THE GIA AND THE VIEDIA

How America's Most Powerful News Media Worked Hand in Glove with the Central Intelligence Agency and Why the Church Committee Covered It Up

BY CARL BERNSTEIN

n 1953, Joseph Alsop, then one of America's leading syndicated columnists, went to the Philippines to cover an election. He did not go because he was asked to do so by his syndicate. He did not go because he was asked to do so by the newspapers that printed his column. He went at the request of the CIA. Alsop is one of more than 400 American journalists who in the past twenty-five years have secretly carried out assignments for the Central Intelligence Agency, according to documents on file at CIA headquarters. Some of these journalists' relationships with the Agency were tacit; some were explicit. There was cooperation, accommodation and overlap. Journalists provided a full range of clandestine services—from simple intelligence-gathering to serving as go-betweens with spies in Communist countries. Reporters shared their notebooks with the CIA. Editors shared their staffs. Some of the journalists were Pulitzer Prize winners, distinguished reporters who considered themselves ambassadors-

without-portfolio for their country. Most were less exalted: foreign correspondents who found that their association with the Agency helped their work; stringers and freelancers who were as interested in the detring-do of the spy business as in filing articles; and, the smallest category, full-time CIA employees masquerading as journalists abroad. In many instances, CIA documents show, journalists were engaged to perform tasks for the CIA with the consent of the managements of America's leading news organizations.

The history of the CIA's involvement with the American press continues to be shrouded by an official policy of obfuscation and

deception for the following principal reasons:

The use of journalists has been among the most productive means of intelligence-gathering employed by the CIA. Although the Agency has cut back sharply on the use of reporters since 1973 (primarily as a result of pressure from the media), some journalist-operatives are still posted abroad.

In Further investigation into the matter, CIA officials say, would inevitably reveal a series of embarrassing relationships in the 1950s and 1960s with some of the most powerful organizations and individuals in

American journalism.

Among the executives who lent their cooperation to the Agency were William Paley of the Columbia Broadcasting System, Henry Luce of Time Inc., Arthur Hays Sulzberger of the New York Times, Barry Bingham St. of the Louisville Courier-Journal, and James Copley of the Copley News Service. Other organizations which cooperated with the CIA include the American Broadcasting Company, the National Broadcasting Company, the Associated Press, United Press International, Reuters, Hearst Newspapers, Scripps-Howard, Newswerk magazine, the Mutual Broadcasting System, the Miami Herald and the old Saturday Evening Post and New York Herald-Tribune.

By far the most valuable of these associations, according to CIA officials, have been with the New York Times, CBS and Time Inc.

The CIA's use of the American news media has been much more extensive than Agency officials have acknowledged publicly or in closed sessions with members of Congress. The general outlines of what happened are indisputable; the specifics are harder to come by. CIA sources hint that a particular journalist was trafficking all over Eastern Europe for the Agency; the journalist says no, he just had lunch with the station chief. CIA sources say flatly that a well-known ABC correspondent worked for the Agency through 1973; they refuse to identify him. A high-level CIA official with a prodigious memory says that the New York Times provided cover for about ten CIA operatives between 1950 and 1966; he does not know who they were, or who in the newspaper's management made the arrangements.

The Agency's special relationships with the so-called "majors" in publishing and broadcasting enabled the CIA to post some of its most valuable operatives abroad without exposure for more than two decades. In most instances, Agency files show, officials at the highest levels of the CIA(usually director or deputy director)dealt personally with a single designated individual in the top management of the cooperating news organization. The aid furnished often took two forms: providing jobs and credentials ("journalistic cover" in Agency parlance) for CIA operatives about to be posted in foreign capitals; and lending the Agency the undercover services of reporters already on staff, including

some of the best-known correspondents in the business.

In the field, American journalists were used to help recruit and handle foreigners as agents; to acquire and evaluate information, and to plant false information with officials of foreign governments. Many signed secrecy agreements, pledging never to divulge anything about their dealings with the Agency; some signed employment contracts; some were assigned case officers and treated with unusual deference. Others had less structured relationships with the Agency, even though they performed similar tasks: they were briefed by CIA personnel before trips abroad, debriefed afterward, and used as intermediaries

with foreign agents. Appropriately, the CIA uses the term "reporting" to describe much of what cooperating journalists did for the Agency. "We would ask them, 'Will you do us a favor?'" said a senior CIA official. "We understand you're going to be in Yugoslavia. Have they paved all the streets? Where did you see planes? Were there any signs of military presence? How many Soviets did you see? If you happen to meet a Soviet, get his name and spell it right.... Can you set up a meeting for us? Or relay a message?'" Many CIA officials regarded these helpful journalists as operatives; the journalists tended to see themselves as trusted friends of the Agency who performed occasional favors—usually without pay—in the national interest.

"I'm proud they asked me and proud to have done it," said Joseph Alsop who, like his late brother, columnist Stewart Alsop, undertook clandestine tasks for the Agency. "The notion that a newspaperman

doesn't have a duty to his country is perfect balls."

From the Agency's perspective, there is nothing untoward in such relationships, and any ethical questions are a matter for the journalistic profession to resolve, not the intelligence community. As Stuart Loory, former Los Angeles Times correspondent, has written in the Columbia Journalism Review. "If even one American overseas carrying a press card is a paid informer for the CIA, then all Americans with those credentials are suspect.... If the crisis of confidence faced by the news business—along with the government—is to be overcome, journalists must be willing to focus on themselves the same spotlight they so relentlessly train on others." But as Loory also noted: "When it was teported... that newsmen themselves were on the payroll of the CIA, the story sussed a brief stir, and then was dropped."

During the 1976 investigation of the CIA by the Senate Intelligence Committee, chaired by Senator Frank Church, the dimensions of the Agency's involvement with the press became apparent to several members of the panel, as well as to two or three investigators on the staff. But rop officials of the CIA, including former directors William Colby and George Bush, persuaded the committee to restrict its inquiry into the matter and to deliberately misrepresent the actual scope of the activities in its final report. The multivolume report contains nine pages in which the use of journalists is discussed in deliberately vague and sometimes misleading terms. It makes no mention of the actual number of journalists who undertook covert tasks for the CIA. Nor does it adequately describe the role played by newspaper and broadcast executives in cooperating with the Agency.

THE AGENCY'S DEALINGS WITH THE PRESS BEGAN during the earliest stages of the Cold War. Allen Dulles, who became director of the CIA in 1953, sought to establish a recruiting-and-cover capability within America's most prestigious journalistic institutions. By operating under the guise of accredited news correspondents, Dulles believed. CIA operatives abroad would be accorded a degree of access and freedom of inovement unobtainable under almost any other tipe of cover.

American publishers, like so many other corporate and institutional leaders at the time, were willing to commit the resources of their companies to the struggle against "global Communism." Accordingly, the traditional line separating the American press corps and government was often indistinguishable: rarely was a news agency used to provide cover for CIA operatives abroad without the knowledge and consent of either its principal owner, publisher or senior editor. Thus, contrary to the notion that the CIA insidiously infiltrated the journalisric community, there is ample evidence that America's leading publishers and news executives allowed themselves and their organizations to become handmaidens to the intelligence services. "Let's not pick on some poor reporters, for God's sake." William Colhy exclaimed at one point to the Church committee's investigators. "Let's go to the managements. They were witting." In all, about twenty-five news organizations (including those listed at the beginning of this article) provided cover for the Agency.

In addition to cover capability, Dulles initiated a "debriefing" procedure under which American correspondents returning from abroad routinely emptied their notebooks and offered their impressions to Agency personnel. Such arrangements, continued by Dulles' successors to the present day, were made with literally dozens of news organizations. In the 1950s, it was not uncommon for returning reporters to be met at the ship by CIA officers. "There would be these guys from the CIA flashing ID cards and looking like they belonged at the Yale Club," said Hugh Morrow, a former Saturday Evening Post correspondent who is now press secretary to former vice-president Nelson Rockefellen. "It got to be so routine that you felt a little miffed if you weren't asked."

CIA officials almost always refuse to divulge the names of journalists who have cooperated with the Agency. They say it would be unfair to judge these individuals in a context different from the one that spawned the relationships in the first place. "There was a time when it wasn't considered a crime to serve your government," said one highlevel CIA official who makes no secret of his bitterness. "This all has to be considered in the context of the morality of the times, rather than against latter-day standards—and hypocritical standards at that,"

Many journalists who covered World War II were close to people in the Office of Strategic Services, the wartime predecessor of the CIA; more important, they were all on the same side. When the war enoed and many OSS officials went into the CIA, it was only natural that these relationships would continue. Meanwhile, the first postwar generation of journalists entered the profession; they shared the same political and professional values as their mentors. "You had a gang of people who worked together during World War II and never got over it," said one Agency official. "They were genuinely motivated and highly susceptible to intrigue and being on the inside. Then in the Filties and Sixties there was a national consensus about a national threat. The Vietnam War tore everything to pieces—shredded the consensus and threw it in the air." Another Agency official observed: "Many journalists didn't give a second thought to associating with the Agency. But there was a point when the ethical issues which most people had submerged finally surfaced. Today, a lot of these guys vehemently deny that they had any relationship with the Agency."

