by James Dalrymple

ONE of Britain’s biggest ITV
~ companies has been accused
of “gross cynicism” for re-
screening a television invest-
igation into the murder of
President John F Kennedy
that was later shown to be
based on a lie.

Central Television sold the
documentary, which the com-
pany must have known was
based on false evidence, 10
America’s public service
broadcasting channel. 1t was
screened earlier this month,
repeating once again the un-
founded claims.

Other previously un-
broadcast material from the
discredited documentary pro-
ject, estimated to have cost
Central more than £1m, was
shown in Britain on I'TV last
week, but without fanfare and
in the middle of the night. The
original programme, entitled
The Men who Killed Ken-
nedy, was first broadcast in
1988. During the iwo-hour,
prime-time show, it named
three Frenchmen who were
supposed to have gone 10 Dal-
las to carry out the contract-
killing of Kennedy in
November 1963, for shadowy
figures in the United States.

Within days of trans-

mission, Central was accused
of fantasy and distortion. A
tcam of its own reporters and
researchers, $ent to France 10
recheck the story,
Midlands-based company
that the allcgations were “total
nonsense” dreamt up by an
“amateurish” American au-
thor from underworld gossip.

Three weeks later, amid
public ridicule and revolt
from within the company,
Central was told by the In-
dependent Broadcasting Au-
thority to mount a discussion
programme
which ended up as a studio

murder

LJ’TW

Who killed the truth over Kennedy's dea

told the all

from America

well received, and it was al-
ways planned to show the
}hree .fo_llow-up programimes
in Britain. Nobody sued us.
And that’s significant, isn’t it?
The only network slot we
could get was in the early
hoglrs,” sz:iid a spokesman.
ecret documents pre

by the comtpany on lhepbugg
transmission and its after-
math, seen by The Sunday
Times, show the extent of con-
cern within Central. Legal
memos, researchers’ inter-
views and notes made during
rows between senior officials
reveal evidence from Central

crucifixion of Nigel Turner,
the documentary’s director
and producer. He was shown
new film proving the alibis of

proof from his own Central
colleagues
connection”
Turner’s three other proposed
programmes on the assassina-
tion were thought to have
been i
embarrassment.

After Central won its new
franchise for just £2,000, how-
ever, executives decided to re-
coup some of the huge invest-
ment.

three Frenchmen, and

that the “French
was bogus.

shelved in

All four parts were

reporters that the company
had accepted half-baked the-
ories from an American au-
thor wha heard a story from a
known liar trying to talk his
way out of a jail sentence.

. There is also evidence that-

Central’s lawyers tried to in-
fluence the format of the dis-
cussion programme, ordered
by the IBA, in an attempt to
lessen the damage revealed by
the company’s reporters sent
to France to test the allega-
tions. At one point Peter
Sissons, now a BBC news-
reader, who presented the pro-
gramme, became so enraged

{h? Peter Sissons, left, protested abo

shown in the United States
two weeks ago,
unfounded claims
Frenchmen. The threc pre-
viously unseen
shown in Britain in
morning scheduling. The dis-
documentary
containing the French connec-
tion was not repeated.
Last week Centra
that the American showing
was, at best, a
faced cheek, and that the parts
shown in Britain had
deliberately “D
scant audience.
can transmission was very

credited

s

‘—’—HP I'

fils

ut ‘whitewash’ aftera I

repeating the
against the

parts were .

1 denied

piece of bare-

uried” for a
“The Amen-



by what he saw as a “white-
wash” that he threatened to
quit unless he was given com-
plete freedom to present the
powerlul evidence against the
conspiracy theory.

“We destroyed the allega-

tions concerning the French-
men within a few days,” said
one of the team senl to
France.

The Frenchmen, all petty
criminals, named in the pro-
gramme by Steve Rivele, an
American author, were Sav-
eur Pironti, Roger Bocognani
and Lucien Sarti. Sarti was
dead, but his family proved
that at the exact time of the
Kennedy shooting he was
undergoing scrious medical
treatment in France. Bocog-
nani was missing in South
America, but his lawyer
showed official documents
proving that he was in prison
on the day Kennedy died.

Most damning of all for
Rivele and Turner was the
tracking-down of Pironti. His
military service record
showed that on the day they
said he was in Dallas he was in
navy barracks with dozens of
witnesses,

In a memo to Central of-
ficials, Peter de Sclding, a re-
porter sent to Marseilles,
wrote that the programme
“sullied the reputation of a
serious broadcasting com-
pany”. He added: “Ten days
of reporting . . . have turned

up no evidence supporting the
programme’s accusations ag-
ainst the three men. On the
contrary [it] has produced evi-
dence that leaves the pro-
gramme’s conclusions in a
shambles.”

.. He criticised Turner: and
Rivele for relying on the word
of obscure criminals to con-
struct a conspiracy theory and
accuse three hapless men of
carrying out one of history’s
greatest murders. “It makes

one tremble for the profession

of journalism,” he told his

Central Television documentary named Saveur Pironti, centre, as one of three Frenchmen involved in the Dallas assassination, right

s

bosses at Central. “As an
example of how to engineer
responses, how to turn tes-
timony by small degrees until
it can be made to mean almost
anything, it is a marvel.”

A week after these words
were wrillen, the discussion
programme was set up to be
beamed from Washington.
‘Rivele refused to appear;
Turner was ordered by his
bosses to do so. Central law-
yers, now in possession of the
reports from France, flew in
by Concorde and demanded
that the focus of the dis-
cussion be shifted by Sissons
away from the allegations
against Pironti.

Yesterday a member of the
Washington. production team

p—
e
e
P
e
—
P
—
—
—
e
et
e

e

CENTRAL

6 Nobody sued
us. And that’s
significant,
isn’tit?9
P e B e

said: ““It was a piece of cynical
cowardice. They knew they.
had made a blunder of mas-
sive proportions, but they
were trying to slide out of it.
Three years later they are still
atit. They were forced to show
the follow-up programme,
and ifit had not been for Peter
Sissons’s threat to report them
1o the TBA unless they allowed
him to get at the ‘truth, .thc
follow-up programme might
have been a pure cover-up.”
Last week Turner, “working
on something” in America,
was unavailable for comment.




