PR

to make the heart stop. “It is becoming increasingly

clear,” said a grave Ted Koppe!, “that George
Bush, operating largely behind the scenes throughout the
1980s, initiated and supported much of the financing,
intelligence, and military help that built Saddam’s Iraq
into the aggressive power that the United States ultimately
had to destroy.”

Is this accurate? Just about every reporter following the
story thinks so. Most say that the so-called Iraqgate scandal
is far more significant than either Watergate or Iran-contra,
both in its scope and its consequences. And all believe that,
with investigations continuing, it is bound to get bigger.

Why, then, have some of our top papers provided so tittle
coverage? Certainly, if you watched Nightline or read the
London Financial Times or the Los Angeles Times, you saw
this monster grow. But if you studied the news columns of
The Washington Post or, especially, The New York Times,
you practically missed the whole thing. Those two papers
were very slow to come t0 the story and, when they finally
did get to it, their pieces all too frequently were boring,
complicated, and short of the analysis readers required to
fathom just what was going on. More to the point, they
often ignored revelations by competitors.

The result: readers who neither grasp nor care about the
facts behind facile imagery like The Butcher of Baghdad
and Operation Desert Storm. In particular, readers who do
not follow the story of the Banca Nazionale del Lavoro,
which apparently served as a paymaster for Saddam’s arms
buildup, and thus became a player in the largest bank-fraud
case in U.S. history.

Complex, challenging, mind-boggling stories (from Iran-
contra to the S&L crisis to BCCI) increasingly define our
times; yet we don’t appear to be getting any better at telling
them. In the interest of learning from our mistakes, this
reporter examined several hundred articles and television
transcripts on Iraggate and spoke to dozens of reporters,
experts, and generally well-informed news consumers.

Before evaluating the coverage, let’s summarize the Iraq-
gate story itself:

! BC News Nightline opened last June 9 with words

Russ W. Baker, a member of the adjunct faculty at Columbia Uni-
versity's Graduate School of Journalism, is a free-lance writer who
regularly contributes to The Village Voice. Research assistance
was provided by Julie Asher in Washington and Daniel Eisenberg
in New York.

IRAQGATE:

e Big

ARMING SADDAM

The United States and its European allies have laws and
policies designed to prevent arms and military technology
from getting into the hands of developing countries, €spe-
cially where there is a likelihood of their reckless deploy-
ment. If these controls were aimed at anyone, certainly they
were aimed at the highly repressive, swaggering Iraqi
regime, with its history of threatening both its neighbors
and its citizens.

Still, when Saddam went to war against Iran, becoming
the world’s chief practitioner of chemical warfare, U.S.
realpolitikers dubbed him the lesser of two evils, and the one
less likely to disrupt the oil flow. The essence of Iraqgate is
that secret efforts to support him became the order of the
day, both during his long war with Iran and afterward.

Much of what Saddam received from the West was not,
arms per se, but so-called dual-use technology — ultra
sophisticated computers, armored ambulances, helicopters,
chemicals, and the like, with potential civilian uses as well
as military applications, We’ve learned by now that a vast
network of companies, based in the U.S. and abroad, eager-
ly fed the Iragi war machine right up until August 1990,
when Saddam invaded Kuwait.

And we’ve learned that the obscure Atlanta branch of
Italy’s largest bank, Banca Nazionale del Lavoro, relying
partially on U.S. taxpayer-guaranteed loans, funneled $3
billion to Iraq from 1985 to 1989. Some government-
backed loans were supposed to be for agricultural purposes,
but were used to facilitate the purchase of stronger stuff
than wheat. Federal Reserve and Agriculture department
memos warned of suspected abuses by Iraq, which appar-
ently took advantage of the loans to free up funds for muni-
tions. U.S. taxpayers have been left holding the bag for
what looks like $2 billion in defaulted loans to Irag.

