Louisville-Courier Journal. From December 1964 until March,1965, 

a CIA undercover operative named Robert H. Campbell worked on the 

Courier-Journal. According to high-level CIA sources, Campbell was 

hired by the paper under arrangements the Agency made with Norman E. Isaacs, 

then executive editor of the Courier-Journal. Barry Bingham Sr., then 

Publisher of the paper, also had knowledge of the arrangements, the 

sources said. Both Isaacs and Bingham have denied knowing that Campbell 

was an intelligence agent when he was hired. 
• 

The complex saga of Campbell's hiring was first revealed in a 

Courier-Journal story written by James P. Herzog on March 27th, 1976, 

during the Senate committee's investigation. Herzog's account began: 

"When 28-year-old Robert H. Campbell was hired as a Courier-Journal  

reporter in December 1964, he couldn't type and knew little about news 

-more- 
*Philip Geyelin, editor of the Post editorial page, worked for the Agency 
before joining the Post. 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
30-30-30-30 

writing." The account then quoted the paper's former managing 

editor as saying that Isaacs told him that Campbell was hired as a 

result of a CIA request: "Norman s4id when he was in Washington 

[in 1964] he had been called to lunch with some friend of his who was with 

the CIA Land that he wanted to send this young fellow down to get 

him a little knowledge of newspapering." All aspects of Campbell's 

hiring were highly unusual. No effort had been made to check his 

credentials, and his employment records contained the following two 

notations: "Isaacs has files of correspondence and investigation of this 

man," and "Hired for temporary work -- no reference checks completed 

or needed." 

The level of Campbell's journalistic abilities apparently 

remained consistent during his stint at the paper. "The stuff that 

Campbell turned in was almost unreadable," said a former assistant 

city editor. One of Campbell's major reportorial projects was a 

feature about wooden Indians. It As never published. During his 

tenure at the paper, Campbell frequented a bar a few steps from the office 

where, on occasion, he reportedly confided to fellow drinkers that he • 
was a CIA employee. 

According to CIA sources, Campbell's tour at the Courier-Journal  

was arranged to provide him with a record of journalistic experience that 

would enhance the plausibility of future reportorial cover and teach 

him something about the newspaper business. The Courier-Journal's 

investigation also turned up the fact that before coming to Louisville 

he had worked briefly for the Hornell, New York, Evening tribune, 

-more- 

63,iMgNWVe,, 
• • 



ROLLING STONE/BERNTEIN 
31-31-31-31 

published by Freedom News, Inc. CIA sources said the Agency had 

made arrangements with that paper's management to employ Campbell.* 

At the Courier-Journal, Campbell was hired under arrangements 

made with Isaacs and approved by Bingham, say CIA and Senate sources. 

"We paid the Courier-Journal so they could pay his salary," said 

an Agency official who was involved in the transaction. Responding 

by letter to these assertions, Isaacs, who left Louisville to become 

president and publisher of the Wilmington (Delaware) News & Journal, 

said: "All I can do is repeat the simple truth -- that never, under 

any circumstances, or at any time, have I ever knowingly hired a 

government agent. I've also tried to dredge my memory, but 

Campbell's hiring meant so little to me that nothing emerges.... 

None of this is to say that I couldn't have been 'had. 	Barry Bingham Sr. 

said last year in a telephone interview that he had no specific memory 

of Campbell's hiring and denied that he knew of any arrangements 

between the newspaper's management and the CIA. However, CIA officials 

said that the Courier-Journal, through contacts with Bingham, provided 

other unspecified assistance to the Agency in the 1960s and 1960s. 

The Courier-Journal's detailed, front-page account of Campbell's hiring 

was initiated by Barry Bingham Jr., who succeeded his father as editor 

and publisher of the paper in 1971. The article is the only major piece 

-more- 

*Louis Buisch, president of the publishing company of the Hornell New 
York Evening Tribune, told the Courier-Journal in 1976 that he 
remembered little about the hiring of Robert Campbell. "He wasn't there 
very long, and he didn't make much of an impression," said Buisch, who has 
since retired from active management of the newspaper. 

viiitALCTaciti 	 47"17.7,1 



ROLLING slurEpAmsrEmi 
32-32-32-32 

of self-investigation by a newspaper that has appeared on this 

subject.* 

*The American Broadcasting Company, and the National Broadcasting 

Company. According to CIA officials, ABC continued to provide cover for 

some CIA operatives through the 1960s: One was Sam Jaffee whom CIA 

officials described as a contract employee. In addition, another 

well-known network correspondent performed covert tasks for the Agency. 

At the time of the Senate hearings, Agency officials serving at the 

highest levels refused to say whether the CIA was still maintaining 

active relationships with members of the ABC News organization. All 

cover arrangements were made with the knowledge of ABC executives, the 

sources said. 

They professed to know few specifics about the Agency's relationships 

with NEC, except that several foreign correspondents of the network 

undertook some assignments for the Agency in the 1950s and 1960s. "It 

was a thing people did then," said 'Richard Wald, president of NBC News 

since 1973. "I wouldn't be surprised if people here -- including some 

of the correspondents in those days -- had connections with the Agency." 
• 

The Copley Press, and its subsidiary, the Copley News Service. 

