AYIISIVH ¥OuId

—

HEIR-APPARENT GERALD WARREN & PRESS SECRETARY RONALD ZIEGLER

: THE PRESS

New Man Up Front

John Dean’s testimony last week
pulverized whatever credibility White
House Press Secretary Ronald Ziegler
had retained concerning Watergate.
Dean did not accuse Ziegler of con-
scious participation in the cover-up. In-
stead, his portrait of the press secre-
tary's hapless entanglement in decep-
tion bordered on the farcical. As Dean
told it, Ziegler's trusted colleagues and
superiors regularly sent him into the
cockpit of the White House briefing
room armed with bogus information or
none at all about Watergate. “Mr. Zie-
gler, on countless occasions,” Dean
testified, “asked me to brief him. I on
several occasions asked Mr. [John] Ehr-
lichman if I could brief Ziegler. I was
given very specific instructions that |
was not to brief Ziegler."

If Ziegler was frequently unin-
formed, he was often well rehearsed (see
box following page). But Dean's testi-
mony also suggests that Ziegler's out-
ward shows of arrogance sometimes
masked simple ignorance of the truth.
Perhaps the most damning instance of
the facts being hidden from Ziegler was
contained in Dean’s account of Admin-
istration efforts to dodge a pending
TIME article on the FBI's electronic sur-
veillance of White House staffers and
newsmen (see following story).

Such episodes returned to spook
Ziegler. His relations with White House
reporters were shaky even before Wa-
tergate. Now, with his added title of As-
sistant to the President, Ziegler is doing
less of a routine briefing of newsmen.
Last week Melvin Laird, the new White
House domestic affairs adviser, told the
Washington Post that Ziegler might be
replaced altogether as principal spokes-
man. That would mean more exposure
—and heat—for Deputy Press Secre-

38

tary Gerald Warren, 42, a genial sort
who seems to have won the season’s
most dubious assignment. “This White
House," says Victor Gold, formerly Spi-
ro Agnew's press secretary, “could
make Saul of Tarsus look like an idiot
in two days, with the things they give
their spokesmen to say.”

A newsman since his college days
at the University of Nebraska, Warren
flew for the Navy during the Korean
Woar, later signed on as a trainee with
the San Diego Union, where he worked
his way up to assistant managing ed-
itor. Just after Warren got that post in
1968, a mutual friend introduced him
to Ziegler, who invited him to come to
the White House as a deputy press sec-
retary. Warren and his wife Euphemia
moved into a comfortable house in
Washington’'s fashionable Spring Valley
section, began an active, gregarious so-
cial life; they even maintain personal
friendships with members of the White
House press corps. Warren had hoped
to leave the White House after the 1972
campaign. Friends feel that he is now
trapped in an unpalatable job by his
own sense of duty. I believe the Pres-
ident,” Warren insists. “I have confi-
dence in the President. I made a con-
scious decision to stay.”

Room for Humor. Warren's brief-
ing-room manner differs markedly from
Ziegler’s. His horn-rimmed glasses and
pipe lend a thoughtful air to his com-
ments; he pauses to consider questions
before replying and accepts hostile que-
ries without resorting to Ziegler's huff-
iness. Ziegler's programmed manner
leaves little room for humor. Warren
is more unbuttoned. Failing to hear
a question from NBC Correspondent
Richard Valeriani, he quipped: “Rich-
ard, will you speak in your on-the-air
voice?” When he first began subbing for
Ziegler, Warren would open with a

crack at his own expense:
“I'm briefing today—any-
body who wants to leave
can go now."”

Personally, Warren has
won a measure of accep-
tance from White House
reporters, “He's more artic-
ulate than Ron,” UPI's
Helen Thomas observes.
“He knows how to speak
the English language; he
can put two words together
to make sense.”

But Warren has already
tripped into the contradic-
tions that plagued Ziegler;
it was he who first denied
John Dean's claim of 35 to
40 meetings with Nixon
this spring, then admitted
that the meetings had oc-
curred. He added that the
White House would not re-
lease the logs, later had to shift again
to say that the material would be turned
over to Senate investigators.

