MEMORARDUM

Fovember 13, 1964
- J. Lee Rankin, General Counsel . -

Arthur Marmor GM.. s

The following memorandum is a brief summary of the report of the Central
Tntelligence Agency of October 12 and October 2, 1964, entitled "Foreign Press
Reaction to the Warren Report.”

This survey provides a cross-section of the comments of the leading newspapers
of nearly all foreign countries except for a significant mumber in the Far East,
Middle East, and Africa. Light coverage in the USSR stressed that doubts end
suspicions had not been allayed. However coverage in Eastern Europe expressed
strong skepticism, frequently quoting such critics as Lane, Russell, and Buchanan.
A YugoslavSoted, however, that the reaction of the U. S. and most of the foreign
press was favorable. The Albanian press, like the Communist Chinese, did not
mention the Report. . -

The press reaction in Western Eurcpe was heavy and varied. Communist and
pro-Communist papers were sharply critical. While they stressed the conclusion
that there was no foreign involvement; they charged a "whitewash" of right-wingers
and fascists.

The non-Communist press in Western Europe was generally favorable, although
there were notable exceptions. Austrian dailies noted the absence of surprises
and raised questions about the "mystery" that remained. Belgian papers accepted
the findings of the Commission, but one noted that the assassination would still
be listed among the mysterious deaths of history. Denish organs were skeptical,
claiming that the Report did not end all doudt. Finnish papers accepted Commission
findings. In France, a leading independent daily concluded that the truth "with
all its irrational implications" was found in the Report, but an important moderate
paper was critical. In Italy, independent and conservative papers approved, a
Socialist daily disapproved. Dutch papers were factual, one praising the Report.
Two Portuguese dailies were somevhat critical. Spanish newsmen commented favorably,
although one right-wing paper @alled it "hard to believe.” The leading liberal
daily of Sweden and an independent Swiss newspaper praised the Report while non-
Lomminist papers in West Cermany generally accepted its findings.

In the Far East the Japanese press approved the Report, except for a
Communist organ. Of the few items available elsewhere in that area, a Cambodian
__daily described the Report as a cover-up, but Malaysian and Thal papers were
.factual. Few newspapers in the Near and Middle East commented on the Report
i1 i1 except the Communists who denounced it. A pro-govermment Greek orgen and a
:: - paturalist Cyprus paper were highly critical. A leading Indian newspaper was




-2- .

objective, and Iranian independent papers were favorable. The pon-Communist press

of Israel was objective, one leading daily accepting the conclusions. Newspapers
in Lebanon, Turkey and Pakistan were factual. Iraqi and Jordanian dailies linked
the assassination to Zionists. Syrian nationalist organs highlighted negative
reaction to the Report, and the U. A. R. press was critical. !

Most African newspapers included the criticisms of Russell and others as well
as skeptical French reaction. This occuired in Algéria, Angola, Chad, Congo
(Leopoldville), Ivory Coast, and the Malagasy Republic. An independent Tunisian
" daily supported the Report, and an opposition party organ in South Africa was
inclined "to accept 1t." :

In Iatin America the conservative press generally indicated acceptance of

" the Report, although many gave some space to the critics. The Argentine press

< was generally favorable, although a neutralist paper vas critical. Important

° Brazilian papers supported the Report but two conservative papers were skeptical. -

A Bolivian conservative organ blamed the Communfsts but & liberal one accepted
the Report. The Chilean press divided along political lines, with conservative
_papers favorable and leftist critical. A leading liberal organ in Colombia
stated that the Report had not answered important questions. Comment in the
Mexican press was generally unfavorable. The papers of Uruguay were cbjective
except for pro-Communist criticism. The government-controlled Cuban press was
hostile.

S —

o ileaa

v