This relationship, first disclosed publicly by reporters Joe Trento and 

Lave Roman in Penthouse magazine, is said by CIA officials to have been 

among the Agency's most productive in terms of getting "outside" cover 

for its employees. Copley owns nine newspapers in California and Illinois 

*Probably the most thoughtful article on the subject of the press and 
the CIA was written by Stuart H. Leary and appeared in the September-
October, 1974 issue of Columbia Journalism Review. 

77,1:7r-r77,777707:74  &%\‘1 ItYkk4tgat%;"". *OWAVA0gAtgai. 



ROLL LNG STONE/BERNSaIN 
33-33-33-33 

among then the San Diego Union and Evening Tribune. The Trento-Roman 

account, which was financed by a grant twill the Fund for Investigative 

Journalism, asserted that at least twenty-three Copley News Service 

employees performed work for the CIA.. "The Agency's involvement 

with the Copley organization is so extensive that it's almost 

impossible to sort out," said a CIA official who was asked about the 

relationship late in 1976. Other Agency officials said then that 

James S. Copley, the chain's owner until his death in 1973, personally 

made most of the cover arrangements with the CIA. 

According to Trento and Roman, Copley personally volunteered his 

news service to then-president Eisenhower to act as "the eyes and ears" 

against "the Communist threat in Latin and Central America" for "our 

intelligence services." James Copley was also the guiding hand behind 

the Inter-American Press Association, a CIA-funded organization with 

heavy membership among right-wing Latin American newspaper editors. 

*Other "major" news organizatins. According to Agency officials, 

CIA files document additional "cover" arrangements with the following 

news-gathering organizations -- among others: the Mew York Herald-Tribune, 

the Saturday Evening Post, Scripps-Howard Newspapers, the Hearst 

Corporation (Seymour K. Freiden, Hearst's current London bureau chief and 

former Herald Tribune editor and correspondent, has been identified as 

-nDre- 

owitaattikki;kaaatcoir 	 .b.-,,,te=1,WEiggiggaaratiaWM 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
34-34-34-34 

a CIA employee by CIA sources), Associated Press*, United Press 

International, Reuters and the Miami Herald. 

"And that's just a small part of the list," in the words of one 

official who served in the CIA hierarchy. Like many sources, this 

official said that the only way to end the uncertainties about aid 

furnished the Agency by journalists is to disclose the contents of the 

CIA files -- a course opposed by almost all of thirty-five present and 

former CIA officials interviewed over the course of a year. 

Oles-,Gollagher,general manager of the Associated Press from 1962 to 
1976, takes vigorous exception to the notion that the Associated Press 
might have aided the Agency. "We've always stayed clear of the CIA; 
I would have fired anybody who worked for them. We don't even let 
our people debrief." At the time of the first disclosures that 
reporters had worked for the CIA, Gallagher went to Colby. "We tried 
to find out names. All be would say was that no full-time staff 
member of the Associated Press was employed by the Agency. We talked 
to Bush. He said the same thing." Gallagher suggested that the 
Agency might have placed its personnel in Associated Press bureaus 
without consulting the management of the wire service. But Agency 
officials insist that they were able to make cover arrangements 
through someone in the upper managerfient levels of Associated Press, 
whom they refuse to identify.) 

#********* 

-more- 

tr.,  0: 	• 0, 	.`" 	 Cr. 	 IN..° 	 yk ',YAS 'IMAkigaVigitir ."1:MTMO: 
, 



ROLLING STCNE/BERNUILIN 
35-35-35-35 

COLBY CUTS HIS LOSSES 

The CIA's use of journalists continued virtually unabated 

until 1973 when, in response to public disclosure that the Agency 

had secretly employed American reporters, William Colby began 

scaling down the program. In his public statements, Colby con-

veyed the impression that the use of journalists had been minimal 

and of limited importance to the Agency. 

He then initiated a series of moves intended to convince 

the press, Congress and the public that the CIA had gotten out 

of the news business. But according to Agency officials, Colby 

had in fact thrown a protective net around his most valuable in-

telligence assets in the journalistic community. He ordered his 

deputies to maintain Agency ties with its best journalist contacts 

while severing formal relationships with many regarded as inactive, 

relatively unproductive or only marginally important. In review-

ing Agency files to comply with Colby's directive, officials found 

that many journalists had not performed useful functions for the 

CIA in years. Such relationships, perhaps as many As 100, were 

terminated between 1973 and 1976. 

Meanwhile, important CIA operatives who had been placed on the 

staffs of some major newspaper and broadcast outlets were told to 

resign and become stringers or freelancers, thus enabling Colby to 

assure concerned editors that members of their staffs were not CIA 

employees. Colby also feared that some valuable stringer-operatives 

might find their covers blown if scrutiny of the Agency's ties with 

-more- 

7 	11 

ti TM 



ROLLING STOME/BERNSTEIN 
36-36-36-36 

journalists continued. Some of these individuals were reassigned 

to jobs on so-called proprietary publications-- foreign periodicals 

and broadcast outlets secretly funded and staffed by the CIA. Other 

journalists who had signed formal contracts with the CIA -- making 

them employees of the Agency -- were released from their contracts 

and asked to continue working under less formal arrangements. 

