Harold Weisberg

Mailer's Tales of the JFK Assassination

Chapter 39

The Mailers Are The Message Of The Megamedia
The Random House reaction to the smash hit the Oliver Stone movie JFK was not a publishing norm.  It in effect began an immediate campaign to support the official assassination mythology not in the wake of the extraordinary success of the movie but even before that.  It did that, made this large investment of time and money, despite the fact that polls reflected that nine Americans out of ten did not believe the official mythology.

Random House published Posner in 1993 and it then published Mailer in 1995.  With each it made an enormous and costly effort to sell the book.  That is usually a risky proposition, and with the polls showing public refusal to believe what those books would say, this added investment was even riskier.   Normally such risks, with dubious propositions, are justified only when the prospects of return from running the risks is encouraging.  That prospect did not and does not exist in publishing books that support this assassination mythology.

Because a Random House property, the highly respected Alfred Knopf operation, did the same thing in a different way in 1994 with Riebling's Wedge, (and another Random House property scheduled for 1996), this means that the Random House book publishing empire undertook, regardless of cost, a campaign in defiance of the probabilities of financial success to support the official assassination mythology in three consecutive years.  (After the Mailer fiasco the planned fourth was scratched.)

Posner himself dates the beginning of this departure from publishing norm to when the Stone movie was still being shown.  He also stated explicitly that he intended to exploit the success of that movie by exploiting the other side.  His book lists some of his claimed interviews in its notes.  He began those interviews while JFK was still being shown.  This means that Random House contracted it that early, that early went for overt support of the official assassination mythology.  Given the time required for Posner to prepare his proposal, and then to get his agent's support for it and then for the agent to make a deal with Random House, it does appear that it all may have begun before JFK became the Hollywood supercollosal box‑office success it was.

Making a large investment in a book for which all the indications are that about nine out of ten potential buyers of books strongly disagree with what the book will say is making this large investment with the hope that against all odds, it can be recovered from the small percentage of the people who might consider buying it.  This is not normal in any business.  It is reason to believe that Random House had an interest in other than profits, strong enough to be willing to suffer a loss and that it had the same interest when for all the money and effort it lavished on Posner's book it did not do all that well and never made any best‑seller list anywhere, no matter how low on it.  Instead it went ahead with the Mailer book.  Any interest in other than making money involved not only the Random House publishing empire, and empire it is.  It also involved the larger empire of which the Random House empire is but a part, the Newhouse empire that began with newspapers.

The most obvious of these other possible interests is government favor.  The only real interest in having the official assassination mythology approved by the people is that of the government.  This approval means nothing to the Random House empire.  It means nothing to the Newhouse empire of which Random House is part.  Whether the people approve or disapprove of the official assassination mythology has no impact on either of these large empires.

But earning and enjoying government appreciation for defending the government with respect to the assassination could have meaning for not only these empires themselves but for all the multitudinous parts of them.  Particularly those faced with government regulations and even possible government legal determinations, like enforcement of them virtually disappeared with the Reagan presidency.  Yet they were the law and the laws could be enforced. Infrequently they were.

What makes this even stranger is the fact that the Mailer book is so much like the Posner book, both as conceived and as executed.  Posner, excitedly and enthusiastically, said the most important part of his book is its biography of Oswald.  This was touted to Publishers Weekly by the Random House vice president and executive editor, Bob Loomis, who was also Posner's editor, for the early 1993 issue in which the coming publishing commemoration of the assassination's thirtieth anniversary was reported.  Yet the Mailer book that Random House contracted was also to be an Oswald biography.  It was to have been Oswald in Minsk.  It was only after Mailer realized that despite all the evil he could summon to impart any interest at all in Oswald in Minsk, and we have seen that evil in some detail, he and Random House had a certifiable disaster on their hands, that he added its second part, his account of the assassination we have examined.  But even this second part Mailer added, pretendedly from the official account of the assassination, duplicated the Posner book that is what Posner had already done and Random House published in 1993.  The differences in the books are slight.  While Posner pretended to stick to the official fact Mailer added his mind‑reading and ESP and what he regarded as his unique perceptions and understanding.  But essentially the two books are the same.  They differ in the writing but not in what they say.

If the Posner book had been a big success, what Random House did could be understood, but it was not a big financial success.  It was beset with costly problems before the Mailer book was published.

Among these problems were at least two lawsuits.  One by Mark Lane, Random House won early on.  One by Robert Gooden, with Roger Feinman his lawyer, did cost Random House because Feinman persevered with a strong and a detailed case at the lower level and on appeal.  While Random House had its own legal staff, because of the potential of loss it engaged costly specialized counsel, experts in First Amendment cases.  That did cost and it cost heavily even though on appeal, which entailed added costs, Random House did prevail.

While Mailer and Random House may well have assumed that Marina Oswald would not sue or could not afford to sue or could not get a lawyer to sue for her on a contingency basis, while they may have believed it unlikely that she would sue, it is without reasonable question, as we have seen, that Mailer not only libeled her‑he libeled her deliberately and knowing that what he wrote was false and malicious.  If it was assumed that Random House would have won any lawsuit she filed because Mailer did have sources for what he said about her, the cost of defending such a suit would have been quite large.  Especially if it were filed in Texas.  That would have added to the considerable New York legal costs of the suit, the cost of Texas counsel.

But there is a more than merely legitimate basis for her to sue; that, and knowing from Mailer's book that what he wrote about her was lies, Random House published the deliberate libels of her anyway.  By the time the Mailer book appeared Random House knew very well that there was little prospect of profit from it that could meet the costs of additional litigation.  Then there was what remained a possibility, that Marina would win.  With the sums awarded for libels and damages by juries, that could have been a very large sum of money.

No matter how slight Random House considered the possibility to be, it nonetheless published the Mailer book and ran that risk of being assessed a very large award to Marina in addition to the considerable costs of the litigation.  All of this is the kind of risk that is not normally run without the reasonable expectation of a large profit from the gamble.

That did not exist with the Posner book and it was certain before publication that it could not exist with the Mailer book. Yet Random House defied normal business considerations and published both books.  And it did that knowing also about the Mailer book that it was not much more than a verbose duplication of what Posner's book said about Oswald and about the assassination and its investigation.

As we saw, the probabilities were soon the actuality.  Random House cancelled its barnstorming on the book by Mailer so abruptly it ran the risk of antagonizing those on whom it depends for attention to its authors, like the TV shows scheduled and left with voids to fill in haste.

