BETWEEN THE LINES

How the CIA Manages the Media

BY PETER BiIsKIND

For those of you who always suspected
that the CIA had more than a passing
interest in the American media, it will
come as no surprise that you've been right
all along. In the past few months, stories
in Penthouse, Rolling Stone, and The
New York Times have disclosed that when
a CIA director reads the morning paper
over breakfast, he's often reading
“‘news’’ that his own agents may have
written, planted, or otherwise influenced.
Moreover, the recent disclosures have
indicated that the CIA did not have to
resort to cloak-and-dagger tactics to
penetrate American news organizations.
Publishers and high level management not
only welcomed CIA overtures but often
volunteered their services. '‘Let’s not pick
on some poor reporters,”’ Carl Bernstein
quoted former CIA director William
Colby in Rolling Stone. *'Let's go to the
managements. They were witting."’

Last August, Penthouse reporters Joe
Trento and Dave Roman revealed that the
Copley News Service (CNS), owned by
the Copley Press, Inc., publishers of the
San Diego Union and eight other papers,
employed 23 people with CIA connec-
tions—all at the same time. CNS
became the “‘eyes and ears'’ of the CIA in
Latin America,

The Copley chain allegedly provided
press credentials for CIA agents,
furnished information to the CIA,
published Agency-inspired editorials, and
fed Agency-planted stories to CNS
clients.

The romance between Copley and the
CIA was mutually rewarding. In 1961, for
example, when the San Diego Union
discovered that the CIA was training
Cuban exiles for the Bay of Pigs Invasion,
it not only kept that news to itself but
also published stories discounting rumors
of a possible invasion of Cuba. In
exchange, according to Penrhouse, the
CIA told Copley reporter Charles Keely
that the Soviet Union had placed nuclear
missiles in Cuba. Keely broke the story
and won the Raymond Clapper Memorial
Award for his scoop.

Copley had a similar relationship with
the FBI. Reporters’ notes and photo-
graphs of anti-war demonstrations in San
Diego in the 605 routinely went to FBI
headquarters.

Two months after the Penthouse
expose, Carl Bernstein attempted to
sketch the full extent of CIA press-related
operations in an article in Rolling Stone.
According to Bernstein, more than 400
American journalists over the last 25
years ‘‘have secretly carried out as-
signments for the CIA.” These assign-
ments included everything from briefing
CIA agents (who routinely met foreign
correspondents returning from abroad at
the boat) to planting ‘‘disinformation,”
fingering foreign nationals ripe for
recruitment, or serving as messenger boys
between the CIA and its spies in the field.
The press provides particularly good

cover for intelligence operations, because
its job is to snoop, and it can do so
legitimately. ‘‘One journalist is worth 20
agents,”’ said one CIA official quoted in
Rolling Stone.

Bernstein also charged the Church
Committee with supressing evidence of
the CIA’s use of the media.

Contacts between the CIA and the
media were often made at the highest
level. ““Among executives who lent their
cooperation to the Agency,”” wrote
Bernstein, “were William Paley of CBS,
Henry Luce of Time, Inc., Arthur Hays
Sulzberger of The New York Times, Barry
Bingham, Sr., of the Louisville Courier-

28 Seven Days

5.B. Whitehead




Journal, and James Copley of the Copley
News Service." About 25 news organiza-
tions, including ABC, NBC AP, UPI,
Hearst Newspapers, Scripps-Howard,
Newsweek, the Mutual Broadcasting
System, the Migmi Herald, and the old
Saturday Evening Post and New York
Herald Tribune, flirted with the CIA, but
CBS, Time magazine, and The New York
Times established the most intimate, long
term relationships with the Agency.

One source cited by Bernstein said that
The New York Times *‘provided cover for
about 10 CIA operatives between 1950
and 1966. . .under arrangements ap-
proved by the newspaper’s late publisher,
Arthur Hays Sulzberger.” Times colum-
nist C.L. Sulzberger, Arthur's nephew,
was apparently regarded as an “*asset'’ by
the Agency right up until his recent
retirement. “‘Young Cy...was very
eager,”" a CIA official told Bernstein.
“‘He loved to cooperate.” C.L. Sulzber-
ger once ran a CIA briefing paper almost
verbatim under his byline in the Times.
Sulzberger denies this, but the Times itself
repeated the allegation in its own investi-
gation of CIA-press cooperation.

CBS routinely supplied the CIA with
newsfilm outtakes, gave it access to the
CBS film library, provided cover for CIA
employees, and allowed the Agency to
monitor reports by its correspondents to
the New York and Washington news-
rooms.

Time-Life publisher Henry Luce was a
good friend of the CIA’s first director,
Allen Dulles, as was Newsweek editor
Malcolm Muir. Like Luce, Muir made a
practice of briefing the CIA upon
returning from trips abroad. ““Whenever [
heard something that I thought might be
of interest to Allen Dulles, I'd call him
up,”’ said Muir.