In November 1973, after many such shifts had been made, Colby 

told reporters and editors from the New York Times and the Washington  

Star that the Agency had "some three dozen" American newsmen "on the 

CIA payroll," including five who worked for "general-circulation news 

organizations." Yet even while the Senate Intelligence Committee was 

holding its hearings in 1976, according to high-level CIA sources, 

the CIA continued to maintain ties with 75 to 90 journalists of every 

description -- executives, reporters, stringers, photographers, columnists, 

bureau clerks and members of broadcast technical crews. More than half 

of these had been moved off CIA contracts and payrolls but they were 

still bound by other secret agreements with the Agency. According to 
• 

an unpublished report by the House Select Committee on Intelligence, 

chaired by Representative Otis Pike, at least fifteen news organizations 

were still providing cover for CIA operatives as of 1976. 

Colby, who built a reputation as one of the most skilled under-

cover tacticians in the CIA's history, had himself run Journalists in 

clandestine operations before becoming director in 1973. But even 

he was said by his closest associates to have been disturbed at how 

-more- 

r.:7,7777:67777447 
4- 



"'"r5.,-51.8...;■ 	•4 

ROLLING STOWBERNSTEN 
37-37-37-37 

extensively and, in his view, indiscriminately, the Agency continued 

to use journalists at the time he took over. "Too prominent," the 

director frequently said of some of the individuAls and news organiza-

tions then working with the CIA. {Others in the Agency refer to their 

best-known journalistic assets as "brand names.") 

"Colby's concern was that he might lose the resource altogether 

unless we became a little more careful about who• we used and how we 

got them," explained one of the former director's deputies. The 

thrust of Colby's subsequent actions was to move the Agency's affilia-

tions away from the so-called "majors" and to concentrate them instead 

in smaller newspaper chains, broadcasting groups and such specialized 

publications as trade journals and newsletters. 

The Agency's unwillingness to end its use of journalists and 

its continued relationships with some news executives is largely the 

product of two basic facts of the Intelligence game: journalistic 

cover is ideal because of the inquisitive nature of a reporter's job; 

and many other sources of institutional cover have been denied the 
• 

CIA in recent years by businesses, foundations and educational institutions 

that once cooperated with the Agency. 

"It's tough to run a secret agency in this country," explained one 

high-level CIA official. "We have a curious ambivalence about intelligence. 

In order to serve overseas we need cover. But we have been fighting a 

rear guard action to try and provide cover. The Peace Corps is off-limits, 

so is USIA, the foundations and voluntary organizations have been off-

limits since '67, and there is a self-imposed prohibition on Fultrights 

-more- 



FOLLLNG STONE/Btr_NSTEIN 
38-38-38-38 

/Fulbright Scholarg If you take the American community and line 

up who could work for the CIA and who couldn't there is a very 

narrow potential. Even the Foreign Service doesn't want us. So 

where the hell do you go? Business is nice, but the press is a 

natural. One journalist is worth twenty agents. He has access, 

the ability to ask questions without arousing suspicion." 

* * * 

-rare- 

, 	 , 



ROLLLNG STONE/BERNSTEIN 
39-39-39-39 

THE ROLE OF THE CHURCH COMVEllail 

Despite the evidence of widespread CIA use of journalists, the 

Senate Intelligence Committee and its staff decided against questioning 

any of the reporters, editors, publishers or broadcast executives whose 

relationships with the Agency are detailed in CIA files. 

According to sources in the Senate and the Agency, the use of 

journalists was one of two areas of inquiry which the CIA went to extraor-

dinary lengths to curtail. The other was the Agency's continuing and 

extensive use of academics for recruitment and information-gathering 

purposes. 

In both instances, the sources said, former directors Colby and Bush 

and CIA special counsel Mitchell Rogovin were able to convince key members 

of the committee that full inquiry or even limited public disclosure of 

the dimensions of the activities would do irreparable damage to the nation's 

intelligence-gathering apparatus, as well as to the reputations of hundreds 

of individlials. Colby was reported to have been especially persuasive in 

arguing that disclosure would bring on a latter-day "witch hunt" in which 

the victims were reporters, publishers and editors., 

Walter Elder, deputy to former CIA director McCone and the principal. 

Agency liaison to the Church committee, argued that the committee lacked 

jurisdiction because there had been no misuse of journalists by the CIA; 

the relationships had been voluntary. Elder cited as an example the case 

of the Louisville Courier-Journal. "Church and other people on the 

committee were on the chandelier about the Courier-Journal," one Agency 

official said, "until we pointed out that we had gone to the editor to 

arrange cover, and that the editor had said, 'Fine.'" 

-ITYDre- 



ROLLING STONE/BEFNSTEIN 
4(3,4o-4a-4o 

Some members of the Church committee and staff feared that Agency 

officials had gained control of the inquiry and that they were being 

hoodwinked. "The Agency was extremely clever about it and the committee 

played right into its hands," said one congressional source familiar with 

all aspects of the inquiry. "Church and some of the other members were 

much more Interested in making headlines than in doing serious, tough 

investigating. The Agency pretended to be giving up a lot whenever it 

was asked about the flashy stuff—assassinations and secret weapons and 

James Bond operations. Then, when it came to things that they didn't 

want to give away, that were much more important to the Agency, Colby in 

particular called in his chits. And the committee bought it." 