The book did bomb and it bombed fast.  It was an enormous cost to Random House.  As with only normal publishing interests and concerns it should have expected.

However, more than the books themselves, the extraordinary attention Random House attracted to what Posner and Mailer said reached an enormous percentage of the people with its seemingly impartial attempt to justify the official assassination mythology.

Mailer alone reached more people than bought his book with that one Philadelphia Inquirer story of his appearance before those University of Pennsylvania history students.  The rest of this exceptional attention began with that lengthy excerpting of the book's first part in The New Yorker.  With this the empire of which Random House is a sub‑empire, the Newhouse empire, got behind the promotion of the Mailer book.  Newhouse owns Random House and it also owns The New Yorker.  Newhouse owns Vanity Fair, too, the magazine for which Mailer wrote.  There was talk that for this reason it would do what The New Yorker did, but it could not begin to devote the length to what it would use that The New Yorker did.  So Random House opted for The New Yorker.

Then there were all the homes reached by that Parade cover story‑most of the homes that saw a Sunday paper.  There were the vast audiences of the network TV shows and the many local TV show audiences.  For its bomb of a book, at the outset Random House reached a much higher percentage of Americans than a successful and worthwhile book can hope to reach.  But still it did not sell. People just refused to buy it.

The only beneficiary of all that Random House did was the government.  Other than Posner and Mailer in what they got from Random House for their books: non‑refundable advances against royalties.  Two books that normally would not excite a publisher. Yet the two books that got the greatest publisher‑created attention of any books in many years.

Not since William Manchester's did any book on the assassination get the attention Posner's did‑not in thirty years. Yet despite that unprecedented attention-and remember, it began with much of an issue of U.S. News and World Report, including its cover, devoted to it‑the performance of Posner's book was dismal. For the costs lavished on it and for all that attention, it too, was a bomb.  That was in 1993.  Despite this forecast of what could be expected in the market place of the Mailer approach, the same as Posner's, save for the writing, in 1995, despite this experience, Random House lavished even more money and effort on Mailer's book. In any business, in publishing in particular, this is abnormal.

In the past, before the proliferation of so many empires, this would not have been possible.  Not for an independent book publisher with a board of directors and stockholders to demand accountings and explanations and to chop heads off.

For an independent book publisher, a single fiasco like that Mailer disaster could mean more than the difference between profit and loss.  It could be ruinous to that publisher and to his reputation.  It would have been, in years past, the topic of lively reporting and discussion totally lacking after Mailer bombed for Random House.

Those years past changed when that veteran of grade B movies set national policy.

Sublimely ignorant as he was of the national learning of the past or totally indifferent to it if, by slim chance, he was not ignorant of it.

As this nation grew-and with that growth there were endless opportunities for the enrichment of the greedy-there came into our national life those first known as the robber barons.  They and others who began with wealth saw means of increasing their wealth by establishing monopolies.  The evil, the very hurtful consequences of those monopolies led to laws to prohibit them and in some instances to liquidate them into independent components. This was found to be necessary for the economic health of the country.  Under the anti‑monopoly laws the economy and the nation prospered as never before.  A special new division of the department of Justice was established to enforce those laws.  It was and is known as the Anti‑Trust Division but with the advent of Ronald Reagan it had less and less to do because enforcement of those laws was not Reagan policy.  Nor was it of George Bush, who succeeded him.

The George Bush who when running for the Republican nomination ridiculed Reagan's economic policies as "voodoo economics" and when he succeeded Reagan perpetuated what he had sarcastically condemned as "voodoo economics." The word "monopoly" came to be pretty much restricted to a popular game.  As the country grew it learned that the omnipresent greed required regulation to protect the weak and the innocent from the greedy and powerful.  So along with the vitiation of the anti‑monopoly laws came the reduction of regulations that experience, the most painful and costly experience, had shown to be absolutely necessary.  All of these most radical changes were dignified with buzz words.  Thus the reduction of regulations in some aspects of banking, which really means with the savings of the majority, led to a special class of institutions with the buzz‑word identification of "thrifts." When that new national policy of helping the greedy rich get even richer, of the enrichment of the minuscule minority at the cost of the majority, collapsed, as was inevitable, the cost to the nation was so great it could not even be computed.  What was acknowledged was in the hundreds of billions of dollars, a sum beyond normal concept.  Much of it was a "hit" on the national treasury, that much of an increase in the national indebtedness. It is not reflected in the official figures of the national debt because President Bush said he would veto the legislation to relieve some of the hundreds of thousands of victims unless it was not included in the national debt figures.  Without that enormous increase in the official national debt figures the Republican Reagan and Bush administrations increased the national debt incurred by all presidents before them by three times.  Thus the Republicans had their basis for their successful campaigning against the Democrats by calling the Democrats the "tax and spend party" of the big spenders who had increased the national debt.  This gives an idea of the political realities of the era and of the media of the era.  The media reported as fact the Republican fake claims that the Democrats were responsible for the Reagan and Bush enormous increases in the national indebtedness.

And so it was that monopoly was no longer the national curse it had been proven to be.  The word is rarely mentioned.  But the proliferation of monopolies was simply gargantuan.  As were some of the conglomerates that emerged, not a few in communications.  They came to pretty much monopolize what the people could know.  And what is sometimes more important, what they would not know.

While historically the lust of the greedy to become even richer did not end with the anti‑trust laws, witness the number of prosecutions under them, monopoly was restrained.  Beginning with the Reagan administration there was increasingly little restraint on monopolies and as with so much of that era that was presented as a boon to the nation.  As time passed monopolies grew to be more numerous and ever so much larger.  The tendency came to include the major media.

But before long those conglomerates conglomerated even more.

There was a crescendo the summer of 1995.  It made, as it could not help making, sensational headlines, but they did not last long and soon it was no news at all and if it ever really penetrated the national consciousness there was no reflection of it after the headlines were forgotten.

