Pentagon

-1

By Robert J. Samuelson
Washington Post 8talf Writer

At least two of the major

television . networks were of-|

fered the Pentagon papers last
June, but both decided not to
use the documents.

Both CBS and ABC said

.rejection of the documents
had nothing to do with the|-
networks’ ownership of feder-,
ally licensed radio and televi-
sion stations. This considera-
tion “didn’t enter it one bit,”
-Richard Salant, president of
- CBS News, said in a telephohe
interview yesterday from New
York.

The networks’ involvement
with the Pentagon papers was
casually - raised yesterday by
Nicholas Johnson, member of

the Federal Communicationsj:

‘Commission. ' Both - Jolihson
and Commission Chairman
‘Dean Burch t{estified before
the Senate Judiciary' Commit-
tee’s Subcommittee on Consti-

tutional Rights, which is pold— :

ing hearings on freedom ot
the press.

Salant said his network,was
offered portions of the papers
on June 17, two days after a
U.S. District Court in New
York -honored a Justice De-
partment request to halt the
New York Times temporarily
from using the documents.

The documents, Salant said,
were offered “on an unmedl-
"ate release hasis from sources
who -were in a terrible rush to
get these things published.” |
_ CBS . declined because it
wanted to studythe docu-

ments “and put them in jour-|

nalistic context,” he said. The
offer of the papers, however,
did lead to a Walter Cronkite
interview with Daniel Ellsberg
—the source of the documents
~—on June 23, Salant said.

As for ABC, it was offered
“1,000 pages of fresh papers”
on June 23 or June 24, accord-

ing to William Sheehan, vice
pre51dent and dlrector of tele-
vision news,

But before the papers would |

be delivered, Sheehan said,

the network would have had :

to agree that it would not let
existmg injunctions against
newspapers inhibit it from
using the papers, -

-ABC's lawyers ralsed pre-
cisely that objection, however.
If Sheehan’s dating is correct,
injunctions had been issued
against The New York Times,

-The Washington Post, and The

Boston Globe ‘when the offer
to ABC was made. - -

“They (the network’s attor- '
‘neys) felt the: precedent was|

there,” . Sheehan said, :!and
raised -the prospect ‘of clta-
tions for contenipt of court

brought to our attentmn

e

At NBC,. Donald Meaney,|
‘vic'ef,pr,esident ‘for news, said: |~
“I’'ve canvassed everyone here,!
and, to our knowledge, they|"
(the documents)' were- never

Papers;




A e D L 1L

Dean Burch, thairman of the Federal

I R " ;‘Aurochg»edy.l're;u
' . treedom. Burch testified that government
Communications Commission, testifies be- . intervention in radio and television pro-
fore the Senate Subcommittee on Constl-"g pg could be more dangerous than
tutional Rights, which is looking into press ' the stations rigging the news themselves.

i