The Senate committee's investigation into the use of journalists 

was supervised by William B. Bader, a former CIA intelligence officer who 

returned briefly to the Agency this year as deputy to CIA director Stanfield 

Turner and is now a high-level intelligence official at the Defense Depart-

ment. Bader was assisted by David Aaron, who now serves as the deputy to 

Zbigniew Brzezinski, President Carter's National Security adviser. 

According to colleagues on the staff of the Senate inquiry, both 

Bader and Aaron were disturbed by the information contained in CIA files 

about journalists; they urged that further investigation be undertaken by 

the Senate's new permanent CIA oversight committee. That committee, 

however, has spent its first year of existence writing a new charter for 

the CIA and members say there has been little interest in delving further 

into the CIA's use of the press. 

',a,Wz='sk,4:"110. 



ROLLING SI-ONE/J=11PN= 
41-41-41-41 

Bader's investigation was conducted under unusually difficult 

conditions. His first request for specific information on the use of 

journalists was turned down by the CIA on grounds that there had been no 

abuse of authority and that current intelligence operations might be 

compromised. Senators Walter Huddleston, Howard Baker, Gary Hart, Walter 

bndale and Charles Mathias--who had expressed interest in the subject of 

the press and the CIA—shared Bader's distress at the CIA reaction. In a 

series of phone calls  and meetings with CIA director George Bush and 

other Agency officials, the senators insisted that the committee staff 

be provided information about the scope of CIA-press activities. Finally, 

Bush agreed to order a search of the files and have those records pulled 

which dealt with operations where journalists had been used. But the raw 

files could not be made available to Bader or the committee, Bush insisted. 

Instead, the director decided, his deputies would condense the material 

into one-paragraph summaries describing in the most general terms the 

activities of each individual journalist. Most important, Bush decreed, the 

names of Journalists and of the news organizations with which they were 

affiliated would be omitted from the summaries. However, there might 

be some indication of the geographical area where the journalist had 

served and a general description of the type of news organization for 

which he worked. 

Assembling the summaries was difficult, according to CIA officials 

who supervised the job. There were no "journalist files" per se and 

information had to be collected from divergent sources that reflect the 

highly compartmentalized character of the CIA. Case officers who had 

handled journalists supplied some names. Files were pulled on various 

undercover operations in which it seemed logical that journalists had 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
42-42-42-42 

been used. (Significantly, all  work by reporters for the Agency fell 

under the category of covert operations, not foreign intelligence.) Old sta-

tion records were culled. "We really had to scramble," said one official. 

After several weeks, Bader began receiving the summaries, which 

numbered over 400 by the time the Agency said it had completed searching 

its files. Bader and others to whom he described the contents of the 

summaries immediately reached some general conclusions: the sheer number 

of formalized relationships with journalists was far greater than the CIA 

had ever hinted; and the Agency's use of reporters and news executives 

was an intelligence asset of the first magnitude. Reporters had been 

involved in almost every conceivable kind of operation. Of the 400-plus 

individuals whose activities were summarized, between 200 and 250 were 

"working journalists" in the usual  sense of the term—reporters, editors, 

correspondents, photographers; the rest were employed (at least nominally) 

by book publishers, trade publications and newsletters. 

Still the summaries were just that: compressed, vague, sketchy, 

incomplete. They could be subject to ambiguous interpretation. And they 

contained no suggestion that the CIA had abused its.authority by manipulating 

the editorial content of American newspapers or broadcast reports. 

Bader's unease with what he had found led him to seek advice from 

several experienced hands in the fields of foreign relations and 

intelligence. They suggested that he press for more information and 

give these members of the committee in whom he had the most confidence a 

general idea of what the summaries revealed. Bader again went to Senators 

Huddleston, Baker, Hart, Mondale and Mathias. Meanwhile he told the CIA 

q-gin ic4aliIianViig73;201t 



ROLTTNG STONE/BERNSTEIN 
43-43-43-43 

that he wanted to see rare—the full files on perhaps a hundred or so 

of the individuals whose activities were summarized. The request was 

turned down outright. The Agency would provide no more information on the 

subject. Period. 

The CIA's intransigence led tc an extraordinary dinner meeting at 

Agency headquarters in late March 1976. Those present included Senators 

Frank Church (who had now been briefed by Bader), John Tower of Texas, 

the vice-chairman of the committee, Bader and William Miller, director of 

the committee staff; CIA director Bush; Agency counsel Rogovin; and 

Seymour Bolton, a high-level CIA operative who for years had been a 

station chief in Germany and Willy Brandt's case officer. Bolton had been 

deputized by Bush to deal with the couvdttee's requests for information on 

journalists and academics. At the dinner, the Agency held to its refusal 

to provide any full files. Nor would it give the committee the names of 

any individual journalists described in the 400 summaries of the news organi-

zations with whom they were affiliated. The discussion, according to 

participants, grew heated. The committee's representatives said they could 

not honor their mandate—to determine if the CIA ha; abused its authority—

without further information. The CIA maintained it could not protect 

its legitimate intelligence operations or its employees if further dis-

closures were made to the committee. Many of the journalists were contract 

employees of the Agency, Bush said at one point, and the CIA was no less 

obligated to them than to any other agents. 