From the outset, the use of journalists was among the CIA's most sensitive undertakings, with full knowledge restricted to the Director of Central Intelligence and a few of his chosen deputies. Dulles and his successors were fearful of what would happen if a journalist-operative's cover was blown, or if details of the Agency's dealings with the press otherwise became public. As a result, contacts with the heads of news organizations were normally initiated by Dulles and succeeding Directors of Central Intelligence; by the deputy directors and division chiefs in charge of covert operations—Frank Wisner, Cord Meyer Jr., Richard Bissell, Desmond FitzGerald, Tracy Barnes, Thomas Karamessines and Richard Helms (himself a former UPI correspondent) and, occasionally, by others in the CIA hierarchy known to have an unusually close social relationship with a particular publisher or broad-teast executive.

James Angleton, who was recently removed as the Agency's head of counterintelligence operations, ran a completely independent group of journalist-operatives who performed sensitive and frequently dangerous assignments; little is known about this group for the simple reason that Angleton deliberately kept only the vaguest of files.

The CIA even ran a formal training program in the 1950s to teach its agents to be journalists. Intelligence officers were "taught to make noises like reporters," explained a high CIA official, and were then placed in major news organizations with help from management. "These were the guys who went through the ranks and were told, 'You're going to be a journalist,' "the CIA official said. Relatively few of the 400-some relationships described in Agency files followed that pattern, however; most involved persons who were already bona fide journalists when they began undertaking tasks for the Agency.

The Agency's relationships with journalists, as described in CIA files, include the following general categories:

■ Legitimate, accredited staff members of news organizations—usually reporters. Some were paid; some worked for the Agency on a purely voluntary basis. This group includes many of the best-known journalists who carried out tasks for the CIA. The files show that the salaries paid to reporters by newspaper and broadcast networks were sometimes supplemented by nominal payments from the CIA, either in the form of retainers, travel expenses or outlays for specific services performed. Almost all the payments were made in cash. (The accredited category also includes photographers, administrative personnel of foreign news bureaus and members of broadcast technical crews.)

Two of the Agency's most valuable personal relationships in the 1960s, according to CIA officials, were with reporters who covered Latin America—Jerry O'Leary of the Washington Star and Hal Flendrix of the Miami News, a Pulitzer Prize winner who became a high official of the International Telephone and Telegraph Corporation. Hendrix was extremely helpful to the Agency in providing information about individuals in Miami's Guban exile community. O'Leary was considered a valued asset in Haiti and the Dominican Republic Agency files contain lengthy reports of both men's activities on behalf of the CIA.

O'Leary maintains that his dealings were limited to the normal give-and-take that goes on between reporters abroad and their sources. CIA officials dispute the contention: "There's no question Jerry reported for us," said one. "Jerry did assessing and spotting [of prospective agents] but he was better as a reporter for us." Referring to O'Leary's denials, the official added: "I don't know what in the world he's worried about unless he's wearing that mantle of integrity the Senate committee put on you journalists."

O'Leary attributes the difference of opinion to semantics. "I might call them up and say something like, 'Papa Doc has the clap, did you know that?' and they'd put it in the file. I don't consider that reporting for them.... It's useful to be friendly to them and, generally, I felt friendly to them. But I think they were more helpful to me than I was to them." O'Leary took particular exception to being described in the same context as Hendrix. "Hal was really doing work for them," said O'Leary. "I'm still with the Star. He ended up at ITT." Hendrix could not be reached for comment. According to Agency officials, neither Hendrix nor O'Leary was paid by the CIA.

Stringers' and freelancers. Most were payrolled by the Agency under standard contractual terms. Their journalistic credentials were often supplied by cooperating news organizations: some filed news stories; others reported only for the CIA. On some occasions, news organizations were not informed by the CIA that their stringers were also working for the Agency.

Employees of so-called CIA "proprietaries." During the past twenty-five years, the Agency has secretly bankrolled numerous foreign press services, periodicals and newspapers—both English and foreign language—which provided excellent cover for CIA operatives. One such publication was the Rome Daily American, forty percent of which was owned by the CIA until the 1970s. The Daily American went out of business this year.

Editors, publishers and broadcast network executives. The CIA's relationship with most news executives differed fundamentally from those with working reporters and stringers, who were much more subject to direction from the Agency. A few executives—Arrhur Hays Sulzberger of the New York Times among them—signed secrecy agreements. But such formal understandings were rare: relationships between Agency officials and media executives were usually social—"The P and Q Street axis in Georgetown," said one source. "You don't tell William Paley to sign a piece of paper saying he won't fink."

■ Columnists and commentators. There are perhaps a dozen well-known columnists and broadcast commentators whose relationships with the CIA go far beyond those normally maintained between reporters and their sources. They are referred to at the Agency as "known assets" and can be counted on to perform a variety of undercover tasks; they are considered receptive to the Agency's point of view on various subjects.

Three of the most widely read columnists who maintained such ties with the Agency are C.L. Sulzberger of the New York Times, Joseph Alsop, and the late Stewart Alsop, whose column appeared in the New York Herald-Tribune, the Saturday Evening Post and Newsweek. CIA files contain reports of specific tasks all three underrook. Sulrberger is still regarded as an active asset by the Agency. According to a senior CIA official, "Young Cy Sulzberger had some uses.... He signed a secrecy agreement because we gave him classified information.... There was sharing, give and take. We'd say, 'We'd like to know this; if we tell you this will it help you get access to so-and-so?" Because of his access in Europe he had an Open Sesame. We'd ask him to just report: 'What did so-and-so say, what did he look like, is he healthy?" He was very eager, he loved to cooperate." On one occasion. according to several CIA officials, Sulzberger was given a briefing paper by the Agency which ran almost verbatim under the columnists byline in the Times. "Cy came out and said, 'I'm thinking of doing a piece, can you give me some background?" " a CIA officer said, "We gave it to Cy as a background piece and Cy gave it to the printers and put his name on it." Sulzberger denies that any such incident occurred. 'A lot of baloney," he said.

Sulzberger claims that he was never formally "tasked" by the Agency and that he "would never get caught near the spook business. My relations were totally informal-I had a good many friends," he said. "I'm sure they consider me an asset. They can ask me questions. They find out you're going to Slobovia and they say, 'Can we talk to you when you get back?" ... Or they'll want to know if the head of the Ruritanian government is suffering from psoriasis. But I never took an assignment from one of those guys I've known Wisner well, and Helms and even McCone [former CIA director John McCone] I used to play golf with. But they'd have had to be awfully subtle to have used

Sulzberger says he was asked to sign the secrecy agreement in the 1950s. "A guy came around and said, "You are a responsible newsman and we need you to sign this if we are going to show you anything classified.' I said I didn't want to get entangled and told them, 'Go to my uncle [Arthur Hays Sulzberger, then publisher of the New York Times] and if he says to sign it I will." His uncle subsequently signed such an agreement, Sulzberger said, and he thinks he did, too, though he is unsure. "I don't know, twenty-some years is a long time." He described the whole question as "a bubble in a bathtub."

Stewart Alsop's relationship with the Agency was much more extensive than Sulcberger's. One official who served at the highest levels in the CIA said flatly: "Stew Alsop was a CIA agent." An equally senior official refused to define Alsop's relationship with the Agency except to say it was a formal one. Other sources said that Alsop was particularly helpful to the Agency in discussions with officials of foreign governments—asking questions to which the CIA was seeking answers, planting misinformation advantageous to American policy, assessing opportunities for CIA recruitment of well-placed foreigners.

"Absolute nonsense," said Joseph Alsop of the notion that his brother was a CIA agent. "I was closer to the Agency than Stew was, chough Stew was very close. I dare say he did perform some tasks—he just did the correct thing as an American. ... The Founding Fathers [of the CIA] were close personal friends of ours. Dick Bissell [former CIA deputy director] was my oldest friend, from childhood. It was a social thing, my dear fellow. I never received a dollar, I never signed a secrecy agreement. I didn't have to.... I've done things for them when I thought they were the right thing to do. I call it doing my duty as a citizen.

Alsop is willing to discuss on the record only two of the tasks he undertook: a visit to Laos in 1952 at the behest of Frank Wisner, who felt other American reporters were using anti-American sources about uprisings there; and a visit to the Philippines in 1953 when the CIA thought his presence there might affect the outcome of an election. "Des FitzGerald urged me to go," Alsop recalled. "It would be less likely that the election could be stolen by the opponents of Ramon Magsaysay] if the eyes of the world were on them. I stayed with the ambassador and wrote about what happened."

Alsop maintains that he was never manipulated by the Agency. "You can't get entangled so they have leverage on you," he said. "But what I wrote was true. My view was to get the facts. If someone in the Agency was wrong, I stopped talking to them—they'd given me phony goods." On one occasion, Alsop said, Richard Helms authorized the head of the Agency's analytical branch to provide Alsop with information on Soviet military presence along the Chinese border. "The analytical side of the Agency had been dead wrong about the war in Vietnam they thought it couldn't be won," said Alsop. "And they were wrong on the Soviet buildup. I stopped talking to them." Today, he says, "People in our business would be outraged at the kinds of suggestions that were made to me. They shouldn't be. The CIA did not open itself at all to people it did not trust. Stew and I were trusted, and I'm proud of it."

MURKY DETAILS OF CLARELATIONSHIPS WITH INDIVIDuals and news organizations began trickling out in 1973 when it was first disclosed that the CIA had, on occasion, employed journalists. Those reports, combined with new information, serve as casebook studies of the Agency's use of journalists for intelligence purposes. They in-

The New York Times. The Agency's relationship with the Times was by far its most valuable among newspapers, according to CIA officials. From 1950 to 1966, about ten CIA employees were provided Times cover under arrangements approved by the newspaper's late publisher, Arthur Hays Sulzberger. The cover arrangements were part of a general Times policy-set by Sulzberger-to provide assistance to the CIA whenever possible.

