
Bay Area History of Medicine Club 

February 10, 1999 
University of California Medical Center, San Francisco 

NEW INFORMATION FROM THE JFK REVIEW BOARD ON THE JFK AUTOPSY EVIDENCE 

Gary L. Aguilar, MD 

Summary 

Created by an act of congress during the groundswell reaction to Oliver Stone's popular film JFK, the Assassinations 
Records Review Board has directly and indirectly unearthed evidence of a cover up of JFK medical/autopsy evidence. 
Evidence has also emerged that suggests JFK's wounds are incompatible with a sole assassin firing from the alleged 
sniper's perch, which was above and behind JFK on the 66  floor of the Texas School Book Depository in Dallas. 

Some things are known for certain: 

• In 1967 JFK's pathologists and the autopsy photographer signed an affidavit declaring that all the autopsy photographs 
they had taken were in the official inventory at the National Archives. All the signatories, as well as others, have testified 
under oath to subsequent investigators that autopsy photographs are missing. One of the signatories admitted to the JFK 
Review Board under oath that he informed a superior officer the affidavit was inaccurate, but signed it after being told by 
that superior officer: "Sign it." 

'HSCA testimony by several autopsy witnesses that autopsy photographs were missing was not followed up or further 
investigated by the HSCA. Most of the testimony in which witnesses described missing photographs was withheld from the 
public, and not mentioned by the HSCA in its report. This evidence only emerged through the efforts of the JFK Review 
Board. 

'In 1978 the House Select Committee staffers falsified the statements of the autopsy witnesses they interviewed in order to 
give false validation to disputed JFK autopsy photographs that showed the rear of JFK's skull at autopsy fully intact. The 
once secret statements (and diagrams), instead, contradicted the photographs — overwhelmingly, the witnesses stated that 
the rear of JFK's skull was severely damaged, and some witnesses themselves suggested photographic tampering. 

Some things are very likely to be true: 

It is likely that the very autopsy photographs that would settle long-standing controversies about the nature of JFK's 
wounds and the ballistics of his wounding have disappeared. According to credible witness accounts from experienced 
physicians both at Dallas and at the autopsy, the back of JFK's skull sustained severe damage in a manner that is probably 
incompatible with someone firing from Oswald's position. 

JFK's PATHOLOGISTS AND THE AUTOPSY PHOTOGRAPHER SIGNED A FALSE AFFIDAVIT IN 1967 
PREPARED BY THE U.S. JUSTICE DEPARTMENT DECLARING THERE WERE NO MISSING PHOTOGRAPHS. 
THEY SWORE TO THE HOUSE SELECT COMMITTEE IN 1977 AND THE JFK REVIEW BOARD IN 1997 THAT 
PHOTOGRAPHS THEY TOOK, INCLUDING IMAGES OF THE INTERIOR OF JFK'S CHEST AND IMAGES OF HIS 
SKULL, WERE MISSING FROM THE "COMPLETE" INVENTORY AT THE NATIONAL ARCHIVES. 

Following their examination of JFK's autopsy X-rays and photographs, the President's autopsy pathologists, James H. 
Humes, MD and J. Thornton Boswell, MD, and the chief autopsy photographer, Mr. John Stringer, signed an affidavit on 
11/10/66. Apparently prepared by the U.S. Justice Department, the affidavit declared, in part: "The X-rays and photographs 
described and listed above include all the X-rays and photographs taken by us during the autopsy, and we have no reason to 
believe that any other photographs and X-rays were made during the autopsy." Prior to that examination, they had never 
seen the autopsy photographs before, and they had only seen the X-rays once before — on 11/22/63, the night of JFK's 
autopsy. 

In his Warren Commission testimony, Dr. Humes described the taking of images of the interior of JFK's chest as well 
images of JFK's skull wound that are not in the complete inventory now. Under oath to the House Select Committee in 



L 	• 'V •  

1977, Drs. Humes and Boswell, and Mr. Stringer swore that photographs they took of the interior of JFK's chest were never 

seen in the official inventory. 

Under oath to the HSCA, JFK's third pathologist, Pierre Finck, MD, claimed he had taken photographs of the entrance 

wound in JFK's skull, from the inside and outside to show the "beveling" features that are characteristic of an entrance 

wound. Dr. Finck produced a contemporanrons note be has written to a superior officer in which he specifically mentioned 

these photographs. Under oath to the HSCA, Dr. Finck bemoaned that the skull images he took are not in the official 

inventory. 