Finally a highly unusual agreement was hammered out: Bader and Miller 

would be permitted to examine "sanitized" versions of the full files of 

twenty-five journalists selected from the summaries; but the names of the 

journalists and the news organizations which employed them would be blanked 

-more- 
Ailil$R476;UALX4gil4 



ROLLING STONE/BERNSTELN 
44-44-44-44 

out, as would the identities of other CIA employees mentioned in the 

files. Church and Tower would be permitted to examine the unsanitized  

versions of five of the twenty-five files—to attest that the CIA was not 

hiding anything except the names. The whole deal was contingent on an 

agreement that neither Bader, Miller, Tower nor Church would reveal the 

contents of the files to other members of the committee or staff. 

Bader began reviewing the 400-some summaries again His object was 

to select twenty-five that, on the basis of the sketchy information they 

contained, seemed to represent a cross section. Dates of CIA activity, 

general descriptions of news organizations, types of journalists and 

undercover operations all figured in his calculations. 

From the twenty-five files he got back, according to Senate sources 

and CIA officials, an unavoidable conclusion emerged: that to a degree 

never widely suspected, the CIA in the 1950s, 60s and even early 1970s 

had concentrated its relationships with journalists in the most prominent 

sectors of the American press corpS'', including four or five of the largest 

newspapers in the country, the broadcast networks and the two major 

newsweekly magazines. Despite the omission of names and affiliations from 

the twenty-five detailed files (each was between three and eleven inches 

thick), the information was usually sufficient to tentatively identify 

either the newsman, his affiliation or both—particularly because so many 

of them were prominent in the profession. 

"There is quite an incredible spread of relationships," Bader reported 

to the senators. "You don't need to manipulate Time magazine, for example, 

because there are Agency people at the management level." 

(Ironically, one major news organization that set limits on its 

dealings with the CIA, according to Agency officials, was the one with 

-more- 
y, 	 , 	

.k.z4,40.4 



ROLLING SUONE/BERM=Thi 
45-45-45-45 

perhaps the greatest editorial affinity for the Agency's long-range goals 

and policies: U.S. News and World Report. The late David Lawrence, the 

columnist and founding editor of U.S. News,  was a close friend of Allen 

Dulles. But he repeatedly refused requests by the CIA director to use the 

ma,v7ine for cover purposes, the sources said. Atone point, according 

to a high CIA official, Lawrence issued orders to his sub-editors in which 

he threatened to fire any U.S. News employee who was found to have 

entered into a formal relationship with the Agency. Former editorial 

executives at the magazine confirmed that such orders had been issued. 

CIA sources declined to say, however, if the magazine remained off-limits 

to the Agency after Lawrence's death in 1973 or if Lawrence's orders had 

been followed.) 

Meanwhile, Bader attempted to get more information from the CIA, 

particularly about the Agency's current relationships with journalists. 

He encountered a stone wall. "Bush has done nothing to date," Bader told 

associates. "None of the important operations are affected in even a marginal 

way." The CIA also refused the staff's requests for more information on 

the use of academics. Bush began to urge members of the committee to cur- 

tail its inquiries in both areas and conceal its findings in the final 

report. "He kept saying, 'Don't fuck these guys in the press and on the 

campuses,' pleading that they were the only areas of public life with any 

credibility left," reported a Senate source. Colby, Elder and Rogovin 

also implored individual members of the committee to keep secret what the 

staff had found. "There were a lot of representations that if this stuff 

got out some of the biggest names in journalism would get smeared," 

-more- 

Ai4741iPAIWIRW, iitivA41744:2Z147 



,OVEMtne.MtVOM~ 

ROLLING STONE/BERNSTEIN 
46-46-46-46 

said another source. Exposure of the CIA's relationships with journalists 

and academics, the Agency feared, would close down two of the few avenues 

of agent recruitment still open. "The danger of exposure is not the 

other side," explained one CIA expert in covert operations. "This is not 

stuff the other side doesn't know about. The concern of the Agency is that 

another area of cover will be denied." 

A senator who was the object of the Agency's lobbying later said: 

"From the CIA point of view this was the highest, most sensitive covert 

program of all....It was a much larger part of the operational system 

than has been indicated." He added, "I had a great compulsion to press 

the point but it was late...If we had demanded, they would have gone the 

legal route to fight it." 

Indeed time was running out for the committee. In the view of 

many staff members,it had squandered its resources in the search for 

CIA assassination plots and poison pen letters. It had undertaken the 

inquiry into journalists almost as an afterthought. The dimensions of 

the program and the CIA's sensitivity to providing information on it had 
dr 

caught the staff and the committee by surprise. The CIA oversight 

committee that would succeed the Church panel would have the inclination 

and the time to inquire into the subject methodically; if, as seemed 

likely, the CIA refused to cooperate further, the mandate of the successor 

committee would put it in a more advantageous position to wage a protracted 

fight...Or so the reasoning went as Church and the few other senators even 

vaguely familiar with Bader's findings reached a decision not to pursue 

—MO I'e-- 



ROLLTNG STONE/BERNSTEIN 
47-47-47-47 

the matter further. No journalists would be interviewed about their deal-

ings with the Agency—either by the staff or by the senators, in secret 

or in open session. The specter, first raised by CIA officials,of a 

witch hunt in the press corps haunted some members of the staff and the 

committee. "We weren't about to bring up guys to the committee and then 

have everybody say they've been traitors to the ideals of their profession," 

said a senator. 

