Poat 707

Journalism and the CIA

4 Commentary
By Nicholas von Hoffman

Watergate reporter Carl Bernstein
has performed the laborious but use-
ful job of assembling all the known
information, plus some new, unknown
facts, on journalism’s ecooperation

with the CIA. All in all, Bernstein re- -

ports in an upcoming issue of “Roll-
ing Stone,” the agency files contain

the names of 400 journalists who co-,

operated with the great haunted house
of a headquarters in Langley.

There appears to have been a great
variety in what services these people
performed. A minority  were on the
CIA.- payroll and can be regarded as
full-time employees; others seemed to
have 'swapped information with the
agency as reporters will do with news

POStCI‘

sources, and some appeared to have
gotten into the files merely by having
a drink with an agent and chit-chatting
about some country they'd just visited.
A lot of people in journalism and
out think it is wrong to have doubled
as a reporter and a CIA agent. They
don't buy former syndicated column-
ist Joe Alsop, whom Bernstein quotes
as saying, “I'm proud they asked me
and proud to have done it. The notion
that a newspaperman doesn't have a
duty to his country is perfect . . .”

Does that duty include taking money

from an employer, and ostensibly giv-
ing loyalty and first preference to an
employer, while actually doing the
bidding of a clandestine government
agency? Does the duty of citizenship
8o to serving two masters, one public
and one secret? : ‘

But who are the two masters? When

Bernstein asked William Colby about'

this, the former CEA director said,
“Let's not pick on some poor report-
ers, for God's sake. Let's go to the
managements. They were witting.”

Print and broadeast journalism’s
prestige corporations seem to have
been the most heavily involved—The
New York Times, CBS, and Time-Life,
the Eastern, liberal establishment me-
dia. With the exception of the Copley
newspaper chain, the most active and
enthusiastic support for the use of
news organizations as intelligence,
and even espionage, auxiliaries ap-
pears centered In outfits regarded as
liberal. While Time, and to a lesser
extent Newsweek, cooperated with the
CIA, it was the right-wing U.S. News
and World Report that ordered its
staff to have nothing to do with the
agency.

Thus with occasional exceptions the
reporters stand innocent of playing
a double game with their bosses. Even

though The Louisville Courier-Journal
is the only news company that has
gone completely public about its role
in these matters (CBS has done.so to |
some degree, but how much is dis
puted), enough evidénce now exists to
suggest that, if there has been dis-
honesty practiced, it's between the
management of the news companies
and the public, their customers. The |
explicit pledge news corporations |
make is that the news and opinion
which they print may be wrong but

- Has that been true with foreign
news or is the collaboration between
the government and news executives
in the gathering of intelligence also

reflected in decisions about what to |

print and what not to print and how
to slant it? The oft-told and true story
of how The New York Times sup-
pressed an article telling of the then-
upcoming Bay of Pigs operation has
always heen offered as a oneof-a-
kind, extraordinary inecident, precipi-
tated by a telephone call from Presi-
dent Kemnedy, no less. Now, how
many years later, we learn from Bern-
stein that the late Arthur Hays Sulz-
berger, long-time New York Times
publisher, promised Eisenhower’s Sec-
retary of State, John Foster Dulles,
that none of the newspaper's employ-
ees would be allowed to accept an |
invitation to visit Red China. When
an invitation did come, the publish-
er's nephew and foreign affairs writ-
er, C. L. Sulzherger, was forbidden to
accept it. “It was 17 years before an-
other Times correspondent was in-
vited," Sulzberger told Bernstein. = -

Almost a generation, during which

that newspaper, the most influential | !

organ in American journalism, con-
tributed to the gemeral public impres-
sion that Red China was a faceless,
hostile ant hill anxious to seal itsslf
off and stew in its animosity toward
America. What, then, is the difference
in the relationship of The New York
Times to foreign policy officers of the
United States government and that of
Pravda to the commissariat of foreign
affairs In Moscow? To Americanize,
the difference Is that we know the
editors of Pravda are subservient and
not permitted to exercise their inde-
pendent judgment, if they have any.
The Times, however, as the standard-
maker of American journalism, has
repeatedly asserted it's not the offi-
cial voice of the orthodoxies of power,

So the question now arises, if we
look back over the decades of biparti-
san foreign policy, the decades of ab-
sence of debate, who lied? Was it only
Lyndon Johnson and Richard Nixon?
It never was very plausible that a
President with a few collaborators
could have pulled such a thing off by
his lonesome.

€ 1977, King Festures Syndicste, Ine.