The JFK Review Board asked Mr. Stringer why he signed the affidavit in 1966 Icnowingir was -false...He .respondecl-that-he 

told his commanding officer the affidavit was wrong, but was told, "Sign it." The JFK Review Board asked neither Drs. 

Humes nor Boswell why they signed the affidavit. 

HOUSE SELECT COMMITTEE WITHHOLDS FROM PUBLIC RELEASE SEVERAL INTERVIEWS IN WHICH 

WIC,S -PATHOLOGISTS AND JFK'S AUTOPSY 'PHOTOGRAPHER CLAIIVIED AUTOPSY PHOTOGRAPHS ARE 

MISSING. 

Several of the HSCA interviews in which JFK's autopsy physicians declared they believed autopsy photographs were 

missing were classified, although they were non-sensitive. They were only released by the efforts of the JFK Review 

Board. 

TWO NEW WITNESSES HAVE STATED THAT IN 1963 THEY SAW JFK AUTOPSY PHOTOGRAPHS THAT ARE 

NO LONGER IN WHAT IS DESCRIBED AS THE COMPLETE INVENTORY 

The HSCA interviewed witness Robert Knudsen, who was Chief White House photographer in 1963. He testified that he 

developed seven sets of autopsy photographs which are not accounted for. He also said that he saw an autopsy image in 

which a probe had been passed between JFK's back wound and his throat wound, and that the probe entered the back 

wound at a lower point than it exited the throat wound. The HSCA made no mention of Mr. Knudsen's observations in its 

report, and it withheld the interview from the public by classifying it. The JFK Review Board declassified this interview. 

Dr. Robert Kam& a Bethesda pathologist who witnessed the autopsy, though not as a member of the surgical team, 

testified to the HSCA that he recalled photographs were taken with JFK's body laying on its side with probes being passed 

through it. This interview was withheld from the public, and declassified by the JFK Review Board. 

Saundra Spencer was a Naval Photographic Center employee in 1963. She testified to the JFK Review Board that she saw 

JFK autopsy images that are different than those now in what is said to be the complete inventory at the National Archives. 

She claimed the film that she used to develop the autopsy photographs she saw in 1963 is different than the film on which 

JFK's current autopsy images appear. 

THE HSCA FALSELY REPORTED THAT WITNESSES TO JFK'S AUTOPSY VALIDATED AUTOPSY 

PHOTOGRAPHS SHOWING THAT JFK SUFFERED NO REARWARD SKULL WOUND AND, THEREFORE, THAT 

THEY REFUTED DALLAS PHYSICIANS WHO HAD DESCRIBED A LARGE REARWARD SKULL WOUND. THE 

INTERVIEWS THE HSCA CONDUCTED PROVING THIS ASSERTION WERE CLASSIFIED, AND ONLY 

RELEASED BY THE JFK REVIEW BOARD. THE NOW DECLASSIFIED STATEMENTS, AS WELL AS THE 

DIAGRAMS THE INTERVIEWEES PREPARED, SUPPORT THE TESTIMONIES OF PARKLAND PHYSICIANS 

THAT JFK HAD A LARGE REARWARD SKULL DEFECT THAT DOES NOT APPEAR IN THE AUTOPSY 

PHOTOGRAPHS, 

TWO FBI AGENTS WHO WITNESSED JFK'S AUTOPSY SWORE TO THE JFK REVIEW BOARD THAT THE 

AUTOPSY IMAGES SHOWING THE REAR OF JFK'S SCALP INTACT DO NOT SHOW THE WOUND THEY SAW 

ON THE NIGHT OF THE AUTOPSY. BOTH DESCRIBED FAR GREATER DAMAGE THAN IS APPARENT IN THE 

IMAGES, AND BOTH OFFERED AS A POSSIBLE EXPLANAITON THAT THE PHOTOGRAPHS MIGHT HAVE 

BEEN 'DOCTORED ' 

•In 1992 the recently fired editor of .JAM9, George D. Lundberg, MD, withheld information that he had that Charles 

Crenshaw, MD, a published Warren Commission critic, did indeed attend JFK during failed resuscitation efforts in Dallas. 

Lundberg let stand statements in JAMA that Crenshaw's accounts of JFK's wounds were not credible because Crenshaw 

was not present during JFK's resuscitation. Lundberg's failure to do so left JAMA readers misled, and caused the American 

Medical Association to pay Crenshaw over 5200,000.00 to quietly settle Crenshaw's libel suit out of court. 


