6 MORE Ociober 1977

HELLBOX

Philadelphia Belle . . .. Double Coverage . . ..
Powell’s Dirty Trick....Bridal Blackout. ...
IRE....Canada Fry....Soiled Jersey....

EDITED BY STEVE ROBINSON

DID HUNT PEN
“TIMES’ COLUMN?

Ex-CIA Man Says He Wrote
1967 Sulzberger Column

E. Howard Hunt, former CIA
officer and paroled Watergate
conspirator, says he is the author
of a column ebout Soviet spies
that appeared under C.L.
Sulzberger's byline in The New
York Times September 13, 1967.
Hunt says the column, which car-
ried the headline *‘Foreign
Affairs: Where the Spies Are," is
**75 per cent unchanged”’ from an
article he prepared at the request
of then-CIA director Richard
Helms.

Hunt's disclosure 10 MORE
follows revelations made by Carl
Bernstein, of Watergate fame, in
an article that appears in the Octo-
ber 20 issue of Rolling Stone maga-
zine. Bernstein's article, which
claims that some 400 newsmen
secretly cooperated with the CIA,
specifically mentions Sulzberger
as one of the agency's chief media
‘‘assets."”

On one occasion, Bernstein
writes, “‘according to several CIA
officials, Sulzberger was given a
briefing paper by the agency
which ran almost verbatim under
the columnist's [Sulzberger's]

. byline in the Times’' Bernstein
quotes the source as saying, ‘“We
gave it to Cy as a background
piece and Cy gave it to the print-
ers and put his name on it.”' No
additional information about the
incident was provided by Bern-

stein, though he reports that
Sulzberger denied the story.

Hunt, reached at his home in
Miami, insists that he was the real
author of the column. He says
that the information about Soviet
spying in the piece was given to
Helms by Howard J. Osborn, the
CIA's chief of security, and that
Helms passed the material on to
Hunt, asking him to write it up as
an article.

Recalls Hunt, who quit the CIA

rin 1970: “When the director calls

me up and says ['ve got a couple
of files here, | want you to do a
story, about 800 words, and I'll
try it out on Cy Sulzberger, 1 do
i."”

According to Hunt, he carried
out his assignment and gave the
article to Helms. It appeared, vir-
tually unchanged, a few weeks
later under Sulzberger’s byline,
he says. Hunt claims he had no
contact with the columnist and
assumes his article was passed to
Sulzberger by Helms.

Richard Helms, contacted at his
home in Washington, refused to
discuss the incident. *‘[ didn't
start all this business, and I'm
responsible Tor it," the former
CIA director said.

Howard Osborn, now retired
from the CIA, says he does not
recall the September 13

<

Sulzberger column or having,
given any matarials to Helms fo%‘
use in a Sulzberger column. After
having the column read to him,
however, he said, ““It has the ring
of truth to it. This would be the
type of thing [ would report to
Helms on."

Osborn, who later served as
CIA liaison with the White House
plumbers during the Nixon years,
did not deny that the information
in the Sulzberger column came
from him. He added that the
details about Soviet espionage
contained in the piece were not
generally available to the public
and could only have come from ||
intelligence sources.

Sulzberger's column details the
“wide use of diplomatic, jour-
nalistic, and commercial cover”
by agents of the KGB and GRU—
the Soviet Union's intelligence
agencies—and names a dozen
individuals, primarily diplomats,
as spies. “Experts assume,'' the
column states, *‘no Soviet diplo-
matic establishment draws fewer
than half its staff from GRU or
KGB rosters.”

Bernstein's Rolling Stone article
quotes Sulzberger as saying he
“‘would never get caught near the
spook business.”” The Times col-
umnist, who has been a diplo-
matic correspondent for the paper
for more than 30 years, told
Bernstein that he personally knew
Helms and other CIA directors.
“But I never took an assignment
from one of those guys,” he is re-
ported as saying, ‘“‘They’d have
had to be awfully subtle 1o have
used me."”

In a prepared statement
released by the Times September
12 in response to the Bernstein
article, Sulzberger said, ‘‘Any
allegation that I ever worked in
any capacity for the CIA is false.”

Reached on the Greek island of
Spetsais, where he was vacation-
ing, Sulzberger refused to com-
ment on the September 13, 1967,
column. When informed that
MORE had located the person
who claims to have written the
piece, Sulzberger said, “I’m not
going to get mixed up in any more
of these telephone interviews on
spies and the CIA. If you want to
know anything about this, write
me a letter.”” He then abruptly
hung up the phone.