Bader, according to associates, was satisfied with the decision and 

believed that the successor cow 	ttee would pick up the inquiry where he 

had left it. He was opposed to making public the names of individl3A1 

journalists. He had been concerned all along that he had entered a 

"gray area" in which there were no moral absolutes. Had the CIA "manipu-

lated" the press in the classic sense of the term? Probably not, he 

concluded; the major news organizations and their executives had willingly 

lent their resources to the Agency foreign correspondents had regarded 

work for the CIA as national service and a way of getting better stories 

and climbing to the top of their profession. Had the CIA abused its 

authority? It had dealt with the press almost exactly as it had dealt with 

other institutions from which it sought cover—the diplomatic service, 

academia, corporations. There was nothing in the CIA's charter which 

declared any of these institutions off-limits to America's intelligence 

service. And, in the case of the press, the agency had exercised more 

care in its dealings than with many other institutions; it had gone to 

considerable lengths to restrict its domestic role to coven,* Bader was 

*Many journalists and some CIA officials dispute the Agency's claim that it 
has been scrupulous in respecting the editorial integrity of American 
publications and broadcast outlets. 

-more- 

4AWA4go. 



ROLLLNG STONE/BERNSTEIN 
48-48-48-48 

also said to be concerned that his knowledge was so heavily based on 

information furnished by the CIA that he hadn't gotten the other side 

of the story from those journalists who had associated with the Agency. 

He could be seeing only "the lantern show," he told associates. Still, 

Bader was reasonably sure that he had seen pretty much the full panoply 

of what was in the files. If the CIA had wanted to deceive him it would 

have never given away so much, he reasoned. "It was smart of the agency 

to cooperate to the extent of showing the material to Bader," observed 

a committee source. "That way, if one fine day a file popped up the 

Agency would be covered. They could say they had already informed the 

Congress." 

The dependence on CIA files posed another problem: the CIA's 

perception of a relationship with a journalist might be quite different 

than that of the journalist: A CIA official might think he had exercized 

control over a journalist; the journalist might think he had simply had 

a few drinks with a spook. It was possible that CIA case officers had - 

written self-serving memos for the files about their dealings with journa-

lists, that the CIA was just as subject to common btreaucratic "cover-

your-ass" paperwork as any other agency of government. 

A CIA official who attempted to persuade members of the Senate 

committee that the Agency's use of journalists had been innocuous 

maintained that the files were indeed filled with "puffing" by case officers. 

"You can't establish what is puff and what isn't," he claimed. Many 

reporters, he added, "were recruited for finite /specific/ undertakings 

and would be appalled to find that they were listed /in Agency files/ as 



1109L1.4124, 71E/BERNSTFTI\I 

CIA operatives." This same official estimated that the files contained 

descriptions of about half a dozen reporters and correspondents who would 

be considered "famous"--that is, their names would be recognized by 

most Americans. "The files show that the CIA goes to the press for help 

and just as often that the press comes to the CIA," he observed. "...There 

is a tacit agreement in many of these cases that there is going to be a 

quid pro quo"—i.e., that the reporter is going to get good stories from 

the Agency and that the CIA will pick up some valuable services from 

the reporter. 

Whatever the interpretation, the findings of the Senate committee's 

inquiry into the use of journalists were deliberately buried,- from the 

full membership of the committee, from the Senate and from the public. 

"There was a difference of opinion on how to treat the subject," explained 

one source. "Some [senators] thought these were abuses which should be 

exorcized and there were those who said,'We don't know if this is bad 

or not 

Bader's findings on the subject were never discussed with the full 

committee, even in executive session. That might h4ve led to leaks— 

especially in view of the explosive nature of the facts. Since the beginning 

of the Church committee's investigation, leaks had been the panel's biggest 

collective fear, a real threat to its mission. At the slightest sigh of a 

leak the CIA might cut off the flow of sensitive information (as it did several 

times in other areas), claiming that the committee could not be trusted with 

secrets. To describe in the committee's final report the true dimensions 

of the Agency's use of journalists would cause a furor in the press and on 

-more- 

_We 	 kg414h 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
50-50-50-50 

the Senate floor. And it would result in heavy pressure on the CIA to end 

its use of journalists altogether. "We just weren't ready to take that 

step," said a senator. A similar decision was made to conceal the results 

of the staff's inquiry into the use of academics. Bader, who supervised 

both areas of inquiry, concurred in the decisions and drafted those sections 

of the committee's final report. Pages 191 to 201 were entitled "Covert 

Relationships with the United States Media." "It hardly reflects what 

we found," stated Senator Gary Hart. "There was a prolonged and elaborate 

negotiation [with the CIA] over what would be said." 