All of this was not yet clear in August 1989, when FBI
agents raided U.S. branches of BNL, hitting the jackpot in
Atlanta. The branch manager in that city, Christopher Dro-
goul, was charged with making unauthorized, clandestine,
and illegal loans to Iraq — some of which, according to the
indictment, were used to purchase arms and weapons tech-
nology. Yet three months after the raid, White House offi-
cials went right on backing Saddam, approving $1 billion
more in U.S. government loan guarantees for farm exports
to Irag, even though it was becoming clear that the country
was beating plowshares into swords. :

At the time, inquiring minds wondered whether Drogoul

One That

(Almost) Got Away

Who Chased it — and Who Didn’t by Russ W. Baker

48

CIRMARCH/APRIL 1993

T ar
SRR S A AT

et Mk s e P o
R o o ST



could possibly have acted alone in such a mammoth opera-
tion, as the U.S. government alleged. Was there a formal,
secret plan to arm Irag? And did the U.S. government
engage in a massive coverup when evidence of such a plan
began to emerge?

In fact, we now know that in February 1990, then Attor-
ney General Dick Thornburgh blocked U.S. investigators
from traveling to Rome and Istanbul to pursue the case.
And that the lead investigator lacked the basic financial
know-how to handle such an investigation, and made an
extraordinarily feeble effort to get to the bottom of things.
More damningly, we now know that mid-level staffers at
the Commerce department altered Iraqi export licenses to
obscure the exported materials’ military function — before
sending the documents on to Congress, which was investi-
gating the affair.

Eventually, it would turn out that elements of the U.S.
government almost certainly knew that Drogoul was funnel-
ing U.S.-backed loans — intended for the purchase of agri-
cultural products, machinery, trucks, and other U.S. goods
— into dual-use technology and outright military technolo-
gy. And that the British government was fully aware of the
operations of Matrix Churchill, a British firm with an Ohio
branch, which was not only at the center of the Iragi pro-
curement network but was also funded by BNL Atlanta.
(Precision equipment supplied by Matrix Churchhill was
reportedly a target this January when the Western allies
renewed their attack on Iraq).

It would later be alleged by bank executives that the [tal-
jan government, long a close U.S. ally as well as BNL’s
ultimate owner, had knowledge of BNL’s loan diversions.
It looked to some like an international coalition. As New
York Times columnist William Safire argued last December
7, “Iraggate is uniquely horrendous: a scandal about the
systematic abuse of power by misguided
leaders of three democratic nations to secret-
ly finance the arms buildup of a dictator.”

 Safire had been on the case since 1989,
turning out slashing op-ed pieces. But read-
ers of the Times’s news pages
must have wondered where
Safire’s body-blows were com-
ing from, since the news
columns contained almost
nothing about Iraqgate for the
longest time.

CIRMARCH/APRIL 1993

THE COVERAGE

Not everyone was slow to spot trouble. The coverage
might be said to have begun in 1987, when Alan Friedman, a
torrespondent in Italy for the London Financial Times who
was writing a book — Agnelli: Fiat, and the Network of Ial-
ian Power — learned of a European-based arms-procure-
ment network that had gathered equipment for Iraq. In the
book, published in 1988, he explored a five-year-old joint
Argentine-Egyptian-Iraqi effort 1o build a ballistic missile
capable of carrying a nuclear warhead, code-named CON-
DOR 2. Friedman’s claims that Iraq was developing a nucle-
ar weapon were shrugged off by colleagues in the press.

In August 1989, while working in Milan, Friedman
noticed a four-line press release from Banca Nazionale del
Lavoro. “Trregularities,” it seemed, had been uncovered at
BNL’s Atlanta branch. (Later, Friedman would learn that
this was the bank’s way of acknowledging something trou-
bling that had just transpired, unnoticed by the press: the FBI
raids on BNL’s U.S. branches.) Shortly thereafter, a London
tipster told Friedman to look at a seemingly unrelated story
— the possible role of a British company, Matrix Churchill,
in secretly arming Iraq. When Friedman phoned a source in
Rome and mentioned both firms, he was told to get on a
plane and come down for a little chat. It lasted all night.