Subberger was especially close to Allen Dulles. "At that level of contact it was the mighty talking to the mighty," said a high-level CIA official who was present at some of the discussions. "There was an agreement in principle that, ves indeed, we would help each other. The question of cover came up on several occasions. It was agreed that the actual arrangements would be handled by subordinates.... The mighty didn't want to know the specifics; they wanted plausible deniability.

A senior CIA official who reviewed a portion of the Agency's files on journalists for two hours on September 15th, 1977, said he found documentation of five instances in which the Times had provided cover for CIA employees between 1954 and 1962. In each instance he said, the arrangements were handled by executives of the Times; the documents all contained standard Agency language "showing that this had been checked out at higher levels of the New York Times," said the official. The documents did not mention Sulzberger's name, however-only those of subordinates whom the official refused to identify.

The CIA employees who received Times credentials posed as stringers for the paper abroad and worked as members of clerical staffs in the Times' foreign bureaus. Most were American; two or three were

CIA officials cite two reasons why the Agency's working relationship with the Times was closer and more extensive than with any other paper: the fact that the Times maintained the largest foreign news operation in American daily journalism; and the close personal ties between the men who ran both institutions.

Sulzberger informed a number of reporters and editors of his general policy of cooperation with the Agency. "We were in touch with them—they'd talk to us and some cooperated," said a CIA official. The cooperation usually involved passing on information and "sporting"

prospective agents among foreigners.

Arthur Hays Sulzberger signed a secrecy agreement with the CIA in the 1950s, according to CIA officials-a fact confirmed by his nephew, C.L. Sulzberger. However, there are varying interpretations of the purpose of the agreement: C.L. Sulzberger says it represented nothing more than a pledge nor to disclose classified information made available to the publisher. That contention is supported by some Agency officials. Others in the Agency maintain that the agreement represented a pledge never to reveal any of the Times' dealings with the CIA, especially those involving cover. And there are those who note that, because all cover arrangements are classified, a secrecy agreement would automatically apply to them.

Attempts to find our which individuals in the Times organization made the actual arrangements for providing credentials to CIA personnel have been unsuccessful. In a letter to reporter Stuart Loory in 1974, Turner Catledge, managing editor of the Times from 1951 to 1964, wrote that approaches by the CIA had been rebuffed by the newspaper. "I knew nothing about any involvement with the CIA... of any of our foreign correspondents on the New York Times. I heard many times of overtures to our men by the CIA, seeking to use their privileges, contacts, immunities and, shall we say, superior intelligence in the sordid business of spying and informing. If any one of them succumbed to the blandishments or cash offers, I was not aware of it. Repeatedly, the CIA and other hush-hush agencies sought to make arrangements for 'cooperation' even with Times' management, especially during or soon after World War II, but we always resisted. Our motive was to protect our credibility."

According to Wayne Phillips, a former Times reporter, the CIA invoked Arrhur Hays Sulzberger's name when it tried to recruit him as an undercover operative in 1952 while he was studying at Columbia University's Russian Institute. Phillips said an Agency official told him that the CIA had "a working arrangement" with the publisher in which other reporters abroad had been placed on the Agency's payroll. Phillips, who remained at the Times until 1961, later obtained CIA documents under the Freedom of Information Act which show that the Agency intended to develop him as a clandestine "asset" for use abroad.

On January 31st, 1976, the Times carried a brief story describing the CIA's attempt to recruit Phillips. It quoted Arthur Ochs Sukzberger, the present publisher, as follows: "I never heard of the Times being approached, either in my capacity as publisher or as the son of the late Mr. Sukzberger." The Times story, written by John M. Crewdson, also reported that Arthur Hays Sukzberger told an unnamed former correspondent that he might be approached by the CIA after arriving at a new post abroad. Sukzberger told him that he was not "under any obligation to agree," the story said, and that the publisher himself would be "happier" if he refused to cooperate. "But he left it sort of up to me," the Times quoted its former reporter as saying. "The message was if I really wanted to do that, okay, but he didn't think it appropriate for a Times correspondent."

C.L. Sulzberger, in a telephone interview, said he had no knowledge of any CIA personnel using *Times* cover or of reporters for the paper working actively for the Agency. He was the paper's chief of foreign service from 1944 to 1954 and expressed doubt that his uncle would have approved such arrangements. More typical of the late publisher, said Sulzberger, was a promise made to Allen Dulles' brother, John Foster, then secretary of state, that no *Times* staff member would be permitted to accept an invitation to visit the People's Republic of China without John Foster Dulles' consent. Such an invitation was extended to the publisher's nephew in the 1950s; Arthur Sulzberger forbade him to accept it. "It was seventeen years before another *Times* correspondent was invited," C.L. Sulzberger recalled.

The Columbia Broadcasting System. CBS was unquestionably the CIA's most valuable broadcasting asset. CBS president William Paley and Allen Dulles enjoyed an easy working and social relationship. Over the years, the network provided cover for CIA employees, including at least one well-known foreign correspondent and several stringers; it supplied outtakes of newsfilm to the CIA'; established a formal channel of communication between the Washington bureau chief and the Agency; gave the Agency access to the CBS newsfilm library; and allowed reports by CBS correspondents to the Washington and New York newsrooms to be routinely monitored by the CIA. Once a year during the 1950s and early 1960s, CBS correspondents joined the CIA hierarchy for private dinners and briefings.

The details of the CBS-CIA arrangements were worked our by subordinates of both Dulles and Paley. "The head of the company doesn't want to know the fine points, nor does the director," said a CIA official. "Both designate aides to work that out. It keeps them above the battle." Dr. Frank Stanton, for 25 years president of the network, was aware of the general arrangements Paley made with Dulles —including those for cover, according to CIA officials. (Stanton, in an interview last year, said he could not recall any cover arrangements.) But Paley's designated contact for the Agency was Sig Mickelson, president of CBS News between 1954 and 1961. On one occasion, Mickelson has said, he complained to Stanton about having to use a pay telephone to call the CIA, and Stanton suggested he install a private line, hypassing the CBS switchboard, for the purpose. According to Mickelson, he did so. Mickelson is now president of Radio Free Europe and Radio Liberty, both of which were associated with the CIA for many years.

In 1976, CBS News president Richard Salant ordered an in-house investigation of the network's dealings with the CIA. (Some of its findings were first disclosed by Robert Scheer in the Los Angeles Times.) But Salant's report makes no mention of some of his own dealings with

the Agency, which continued into the 1970s.

Many details about the CBS-CIA relationship were found in Mickelson's files by two investigators for Salant. Among the documents they found was a September 13th, 1957, memo to Mickelson from Ted Koop, CBS News bureau chief in Washington from 1948 to 1961. It describes a phone call to Koop from Colonel Stanley Grogan of the CIA: "Grogan phoned to say that Reeves [J.B. Love Reeves, another CIA official] is going to New York to be in charge of the CIA contact office there and will call to see you and some of your conferes. Grogan says normal activities will continue to channel through the Washington office of CBS News." The report to Salant also states: "Further investigation of Mickelson's files reveals some details of the relationship between the CIA and CBS News.... Two key administrators of this relationship were Mickelson and Koop,... The main activity appeared to be the delivery of CBS newsfilm to the CIA.... In addition there is evidence that, during 1964 to 1971, film material, including some outtakes, were supplied by the CBS Newsfilm Library to the CIA through and at the direction of Mr. Koop4.... Notes in Mr. Mickelson's files indicate that the CIA used CBS films for training.... All of the above Mickelson activities were handled on a confidential basis without mentioning the words Central Intelligence Agency. The films were sent to individuals at post-office box numbers and were paid for by individual, not government, checks. ... " Mickelson also regularly sent the CIA an internal CBS newsletter, according to the report.

Salant's investigation led him to conclude that Frank Kearns, a CBS-TV reporter from 1958 to 1971, "was a CIA guy who got on the payroll somehow through a CIA contact with somebody at CBS." K-a., is has denied the charge. But according to CIA officials, both Kearns and Austin Goodrich, a CBS stringer, were undercover CIA

employees, hired under arrangements approved by Paley.

Last year a spokesman for Paley denied a report by former CBS correspondent Daniel Schorr that Mickelson and he had discussed Goodrich's CIA status during a meeting with two Agency representatives in 1954. The spokesman claimed Paley had no knowledge that Goodrich had worked for the CIA. "When I moved into the job I was told by Paley that there was an ongoing relationship with the CIA," Mickelson said in a recent interview. "He introduced me to two agents who he said would keep in touch. We all discussed the Goodrich situation and film arrangements. I assumed this was a normal relationship at the time. This was at the height of the Cold War and I assumed the communications media were cooperating—though the Goodrich matter was compromising."

At the headquarters of CBS News in New York, Paley's cooperation with the CIA is taken for granted by many news executives and reporters, despite the denials. Paley, 76, was not interviewed by Salant's investigators. "It wouldn't do any good," said one CBS executive. "It is

the single subject about which his memory has failed."