Like Ziegler, Warren insists that he
has full access to White House infor-
mation, as well as the President. But
Dean’s testimony last week suggests
that Ziegler's easy access to members
of the Nixon inner circle did not pre-
vent him from being deceived and in
turn deceiving. Despite his personal
charm, Warren can help restore White
House credibility only if he gets a lot
of assistance—and truth—from the top.

"A Flat-Out Lie”

During his long week before the Er-
vin committee, John Dean made fre-
quent reference to a TIME story last
spring that provoked White House con-
sternation. The background: On Feb. 22
Correspondent Sandy Smith filed an ex-
clusive report stating that three years
earlier Attorney General John Mitchell
had authorized FBI Director J. Edgar
Hoover to place taps on the phones of
a number of Washington newsmen.
Two days later, Smith discovered that
phones of a number of White House
staffers had also been bugged, appar-
ently in an Administration effort to
trace leaks to reporters.

Smith learned that when L. Patrick
Gray became acting director of the FBI
after Hoover’s death, he agreed to a
White House order that the taps be con-
tinued; the bugging stopped only after
the Supreme Court ruling in June 1972
that domestic wiretaps were illegal un-
less authorized by a court. When TIME
asked for White House reaction to the
story, Dean was in “a real quandary”
and went to John Ehrlichman for ad-
vice. According to Dean, both he and
Ehrlichman knew that the story was
true, but Ehrlichman said, “Just flat out
deny it.” “Now,” Dean added, “that was
a flat-out lie.” As a result, Ziegler told
reporters: “The inquiry came to us from
TIME magazine as to whether or not
anyone here at the White House was

NIATUL ATTNVLS

TIME, JULY 9, 1973



How to Rehearse for Deception

The problem before White House aides
last October was how to respond to news
reports that Dwight Chapin, then the
President’s appointments secretary, had
hired Lawyer Donald Segretti and di-
rected him in political sabotage. John
Dean last week supplied the Ervin com-
mittee with a transcript of a “practice
session” in which four officials coached
Ronald Ziegler.

Impersonating both hostile report-
ers and Ziegler himself, John Ehrlich-
man, Chapin, Dean and Special Pres-
idential Counsel Richard A. Moore
alternately badgered Ziegler with ex-
pected questions and brainstormed lines
of counterattack. Although the tran-
script does not always identify the
speaker, most of the participants in the
rehearsal urged that Ziegler discredit
the stories as politically motivated. At
one point, Chapin—the participant with
the most at stake—struck the tone he
thought Ziegler should take: “1 am not
going to dignify desperation politics.”

Later, Ehrlichman (as Ziegler) chal-
lenged a roomful of imaginary report-
ers: “We just don’t take as seriously as
you do these campaign pranks. Some
of you for your own purposes have
blown these into something that is not
there.” The real Ziegler's cautious cri-
tique from the wings: "I don't think we
can take on the press.”

Another participant suggested a
statement from the President saying, in
part: “Dwight Chapin is one of the most
able and most respected men on my
staff. In my opinion, he made a mis-
take in encouraging pranks. However,
this has occurred in my campaigns in
the past and had no effect there, I am
sure these pranks have had no effects
here.” That notion seemed to depict the
President as a past victim of feckless ca-
pers. In any event, Ehrlichman hastily
opposed the idea.

Ultimately, the group came up with
three alternative responses. In the first,
Ziegler was to say that the President

was not obliged to answer charges that
were “unsubstantiated,” “unsupported”
and “political in character.” A second
response called for an admission that
Chapin had hired Segretti but had no
subsequent responsibility for Segretti's
activities. Third, Ziegler could say that
the President refused comment on all
“allegations of campaign tactics.”

The transcript breaks off without
noting a final decision, but Ziegler’s sub-
sequent responses to reporters’ ques-
tions on the Chapin-Segretti relation-
ship are a matter of record. He
reiterated Chapin’s claim that such sto-
ries were “fundamentally inaccurate,”
added that “at no time has anyone in
the White House or this Administration
condoned such activities as spying on in-
dividuals ... or sabotaging campaigns
in an illegal way.” He also said that the
President was concerned about stories
“based on hearsay, innuendo, guilt by
association.” Chapin finally resigned to
take a job with an airline—after Zie-
gler had denied that he was under pres-
sure to leave. That denial, according to
Dean, was also inaccurate,

aware, knew of, or at any time was in-
volved in that [wiretapping], and the an-
swer is a flat no, of course not." John
Mitchell scoffed: “A pipe dream. Wire-
taps on reporters were never authorized
by me.” TIME stuck by its information
and printed the story—with Adminis-
tration denials—in the issue of March 5.