Beginning in September 1989, a Financial Times team,
reporting from Milan, Baghdad, and London, laid out the
first charges that BNL, relying heavily on U.S. govern-
ment-guaranteed loans, was funding Iraqi chemical and
nuclear weapons work. Led by Friedman, who relocated to
New York City in early 1990, the reporters went on to pro-
duce about 300 articles over three years, painting a com-
pelling portrait of a massive — and seemingly coordinated
—— international effort to aid Iraq. For the next two and a
half years, the Financial Times provided the only continu-

ous newspaper reportage on the subject.
mm‘ The London paper tied CONDOR 2 to

BNL Atlanta — which had just been pub-
licly identified as the source of $3 billion in
unauthorized loans to Iraq. And in one 1989
article it warned that the BNL
story was more than just anoth-
er dull tale of banking malfea-
sance: “The CONDOR story
raises questions about the
effectiveness of the commit-
ment of Western governments

49




to preventing military technology transfer.” It pointed out
that, while U.S. intelligence had long bragged about
aggressively monitoring the transfer of military technology,
Washington had fallen down on the job. The paper noted
that if government sleuths had been serious about stopping
the arms flow, they could have followed either the money
trail or the technology trail. “In each case, they appear to
have slipped up,” it concluded.

The Financial Times extensively quoted top former offi-
cials at the International Monetary Fund, the Pentagon, and
elsewhere, who expressed alarm over Export-Import Bank
loan guarantees to rag. Some asserted that Washington
had, as one of them put it, “allowed and abetted the devel-
opment and stockpiling of a major chemical warfare capa-
bility” in Irag. Among the companies shipping militarily
useful technology under the eye of the government, accord-
ing to the F inancial Times, were Hewlett-Packard, Tektron-
ix, and Matrix Churchill, through its Ohio branch.

The most striking thing about the paper’s revelations is
that they were published before Saddam Hussein invaded
Kuwait in 1990. Douglas Frantz of the Los Angeles Times,
who deserves a lot of credit for his own reporting on Irag-
gate, nevertheless says the Financial Times was without
question the early leader on the story. “Events subsequent
have shown in most cases they were on the money,” he says.

By early 1990 the Financial Times was no longer alone.
Representative Henry Gonzalez, chairman of the House
Banking Committee (who also had noticed the four-line
BNL press release back in 1989), began a long, lonely cru-
sade to expose the affair. Soon he would be entering related
documents into the Congressional Record in late-night
speeches before an empty chamber. Attorney General
Thornburgh even wrote to him, demanding that he stop
looking into BNL in the interests of “national security.” He
didn’t. Meanwhile, many reporters, accepting the adminis-
tration’s line that it was shocked — shocked! —to discover
the BNL subterfuge, treated Gonzalez as a crank.

On August 2, 1990, Saddam Hussein invaded Kuwait
and the debate began in the U.S. over an appropriate
response. But only a handful of reporters bothered to ask
where he had acquired the military muscle for the invasion.
One who did, Thomas L. Flannery of the Intelligencer
Journal, a 45,000-circulation paper in Lancaster, Pennsyl-
vania, warned in November: “If U.S. and Iragi troops
engage in combat in the Persian Guif, weapons technology
developed in Lancaster and indirectly sold to Iraq will
probably be used against U.S. forces.... And aiding in
this...technology transfer was the Iragi-owned, British-
based precision tooling firm Matrix Churchill, whose U.S.

0

operations in Ohio were recently linked 0 2 sophisticated
Iragi weapons procurement network.” Flannery, who wrote
an impressive string of stories identifying Pennsylvania
companies that supplied Iraq, had been hired by the Finan-
cial Times as an occasional stringer the year before.