Salant discussed his own contacts with the CIA, and the fact that he continued many of his predecessor's practices, in an interview with this reporter last year. The contacts, he said, began in February 1961, "when I got a phone call from a CIA man who said he had a working relationship with Sig Mickelson. The man said, 'Your bosses know all

about it." According to Salant, the CIA representative asked that CBS continue to supply the Agency with unedited newstapes and make its correspondents available for debriefing by Agency officials. Said Salant: "I said no on talking to the reporters, and let them see broadcast tapes, but no outtakes. This went on for a number of

years-into the early Seventies."

In 1964 and 1965, Salant served on a supersecret CIA task force which explored methods of beaming American propaganda broadcasts to the People's Republic of China. The other members of the four-man study team were Zbigniew Brzezinski, then a professor at Columbia University; William Griffith, then professor of political science at the Massachusetts Institute of Technology; and John Hayes, then vice-president of the Washington Post Company for radio-TV. The principal government officials associated with the project were Cord Meyer of the CIA; McGeorge Bundy, then special assistant to the president for national security; Leonard Marks, then director of the USIA; and Bill Moyers, then special assistant to President Lyndon Johnson and now a CBS correspondent.

Salant's involvement in the project began with a call from Leonard Marks, "who told me the White House wanted to form a committee of four people to make a study of U.S. overseas broadcasts behind the Iron Curtain." When Salant arrived in Washington for the first meeting he was told that the project was CIA sponsored. "Its purpose," he said, "was to determine how best to set up shortwave broadcasts into Red China." Accompanied by a CIA officer named Paul Henzie, the committee of four subsequently traveled around the world inspecting facilities run by Radio Free Europe and Radio Liberty (both CIA-run operations at the time), the Voice of America and Armed Forces Radio. After more than a year of study, they submitted a report to Moyers recommending that the government establish a broadcast service, run by the Voice of America, to be beamed at the People's Republic of China. (Salant has served two tours as head of CBS News, from 1961-64 and 1966-present. At the time of the China project he was a CBS corporate execurive.)

Time and Newsweek magazines. According to CIA and Senate sources, Agency files contain written agreements with former foreign correspondents and stringers for both the weekly news magazines. The same sources refused to say whether the CIA has ended all its associations with individuals who work for the two publications. Allen Dulles often interceded with his good friend, the late Henry Luce, founder of Time and Life magazines, who readily allowed certain members of his staff to work for the Agency and agreed to provide jobs and credentials for other CIA operatives who lacked journalistic expensiones.

For many years, Luce's personal emissary to the CIA was C.D. lackson, a Time Inc., vice-president who was publisher of Life magazine from 1960 until his death in 1964. While a Time executive, Jackson coauthored a CIA-sponsored study recommending the reorganization of the American intelligence services in the early 1950s. Jackson, whose Time-Life service was interrupted by a one-year White House tour as an assistant to President Dwight Eisenhower, approved specific arrangements for providing CIA employees with Time-Life cover. Some of these arrangements were made with the knowledge of Luce's wife, Clare Boothe. Other arrangements for Time cover, according to CIA officials (including those who dealt with Luce), were made with the knowledge of Hedley Donovan, now editor-in-chief of Time Inc. Donovan, who took over editorial direction of all Time Inc. publications in 1959, denied in a telephone interview that he knew of any such arrangements. "I was never approached and I'd be amazed if Luce approved such arrangements," Donovan said. "Luce had a very scrupulous regard for the difference between journalism and government.

In the 1950s and early 1960s, Time magazine's foreign correspondents attended CIA "briefing" dinners similar to those the CIA held for CBS. And Luce, according to CIA officials, made it a regular practice to brief Dulles or other high Agency officials when he returned from his frequent trips abroad. Luce and the men who ran his magazines in

the 1950s and 1960s encouraged their foreign correspondents to provide help to the CIA, particularly information that might be usefut to the Agency for intelligence purposes or recruiting foreigners.

At Newwork, Agency sources reported, the CIA engaged this services of several foreign correspondents and stringers under arrangements approved by senior editors at the magazine. Newwork's stringer in Rome in the mid-Fifties made little secret of the fact that he worked for the CIA. Malcolm Muit, Newwork's editor from it founding in 1937 until its sale to the Washington Post Company it 1961, said in a recent interview that his dealings with the CIA were limited to private briefings he gave Allen Dulles after trips abroad an arrangements he approved for regular debriefing of Newwork correspondents by the Agency. He said that he had never provided cover for CIA operatives, but that others high in the Newwork organization might have done so without his knowledge.

"I would have thought there might have been stringers who were agents, but I didn't know who they were," said Muir. "I do think in those days the CIA kept pretty close touch with all responsible reporters. Whenever I heard something that I thought might be outerest to Allen Dulles, I'd call him up.... At one point he appointed one of his CIA men to keep in regular contact with our reporters, a chap that I knew but whose name I can't remember. I had a number of friends in Allen Dulles' organization." Muir said that Harry Kern Newsweek's foreign editor from 1945 until 1956, and Ernest K. Lindley the magazine's Washington bureau chief during the same period

"regularly checked in with various fellows in the CIA."

"To the best of my knowledge," said Kern, "nobody at Newsweel worked for the CIA.... The informal relationship was there. Why have anybody sign anything? What we knew we told them [the CIA] and the State Department... When I went to Washington, I would talk to Foster or Allen Dulles about what was going on... We thought it was admirable at the time. We were all on the same side." CIA officials sathat Kern's dealings with the Agency were extensive. In 1956, he lef Newsweek to run Foreign Reports, a Washington-based newsletter whos subscribers Kern refuses to identify.

Ernest Lindley, who remained at Newsweek until 1961, said in a recer interview that he regularly consulted with Dulles and other high CLI officials before going abroad and briefed them upon his return. "Alle was very helpful to me and I tried to reciprocate when I could," he said "I'd give him my impressions of people I'd met overseas. Once or twic he asked me to brief a large group of intelligence people; when I camback from the Asian-African conference in 1955, for example; the

mainly wanted to know about various people."

As Washington bureau chief, Lindley said he learned from Malcolf Muir that the magazine's stringer in southeastern Europe was a Clacontract employee—given credentials under arrangements worked on with the management. "I remember it came up—whether it was a good idea to keep this person from the Agency; eventually it was decided to

discontinue the association," Lindley said.

When Newweek was purchased by the Washington Post Companipublisher Philip L. Graham was informed by Agency officials that the CIA occasionally used the magazine for cover purposes, according a CIA sources. "It was widely known that Phil Graham was somebod you could get help from," said a former deputy director of the Agence "Frank Wisner dealt with him." Wisner, deputy director of the CIA from 1950 until shortly before his suicide in 1965, was the Agency premier orchestrator of "black" operations, including many in whic journalists were involved. (Wisner liked to boast of his "might Wurlitzer," a wondrous propaganda instrument he built, and played with help from the press.) Phil Graham was probably Wisner's closes friend. But Graham, who committed suicide in 1963, apparently knelittle of the specifics of any cover arrangements with Newweek, CIA sources said.

In 1965-66, an accredited Newsweek stringer in the Far East was in

fact a CIA contract employee earning an annual salary of \$10,000 from the Agency, according to Robert T. Wood, then a CIA officer in the Hong Kong station. Some Newsweek correspondents and stringers continued to maintain covert ties with the Agency into the 1970s, CIA sources said.

Information about Agency dealings with the Washington Post newspaper is extremely sketchy. According to CIA officials, some Post stringers have been CIA employees, but these officials say they do not know if anyone in the Post management was aware of the arrange-

All editors-in-chief and managing editors of the Post since 1950 say they knew of no formal Agency relationships with either stringers or members of the Post staff. "If anything was done it was done by Phil without our knowledge," said one. Agency officials, meanwhile, make no claim that Post staff members have had covert affiliations with the

Agency while working for the paper.6

Katharine Graham, Philip Graham's widow and the current publisher of the Post, says she has never been informed of any CIA relationships with either Post or Newsweek personnel. In November of 1973, Mrs. Graham called William Colby and asked if any Post stringers or staff members were associated with the CIA. Colby assured her that no staff members were employed by the Agency but refused to discuss the question of stringers.

III The Louisville Courier-Journal, From December 1964 until March 1965, a CIA undercover operative named Robert H. Campbell worked on the Courier-Journal. According to high-level CIA sources, Campbell was hired by the paper under arrangements the Agency made with Norman E. Isaacs, then executive editor of the Courier-Journal. Barry Bingham Sr., then publisher of the paper, also had knowledge of the arrangements, the sources said. Both Isaacs and Bingham have denied knowing that Campbell was an intelligence agent when he was hired.

The complex saga of Campbell's hiring was first revealed in a Courier-Journal story written by James P. Herzog on March 27th, 1976, during the Senate committee's investigation. Herzog's account began: "When 28-year-old Robert H. Campbell was hired as a Courier-Journal reporter in December 1964, he couldn't type and knew little about news writing." The account then quoted the paper's former managing editor as saying that Isaacs told him that Campbell was hired as a result of a CIA request: "Norman said, when he was in Washington [in 1964], he had been called to lunch with some friend of his who was with the CIA [and that] he wanted to send this young fellow down to get him a little knowledge of newspapering." All aspects of Campbell's hiring were highly unusual. No effort had been made to check his credentials, and his employment records contained the following two notations: "Isaacs has files of correspondence and investigation of this man"; and, "Hired for temporary work-no reference checks completed or needed."