Obscuring the facts was relatively simple. No mention was made of 

the 400 summaries or what they showed. Instead the report noted blandly 

that some fifty recent contacts with journalists had been studied by the 

committee staff -- thus conveying the impression that the Agency's dealings 

with the press had been limited to those instances. The Agency files, 

the report noted, contained little evidence that the editorial content of 

American news reports had been affected by the CIA's dealings with journalists.  

Colby's misleading public statements about the use of journalists were 

repeated without serious contradiction or elaboration. The role of cooperating 

news executives was given short shrift. The fact that the Agency had 

concentrated its relationships in the most prominent sectors of the press went 

unmentioned. That the CIA continued to regard the press as up for grabs was 

not even suggested. 

30 	/ 

(sidebars to folo) 

m4g0a00V 



ROLLING STONE/BERNSMIN 
SIDEBAR A-1 

WORKING PRESS—CIA STYLE 

To understand the role of most journalist/operatives, it is 

necessary to dismiss some myths about undercover work for American 

intelligence services. Few American agents are "spies" in the popularly 

accepted sense of the term. "Spying"—the acquisition of secrets from 

a foreign government—is almost always done by foreign nationals who have 

been recruited by the CIA and are under CIA control in their own countries. 

Thus the primary role of an American working undercover abroad is often 

to aid in the recruitment and "handling" of foreign nationals who are 

channels of secret information reaching American intelligence. 

Many journalists were used by the CIA to assist in this process and 

they had the reputation of being among the best in the business. The 

peculiar nature of the job of the foreign correspondent is ideal for such 

work: He He is accorded unusual access by his host country, permitted to 

travel in areas often off-limits to other Americans, spends much of hi$ 

time cultivating sources in governments, academic itistitutions, the military 

establishment and the scientific communities. He has the opportunity to 

form long-term personal relationships with sources and -- perhaps more 

than any other category of American operative -- is in a position to make 

correct judgments about the susceptibility and availability of foreign 

nationals for recruitment as spies. 

"After a foreigner is recruited, a case officer often has to stay in 

the background," explained a CIA official. "So you use a journalist to 

communicate and carry messages to and from both parties." 

-more- 



ROLLING STONE/EERNSTEThr 
SIDEBAR A-2 

Journalists in the field generally took their assigments in the same 

manner as any other undercover operative. If, for instance, a journalist 

Was based in Austria, he ordinarily would be under the general direction 

of the Vienna station chief and report to a case officer. Some, particularly 

roving correspondents or U.S. based reporters who made frequent trips 

abroad, reported directly to CIA officials in Langley, Virginia. 

The tasks they performed sometimes consisted of little more than 

serving as "eyes and ears" for the CIA: reporting on what they had 

seen or overheard in an Fatern European factory at a dipto.matic reception. 

in Bonn, on the perimeter of a military base in Portugal On other occasions, 

their assignments were more complex: planting subtly concocted pieces of 

misinformation; hosting parties or receptions designed to bring together 

American agents and foreign spies; serving up "black" propaganda to 

leading foreign journalists at lunch or dinner; providing their hotel 

rooms or bureau offices as "drops" for highly sensitive information - 

moving to and from foreign agents; conveying instructions and dollars 

to CIA controlled members of foreign governments. 

Often the CIA's relationship with a journaliseirdght begin informally with 

a lunch, a drink, a casual exchange of info 	„ration. An Agency official 

might then offer a favor - for example:a trip to a country difficult to reach; 

in return, he would seek nothing more than the opportunity to debrief 

the reporter afterward. A few more lunches, a few more favors, and only 

then might there be a mention of a formal arrangement—"That came later," 

said a CIA official, 'after you had the journalist on a string." 

-more- 

  

agaiw 

  
 

   

- 	• tsitk, 	 • k  1";;?":76Z7'..' 
os,s 	• k 	,4;). VIr747W7P' \••.. 	4 	444. . 4 

  

   

    

     



le 	ROLLING sToNE/BERNsTEIN 
SIDEBAR A-3 

if 

Formai recruitment of reporters was generally handled at high levels--

after the journalist had undergone a thorough background check. The 

actual approach might even be made by a deputy director or division chief. 

On some occasions, no discussion would be entered into until the Journalist 

had signed a pledge  of secrecy. 

"The secrecy agreement was the sort of ritual that got you into the 

tabernacle," said a former assistant to the Director of Central Intelligence. 

"After that you had to play by the rules." David Attlee Phillips, former 

Western Hemisphere chief of clandestine services and a former journalist 

himself, estimated in an interview that at least 200 journalists signed 

secrecy agreements or employment contracts with the Agency in the past 

twenty-five years. Phillips, who owned a small English-language newspaper 

in Santiago, Chile, when he was recruited by the CIA in 1950, described the 

approach: "Somebody from the Agency says, 'I want you to help me. I know 

you are a true blue American, but ;_want you to sign a piece of paper before 

I tell you what it's about.' I didn't hesitate to sign," noted Phillips, 

" and a lot of newsmen didn't hesitate over the next twenty years." 

"One of the things we always had going  for us in terms of enticing  

reporters," observed a CIA official who coordinated some of the arrangpnents 

with journalists, "was that we could make them look better with their home 

offices. A foreign correspondent with ties to the Company [the CIA] stood 

a much better chance than his competitors of getting  the good stories." 