Meanwhile, The Village Voice published a major investi-
gation by free-lancer Murray Waas in its December 13,
1990, issue. Under the headline GULFGATE: HOW THE u.s.
SECRETLY ARMED IRAQ, Waas pulled together 2 massive
amount of information, ranging from senior White House
officials’ accounts that George Bush was a behind-the-
scenes advocate of a pro-Iraq tilt, to an accounting of U.S.
trade with Iraq that had a potential military application.
“That American troops could be killed or maimed because
of a covert decision to arm Iraq,” Waas wrote, “is the most
serious consequence of a U.S. foreign policy formulated
and executed in secret, without the advice and consent of
the American public.”

The gulf war began shortly after, on January 16, 1991, and
the media went wild. But when it ended six weeks later, most
Americans knew little more about the war’s root causes than
they did before.

There would, however, be more to the story. Within
hours after hostilities ceased on February 27 — and nine-
teen months after the FBI had raided BNL — the govern-
ment indicted Drogoul, painting him as a lone-wolf
financier of the Iragi war machine. He was charged with
defrauding his Rome employers of billions of dollars.

Nightline, which had been looking at Iraggate for some
time, hooked up with the Financial Times in an unusual
and productive arrangement. On May 2, 1991, the team
reported the secret minutes of the President’s National
Advisory Council, at which, despite earlier reports of abus-
es, an undersecretary of state declared that terminating Iraqi
loans would be “contrary to the president’s intentions.”

NightlinelF inancial Times also cited intelligence reports
that Iraq was using U.S. government farm credits to pro-
cure military technology. On July 3, 1991, the Financia
Times reported that a Florida company run by an Iraq
national had produced cyanide — some of which went t
Iraq for use in chemical weapons — and had shipped it vi:
a CIA contractor.

In another unusual and productive partnership, Dougla
Frantz of the Los Angeles Times teamed up with The Vi
lage Voice’s Murray Waas. The Times published the first ¢
their three-part series on February 23, 1992. “Classifie
documents obtained by the Times show ... a long-secr
pattern of personal efforts by Bush — both as President a1
as Vice-President — to support and placate the Iragi dict

CIRMARCH/APRIL

Py



tor,” the paper reported. It cited a top-secret National Secu- -

rity Decision directive signed by President Bush in 1989,
ordering closer ties with Baghdad and paving the way for
$1 billion in new aid. Although the directive had been
briefly described in other publications, the Times put it in
context. Assistance from Washington was critical for Iraq,
Frantz and Waas pointed out, since international bankers
had cut off virtually al! loans to Baghdad because Iraq was
falling behind on repayments — precisely because it was
busily pouring millions into arms purchases.

And it emphasized the striking fact — buried deep in a
1991 Washington Post piece — that Secretary of State
James Baker, after meeting with Iraqi Foreign Minister
Tariq Aziz in October 1989, intervened personally to sup-
port U.S. government loan guarantees to Iraq.

“Nobody responded to that [February 1992] series,” says
Frantz. “That week, Gonzalez went onto the house floor to
deliver another speech, and nobody followed that either.”
The Los Angeles Times went on to publish 100 articles
exploring the history of U.S.-Iraq relations before and after
the war. The reportage was, admirably, light on anonymous
sources and heavy on information from internal documents,
shared with the paper by government employees troubled
by what they had seen.

Still, the top national papers ignored most of the Finan-
cial Times/Nightline and Los Angeles Times revelations. In
fact, when in March an obscure Italian newspaper reported
Drogoul’s claim that both the Italian and U.S. governments
had known and approved of his lending operation, only the
Financial Times picked up the story.