The level of Campbell's journalistic abilities apparently remained consistent during his stint at the paper. "The stuff that Campbell turned in was almost unreadable," said a former assistant city editor. One of Campbell's major reportorial projects was a feature about wooden Indians. It was never published. During his tenure at the paper, Campbell frequented a bar a few steps from the ornce where, on occasion, he reportedly confided to fellow drinkers that he was a CIA

According to CIA sources, Campbell's tour at the Courier-Journal was arranged to provide him with a record of journalistic experience that would enhance the plausibility of future reportorial cover and teach him something about the newspaper business. The Courier-Journal's investigation also turned up the fact that before coming to Louisville he had worked briefly for the Hornell, New York, Evening Tribiane, published by Freedom News, Inc. CIA sources said the Agency had made arrangements with that paper's management to employ Campbell?

At the Courier-Journal, Campbell was hired under arrangements made with Isaacs and approved by Bingham, said CIA and Senate sources. "We paid the Courier-Journal so they could pay his salary," said an Agency official who was involved in the transaction. Responding by letter to these assertions, Isaacs, who left Louisville to become presi-

dent and publisher of the Wilmington (Delaware) News & Journal, said: "All I can do is repeat the simple truth—that never, under any circumstances, or at any time, have I ever knowingly hired a government agent. I've also tried to dredge my memory, but Campbell's hiring meant so little to me that nothing emerges.... None of this is to say that I couldn't have been 'had.'" Barry Bingham Sr. said last year in a telephone interview that he had no specific memory of Campbell's hiring and denied that he knew of any arrangements between the newspaper's management and the CIA. However, CIA officials said that the Courier-Journal, through contacts with Bingham, provided other unspecified assistance to the Agency in the 1950s and 1960s. The Courier-Journal's detailed, front-page account of Campbell's hiring was initiated by Barry Bingham Ja, who succeeded his father as editor and publisher of the paper in 1971. The article is the only major piece of self-investigation by a newspaper that has appeared on this subject. The American Broadcasting Company and the National Broadcasting Company. According to CIA officials, ABC continued to provide cover for some CIA operatives through the 1960s. One was Sam Jaffe who CIA officials said performed clandestine tasks for the Agency. Jaffe has acknowledged only providing the CIA with information. In addition, another well-known network correspondent performed covert tasks for the Agency, said CIA sources. At the time of the Senate hearings, Agency officials serving at the highest levels refused to say

were made with the knowledge of ABC executives, the sources said. These same sources professed to know few specifics about the Agency's relationships with NBC, except that several foreign correspondents of the network undertook some assignments for the Agency in the 1950s and 1960s. "It was a thing people did then," said Richard Wald, president of NBC News since 1973. "I wouldn't be surprised if people here—including some of the correspondents in those days

whether the CIA was still maintaining active relationships with

members of the ABC-News organization. All cover arrangements

had connections with the Agency."

The Copley Press, and its subsidiary, the Copley News Service. This relationship, first disclosed publicly by reporters Joe Trento and Dave Roman in Penthouse magazine, is said by CIA officials to have been among the Agency's most productive in terms of getting "outside" cover for its employees. Copley owns nine newspapers in California and Illinois-among them the San Diego Union and Evening Tribune. The Trento-Roman account, which was financed by a grant from the Fund for Investigative Journalism, asserted that at least twenty-three Copley News Service employees performed work for the CIA. "The Agency's involvement with the Copley organization is so extensive that it's almost "my ossible to sort out," said a CIA official who was asked about the relationship late in 1976. Other Agency officials said then that James S. Copley, the chain's owner until his death in 1973, personally made most of the cover arrangements with the CIA.

According to Trento and Roman, Copley personally volunteered his news service to then-president Eisenhower to act as "the eyes and ears" against "the Communist threat in Latin and Central America" for "our intelligence services." James Copley was also the guiding hand behind the Inter-American Press Association, a CIA-funded organization with heavy membership among right-wing Latin American newspaper

editors.

Other major news organizations. According to Agency officials, CIA files document additional cover arrangements with the following news-gathering organizations, among others: the New York Herald-Tribune, the Saturday Evening Post, Scripps-Howard Newspapers, Hearst Newspapers (Seymour K. Freidin, Hearst's current London bureau chief and a former Herald-Tribune editor and correspondent, has been identified as a CIA operative by Agency sources), Associated Press," United Press Internacional, the Mutual Broadcasting System, Reuters and the Mismi Herald. Cover arrangements with the Herald, according to CIA officials, were unusual in that they were made "on the ground "-i.e., by the CIA station in Miami, not from CIA head-

"And that's just a small part of the list," in the words of one official who served in the CIA hierarchy. Like many sources, this official said that the only way to end the uncertainties about aid furnished the Agency by journalists is to disclose the contents of the CIA files-a course opposed by almost all of the thirty-five present and former CIA officials interviewed over the course of a year.

BY CUTS HIS LOSSES

THE CIA'S USE OF JOURNALISTS CONTINUED VIRtually unabated until 1973 when, in response to public disclosure that the Agency had secretly employed American reporters, William Colby began scaling down the program. In his public statements, Colby conveyed the impression that the use of journalists had been minimal and of limited importance to the Agency.

He then initiated a series of moves intended to convince the press, Congress and the public that the CIA had gotten out of the news business. But according to Agency officials, Colby had in fact thrown a protective net around his most valuable intelligence assets in the journalistic community. He ordered his deputies to maintain Agency ties with its best journalist contacts while severing formal relationships with many regarded as inactive, relatively unproductive or only marginally important. In reviewing Agency files to comply with Colby's directive, officials found that many journalists had not performed useful functions for the CIA in years. Such relationships, perhaps as many as a

hundred, were rerminated between 1973 and 1976.

Meanwhile, important CIA operatives who had been placed on the staffs of some major newspaper and broadcast outlets were told to resign and become stringers or freelancers, thus enabling Colby to assure concerned editors that members of their staffs were not CIA employees. Colby also feared that some valuable stringer-operatives might find their covers blown if scrutiny of the Agency's ties with journalists continued. Some of these individuals were reassigned to jobs on so-called proprietary publications-foreign periodicals and broadcast outlets secretly funded and staffed by the CIA. Other journalists who had signed formal contracts with the CIA-making them employees of the Agency-were released from their contracts and asked to continue working under less formal arrangements.

In November 1973, after many such shifts had been made, Colby told reporters and editors from the New York Times and the Washington Star that the Agency had "some three dozen" American newsmen "on the CIA payroll," including five who worked for "general-circulation news organizations." Yet even while the Senate Intelligence Committee was holding its hearings in 1976, according to high-level CIA sources, the CIA continued to maintain ties with seventy-five to ninety journalists of every description-executives, reporters, stringers, photographers, columnists, bureau clerks and members of broadcast technical crews. More than half of these had been moved off CIA contracts and payrolls but they were still bound by other secret agreements with the Agency. According to an unpublished report by the House Select Committee on Intelligence, chaired by Representative Otis Pike, at least fifteen news organizations were still providing cover for CIA operatives as of 1976.

Colby, who built a reputation as one of the most skilled undercover tacticians in the CIA's history, had himself run journalists in clandestine operations before becoming director in 1973. But even he was said by his closest associates to have been disturbed at how extensively and, in his view, indiscriminately, the Agency continued to use journalists at the time he took over. "Too prominent," the director frequently said of some of the individuals and news organizations then working with the CIA. (Others in the Agency refer to their best-known journalistic assets as "brand names.")

"Colby's concern was that he might lose the resource altogether unless we became a little more careful about who we used and how we got them," explained one of the former director's deputies. The thrust of Colby's subsequent actions was to move the Agency's affiliations away from the so-called "majors" and to concentrate them instead in smaller newspaper chains, broadcasting groups and such specialized publications as trade journals and newsletters.

After Colby left the Agency on January 28th, 1976, and was succeeded by George Bush, the CIA announced a new policy: "Effective immediately, the CIA will not enter into any paid or contractual relationship with any full-time or part-time news correspondent accredited by any U.S. news service, newspaper, periodical, radio or television network or station." At the time of the announcement, the Agency acknowledged that the policy would result in termination of less than half of the relationships with the 50 U.S. journalists it said were still affiliated with the Agency. The text of the announcement 'noted that the CIA would continue to "welcome" the voluntary, unpaid cooperation of journalists. Thus, many relationships were permitted to remain intact.

The Agency's unwillingness to end its use of journalists and its continued relationships with some news executives is largely the product of two basic facts of the intelligence game: journalistic cover is ideal because of the inquisitive nature of a reporter's job; and many other sources of institutional cover have been denied the CIA in recent years by businesses, foundations and educational institutions that once conperated with the Agency.

"It's tough to run a secret agency in this country," explained one high-level CIA official. "We have a curious ambivalence about intelligence. In order to serve overseas we need cover. But we have been fighting a rear-guard action to try and provide cover. The Peace Corps is off-limits, so is USIA, the foundations and voluntary organizations have been off-limits since '67, and there is a self-imposed prohibition on Fulbrights [Fulbright Scholars]. If you take the American community and line up who could work for the CIA and who couldn't there is a very narrow potential. Even the Foreign Service doesn't want us. So where the hell do you go? Business is nice, but the press is a natural. One journalist is worth twenty agents. He has access, the ability to ask questions without arousing suspicion."

THE ROLE OF THE CHURCH COMMITTEE

DESPITE THE EVIDENCE OF WIDESPREAD CIA USE OF journalists, the Senate Intelligence Committee and its staff decided against questioning any of the reporters, editors, publishers or broadcast executives whose relationships with the Agency are detailed in CIA files.