With the word "monopoly" rarely used there was an intense controversy the first week of August 1995 over a bill in Congress whose supporters claimed it was an anti-monopoly bill.  In the words of a single full-page advertisement in The Washington Post of August 3, existing "communications policies restrain competition, discourage technical innovation and stifle economic growth and job creation." Change allegedly was needed "to free markets." Most of the three dozen signers were themselves vast conglomerates.  Most of the very biggest in TV and cable were signatories, including one that will soon interest us, Time Warner Inc.  The proposed changes were by the Republicans.  The administration's position, as reported by The Washington Post August 1, was that instead of promoting investment and competition the bill promotes mergers and concentration of power.  Instead of promoting open access and diversity of content and viewpoints it "would allow fewer people to control greater numbers of television, radio and newspaper outlets in every community." One provision, the Post reported, "would allow a single owner to acquire television stations that can reach 50 percent of the nation and another would repeal bans on one company owning a combination of newspapers, broadcasters and cable operators in the same town."

And rather than benefiting consumers, as the Post reported August 5, the bill "would remove federal controls on cable TV prices and allow media companies to assemble much larger empires of broadcast stations, cable systems and newspapers than are now allowed."

In short, in the name of ending monopolies the proposal was to allow even more of them and that in the name of benefiting consumers who would be compelled by increased monopoly to pay more for what they got.

Support for empowering monopoly in the name of needing it was so well financed that day after day the Post had three full‑page ads. On one day they had four of them.  One of those was a two full pages.  Such ads are costly.

In the midst of all of this the Post reported on August 2 what it headlined on its first page, "Westinghouse to Buy CBS." The subhead reads, "$5.4 Billion Merger Would Create Top Station Owner." The headline on the carryover inside is, "Westinghouse‑CBS would be nation's largest broadcasting station owner."

This combine has the capability "collectively of reaching about 35 percent of all American households." Five billion dollars is so fantastically large a sum most of us can give it no real meaning.  Big as it was it was peanuts compared to the deal of the day before.  In the same day's Post it was referred to as "stunning." Hollywood's Walt Disney Company bought Capital Cities/ABC, Inc. for nineteen billion dollars!

This deal was reported as pending August 1.  As the Post reported that day, "In one stroke Disney would become the largest among the handful of Global entertainment Goliath's." Entertainment includes of course, news and other information such as is in books and magazines.  These once were a major source of information for the people so they could make their desires known, the way the democratic system is supposed to work.

It was not until a couple of weeks passed that the third of these "Goliath" deals was done.  Again the Post's August 23 headline, "Time Warner, TBS agree on $7.5 billion merger." The subhead is "Deal to Create World's largest Media Company." Under the heading "Players In The Deal" the Post lists the major holdings of Time Warner and Turner Broadcasting in parallel columns:

A combined Time Warner-Turner company would have had revenue of just over $18.7 billion last year.  Here is what each brings to the proposed merger.
TIME WARNER



TURNER BROADCASTING 

Headquarters:




Headquarters:
New York




Atlanta 

Chairman and CEO:



Chairman and president:

Gerald M. Levin
Ted Turner (will become vice chairman of Time Warner
Operations include:
Operations include:
Publishing:  Time, People, Sports Illustrated,
Cable Networks: TBS Superstition,
Fortune and other magazines; Book-of-the-
Cable News Cable News Network, CNN

Month Club; Little, Brown and Co. and
Headline News, CNN International, 

Warner Books 
Cartoon Network, Turner Classic Movies, Turner Network Television.
Music:  Warner Bros. Records, Atlantic


Recording Corp., Electra Entertainment
Entertainment: Castle Rock Entertainment Hanna-Barbara Cartoons

Programming:  Warner Bros. films; Warner
Inc., New Line Cinema, Turner
Bros. Television; WEB television network. 

Entertainment Co.

Cable:  Nation's second-largest cable TV system
Sports: Atlanta Hawks basketball, Atlanta
group with about 11 million subscribers.

Braves baseball, Goodwill Games, World 

Own 18 percent stake in Turner Broadcasting
Championship Wrestling

System

1994 earnings: Lost $91 million


1994 earnings: $21 million

1994 revenue: $15.91 billion


1994 revenue: 2.81 billion

And so in the new world of doublegoodspeak this is how monopoly was to be restrained and trade was to be freed up by even more monopoly.  All supposedly for the benefit of the consumers, almost all the people.

Who put this deal together was reported without confirmation. If there was any denial I am not aware of it.

Of those who were cleverest in taking advantage of the real possibilities for profitable dishonesty that became the reality beginning with the Reagan administration and its radical change in national policy and even in concepts of honesty, none was more spectacularly successful than the Wall Street wunderkind Michael Milken.  But in time he went a little too far.  He was indicted and convicted over his fantastic manipulations.  Part of his sentence was that after he served his sentence in jail he is forever precluded from such wheeling and dealing.  He is credited with putting that Time Warner/Turner deal together and with getting $50 million for it.

Before Time Warner's gobbling up of Turner Broadcasting was a done deal, here is how humorist Art Buchwald, who had become the most perceptive and articulate of political commentators, put it in perspective in his August 15 column.  He titled it "The Lonely Antitrust Repairman," The latter referring to the popular Maytag ad on TV:

With all the giant mergers going on and no one protesting, I think of the lawyer in the antitrust division of the Justice Department as the Maytag man.  He keeps sitting by the telephone, but it never rings.  He has absolutely nothing to do but cut out paper dolls.

I felt sorry for him, so I went to visit him the other day.  He was in his bare office with his feet on the desk.  He was tossing rolled‑up pieces of paper into a small basketball hoop attached to his wastebasket.

"I'm sorry to bother you," I said.

"You're not disturbing me," he said. "No one ever comes here anymore.  It's nice to see a friendly face."

"Tell me what the antitrust department is supposed to do."

"My job is to make sure giant corporations do not have a monopoly on any major American industry.  I have to protect competition, so the consumer is not at the mercy of avaricious Wall Street manipulators who will try to corner the market and control prices once they are in charge."

"That sounds likes a very important job."

"It would be if the phone ever rang.  Every time there is a merger, the giants who make it insist it will create employment, lower prices and allow American companies to compete with Japan."

"Then what?"
"As soon as the paper is signed, they have everything they once made here manufactured in China."

"Why don't you call them on it?"

"I can't.  My phone isn't plugged into the wall.  Congress passed a law that I am not to interfere with any merger that has been proposed by lobbyists who donate more than $25,000 to a political campaign.  That's why the phone never rings."

"I guess for all intents and purposes, your job isn't worth a bowl of clam chowder.  Why do they even have an antitrust department at all?"

"It looks good to have one because it makes the people think they are being protected from the money men who want to own America.  This month it's been the entertainment conglomerates that want to take over all the facets of the industry‑tomorrow it will be the phone companies, and the month after that the computer giants will make a stab to have it all.  It's to their advantage to have an antitrust division so they can say we didn't object to their becoming a monopoly."