Things began to heat up last June when, in an abrupt
turnabout, the feds suddenly agreed to drop 287 of 347
charges against Drogoul in return for a guilty plea and
pledge of cooperation. Drogoul, who had asked for an
opportunity to explain his actions fully, suddenly decided
to go mute. A troubled Judge Marvin Shoob, presiding over
Drogoul’s case, wrote to the head of the House Judiciary
Committee: “[Drogoul] decided not to provide a statement
until sentencing, after debriefing over a two-month period
by the government.” S—

By July, five other congres-
sional committees had joined
Gonzalez’s banking panel in
launching probes into various
aspects of the Iraqgate affair,
and Democrats were demanding
that an independent prosecutor
be named to investigate it.

Since Drogoul had made a §

CIRMARCH/APRIL 1993

deal, the fall sentencing hearings were expected to be brief,
But they turned into a major show when, in October, Dro-
goul’s lawyer suddenly began introducing new evidence
that the head office of the Italian-government-owned bank
had known all along what Drogoul was up to. He also pro-
duced testimony suggesting that figures with ties to U.S.
intelligence may have been involved. The prosecution
quickly asked to withdraw its plea bargain, and agreed to a
trial (which had the net effect of postponing public airing of
the affair until after the November election).

Earlier, The Village Voice's Robert Hennelly had assem-
bled a massive timeline documenting a pro-Saddam U.S. tilt
dating back a full decade. He concluded: “At worst, that sup-
port was a frightening exercise in capitalistic opportunism
(we made money both supporting and attacking Hussein)....”

THE PACK JOINS IN

Drogoul’s plea bargain and sentencing hearing provided a
perfect new peg, and everyone finally jumped in. With the
Financial Times far in the lead and the Los Angeles Times a
strong second, the Big Three — The New York Times, The
Washington Post, and The Wall Street Journal — got into
Iraqgate late, leaving beat reporters struggling to untangle
the story’s many complex international strands.

The Journal set the pace. Chiefly through reporter John
Fialka, the paper made up for its late awakening by demys-
tifying technicalities through striking headlines and crystal-
clear prose. Despite a small general news hole, the Journal
constantly found space for explanatory Iraqgate pieces.

The Post’s early coverage had a protective tone. In July,
reporter John Goshko wrote about Bush administration
actions that “unwittingly bolstered” Irag’s military. And he
asserted: “The record suggests that Bush...Baker and other-
senior foreign policy advisers were not paying much atten-
tion to Iraq....”

The Post’s R. Jeffrey Smith, whose Iraqgate coverage
included the Drogoul hearing, produced several exclusives
from Washington sources. Yet the paper did not significant-
ly advance the story. “It was a story with high political con-
tent, and a paucity of hard evi-
dence to back up charges of
conspiracy,” Smith says.
“Some papers allowed them-
selves to be manipulated, acting
almost as agents of the Demo-
cratic opposition. Some people
made this a crusade.”

The New York Times, mean-
while, shifted into high gear —

51



and promptly crashed into a pile of charges and counter-
charges. To cover BNL and the Drogoul sentencing, the
Times brought in Elaine Sciolino, the national security cor-
respondent, who had returned to daily reporting after writ-
ing a book about Iraq. She had other credentials that might
have been helpful: she had served as Newsweek’s Rome
bureau chief before coming to the Times, and had covered
intelligence matters for years.

She came in cold, and her sudden coverage was almost
without context, since, aside from columnist William
Safire, the newspaper had failed to follow up on the mas-
sive amount of evidence already gathered by others in the
greater Iraqgate story. When much of the Financial Times’s
early scoop material resurfaced during the trial, the Times
reported some of it — without noting who had originally
unearthed it. Safire, on the other hand, cited the Financial
Times often in his early crusade to rise above his paper’s
seeming indifference to the larger scandal. During Dro-
goul’s hearings, the Times brought in Martin Tolchin, an
old Washington hand. He had covered the Neil Bush S&L
affair, and seemed adept at telling this story clearly, but he
made only a cameo apearance.