According to sources in the Senate and the Agency, the use of. journalists was one of two areas of inquiry which the CIA went to extraordinary lengths to curtail. The other was the Agency's continuing and extensive use of academics for recruitment and informationgathering purposes.

In both instances, the sources said, former directors Colby and Bush and CIA special counsel Mitchell Rogovin were able to convince key members of the committee that full inquiry or even limited public disclosure of the dimensions of the activities would do irreparable damage to the nation's intelligence-gathering apparatus, as well as to the reputations of hundreds of individuals. Colby was reported to have been especially persuasive in arguing that disclosure would bring on a latter-day "witch hunt" in which the victims would be reporters,

publishers and editors.

Walter Elder, deputy to former CIA director McCone and the principal Agency liaison to the Church committee, argued that the committee lacked jurisdiction because there had been no misuse of journalists by the CIA; the relationships had been voluntary. Elder cited as an example the case of the Louisville Courier-Journal. "Church and other people on the committee were on the chandelier about the Courier-Journal," one Agency official said, "until we pointed out that we had gone to the editor to arrange cover, and that the editor had said,

'Fine.' "

Some members of the Church committee and staff feared that Agency officials had gained control of the inquiry and that they were being hoodwinked. "The Agency was extremely clever about it and the committee played right into its hands," said one congressional source familiar with all aspects of the inquiry. "Church and some of the other members were much more interested in making headlines than in doing serious, tough investigating. The Agency pretended to be giving up a lot whenever it was asked about the flashy stuff-assessinations and secret weapons and James Bond operations. Then, when it came to things that they didn't want to give away, that were much more important to the Agency, Colby in particular called in his chits. And the committee bought it."

The Senate committee's investigation into the use of journalists was supervised by William B. Bader, a former CIA intelligence officer who returned briefly to the Agency this year as deputy to CIA director Stansfield Turner and is now a high-level intelligence official at the Defense Department. Bader was assisted by David Aaron, who now serves as the deputy to Zbigniew Brzezinski, President Carter's na-

cional security adviser.

According to colleagues on the staff of the Senate inquiry, both Bader and Aaron were disturbed by the information contained in CIA files about journalists; they urged that further investigation be undertaken by the Senate's new permanent CIA oversight committee. That committee, however, has spent its first year of existence writing a new charter for the CIA, and members say there has been little interest in

delving further into the CIA's use of the press.

Bader's investigation was conducted under unusually difficult conditions. His first request for specific information on the use of journalists was turned down by the CIA on grounds that there had been no abuse of authority and that current intelligence operations might be compromised Senators Walter Huddleston, Howard Baker, Gary Hart, Walter Mondale and Charles Mathias—who had expressed interest in the subject of the press and the CIA-shared Bader's distress at the CIA's reaction. In a series of phone calls and meetings with CIA director George Bush and other Agency officials, the senators insisted that the committee staff be provided information about the scope of CIA-press activities. Finally, Bush agreed to order a search of the files and have those records pulled which dealt with operations where journalists had been used. But the raw files could not be made available to Bader or the committee, Bush insisted. Instead, the director decided, his deputies would condense the material into one-paragraph summaries describing in the most general terms the activities of each individual journalist. Most important, Bush decreed, the names of journalists and of the news organizations with which they were affiliated would be omitted from the summaries. However, there might be some indication of the region where the journalist had served and a general description of the type of news organization for which he worked.

Assembling the summaries was difficult, according to CIA officials who supervised the job. There were no "journalist files" per se and information had to be collected from divergent sources that reflect the highly compartmentalized character of the CIA. Case officers who had handled journalists supplied some names. Files were pulled on various

undercover operations in which it seemed logical that journalists had been used. (Significantly, all work by reporters for the Agency fell under the category of covert operations, not foreign intelligence.) Old station records were culled. "We really had to scramble," said one offi-

After several weeks, Bader began receiving the summaries, which numbered over 400 by the time the Agency said it had completed

searching its files.

The Agency played an intriguing numbers game with the committee. Those who prepared the material say it was physically impossible to produce all of the Agency's files on the use of journalists. them a broad, representative picture," said one agency official. "We never pretended it was a total description of the range of activities over 25 years, or of the number of journalists who have done things for us." A relatively small number of the summaries described the activities of foreign journalists-including those working as stringers for American publications. Those officials most knowledgeable about the subject say that a figure of 400 American journalists is on the low side of the actual number who maintained covert relationships and undertook clandestine tasks.

Bader and others to whom he described the contents of the summaries immediately reached some general conclusions: the sheer number of covert relationships with journalists was far greater than the CIA had ever hinted; and the Agency's use of reporters and news executives was an intelligence asset of the first magnitude. Reporters had been involved in almost every conceivable kind of operation. Of the 400-plus individuals whose activities were summarized, between 200 and 250 were "working journalists" in the usual sense of the termreporters, editors, correspondents, photographers; the rest were employed (at least nominally) by book publishers, trade publications and newsletters.

Still, the summaries were just that: compressed, vague, sketchy, incomplete. They could be subject to ambiguous interpretation. And they contained no suggestion that the CIA had abused its authority by manipulating the editorial content of American newspapers or broad-

cast reports.

Bader's unease with what he had found led him to seek advice from several experienced hands in the fields of foreign relations and inrelligence. They suggested that he press for more information and give those members of the committee in whom he had the most confidence a general idea of what the summaries revealed. Bader again went to Senators Fluddleston, Baker, Hart, Mondale and Mathias. Meanwhile, he told the CIA that he wanted to see more—the full files on perhaps a hundred or so of the individuals whose activities had been summarized. The request was turned down outright. The Agency would provide no

more information on the subject. Period.

The CIA's intransigence led to an extraordinary dinner meeting at Agency headquarters in lare March 1976. Those present included Senators Frank Church (who had now been briefed by Bader), and John Tower, the vice-chairman of the committee; Bader; William Miller, director of the committee staff; CIA director Bush; Agency counsel Rogovin; and Seymour Bolten, a high-level CIA operative who for years had been a station chief in Germany and Willy Brandt's case officer. Bolten had been deputized by Bush to deal with the committee's requests for information on journalists and academics. At the dinner, the Agency held to its refusal to provide any full files. Nor would it give the committee the names of any individual journalists described in the 400 summaries or of the news organizations with whom they were affiliated. The discussion, according to participants, grew heated. The committee's representatives said they could not honor their mandateto determine if the CIA had abused its authority-without further information. The CIA maintained it could not protect its legitimate intelligence operations or its employees if further disclosures were made to the committee. Many of the journalists were contract employees of the Agency, Bush said at one point, and the CIA was no less obligated to them than to any other agents.

Finally, a highly unusual agreement was hammered out: Bader and Miller would be permitted to examine "sanitized" versions of the full files of twenty-five journalists selected from the summaries; but the names of the journalists and the news organizations which employed them would be blanked out, as would the identities of other CIA employees mentioned in the files. Church and Tower would be permitted to examine the unsanitized versions of five of the twenty-five files—to attest that the CIA was not hiding anything except the names. The whole deal was contingent on an agreement that neither Bader, Miller, Tower nor Church would reveal the contents of the files to other members of the committee or staff.

Bader began reviewing the 400-some summaries again. His object was to select twenty-five that, on the basis of the sketchy information they contained, seemed to represent a cross section. Dates of CIA activity, general descriptions of news organizations, types of journalists and undercover operations all figured in his calculations.

From the twenty-five files he got back, according to Senate sources and CIA officials, an unavoidable conclusion emerged: that to a degree never widely suspected, the CIA in the 1950s, '60s and even early '70s had concentrated its relationships with journalists in the most prominent sectors of the American press corps, including four or five of the largest newspapers in the country, the broadcast networks and the two major newspacekly magazines. Despite the omission of names and affiliations from the twenty-five detailed files (each was between three and eleven inches thick), the information was usually sufficient to tentatively identify either the newsman, his affiliation or both—particularly because so many of them were prominent in the profession.

"There is quite an incredible stread of relationships," Bader reported to the senators. "You don't need to manipulate *Time* magazine, for example, because there are Agency people at the management

(Ironically, one major news organization that set limits on its dealings with the CIA, according to Agency officials, was the one with perhaps the greatest editorial affinity for the Agency's long-range goals and policies: U.S. News and World Report. The late David Lawrence, the columnist and founding editor of U.S. News, was a close friend of Allen Dulles. But he repeatedly refused requests by the CIA director to use the magazine for cover purposes, the sources said. At one point, according to a high CIA official, Lawrence issued orders to his sub-editors in which he threatened to fire any U.S. News employee who was found to have entered into a formal relationship with the Agency. Former editorial executives at the magazine confirmed that such orders had been issued. CIA sources declined to say, however, if the magazine remained off-limits to the Agency after Lawrence's death in 1973 or if Lawrence's orders had been followed.)

Meanwhile, Bader attempted to get more information from the CIA, particularly about the Agency's current relationships with journalists. He encountered a stone wall. "Bush has done nothing to date," Bader told associates. "None of the important operations are affected in even a marginal way." The CIA also refused the staff's requests for more information on the use of academics. Bush began to urge members of the committee to curtail its inquiries in both areas and conceal its findings in the final report. "He kept saying, 'Don't fuck these guys in the press and on the campuses,' pleading that they were the only areas of public life with any credibility left," reported a Senate source. Colby, Elder and Rogovin also implored individual members of the committee to keep secret what the staff had found. "There were a lot of representations that if this stuff got out some of the biggest names in journalism would get smeared," said another source. Exposure of the CIA's relationships with journalists and academics, the Agency feared, would close down two of the few avenues of agent

recruitment still open. "The danger of exposure is not the other side," explained one CIA expert in covert operations. "This is not stuff the other side doesn't know about. The concern of the Agency is that another area of cover will be denied."

