Washington Times; 1/31/95;: p.3A

Surgeon for JFK,

Oswald settles suit

against detractors
Conspiracy theorist claimed libel

By Hugh Ayriesworth

THE WASHINGTON TIMES

. DALLAS

former Parkland Hospital

surgeon whose ‘best-

selling 1992 book claims

y that autopsy photo-

_ graphs were falsified to protect a

conspiracy in the John E Kennedy

assassination, has agreed to settle

a $35 million libel suit he brought

against the Dallas Morning News

and the American Medical Associ-

_ation, The Washington Times has
learned.

Another defendant, a promi-
nent Des Moines lawyer, will be
severed from the suit,»sources
added. ., . L3

They'll be reluctant to step into the
fray for fear they'll be hit with a
libel suit themselves”

The Dallas Morning News has

" agreed to no financial settlement,

but will allow the two plaintiffs to
writea rebuttal article for publica-
tion at a later date. The AMA has
agreed to publish a similar rebut-
tal article,

"+ David Belin, the Des Muines

ldwyer involved, was counsel to the
Warren Commission, which in
1963-64 handled the official inves-
tigation of the JFK case.

Mr. Belin has vociferously ar-
gued since that the Warren Com-
mission findings that Oswald
acted alone in killing the president

n Brd .. were, indeed, correct,
. Dr. Charles Crenshaw of Fort

“He won't be agreeing to any-
i

Worth:== who played 3 minor role---thing ang he won't be signing any-
q L

in assisting more experienced
doetors trying to resuscitate both
Kennedy and accused assasin Lee
Harvey Oswald —and co-author J..
Gary Shaw, a Cleburne architect
who has promoted several differ:
ent conspiracies regarding the
JFK murder, will receive approx-
imately $200,000 from the AMA;
‘ solrces say. il
+1*I' ioped we could try this case,"
said one defense lawyer who re-
quested anonymity. “1 think it’s
horrible to allow such an out-
come.”

One well-known Texas journal-

ism professor, Darwin Payne,
chairman of the Southern Method-
ist University journalism depart-
ment, decried the settlement yes-
terday: “An out-of-court
settlement of this size will likely
have a chilling effect on some peo-
ple who are engaged in the con-
tinuing debate of the facts sur-
rounding the assassination of JFK
and who want to challenge some of
the ill-informed, often half-baked
assertions about conspiracies.

thing,” said Tom MecGraw, Mr
Belin's Dallas lawyer.

After 29 years of silence and to
the surprise of several others who
helped treat the two victims that

-weekend, Dr. Crenshaw wrote in
his book that he realized imme- °

diately that Kennedy had been
shot from the front, and since the
“official” investigation claimed

the shots came from the Texas

School Book Depository building,
to the right rear, “it was a coup
d’etat.”

Then a third-year resident at
Parkland, Dr. Crenshaw said he
examined the president’s wounds
and said he realized that they had
come from the “grassy knoll" area
off to the right front of the motor-
cade that afternoon.

“More disturbing than the im-
ages of President Kennedy are the
questions about President John-
son,” Dr. Crenshaw'’s book says.

Dr. Crenshaw said in the book
he was called to the phone during
the Oswald resuscitation attempts
at Parkland. The caller identified

Bl oo e st

Dr. Charles Crenshaw, while touting his bbok in 1992, shows a photo he
says was taken during the autopsy on President Kennedy. :

©Peuters

himself as President Johnson and
demanded “a deathbed confession
from the accuséd assaséin," ‘add-
ing, "I will expect full c\qppex‘ation
in this matter." <

After the book was published
by Signet in April 1992, not all re-
viewers accepted Dr. Crenshaw’s
long-secret revelations. Three in
particular riled the author and, his
lawsuit claimed, seriously ‘dam-
aged his reputation and cut into
potential book profits. - ¥

These reviews were the ones
published in the Dallas newspaper
and in the Journal of the American
Medical Association (JAMA).

Writing in the News on June 28,
1992, free-lance writer Lawrence
Sutherland accused Dr. Crenshaw
and his co-authors of “peddling
lies.”

And JAMA, in an issue dated
May 27, 1992, printed a scathing
rebuttal to the Crenshaw book, in-
cluding strongly worded rebukes
from several others at Parkland —
all more prominently involved in
the emergency treatment of the
two victims than Dr. Crenshaw.

George Lundberg, editor in
chief of JAMA, wrote that Dr

Crenshaw's book was a “sad fabri-’

cation based on unsubstantiated

+ allegations” 't

v Another objectionable article
to Dr. Crenshaw. was,a.May.17,
1992, interview with Mr. Belin in
the Dallas Morning News that at-
tacked conspiracy theorists as
persons “who tell lies about the
assassination.”

Dr. Crenshaw's allegations
were often countered, and his
story did not remain entirely in-
tact. i

In lengthy depositions, -Dr.
Crenshaw last year admitted that
some of the book’s claims ivere
less than correct but said: he
wasn't able to make corrections on
the galleys because the publisher
rushed him too much. :

Charles “Chip” Babcock of Dal-
las, attorney for the AMA, said yes-
terday he could not comment “un-
til it’s [the settlement] completely
finalized.” i

Michael McCarthy, the News'
legal spokesman, said the settle-
ment shoyldn't be viewed as avic-
tory for the plaintiffs. “It's so:far
from any kind of victory,” he said.
“We made that offer [to allow a

rebuttal article] beforehand. They
7al

didn't win anything from us

T