THE FOOL ON THE HILL

The Times largely ignored Representative Gonzalez,
meanwhile, as he made his allegations and entered support-
ing documents into the Congressional Record. Sciolino got
around to a close look at the man making the charges on July
3. Her piece, headed ECCENTRIC STILL BUT OBSCURE NO MORE,
cast Gonzalez as something of a buffoon, and included
charges that his disclosure of sensitive information was a
threat to national security — without explaining why it
would be. The piece could almost be read as a justification
for the Times’s failure to follow Gonzalez’s earlier charges.

The Journal, which regularly reported Gonzalez's steady
flow of documents and pronouncements, was far more
charitable in Fialka’s July 31 profile of the congressman.
Headed LONER GONZALEZ TOILS TO EXPOSE WHITE HOUSE
ROLE IN AIDING IRAQ IN YEARS LEADING UP TO GULF WAR, it
presented a tough, uncorruptible maverick.

WHAT THEY MISSED

Many incendiary allegations reported by the Journal, the
Los Angeles Times, and The Atlanta Constitution (covering
the Drogoul hearing in its home town) were simply ignored
by The New York Times, and sometimes by The Washington
Post, as well. A few of many examples, all from 1992;

Intelligence Connections?

On October 3, the Journal reported Drogoul’s assertion

52

that the director general of Iraq’s Ministry of |
Military Production had told him “We are all in
er. The intelligence service of the U.S. govern:
very closely with the intelligence service of th
ernment.” Three weeks later, the Journal re
Gonzalez “produced a phone-book-sized pack
ments” showing the involvement of U.S. expo
The documents mentioned one, RD&D Inter
Vienna, Virginia — which designed parts for
itzers and was financed through BNL — that w
man with reputed connections to U.S. intellj
Times and the Post missed the first story and f.
low up on the second.

Quayle involvement?

On three separate occasions it was reported (f
resentative Gonzalez, then by The Atlanta Consi
finally by the Journal) that BNL bankers claime
panies seeking Iraqi business had come to 1
branch at the urging of Vice-President Dan (
such corporation was owned by a man with clc
and business ties to the Quayle family; he b
refinery that recycled spent Iraqi artillery shells.
Times nor the Post reported this.

Scuds and Superguns?

September 16: the Journal, in a piece headed
ED SCUDS WITH MONEY GAINED FRAUDULENTLY IN
TIGATOR SAYS, recounted prosecution testimon
goul had toured an Iraqi military facility, was she
ing of a missile, and was told that it had bec
through BNL Atlanta. The Atlanta Constituti.
this, as did the Los Angeles Times, whose |
“Loans from an Italian bank branch here paid fo
Iragi Scud missiles like the one that killed 28 A
the Persian Gulf War, a top federal investiga
Tuesday.” The Times and Post didn’t report the

How high does it go?

September 23: The Constitution reported
Shoob, complaining in open court about the p:
failure to call BNL officials to testify, actuall
call his own witness. The Journal quoted Shoot
all the secret documents, and I can’t believe (D
the sole actor or principal actor in the enter
Times and Post were AWOL on this story.

A question of bribery?

Even when the Times raised startling facts, it
to follow up on itself. On October 17 the news
that the CIA had “uncovered a document sug
possible payoff of government officials in the U
and Italy in the elaborate bank-fraud case.” Re

CIRN




Times never learned more about this development.

DON’T FOLLOW ME, I’'M LOST

In other cases, the Big Two — but particularly The New
York Times — simply muddled matters. ’

In October, it was revealed that the CIA had withheld
from Congress — and possibly from prosecutors — crucial
documents showing what the government knew about
BNL. The Justice department blamed the CIA; the CIA
blamed the Justice department; and Senator David Boren,
chairman of the Senate intelligence committee, got angry at
everyone.

Sciolino did her most energetic work covering this turf
battle, often using unnamed sources, which made it difficult
to discern whose agenda was being advanced. And
although the Times finally started producing exclusives in
its coverage of this matter, its daily revelations over the fin-
ger-pointing were hard to follow and did little to foster
understanding of the bigger story. (In the end, evidence
suggested that the CIA had withheld the documents at the
request of Justice. If so, in retrospect, the story was the col-
lusion, not the feud.)