A senator who was the object of the Agency's lobbying later said: "From the CIA point of view this was the highest, most sensitive covert program of all.... It was a much larger part of the operational system than has been indicated." He added, "I had a great compulsion to press the point but it was late.... If we had demanded, they would have gone the legal route to fight it."

Indeed, time was running out for the committee. In the view of many staff members, it had squandered its resources in the search for CIA assassination plots and poison pen letters. It had undertaken the inquiry into journalists almost as an afterthought. The dimensions of the program and the CIA's sensitivity to providing information on it had caught the staff and the committee by surprise. The CIA oversight committee that would succeed the Church panel would have the inclination and the time to inquire into the subject methodically; if, as seemed likely, the CIA refused to cooperate further, the mandate of the successor committee would put it in a more advantageous position to wage a protracted fight....Or so the reasoning went as Church and the few other senators even vaguely familiar with Bader's findings reached a decision not to pursue the matter further. No journalists would be interviewed about their dealings with the Agency-either by the staff or by the senators, in secret or in open session. The specter, first raised by CIA officials, of a witch hunt in the press corps haunted some members of the staff and the committee. "We weren't about to bring up guys to the committee and then have everybody say they've been traitors to the ideals of their profession," said a senator.

Bader, according to associates, was satisfied with the decision and believed that the successor committee would pick up the inquiry where he had left it. He was opposed to making public the names of individual journalists. He had been concerned all along that he had entered a 'gray area" in which there were no moral absolutes. Had the CIA manipulated" the press in the classic sense of the term? Probably not, he concluded; the major news organizations and their executives had willingly lent their resources to the Agency; foreign correspondents had regarded work for the CIA as a national service and a way of getting better stories and climbing to the top of their profession. Had the CIA abused its authority? It had dealt with the press almost exactly as it had dealt with other institutions from which it sought cover-the diplomatic service, academia, corporations. There was nothing in the CIA's charter which declared any of these institutions off-limits to America's intelligence service. And, in the case of the press, the Agency had exercised more care in its dealings than with many other institutions; it had gone to considerable lengths to restrict its role to information-gathering and cover.

Bader was also said to be concerned that his knowledge was so heavily based on information furnished by the CIA; he hadn't gotten the other side of the story from those journalists who had associated with the Agency. He could be seeing only "the lantern show," he told associates. Still, Bader was reasonably sure that he had seen pretty much the full panoply of what was in the files. If the CIA had wanted to deceive him it would have never given away so much, he reasoned. "It was smart of the Agency to cooperate to the extent of showing the material to Bader," observed a committee source. "That way, if one fine day a file popped up, the Agency would be covered. They could say they had already informed the Congress."

The dependence on CIA files posed another problem. The CIA's perception of a relationship with a journalist might be quite different than that of the journalist; a CIA official might think he had exercised control over a journalist; the journalist might think he had simply had a

few drinks with a spook. It was possible that CIA case officers had written self-serving memos for the files about their dealings with journalists, that the CIA was just as subject to common bureaucratic "cover-your-ass" paperwork as any other agency of government.

A CIA official who attempted to persuade members of the Senate committee that the Agency's use of journalists had been innocuous maintained that the files were indeed filled with "puffing" by case officers. "You can't establish what is puff and what isn't," he claimed. Many reporters, he added, "were recruited for finite [specific] undertakings and would be appalled to find that they were listed [in Agency files] as CIA operatives." This same official estimated that the files contained descriptions of about half a dozen reporters and correspondents who would be considered "famous"—that is, their names would be recognized by most Americans. "The files show that the CIA goes to the press for help and just as often that the press comes to the CIA," he observed. "... There is a tacit agreement in many of these cases that there is going to be a quid pro quo"—i.e., that the reporter is going to get good stories from the Agency and that the CIA will pick up some valuable services from the reporter.

Whatever the interpretation, the findings of the Senate committee's inquiry into the use of journalists were deliberately butied—from the full membership of the committee, from the Senate and from the public. "There was a difference of opinion on how to treat the subject," explained one source. "Some [senators] thought these were abuses which should be exorcized and there were those who said, 'We don't

know if this is bad or not."

Bader's findings on the subject were never discussed with the full committee, even in executive session. That might have led to leaks especially in view of the explosive nature of the facts. Since the

beginning of the Church committee's investigation, leaks had been the panel's biggest collective fear, a real threat to its mission. At the slightest sign of a leak the CIA might cut off the flow of sensitive information (as it did several times in other areas), claiming that the committee could not be trusted with secrets. "It was as if we were on trial-not the CIA," said a member of the committee staff. To describe in the committee's final report the true dimensions of the Agency's use of journalists would cause a furor in the press and on the Senate floor. And it would result in heavy pressure on the CIA to end its use of journalists altogether. "We just weren't ready to take that step," said a senator. A similar decision was made to conceal the results of the staff's inquiry into the use of academics. Bader, who supervised both areas of inquiry, concurred in the decisions and drafted those sections of the committee's final report. Pages 191 to 201 were entitled "Covert Relationships with the United States Media." "It hardly reflects what we found," stated Senator Gary Hart. "There was a prolonged and elaborate negotiation [with the CIA] over what would be said."

Obscuring the facts was relatively simple. No mention was made of the 400 summaries or what they showed. Instead the report noted blandly that some fifty recent contacts with journalists had been studied by the committee staff—thus conveying the impression that the Agency's dealings with the press had been limited to those instances. The Agency files, the report noted, contained little evidence that the editorial content of American news reports had been affected by the CIA's dealings with journalists. Collby's misleading public statements about the use of journalists were repeated without serious contradiction or elaboration. The role of cooperating news executives was given short shrift. The fact that the Agency had concentrated its relationships in the most prominent sectors of the press went unmentioned. That the CIA continued to regard the press as up for grabs was not

even suggested.

TO OWN THEM IS TO KNOW THEM-NELSON ROCKEFELLER ON THE CIA

When Gerald Ford chose Nelson Rockefeller to be his vice president, he was quick to point out that his nominee would dome in handy. Rockefeller, Ford assured the evening news, was a man of many talents. The president told no lies. Nelson Rockefeller comes in handy just about anywhere he's used.

Less than a month after his confirmation the new vice president found a ready outlet for his skills. The Central Intelligence Agency was accused of spying stateside, and Rockefeller was called upon to head the Blue Ribbon Commission to Investigate the CIA. Ford was sure that Rockefeller was just the man to sort the charges out. A few folks have cried foul, pointing to the former New York governor's five-year stint on the committee that oversees the agency he is now to investigate. But Rockefeller views his appointment differently. His prior job was, he explained, all part of his "working knowledge of intelligence." and a central resource for a man conducting investigations such as the Blue Ribbon Commission. That kind of working knowledge shouldn't be squandered.

If it weren't for his family's business, Nelson Rockefeller might not know nearly as much about intelligence as he does. The Rockefellers' business is money—its management and its accumulation. In three generations the family has bought control of 250 billion dolars worth of corporations. It has also cornered one-half of the total of American private investments in Asia, Africa, and Latin America, Inevitably, the CIA and the family business crossed paths early in the agency's career.

Allen Dulles was appointed director of the CIA in 1953—he came to government service straight from a job as a Rockefeller lawyer. That same year, the CIA, worried that the ex-

isting Iranian government might nationalize foreign investments, engineered a coup and replaced the premier with a former Nazi. Shortly thereafter, Standard Oil, the foundation of the Rockefellers' family business, began to tap Iranian oil reserves. In 1961, the same script was acted out in the Congo-Patrice Lumumba, that country's premier, was murdered by his own army and replaced by a soldier named Mobutu. In the aftermath of the Congolese revolution, David Rockefeller, chairman of Chase Manhattan Bank and Nelson's brother, led an expedition of businessmen into Mobutu-land to explore the "investment climate." It must have been good. Using Rockefeller financing, Pan Am acquired the local airline, AT&T built a subsidiary, Esso drilled for oil, and Standard of Indiana went into the copper business.

The next CIA director, John McCone, took over the reins of intelligence after working as a Standard Oil attorney. Following McCone's appointment the familiar pattern of CIA intervention in foreign governments recurred. Salvador Allende, the first Communist president in Chile's history, was overthrown by a CIA-financed coup in 1973. The year before, Allende had expropriated the Anaconda copper mines, an important wing of the Rockefellers family business. Henry Kissinger—chairman of the security council that approved, and may even have ordered, CIA intervention in Chile—is a longtime Rockefeller family employee.

With a background like that, Nelson Rockefeller is establishing a whole new level of expertise in government service. He is also insuring himself of a lot of work in the future, it will be nearly impossible to convene any more commissions without calling on Nelson Rockefeller's mass of "working knowledge."

The commission on high interest rates will certainly need the counsel of a man whose

family controls 20 percent of the banks in the United States. It would be foolish to pass over his experience. And the commission on gas prices is a natural, too. The Rockefeller family has controlling interests in Standard, Mobil, Amoco. Arco. Esso, American, Citgo, Exxon, and Humble oil companies.