Other journalists with close relations to
the CIA include Seymour K. Friedin,
formerly a New York Herald Tribune
correspondent and now London Bureau
chief for the Hearst papers, and Stewart
Alsop, whose column appeared in the
Herald Tribune, Saturday Evening Post,
and Newsweek. One CIA source told
Bernstein flat out that “*Stew was a CIA
agent.”” Stew's brother Joseph Alsop also
moonlighted as a stringer for the CIA. He
visited Laos in 1952 and the Philippines in
1953 at the Agency’s request. “‘I’'m proud
they asked me, and I'm proud to have
done it,” said Alsop.

Hot on the heels of Bernstein's piece,
former CIA intelligence analyst Frank
Snepp disclosed that the Agency had
disseminated false information to Ameri-
can newsmen during the closing days of

the Vietnam war. *“The whole idea of a
blood bath was conjured out of thin air,
We had no intelligence to indicate that the
South Vietnamese were facing a blood
bath,’” Snepp said on television. Snepp
named four reporters manipulated by the
CIA: Keyes Beech of the Chicago Daily
News, George McArthur of the Los
Angeles Times, Wendell Merick of U.S.
News and World Report, and Robert
Shaplen of the New Yorker.

Snepp also alleged that the CIA had
used Malcolm W. Browne of The New
York Times to pass messages to the
Communists, and had deliberately fed
Browne false information.

The Times, doubtless stung by Snepps
and Bernstein's charges, published its
own lengthy report by John M.
Crewdson,—based on a three month
investigation by himself, Joseph B.
Treaster, and a team of researchers.

Some sources familiar with the CIA's
maneuvers have suggested that the Times
piece is part of a CIA ‘‘damage
limitation’' effort, that is, an attempt by
the Agency to control the direction of the
disclosures by selectively leaking only
certain kinds of information to the press.
For example, the Times piece says that
Bernstein’s figures of 400 American
journalists is vastly inflated and that only
40 to 100 journalists (out of thousands)
over the past 25 years were involved with
the CIA. The Times contradicts Bern-
stein’s claim that contacts between the
Agency and the media were made at a
high level. Crewdson emphasizes the
CIA's network of foreign assets,
minimizes the importance of its use of
Americans, and gives the impression that
the CIA’'s operations in this area have
been radically reduced.

Nevertheless, the Times does provide,
for the first time, a picture of the CIA's
world-wide propaganda apparatus, whim-
sically called “Wisner’s Wurlitzer,"” after
its maestro, Frank Wisner, the CIA's
master of “black’* operations. According
to the Times, the CIA has, at various
times, ‘‘owned or subsidized more than 50
newspapers, news services, radio stations,
periodicals, and other communication
entities,"" while another dozen foreign-
based news organizations were penetrated
by paid CIA agents.

The CIA has produced or subsidized at
least 1000 books since the early 50s. At its
peak, the CIA had 800 propaganda assets,
consisting mostly of foreign journalists.
‘“Asked in an interview last year whether
the CIA had ever told such agents what to
write,”” said the Times, Colby replied,
“Oh, sure, all the time."’

These agents performed a variety of
services, which included doctoring Argen-
tine newsreels, passing CIA money to
Italian Christian Democrats, German
Social Democrats, and Chilean rightists,
and fabricating bogus stories—Russian
nuclear tests that never happened,
imaginary Chinese military aid to the
Vietminh in their war against the French,
and so on.

One striking disclosure concerns, once
again, the Times itself. When the CIA was
busy overthrowing the Arbenz regime in
Guatemala in 1954, it prevailed upon
Times publisher Arthur Hays Sulzberger
to steer the paper’s reporter, Sidney
Gruson, away from the story because the
CIA feared he was too liberal and might
report the truth.

What next? The Times account gives
the impression that “‘Much of the
Waurlitzer is now dismantled. . . .A small-
er network of foreign journalists remains,
and some undercover CIA men may still
roam the world, disguised as correspon-
dents for obscure trade journals or
business newsletters."” But this is
misleading. According to one reliable
source, as of April 1976, the CIA still
counted 200 newspapers and periodicals.
30 press services and news agencies, 20
radio and TV stations, and 25 book
publishers as foreign assets. Not bad for a
“‘dismantled’’ operation. ‘

The CIA recently announced that it
would in the future refrain from
establishing contacts with part- or full-
time journalists ‘‘accredited”” by Ameri-
can news organizations. David Wise, for-
mer Washington Bureau chief of the New
York Herald Tribune and author of two
books critical of the CIA, The Invisible
Government and The American Police
State, was skeptical. ‘‘“There’s a loophole
in that big enough to drive a truckload of
journalists through. They don’t include
free-lancers, and, besides, what do they
mean by accredited?” A journalist is
usually accredited by an agency, like a city
police department, that he or she covers,
not by news organizations. This may be
more CIA doubletalk.

““There are a number of reporters still
active who worked for the CIA, and I'm
sure many are still doing it,”’ said Wise.
““They didn’'t all retire to Vermont.""

CIA watchers are convinced that the
recent revelations, although detailed, are
just the tip of the iceberg. ‘“This is the
first level of exposure,”” said John Marks,
of the Center for National Security
Studies. ‘“The CIA is like concentric
circles. You penetrate one, and there are
six more to go. We've got to keep at it.” [

Seven Days 7