Readers’ comprehension suffered when this complex
story was reported as a he said-she said exercise. Here’s
Sciolino on October 11, writing about the intergovernmen-
tal feud: “The unusual finger-pointing over the case came
after reports that CIA officials had disclosed to Congress
on Thursday that, at the urging of the Justice Department,
they had deliberately withheld information about the bank
fraud from federal prosecutors in Atlanta.... CIA and Jus-
tice Department officials denied those reports today.... But
their denials came amid a new disclosure by lawmakers
that the Justice Department also had withheld information
that the CIA wanted to make public.... The CIA, the Justice
Department, and the Bush Administration have all denied
wrongdoing in the case.... In a sharply worded statement
today, the CIA denied that its officials had told the Senate
Committee that it had deliberately withheld information
from Federal prosecutors in Atlanta at the urging of the Jus-
tice Department.”

Wording like this, one televi-
sion producer who has followed
Traqgate observed, “makes The
New York Times responsible for
gross public apathy.”

Dean Baquet, who had
earned a reputation as a
formidable investigative
reporter during his years with

CIRMARCH/APRIL 1993

the Chicago Tribune, worked to advance the story on sever-
al occasions, especially covering Matrix Churchill develop-
ments in a separate trial in London. But he was only spo-
radically assigned to the story.

On October 18, Sciolino and Baquet wrote an overview
piece, a belated effort to advance the story, although they
appeared hesitant to state what, for others, had been all but
proven long ago. Notice the qualifiers: “Some Congression-
al Democrats say the recent revelations are only a tiny part
of a two-pronged Government-wide cover-up: to protect
and conceal its dealings with Mr. Hussein, and to accom-
modate the Italian government. Even more ominously,
these critics, without any real proof, have begun to suggest
that the administration knew about the loans alt along.”

Six congressional committees was hardly “some’’
Democrats; the revelations were hardly “recent’’; the evi-
dence of administration knowledge was, by now, fairly
overwhelming. As even the national-security minded
columnist Jim Hoagland, writing a week earlier in The
Washington Post, put it, “That Bush is tolerating a coverup
on Iraq conducted by others on his behalf can no longer be
seriously doubted. That Bush has lied about his knowledge
of shipments of U.S. arms to Irag can no longer be serious-
ly disputed.”

On November 2, Representative Gonzalez announced that
the Agriculture department, which had approved BNL loans,
had learned back in 1990 from the CIA that BNL Rome was
involved in the alleged Atlanta fraud. This revelation not only
challenged the government’s assertion that Drogoul had acted
alone, but also implied that a coverup was under way.

Gonzalez’s disclosure represented another news peg. The
Journal covered the disclosure in a piece headed FARM AGEN-
CY KNEW SCOPE OF BNL FRAUD. Working from the same mate-
rial that same day, the Times, in a story headed 1990 LETTER
ADDS NEW QUESTIONS ON CIA ROLE IN IRAQ BANK CASE, chose
to emphasize the CIA-Justice turf battle, obscuring the main
point: that the Agriculture department was in the BNL loop.
(And while the Journal cited Gonzalez in the second para-
graph, the Times waited until the very last sentence to credit
the congressman.)

Times deputy national editor
Philip Taubman, who was
deputy bureau chief in Wash-
ington until late last year and
supervised much of the report-
ing on Iraqgate (except when it
was assigned to the paper’s
business or foreign desk), sees
the Times’s heavy coverage of

53




the CIA-Justice fight as a plus. «[ don’t think it’s inside
baseball when two major branches of government are
involved in 2 donnybrook, poth accusing each other of
malfeasance,” he says.