If Gerald Ford decides to take on the insurance companies, we can all rest easy knowing he has expert help. The Rockefellers have their hands on one-quarter of all the life insurance sold in this country.

After that we can look forward to the Blue Ribbon Commission on Consumer Prices. With Nelson Rockefeller in the administration, Gerald Ford has the inside track here as well. The vice president is one of the owners of Mazola Corn Oil, Karo Syrup, Kleenex, Nuco Margarine, Kotex Sanitary Napkins, Skippy Peanut Butter, Best Food Mayonnaise, Orange Crush, and the American Sugar Company.

It's hard to imagine that the commission on corporate taxation would get far without the man whose company, Standard Oil of Ohio, earned \$65 million last year and paid no taxes. Or that the commission on the distribution of wealth would be complete without the leadersnip of a man whose family's personal fortune is larger than the total worth of 100 million Americans. And just think how useful the vice president could be to the commission on urban renewal and safer neighborhoods. The Rockefeller Pocantico Hitls estate, which is staffed by five hundred servants and protected by thirty-five armed guards, covers five square miles and is surrounded by electric barbed wire. Living like that must have taught Neison Rockefelier a lot. It's a shame not to put his knowledge to good use.

Gerald Ford made a shrewd appointment: whatever the subject, Nelson Rocketeller knows it like he owns it.—David Harris

WORKING PRESS -- CIA STYLE

o understand the role of most journal: ist-operatives, it is necessary to dismiss some muths about undercover work for American intelligence services. Few American agents are "spies" in the popularly accepted sense of the term. "Spying"-the acquisition of secrets from a foreign government-is almost always done by foreign nationals who have been recruited by the CIA and are under CIA control in their own countries. Thus the primary role of an American working undercover abroad is often to aid in the recruitment and "handling" of foreign nationals who are channels of secret information reaching American intelligence.

Many journalists were used by the CIA to assist in this process and they had the reputation of being among the best in the business. The peculiar nature of the job of the foreign correspondent is ideal for such work: he is accorded unusual access by his host country, permitted to travel in areas often off-limits to other Americans, spends much of his time cultivating sources in governments, academic institutions, the military establishment and the scientific communities. He has the opportunity to form longterm personal relationships with sources and-perhaps more than any other category of American operative-is in a position to make correct judgments about the susceptibility and availability of foreign nationals for recruitment as spies.

"After a foreigner is recruited, a case officer often has to stay in the background," explained a CIA official. "So you use a journalist to carry messages to and from both parties."

Journalists in the field generally took their assignments in the same manner as any other undercover operative. If, for instance, a iournalist was based in Austria,

he ordinarily would be under the general direction of the Vienna station chief and report to a case officer. Some, particularly roving correspondents or U.S.-based reporters who made frequent trips abroad, reported directly to CIA officials in Langley, Virginia.

The tasks they performed sometimes consisted of little more than serving as "eyes and ears" for the CIA; reporting on what they had seen or overheard in an Eastern European factory, at a diplomatic reception in Bonn, on the perimeter of a military base in Portugal. On other occasions, their assignments were more complex: planting subtly concocted pieces of misinformation; hosting parties or receptions designed to bring together American agents and foreign spies; serving up "black" propaganda to leading foreign journalists at lunch or dinner; providing their hotel rooms or bureau offices as "drops" for highly sensitive information moving to and from foreign agents; conveying instructions and dollars to CIA controlled members of foreign governments.

Often the CIA's relationship with a journalist might begin informally with a lunch, a drink, a casual exchange of information. An Agency official might then offer a favor-for example, a trip to a country difficult to reach; in return, he would seek nothing more than the opportunity to debrief the reporter afterward. A few more lunches, a few more favors, and only then might there be a mention of a formal arrangement—"That came later," said a CIA official, "after you had the journalist on a string."

Another official described a typical example of the way accredited journalists (either paid or unpaid by the CIA) might be used by the Agency: "In return for our giving them information, we'd ask them to do things that fit their roles as journalists but that

I they wouldn't have thought of unless we put it in their minds. For instance, a reporter in Vienna would say to our man, 'I met an interesting second secretary at the Czech Embassy.' We'd say, Can you get to know him? And after you get to know him, can you assess him? And then, can you put him in touch with uswould you mind us using your apartment?

Formal recruitment of reporters was generally handled at high levels-after the journalist had undergone a thorough background check. The actual approach might even be made by a deputy director or division chief. On some occasions, no discussion would be entered into until the journalist had signed a pledge of

"The secrecy agreement was the sort of ritual that got you into the tabernacle," said a former assistant to the Director of Central Intelligence. "After that you had to play by the rules," David Artlee Phillips, former Western Hemisphere chief of clandestine services and a former journalist himself, estimated in an interview that at least 200 journalists signed secrecy agreements or employment contracts with the Agency in the past twenty-five years. Phillips, who owned a small English-language newspaper in Santiago, Chile, when he was recruited by the CIA in 1950, described the approach: "Somebody from the Agency says, 'I want you to help me. I know you are a true-blue American, but I want you to sign a piece of paper before I tell you what it's about? I didn't hesitate to sign, and a lot of newsmen didn't hesitate over the next twenty years.

One of the things we always had going for us in terms of enticing reporters," observed a CIA official who coordinated some of the arrangements with journalists. was that we could make them look better with their home of-

fices. A foreign correspondent with ties to the Company [the CIA] stood a much better chance than his competitors of getting

the good stories."
Within the CIA, journalistoperatives were accorded elite status, a consequence of the common experience journalists shared with high-level CIA officials. Many had gone to the same schools as their CIA handlers, moved in the same circles, shared fashionably liberal, anti-Communist political values, and were part of the same "old boy" network that constituted something of an establishment elite in the media, politics and academia of postwar America. The most valued of these lent themselves for reasons of national service, not

The Agency's use of journalists in undercover operations has been most extensive in Western Europe ("That was the big focus, where the threat was," said one CIA official), Latin America and the Far East. In the 1950s and 1960s journalists were used as intermediaries-spotting, paying, passing instructions-to members of the Christian Democratic party in Italy and the Social Democrats in Germany, both of which coverely received millions of dollars from the CIA. During those years "we had journalists all over Berlin and Vienna just to keep track of who the hell was coming in from the East and what they were up to," explained a CIA official.

In the Sixties, reporters were used extensively in the CIA offensive against Salvador Allende in Chile; they provided funds to Allende's opponents and wrote anti-Allende propaganda for CIA proprietary publications that were distributed in Chile, (CIA officials insist that they make no attempt to influence the content of American newspapers, but some fallout is inevitable: during the Chilean offensive, CIA- generated black propaganda transmitted on the wire services. out of Santiago often turned up in American publications.)

According to CIA officials, the Agency has been particularly sparing in its use of journalistagents in Eastern Europe on grounds that exposure might result in diplomatic sanctions against the United States or in permanent prohibitions against American correspondents serving in some countries. The same officials claim that their use of journalists in the Soviet Union has been even more limited, but they remain extremely guarded in

discussing the subject. They are insistent, however, in maintaining that the Moscow correspondents of major news organizations have not been "tasked" or controlled by the Agency.

The Soviets, according to CIA officials, have consistently raised false charges of CIA affiliation against individual American reporters as part of a continuing diplomatic game that often follows the ups and downs of Soviet-American relations. The latest such charge by the Russians—against Christopher Wren of the New York Times and Alfred

Friendly Jr., formerly of Newsweek, has no basis in fact, they in-

Sist.

CIA officials acknowledge, however, that such charges will persist as long as the CIA continues to use journalistic cover and maintain covert affiliations with individuals in the profession. But even an absolute prohibition against Agency use of journalists would not free reporters from suspicion, according to many Agency officials. "Look at the Peace Corps," said one source. "We have had no affiliation there and they [foreign governments] still throw them out."

WORDS OF DISGUISE

art of the confusion surrounding the use of American journalists by the CIA stems from semantic distinctions peculiar to the intelligence-gathering profession. By carefully (and often misleadingly) using such spyspeak terms as "contract employee," "agent," "control capabiling" "unilateral memo of understanding," "agent of opportunity" and "intelligence asset," the Agency has made it virtually impossible for almost any laymanincluding reporters experienced in covering intelligence activities and senators accustomed to being

briefed by intelligence officers—
to determine the exact nature of
many relationships maintained by
the CIA over the years with individual journalists. The Agency
has also managed to obscure the
most elemental fact about the relationships detailed in its files: i.e.,
that there was recognition by all
parties involved that the coopcrating journalists were working
for the CIA—whether or not
they were paid or had signed employment contracts.

The problem of determining the precise role of individual journalists has been compounded by the CIA's use of equally rechnical terms peculiar to the profession of jeur-alism-among them "stringer," "accredited correspondent," 'editorial employee," "general circulation," "freelance" and even 'reporter," CIA officials, particularly Colby, have consistently entangled in a semantic thicker the answers to such seemingly simple questions as, "Has Stewart Alsop ever worked for the CIA?" or "Has the Agency ever used Time magazine currespondents as underenver operatives?" The answer to both questions is yes. ifthough Colby has refused to answer either.

The figure of 400 journalists who maintained covert relationships with the Agency refers only to those who were "tasked" in their undercover assignments or had a mutual understanding that they would help the Agency or were subject to some form of CIA contractual control. It does not include even larger numbers of journalists who occasionally traded favors with CIA officers in the normal give-and-take that exists between reporters and their sources. Their activities, too, are detailed in Agency files.