I said: "This has been very helpful.  I am no longer fearful that the cable people will raise my rates or the movie companies will force their own junk films down my throat in the theaters they own, or the TV networks will show garbage they produced on their own networks."

"Why do you think that?"

"Because I know you're here."

Two days after the deal was done the Post's same financial writer, Paul Farhi (right), had a lengthy story headlined, "Getting a Grip on Debt." Referring to Gerald M. Levin, its chairman and chief executive officer, the subheading is "Time Warner Owes $18.5 billion, but to Jerry Levin that may not be so bad." Time Warner's debt was so great it is hard to imagine, $18.5 billion dollars.

Time Warner's gross revenue for 1994 did not equal its debt. That year it actually lost $91 million dollars.  So, solid as American business is, Time Warner's debt was increased even more by gobbling Turner up for $18.7 billion-more than the debt it was in before the Turner deal!

Unlike Time Warner, Turner Broadcasting was making money.  As the Washington Post reported November 8, 1995, "Turner Broadcasting, which has agreed to a buyout by Time Warner, reported a $40 million third‑quarter profit." And that was after paying off $25 million against debt.

Thanks to the earlier easing restraints, which means encouraging of monopolies, beginning with the Reagan administration, this control over what people could know had already been gathered up by smaller monopolies of the print press and radio and TV.  The net result had already been that what is referred to as "entertainment," which rather stretches that word, became the basis of "news" on TV and a smaller and smaller proportion of the newspapers was devoted to hard‑news, the concept of which changed; what would have been regarded as important stories only a few administrations earlier never got reported.  Reporting was more and more angled not infrequently in line with the policies of those Republican administrations.  The people had been conditioned not to want real news, to watch what is dignified by being referred to as "entertainment," and they came to expect less news and to have less interest in it.

Steadily they have gotten less news and in what is billed as news, most of local origin, is crime and disasters.  There is increasingly little reporting of significant national issues and that little is more angled as the super‑rich would prefer and the Republicans did prefer and they did take advantage of that slant and bias.

With increasingly fewer owners to control what would be presented to the people.  With TV network owners like Westinghouse and General Electric (NBC) deeply involved in military production, TV had motive for treating the military and appropriations for it as sacred cows.  Very few people had any way of knowing whether some military appropriations were necessary, because that information was skimped on when reported on at all.

Nor was there any hue and cry when in the midst of decimating needed programs for children, the poor, the elderly and disabled, the Republicans insisted that more B‑2 bombers, the most expensive in history, be appropriated for than the Pentagon, which did not want them, said there was any use or need for.

Who remembers this being spelled out, made comprehensible to the people by the ever more monopolistic major media?

Relatively small monopolies today are vastly wealthier than the worst of the era that taught us how dangerous and hurtful monopolies are.

John D. Rockefeller was a pipsqueak compared with Gerald Levin, except that Rockefeller owned his fabled monopoly and Levin merely controls one he mired in extraordinary debt.

Inspired by Reaganism and its de facto nullification of the anti‑monopoly laws combinations combined even more.

By August 3, 1995, Random House had twenty‑one book publishing entities.  They are listed as subsidiaries, affiliates or divisions.  Random House itself is listed as having as its parent Advance Publications, Inc.  Random House sales are given as a round number, $100 million.  Indices other than Reed give still other publishers as part of Random House.

Dun & Bradstreet lists S. I. Newhouse as chairman of the board of Advance Publications, Inc., and Donald Newhouse as president. Under "Sales" it says "1.6 MMM." For the "number of sites" it says "114." The newspapers listed are listed as individual newspapers and as chains of newspapers.

Ward's Business Directory gives Random House's sales for the year 1994 as $290 million.

Standard & Poor's Corporate Register for 1995 lists as Random House directors Donald Newhouse and S. I. Newhouse, Jr., Dun & Bradstreet appears to have dropped the "junior." With S. I. Newhouse seeming to have begun what grew into this vastness in 1924 that seems not to be unjustified.

There are other inconsistencies, like Ward's Business Directory listing as Random House's "immediate parent" not Advance but "Newhouse Publications Corp."

When my helpful friend Paul Haller got to a library other than the one where he lives he found the 1995 Directory of Corporate Relations.  Under "Advance Publications, Inc." It lists sixteen magazines, twenty‑two book publishing corporations and not a single newspaper or radio or TV station as owned by Newhouse Advance.  Yet it does not list The New Yorker as a Newhouse property, which it is.

These inconsistencies and disagreements seem strange considering that these are listings for businesses.

It seems strange, too that the Newhouse empire does not see to it that the information about it available to business interests is full and complete and above all correct.  Not only are these the differences noted above in standard sources, the Directory of Corporate Affiliations lists Pantheon as a Random House subsidiary in 1995 when Random House created a flap in selling it five years earlier.

What did strike me as particularly strange is that a search of Standard & Poors and of Moody's, both standard sources for most of a century at the least, turns up nothing under Newhouse, only other corporate names.  A library computer search resulted in the same void.  Without doubt the information is not secret but it likewise does not surface with what used to be the normal and adequate search of standard sources.  Even for the privately‑held company this does seem strange, more so because Newhouse is an empire.  Its holdings are of exceptional importance to the areas in which they are.  This is particularly true where it owns the only or the major newspaper.

The television part of the Newhouse empire is not referred to in these sources.  Another source gives its business volume for 1994 at almost a half billion dollars.

In any event, whatever the size or wealth of the Newhouse empire, while it certainly is not that of Time Warner, it is its own empire in the news and information field or industry as it is now thought of and called.  And as Newsweek referred to on November 12, 1990, shortly after the intense controversy he caused soon after to take possession of Random House, it is "privately owned by billionaire S. I. Newhouse."

Random House, not quite as old as the Newhouse empire, was founded in 1927 by Bennett Cerf.  He later, with the advent of network TV, was one of its early personalities/stars because of his manner, his personality, and his knowledge of a wide variety of subjects.  Random House under him became what it still remains, what at the time of the 1990 controversy Roger Cohen,  writing in the New York Times, referred to as "a literary symbol." As Cohen also wrote, from the time of its, for that time, courageous publication of James Joyce's Ulysses in 1934, "Random House has embodied excellence."