Vanishing Editorial

London Times Editor William
Rees-Mogg recently started a contro-
versy by attacking U.S. press coverage
of the Watergate investigation and ar-
guing that British papers have more re-
spect for the rights of suspects. British
restraint, he argued, protected “univer-
sal principles” of justice. He had hard-
ly returned to London from a U.S. visit
when an uncomfortable reminder of
that restraint was visited on his paper.

The Times issue of June 23 was roll-
ing off the presses with a lead editorial
titled “Poulson and Watergate™; the pa-
per urged that a public tribunal of in-
quiry be established to investigate the
affairs of Architect John Poulson and
the widespread charges of kickbacks in
British public housing construction.
With 46,000 copies left to print, Times
editors learned that Poulson had been
arrested and charged with conspiracy
after a police investigation. According
to British law, the instant a civil or crim-
inal matter is formally brought before
a court, newsmen risk jail for contempt
if they publish more about the case than
is revealed in open court. The Times
felt that it had to yank the editorial from
the remaining press run. In its place ap-
peared much white space and a note ex-
plaining that the article had been ren-
dered “potentially prejudicial.”

TIME, JULY 9, 1973

Poulson’s arrest means that British
papers will no longer refer to him in
connection with the growing scandal
—now being called the “British Water-
gate"—and it makes especially poignant
one sentence in the self-censored edi-
torial: “We should certainly try to avoid
the situation in the United States in
which there are ordinary prosecutions
and a major public inquiry taking place
simultaneously.” The upshot i that dis-
cussion of the larger scandal has been
quashed for now. If the same system ex-
isted in the U .S,, the real story of Water-
gate might have remained buried while
the pawns were being prosecuted.

i e S Lo 4, b S

T thin wpace i the ead odmoms ol The
Times sppeared s leadmg sl sgmmg tw |
e lon cme showid b e emest o 4
wibural o inquiny wnder the W2 A A cange
gt Mr Poubon hus sow  hoon brought, which
maken vhe v of thi ancke patemiially pre-
cui jo W We v iherddans omeet the it
fo¢ the ramalning copiés o the prmt

However wa wlll beliove. snd shall resssery m ather
teribn 3t aiteny eeczn, i 3 ibeaal s sty
remvssary  Thers e other muier of uige ainal
smprrTance which necd 10 b deal wih

RADHCAL CHANGE IX NATIONAL SAVINGS i~
TSl EEEaE 2
B S
LONDON TIMES PAGE AFTER DELETI
“Potentially prejudicial.”

Baltimore Standoff

When Maryland started a $50,000-
a-week lottery in late May, Baltimore's
two afternoon papers, the Evening Sun
and Hearst's News American, stood to
benefit by printing winning numbers
daily. Then the promotion-minded
News American, which had a small lead
in readership but lagged far behind the
Sunin ad linage, came up with a shrewd
gimmick. It began running daily lists of
51 "losers,” numbers not drawn in the
state lottery but for which the News of-
fers cash consolation prizes ranging
from $10 to $100. Sundays, the loser
of the week gets a $500 jackpot.

For 24 weeks, Sun executives
watched a stampede of hopeful punt-
ers over to the News. After News sales
rose an estimated 10% (20,000), the Sun
struck back. The Sunday Sun printed a
front-page box listing both official lot-
tery winners and the News American's
lucky losers; it instructed Sun readers
holding numbers in the second list to
visit News American offices and collect
their winnings. Since then, the Evening
Sun has continued to print each day its
rival’s list of losing numbers.

“Very unethical,” huffed News
American Publisher Mark F. Collins.
“Plagiarism at its highest form.” Wil-
liam F. Schmick Jr., president of the
Sun papers, responded that the News
prizes affected the commonweal and
were therefore public information. “We
think that people are entitled to know
what they're worth,” Schmick said.
News American officials are muttering
darkly about legal moves, but the Sun's
counter-gambit has beefed up its cir-
culation and given Baltimore losers
double prominence,

39