Within the CIA, journalist-operatives were accorded elite status, a 

consequence of the common experience journalists shared with high-level 

CIA officials. Many had gone to the same schools as their CIA handlers, moved 

-more- 

'.1 
7PF70,r7xvrmr':t'gTFkn 

'4 144kiiitak 



ROLLING STONE/8E1W= 
SIDEBAR A-4 

in the same circles, shared fashionably liberal, anti-Communist political 

values, and were part of the same "old boy" network that constituted 

something of an establishment elite in the media, politics and academia 

of postwar America. The most valued of these lent themselves for reasons 

of national service, not money. 

The Agency's use of journalists in undercover operations has been 

most extensive in Western Europe ("That was the big focus, where the threat 

was," said one CIA official), Latin America and the Far East. In the 1950s 

and 1960s journalists were used as intermediaries--spotting, paying, passing 

instructions—to members of the Christian Democratic party in Italy and the 

Social Democrats in Germany, both of which covertly received millions of 

dollars from the CIA. During those years "we had journalists all over Berlin 

and Vienna just to keep track of who the hell was coming in from the East 

and what they were up to," explained a CIA official. 

In the Sixties, reporters were used extensively in the CIA offensive 

apinst the Salvador Allende regime in Chile; they provided funds to 

Allende's opponents and wrote anti Allende propaganda for CIA proprietary 

publications that were distributed in Chile. (CIA officials insist that 

they make no attempt to influence the content of American newspapers, but 

some fallout is inevitable; during the Chilean offensive, CIA-generated black 

propaganda was often transmitted on the wire services out of Santiago and 

turned up in American publications.) 

According to CIA officials, the Agency has been particularly sparing 

in its use of journalist-agents in Eastern Europe on grounds that exposure 

might result in diplomatic sanctions against the United States or in permanent 

-more- 

ViedigiateMMAIR411 . -SeiaVarakralaaaiamagstwaamaRNMar
....,, v

_K  AM: 



ROLLING STONE/BERNSTEIN 
SIDEBAR A-5 

prohibitions against American correspondents serving in some countries. The 

same officials claim that their use of journalists in the Soviet Union has 

been even more limited but they remain extremely guarded in discussing the 

subject. They are insistent, however, in maintaining that the Moscow 

correspondents of major news organizations have not been "tasked" or 

controlled by the Agency. 

The Soviets, according to CIA officials, have consistently raised false 

charges of CIA affiliation against individual American reporters as 

part of a continuing diplomatic game that often follows the ups and downs 

of Soviet-American relations. The latest such charge by the Russians--

against Christopher Wren of the New York Times and Alfred Friendly Jr., 

formerly of Newsweek, has no basis in fact, they insist. 

CIA officials acknowledge, however, that such charges will persist as 

long as the CIA continues to use journalistic cover and maintains formal 

affiliations with individlials in the profession. But even an absolute 

prohibition against Agency use of journalists would not free reporters from 

suspicion, according to many Agency officials. "Lo& at the Peace Corp$," 

said one source. "We have had no affiliation there and they [foreign 

governments] still throw them out." 

30 

• 

f.Y1 f 
. 	. 

A 	 ;41,,e 	A': A 	V:t,„ 

inWer",fklitlIg• r•TrpSFM7::";`77777‘ilralai91 



Rol LTNG STONE/BERNSTEIN 
SIDEBAR B-1 

WORDS CF DISGUISE 

Part of the confUsion surrounding the use of American journalists 

by the CIA stems from semantic distinctions peculiar to the intelligence-

gathering profession. By carefully (and often misleadingly) using such 

spyspeak terms as "contract employee," "agent," "control capability," 

"unilateral memo of understanding," "agent of opportunity" and "intelligence 

asset," the Agency has made it virtually impossible for almost any layman--

including reporters experienced in covering intelligence activities and sena-

tors accustomed to being briefed by intelligence officers -- to determine 

the exact nature of many relationships maintained by the CIA over the 

years with individual journalists. The Agency has also managed to 

obscure the most elemental fact about the relationships detailed in its 

files: that they were formal, i.e., that there was recognition by all 

parties involved that the cooperatThg journalists were working for the 

CIA -- whether or not they were paid.or had signed employment contracts. 

The problem of determining the precise role journalists have played 

has been compounded by the CIA's use of equally technical terns peculiar 

to the profession of journalism -- among them "stringer," "accredited 

correspondent," "editorial employee," "general circulation," "freelance" 

and even "reporter." CIA officials, particularly Colby, have consistently 

entangled in a semantic thicket the answers to such seemingly simple 

questions as "Has Stewart Alsop ever worked for the CIA?" or "Has the 

Agency ever used Tire magazine correspondents as undercover operatives?" 



ROLLING STONE/BERNSTELN 
SIDEBAR B-2 

The answer to both questions is yes, although Colby has refused to answer 

either. 

The figure of 400 journalists who maintained formal relationships 

with the Agency refers only to those who were "tasked" in their undercover 

assignments or had a mutual understanding that they would help the Agency 

or were subject to some form of CIA contractual control. It does not 

include even larger numbers of journalists who occasionally traded favors 

with CIA officers in the normal give-and-take that exists between reporters 

and their sources. Their activities, too, are detailed in Agency files. 

-30- 

e• 