As of the time Newhouse shook it all up, from the top down, as Cohen reported, for "greater profitability," when he forced its publisher, Joni Evans out, she was, again quoting Newsweek of November 12, a "success." she had "published 18 best sellers so far this year alone." But that, apparently, is not how S. I. Newhouse measured success.

Newhouse caused an uproar in book publishing.  The Cohen story quoted above, one of a great number, was given about half of an entire page by the Times.  Also forced out as Random House chairman was the respected Robert Bernstein.  He had served Random House with distinction for twenty‑three years.

Of the many controversies this Newhouse shakeup caused, perhaps the most serious in publishing was dumping from Pantheon "Andrea Stiffen and most of his editorial staff," as the trade publication Publishers Weekly in its March 23,1990 issue reported.  As a result, "Forty editors and publishers of Random House, Inc. issued a public statement" condemning it.  They interpreted this action as an "attack" on and as "disparagement" of themselves.

Random House also got rid of Pantheon, a very respected book publisher.  Newhouse wanted more profit, not more respect, and Pantheon then was not profitable.  Before this book publishing was first shaken up when RCA, which was also a major military supplier, sold Random House to the Newhouses.  That is when Random House also began expanding by buying such major book publishers as Times Books and Crown along with the major paperback publisher, Fawcett.
How the trade regarded all of this is reflected in the headline on the quoted Newsweek story.  It is "Manhattan Cannibals."

Harold Evans, former British newspaperman, chosen by the Newhouses to do what they wanted done at and with Random House, did it so well that after five years he is still at the top.  Among the many of those forty who signed the letter of protest over what Evans did in 1990 who are still there, Bob Loomis rose to become a vice president and executive editor.  He was Posner's editor.  He shares Posner's dedication of the book with Posner's wife Trisha. Another of those survivors is Jason Epstein.  He was Mailer's editor.

In an interview with Newsday's Paul D. Colford published September 9, 1994, Evans dispelled "the popular notion that a best‑seller is by definition a profitable book.  According to Evans, the 29 Random House titles that made the Times' end of 1993 list of most notable books collectively lost around $600,000.11."

Of Posner's Case Closed Evans told Colford.  "We would have done it even if we'd lost money." If he told Colford why they would have published Case Closed believing that it would lose money, Colford did not include that in his interview.

This fits nicely with what Bob Loomis told my friend Dan Bechmann-that they would not under any circumstances publish any book not in accord with the official assassination mythology.  It can also explain why with all his duties as vice president and executive editor Loomis took the time to respond to many letters critical of that book and of Random House for publishing it.  In copies of them sent me he even denounced those who wrote him.

When my friend Gerald Ginocchio, professor of sociology at Wofford College in Spartansburg, South Carolina, wrote Loomis documenting the grossest lies and factual inaccuracies in Posner's book, documented with copies of the Warren Commission's own evidence Posner claimed to be citing, Loomis did respond on February 22, 1995, that long after the book appeared, a full year and a half later, "I think the only thing I can say to your letter is that I feel sorry for you." This is Loomis' entire letter.

That was about a year after I learned from inside Random House that Loomis was seen prowling its halls with a copy of my Case Open clenched in his fist muttering, "Gotta find some way to sue this son-of-a-bitch." Loomis knew he had published a deliberate fraud of the crudest inaccuracies by a plagiarist and a shyster a year before his nonresponse to Ginocchio.

In that letter he defines himself, his publishing and his purposes as no enemy could improve upon.  Colford raved about Evans' best‑seller record: "A whopping eight of his books have settled on The New York Times' national best-seller list..." Colford did not recall that five years earlier, before Evans, the Random House best‑seller record was more than twice what he raved about.

But then as Evans also told him, they do not always publish to make money and that was not a consideration in publishing Posner.

Or, as is clear, Mailer.

If it seems inconsistent that Newhouse brought Evans in to make more money and Evans lost more than a half‑million dollars on those "most notable" books and then says he would have published the Posner book even if he expected it to lose money, this was not inconsistent or provocative enough for Colford to mention it.  (If Colford read the copy of Case Open I was asked to send him he did not review it in Newsday and he did not write or ask me about it. But then Colford also know what news‑and‑information industry empires are.  He works for one, that of the Los Angeles Times, the Times‑Mirror Company.  While I was writing this, that empire caused another New York publishing commotion by killing the New York City edition of their Long Island paper.)

There is not a thing those who work for these empires can do about them other than survive in them, quit them or get fired by them.  Their proliferation has cost thousands of reporters, editors and others their jobs.  That, in addition to concern about the inevitable effects of monopolies on news, has caused fear but little discussion.

In the September/October 1995 issue of The Columbia Journalism Review Neil Hickey wrote an article headed, "the megamedia and the message." In the previous issue his "Revolution in Cyberia: The Battle Between Megamedia, Congress and the FCC" appeared.  Earlier we had a brief look at what troubles him in his second article whose subhead is "when the government lets go the deals get going."

With only a page there was much for which Hickey had no space. For example, the billionaire Australian Murdoch owns another of those empires.  His Fox broadcasting network, which only a few years earlier bought Metromedia out, comes from money he made in newspapering all around the world, from his native Australia to London, where he bought the prestigious The Times of London. Murdoch's many other properties include the major book publisher, Harper Collins.  Harper was a major publisher in this country, as Collins was in England.  Murdoch was also involved in a scandal that walked like a bribe, talked like a bribe and looked like a bribe when he contracted a book from the newly‑elected but not yet Speaker of the House of Representatives, Newt Gingrich, for $4 million without a word of it on paper.  By controlling the House Gingrich would control legislation.  This includes legislation facilitating and rewarding empire‑building, specifically the legislation Hickey writes about.

Once this was reported there was a flow of contradictory statement about it from Gingrich and those who spoke for him.  These ranged with regard to Murdoch from denials and there being nothing to it at all to the related admission that he had met with Murdoch and his lobbyist and his lawyer and they had discussed legislation.  But naturally, soul of probity that he is, Gingrich did nothing improper.  It only looked that way.