Many reporters from other newspapers criticize the

Times's coverage of Iraggate, and much of its coverage in”

general, for a bias toward authority, an unwillingness t0
challenge power. Taubman, however, sees his newspaper a8
properly cautious. “1 think it's off base to suggest that our
coverage was somehow deficient because We attempted t0
lay out what charges were confirmed and which might still
fall short of being confirmed,” he says. wwe try in ail our
stories to make clear what we don’t know, as well as what
we know. And in a complicated story of this type 1 think
it's good journalism to clue the reader in where inflamma-
tory accusations are not yet, and may never be, confirmable
or provable.”

Sciolino, who recently moved on to become the paper’s
chief diplomatic correspondent, admits that coming in late to
such a complicated story was tough. “1 couldn’t summarize
the story in one sentence,” she says. «That's what made it so
difficult to explain — to an editor, 10 people at a cocktail
party. It's even more complicated than Iran-contra.”

In retrospect, she says, 1 think our paper could have
done a better job, especially in the beginning. One spinoff
could be to look at the whole arms procurement network
around the world, how independent arms dealers, banks,
and governments who own we'.\pons-product'\on facilities
promote arms proliferat'\on." Yet, Sciolino adds. arms pro-
liferation “is not a seXy story.”

She praises the Los Angeles Times for putting two
people on the story, and for treating it as an investigation
rather than as a beat story. She says her paper was hob-
bled because the story affected several sections of the
paper — foreign, national, and business — and was
parceled out t0 them. So no. one editor was in charge of
coordinating coverage.

LESSONS

With Dragoul’s new trial set
for October, there is still time
for news organizations t0 wise
up. Some things everyone
agrees on: besides exploring the
proliferation of weapons into
unstable or dangerous hands, a |
serious lragqgate investigation
would look at the power of
America’s largest corporations

to sway foreign policy in ways that help them make sales.
The Los Angeles Times, the F inancial Times, and others did
explore this, but there was little follow-up. One exception
was the Journal, which led an October 12 piece this way:
“[n the unfolding drama of how the U.S. financed and sup-
plied Saddam Hussein's Traq, there's moOre than a walk-on
part for corporate America.” The Journal's John Fialka
cited a list of major U.S. corporations that “saw Iraq as @
gusher of business — so long as credits were wrung out of
government agencies such as the Agriculture department,
Commodity Credit Corp., and the Export-import Bank.”

Serious coverage would also examine geopolitical
arrangements between countries like the U.S. and ltaly, the
place of banks in global scandals, and the role of American
and foreign intelligence agencies in secretly carrying out
policies that the American people have not endorsed. Andto
do this it would also séem necessary to report this story with
some distance from partisan SOUrCes, whether Robert Gates
or Henry Gonzalez, and not just count ont leaks alone.

As it was, for a long time reporters couldn’t even count
on partisan political warfare to generate scoops. In
Congress, both parties had repeatedly backed legistation
authorizing farm credits to lraq — despite warnings from
Kurdish representatives that the funds would end up being
used against them, in the form of poison gas. With no one
to hand the story to the media on 2 platter, unraveling it
required following hunches, and spending time and money
— serious investigative reporting that roams far afield from
{he constraints of the conventional beat.

For ABC, which broke plenty of stories in concert with
London’s F inancial Times, only to watch them sink, cover-
ing Iraqgate has been a sobering experience. “It’s been very
frustrating for us,” says Gordon Platt, a Nightline producer.
“We'd put it on the air, but there would be no follow-up by
the other press. We'd expect the Times or Post would pick
up on it. But untit this last summer, they didn’t.”

As for why much of the press fears this kind of story, per
haps Ted Koppel put it best. “There’s a good reason why w:
in the media are sO partial to 2 nice, torrid sex scandal,” bv
said as he opened yet anothe
Nightline fraqgate report la:
July. “It is, among other thing
so easy 10 explain and so ea
to understand. Nothing at all,
other words, like allegations
a government coverup, whi
tend to be not at all easy
explain, and even more dii
cult to understand.”

CIRMARCH/A’