Without such details Hickey did speak for many journalists and others:

It was no coincidence.  Just as the most sweeping telecommunications reform legislation in sixty years was clearing the last hurdles in Congress, the Disney folk let it drop that they would dine on Capital Cities/ABC, and Westinghouse said they aimed to scarf down CBS.  "An utterly great transaction," trumpeted Barry Diller of the Disney concordat.  "It's a great deal for both parties," declared Rupert Murdoch.  "A great merger," decided Warner Brothers chairman Robert Daly.  "The right thing has been done for the shareholders of both companies," announced Warren Buffett.  (But what about the rest of us, a few dazed observers wondered.) The Westinghouse/CBS pact won lesser raves, but mostly because the one time Tiffany Network (now dubbed the Woolworth Web) is a ratings also‑ran (versus the surging, No. 1 ABC) and had been eviscerated by the policies of outgoing proprietor Laurence Tisch.  And because Westinghouse was a lackluster suitor compared to the dashing Disney.

That thundering double salvo from the guns of early August was triggered by expectations of a new day's dawning in which government, once and for all, will stand aside and not meddle in the profit strategies of America's media conglomerates.  The telecommunications bill, to be negotiated between House and Senate this fall, contains provisions that remove all limits on the number of radio stations a single company could own; increase the number of TV households a single broadcaster could serve; and allow entrepreneurs to own newspapers, radio stations, telephone companies, and cable systems all in the same market.  President Clinton has vowed to veto the bill "in the best interests of the public and our economic well being" if it weren't significantly revised‑on grounds that it smothered diversity and would permit unwelcome concentrations of media firepower, "in every community."

Virtually lost amid all the speculation, jubilation, and lamentation: What vision do Disney and Westinghouse harbor for the news departments now so firmly in their grasp?  At the two press conferences announcing the buyouts, neither Disney boss Michael Jordan thought to offer a reassuring word that the journalists in their employ would enjoy a sturdy firewall protecting them from the preferences and petulances of the corporate parent. Nor did Eisner and Jordan pay the customary state visits to their network newsrooms (as had Barry Diller and Larry Tisch before them) to reassure the troops.  (During a teleconference with ABC employees, Eisner did declare, with customary elegance: "I wouldn't screw around with the news, especially ABC News." And belatedly, on August 9, Jordan paid a flying courtesy call to the CBS News precincts.)

But a Disney executive told The Wall Street Journal Eisner is a "warrior ... If he doesn't feel like you're with his program, there's a problem, there's a problem." Attention Peter Jennings and Ted Koppel.  Also take heed: the seven Capital Cities/ABC newspapers (including The Kansas City Star, Fort Worth Star Telegram, and the Wilkes-Barre Times-Leader), plus Los Angeles magazine, Women's Wear Daily, and Institutional Investor.  New York Post columnist John Cassidy wrote: "To put it kindly, Disney is not renowned for its commitment to freedom of speech."

Clearly, the fear of ownership of news organizations by mega‑corporations (including those that traffic in government contracts) is nothing new (viz. NBC News and GE.) But the Disney and Westinghouse ventures ratchet the concerns up to a new level, especially since the end of big‑time merger mania is nowhere in sight.  Andrew Barrett, an FCC commissioner, predicted a few weeks ago that in the year 2000 "we'll probably see ten to twelve companies controlling everything we see, hear, and convey in entertainment, voice, and data." "A passion for good old‑fashioned journalism  could hardly find a more discouraging atmosphere within which to try to survive," wrote Nieman Foundation curator Bill Kovach in The New York Times (August 3).  Andrew Jay Schwartzman, director of the Media Access Project, added: "The unprecedented cynicism and distrust of American journalism is not alleviated by these consolidations . . ."

To draw on how Hickey begins his article, was it, could it have been, only coincidence that Murdoch visited Gingrich "just as the most sweeping telecommunications reform (sic) legislation" was before the Congress?  Only coincidence that Murdoch's book‑publishing subsidiary offered Gingrich that enormous "advance" on the book he had not even begun to write when Gingrich controlled the House and what it could do with that bill?

What did Murdoch say of this "reform" that assured greater monopoly and greater control in fewer hands of what the people could know?

"It's a great deal" he said of the proposed merger Hickey refers to.

That bill, as Hickey said, meant "expectations of a new day in which government ... will stand aside and not meddle with the profit strategies of America's media conglomerates." The bill could "remove all limits on the number of radio stations a single company could own; increase the number of TV households a single broadcaster could serve; allow entrepreneurs to own newspapers, radio stations, telephone companies cable systems all in the same market."

Of course as he always did with all he did that was so wrong, Gingrich made little of Murdoch's visit with his communications lawyer and he denied any connection of that visit with the pending legislation.  All innocent, pure as the driven snow.  No matter how seemingly corrupt.

The Murdoch who would benefit from that bill as the owner of all the various means of communication, from the Fox TV network to books.  It would be exempt from the controls it took us generations to learn were essential to a free and democratic society and to free competition in the marketplace.  And that vast advance to Gingrich for the book that was not yet written?  Of course it was worth that much, sight unseen, according to Gingrich when he could no longer pretend that none of this had ever happened.

He was as he always says, completely innocent with the interest of the nation all he ever had in mind.  While throughout all of this there were faint murmurs of the corruption Gingrich always denied, the next year, following initial exposure in The Wall Street Journal of what was prohibited in the House, as The Washington Post reported November 11, 1995:

House Democrats accused Speaker Newt Gingrich (R-Ga.) of a conflict of interest yesterday for using a telecommunications entrepreneur as an unpaid adviser while Congress rewrites laws regulating that industry.  "Influence peddling, special interest access ... these are the hallmarks of the Gingrich revolution," said Rep. Rosa L. DeLauro (D-Conn.)  From December 1994 until late July, Donald G. Jones, a GOP donor whose holdings include cable television systems and a service that sells access to the Internet, was a volunteer in Gingrich's office, advising the speaker on telecommunications issues.

The "issues," of course, were of considerable interest to all the empires, including that of Newhouse.  As Post reporters John E. Yang and Mike Mill continue:

House rules prohibit the donation of services to a lawmaker except in the case of "educational programs that are primarily of educational benefit to the individual [volunteer], as opposed to primarily benefiting the Member or office, and which do not give undue advantage to special interest groups." "I don't believe, if you read those rules, that they're intended to cover a person like Mr. Jones," Andrews said.  (Louis Andrews was Jones' lawyer.)

Democrats portrayed Jones' role as an example of a special interest holding sway in Gingrich's office.  "This is a toxic mixture of campaign money, special interests and the third highest office of the land," Miller said.  Since 1988, Jones and his wife gave at least $63,950 to the Republican Party and GOP candidates, including $1,000 to Gingrich in 1990, according to Federal Election Commission records.  In addition, he gave at least $10,000 to GOPAC, a political action committee Gingrich headed, according to GOPAC records.

GOPAC is what Gingrich used to develop the political influence he had gotten.  In doing that he had used cable TV for a special "educational" program of his which was entirely new on the new politics he was developing.  It was the basis of his "Contract with America" as it was clear soon enough, but without the major media spelling it out, was his Contract on America.

Through his attorney, Andrews, Jones "denied [he] had ever attempted to influence legislation." But for what else could he have been there?

Gingrich was not entirely silent, although as was so often true he was careful not to speak in his own name:

In a statement, Gingrich defended Jones and his service.  "To the best of my knowledge, Don Jones is an ethical and upstanding citizen," he said.  "He has done nothing inappropriate nor unethical."

Non sequiturs are the stock in trade of politicians with something to hide or to evade.  As the Post did not report, the question raised was not whether Jones was "an ethical and upstanding citizen" but whether Gingrich is and whether he had done wrong in having that barefoot boy from the telecommunications industry wrongly work on what that same telecommunications industry had so great an interest in.

Our political system has always been tainted with allegations of influence peddling and of the multitude of ways in which Members of Congress can be reached and influenced in favor of the rich.

With the growth of these empires in the various forms of communication, the passing of cash that used to be commonplace is no longer necessary and there are many more payoffs more valuable to those to be reached than money.  Especially is this true of the communications empire.  Appearance on TV alone can be an enormous political asset to a politician.  Favorable appearance makes it even more valuable.  Also valuable are radio appearances and stories, especially favorable stories, in any of the print media.

All of which are now dominated by the rich empires lusting for greater riches.  It does not require what has all the appearances of a bribe, that fat contract from Rupert Murdoch to Gingrich worth more millions than Gingrich ever dreamed of, those many millions the unwritten book had little prospect of earning, for the influence to be felt.

There was additional commentary on this and what it means to a free and a democratic society that also was not in the major media.  It was in The Nation of October 23, 1995.  The Nation is a very small magazine.  It reaches very few people. In it, Morton Mintz, former reporter on The Washington Post's national desk, reviewed the autobiography of the former assistant managing editor of the Post under whom he had worked, Ben Bagdikian.  Most of that review reports what Bagdikian said about this growing monopoly in news and information.

When on the Post it was Bagdikian who left for a clandestine Boston meeting with Daniel Ellsberg, from which he returned to Washington with a copy of The Pentagon Papers the Post then published.  That was after The New York Times was forbidden to do that by the federal courts.  After Bagdikian left the Post he headed the journalism school of the University of California at Berkeley.

Like Hickey, Bagdikian and Mintz, as former daily journalists, are concerned about the large number of reporters who have been fired, leaving that many fewer to report the news the people need. Here are a few excerpts:

The provider of the information that enables citizens to exercise intelligent sovereignty is supposed to be a free and responsible press.  Today the idea of such a press faces converging threats, many of them deriving from the relentless greed of owners.  A three‑part danger is the sharp decline in the number of newspapers (lately and lamentably including New York Newsday), the shrinkage of news staffs at surviving papers and the consequent fear of unemployment in the journalists remaining.  On the September day I am writing, The New York Times reported that at the Berkshire Eagle in Pittsfield, Massachusetts, where cuts had already shrunk the newsroom from sixty‑two to forty, the new owner, Media News Group of Denver, will cut salaries and reduce the newsroom to twenty‑nine.  Yet another threat is what Ben Bagdikian accurately diagnoses as "the desire of new editors to look like hard‑boiled realists insisting that nobody is really interested in serious news, that readers want only to be entertained."

But the gravest threat, inseparable from the rest, is the rapidly increasing concentration of ownership by the national and multinational corporations that, as Bagdikian wrote in the first edition of The Media Monopoly (1983), "control what America sees, hears and reads." At the time, the number of these corporations was down to fifty.  In the fourth edition (1992) it was twenty.

Recently, Walt Disney acquired Capital Cities/ABC,  owner of the network and seven newspapers.  Two other empires competed for CBS, where Laurence Tisch decimated the news division.  One was Westinghouse, long significant in broadcasting, which recently defeated Turner Broadcasting System.  Voting control in Turner, which is the biggest cable TV programmer, was held by cable giant  TeleCommunications.  And in a mega-mega-merger announced on September 22, Time Warner bought Turner.

Lest ye forget: General Electric, which has a criminal record as long as your arm, owns NBC.  And Wells Fargo international Trust is not only the biggest institutional shareholder in G. E., as Representative Marcy Kaptur pointed out in The Nation [September 11], it is also the third‑largest shareholder in Disney, the fourth‑largest in Time Warner, the fifth‑largest in Captial Cities and the seventh largest in CBS.  Wells Fargo isn't unique.  Kaptur named three other investors with "substantial holdings in each of these giants." The Gingrich‑Dole Congress, rising to the challenge of concentration, passed a bill permitting a single corporation to own a town's newspaper, two of its TV stations and its cable company.  The growing concentration of ownership of news and information corporations can only worsen the present situation, in which so‑called conservatives constantly complain of "liberal bias in the news." Thus do they not accidentally conceal reality:

All of broadcast and printed news is pulled by a dominant current into a continuous flow of business conservatism...The main news mostly ignores and obscures the true "other side," the social and economic realities that most Americans live with...The result is that American news is overwhelmingly the world as seen from the top down...Whole sections of newspapers and entire broadcast programs are devoted to possibilities for a quick killing or a safe bet on Wall Street...But there is no speculation or broad spectrum of opinion offered about the causes and cures of unemployment . . .

These are a few of the concerns of a few of the professional journalists who, not working for the major media, feel free to express them.  As they are never expressed in the major media.  The monopolized major media.  Of which the Newhouse empire is a major part.  And of which Random House is also a major part.

Their concerns, of course, are for the country and for the functioning of its supposed democratic system when the information the people need for that system to work is controlled by a very small number of the superrich whose major interest is getting even richer and whose real concerns have little or nothing to do with those less rich than they.

Without which neither Posner nor Mailer would have had the exposure each got so that each in his own way would propagandize the official assassination mythology as the truth about it.

Without which neither could have taken that lie to so large a percentage of the people.  Or Mark Riebling of The Wedge in 1993 or Max Holland with his announced 1996 history of the Warren Commission could to a lesser but still significant percentage of the people.  All by the Random House sub‑empire of the Newhouse empire.

What the proliferation of communications‑industry monopoly has meant to newspapers and to what the people can and should know‑which they certainly did not and could not get from TV‑is reflected in the October 30, 1995 article in the Washington Post by its veteran reporter who is also its media commentator, Howard Kurtz.  The page‑one portion of his story is headed, "The Bad News Starts at Work in Nation's Newsrooms." The carryover headline refers to two of the "bad news" items his story reports, "New Stress in the Bottom Line" and that it is "Creating Newsrooms of Unrest." The latter refers to more than the wholesale loss of newspaper jobs.  The top line is that bottom line-money.

One of his sources Kurtz does not name told him that, apparently referring to newspaper ads, "When radio ads trumpet the fact we're dumping down the newspaper, it insults everyone who works there, and it insults the reader as well."

Kurtz, referring to wholesale staff reductions of newspapers, quotes Bill Kovach, curator of the prestigious Nieman Foundation at Harvard, the real plum for the best reporters being a scholarship to it, as saying about buyouts to get newspapers staffs off the payroll:

. . .  you lose some of your best people.  That's lousy management.  To cut your staff by a significant percentage and say it is not going to have an impact on what you report is just ... public relations propaganda.

The more newspaper monopolies spread with the elimination of local ownership the more the "changing approach to journalism... casts a pall over America's newsrooms." This changing approach made newspapers more like the so‑called entertainment treatment of news on TV.  The emphasis was away from hard news and toward the frivolous.

Having driven readers away and having joined TV in misleading people to believe that the mostly sex and crime that TV news became is the news, the drive for money, to make more or to lose less, meant more of the same, of what had failed and reduced the value and importance of newspapers that was enough to tell readers they did not get what they need from their papers.

Illustrative of this, Kurtz writes that:

At the Miami Herald, which has killed its Sunday feature section ... will henceforth concentrate on nine subjects deemed most important in reader surveys, National and world news is not among them.

The Los Angeles Times, owned by Times-Mirror, was then abolishing its "World Report section, six suburban sections and City Times," one of its more recent papers.  The same owners had closed down The Houston Post, New York Newsday and The Baltimore Evening Sun.

At The Hartford Courant, which Times Mirror also owns, sixteen percent of its staff, one hundred and eighty eight employees, accepted being bought out, with the alternative eventual firing. Kurtz quotes its managing editor Clifford Reutsch, as saying, "The Courant is losing part if its heart and soul." Those leaving include Pulitzer prize winners.

These are merely a few examples the Times Mirror approach to serving the need for news that is the essence of the democratic system.  Newsday's former Washington columnist who quit and went to work for the rival New York Daily News, "said he was disturbed by the conduct of Mark Willes, the new Times Mirror chairman hired from general Mills.  'Willes made editorial decisions he was not qualified and competent to make.  It was done for the short term hit on the stock price.' Indeed, Times Mirror stock has risen from $18 to $29 a share since Willes took over" five months earlier.

Betty Crocker at the editor and publisher's desk made money but at the cost of what people could know, once the purpose of newspapers.  Under the system of newspapering that made fortunes of what began as grain, Kurtz writes,

At Newsday, which is under orders to boost its profits from 7 percent to 17 percent, so many staff members accepted buyouts that the paper now must fill 20 empty slots.  Anthony Marro, editor of the Long Island paper, noted that we've sharply reduced the geography that we're covering.  We've sharply reduced the number of people that we're serving.

That is to say that the Zengers of the earliest American journalism are even farther and dimmer in the remote past of American journalism as under the escalating monopoly ownership the newspapers get more like those of the supermarket weeklies and the poor apology for news from the same monopolies and what they have made of television's supposed news that is increasingly like television's supposed entertainment.

There now is but a single motive and inspiration in the life's blood of any democratic system: money, without concern for how it is made.

And thus we have the control asserted by the empires and the influence they have and can muster and the only reason disgracefully bad books like Mailer's get published and are and can be promoted as his was‑with nobody giving a damn for the people and the corruption of their minds and of our system with it.

The year after I wrote this Jonathan Tasini, president of the National Writers Union, wrote for the Sunday Outlook section of The Washington Post of February 4, 1996 an article titled "The Tele‑Barons." The subhead is, "Media Moguls rewrite the Law and Rewire Our Country." He refers to these moguls as the new Robber Barons, the phrase of a century earlier, and to the "avarice" of their "mega‑mergers" as the increase in monopolies on the sources of information continues to be increasing under the control of fewer and fewer of the super‑rich.  Of those whose wealth he gives, S. I. Newhouse is third with $4.3 billion.  Next to him and also big in the book publishing monopoly is Rupert Murdoch, whose wealth is given at $3.3 billion.

With the slacking off of anti‑trust enforcement, what the people can know came from fewer and fewer owners of more and more papers and TV and radio stations.

Robert Sherrill, an experienced reporter, reviewed The Chain Gang: One Newspaper Versus the Gannett Empire (University of Missouri Press) for the Washington Post of December 2, 1996.  The book was written by Richard McCord, who was an experienced reporter before he and his wife established "The Sante Fe Reporter and built it into a weekly that over the next 14 years won more than 200 prizes national as well as regional‑for journalistic excellence."  McCord's story is about how the Gannett chain tried to drive him out of business, as it had many others, but failed to do so.  Sherrill writes of Gannett as the largest chain in America and judging from the persuasive evidence amassed by McCord, by far the dirtiest."

This one paragraph indicates how large, how wealthy and how influential the Gannett chain is:

Without straining the point or sounding too pious, McCord presents a kind of morality tale, implicitly raising questions about the character of an industry whose leaders don't seem to care very much when their less affluent publishing brethren are driven to the wall, or out of business, by someone like Allen Neuharth, who for years was the mastermind behind the growth of the humongous Turner Broadcasting Gannett empire ‑ a multibillion‑dollar operation that, at last count, included 84 dailies, 40 weeklies, 10 television stations and 16 radio stations.

There are entire states that do not have eighty‑four daily newspapers or ten TV stations.  There are few in political life who will not fear incurring the Gannett corporate wrath ‑ or oppose in any way whatever it may want or do.  It is enormously powerful and influential and it controls what a large part of the country can know or believe.  It is a monopoly that does restrain trade, the language of the law, and the law has meant nothing in its acquisition of all the means of reaching and influencing people.

Gannett is, as Sherrill says, huge.  So are Newhouse, Murdoch and a few others.  They do, effectively, control what the people can know, even what they can think and believe.

664
665

