THE NEW YORK

Philadelphia Inquirer Accuses Its Investi gative

The Phlladclplua Inguirer ]ma\duung 1961-63 to investigale
asserted that its tep investiga-jthe
tive reporter for many years,;Company, was on the concern’s
Harry J. Karafin, was a “shake-|payroli for $15,000—"“about 50
down artist” and a “remarkablyjper cent more than his Inquirver
salary,” according to the paper.

adept liar.?

In a 10-column article on
Sunday, the daily paper said
that Mr. Karafin was “under a
many faceted investigation” on|
charges that he had “bludg-
eoned” people into paying “sub-
stantial sums of money to avoid
publicity which, for cne reason
or another, they wanted to keep
out of The Philadelphia Inquir-
er.” ’

“How did Harry Karafin do
it?" the article said.

Broadway  Maintonance

9That Mr. Karafin was the
president of a compary in-
volved in hankrupicy freuds.

qThat the reporter was close-
1y associated with Syivan Scol-
nick, whom The Inquirer called

ing a mnumber of crimes,
including bankruptecy frauds,
insurance swindles, burglarics,
armed robberies and ‘“fantas-
tically intricate business swin-
dles.” The paper said that
Scolnick first mentioned Harry
Karafin’'s name to the district
attorney in January -and then
“the investigation swung in
that direction.”

) Distriet Attorne ry Arlen §%c
“the- closest thing fo a criminaliter said in a felephone mter-

mastermind ever produced in
the city of Philadelphia.”” Scol-
nick, who weighs 640 tounds,
was said by the paper o have
given information to the dis-
triet attorney’s office cconcern-

view  yesterday: “Ordinarily I
would not comment about a
pending investigation. But since
there has already been so much
comynent in the news media, I
will confirm that my office is

'lookmw into the charges {about.

Karafm} that have alrcady
been publicized.”

John Bunting, cxeculive viee
president of the First Pennsyl-
vania Banking and Trust Com-
pany, confirmed yesterday that
the bank had paid Mr. Karafin
since early 1962, though the
payments were made to Ball
Associates, a Philadelphia pub-
lic relations firm.

“At the time of the arrange-
ment,” Mr. Bunting said, “Kara-
fin had written something that
put us in a terrible light. The
bank felt that the arrangement
would keep The Inguirer from
writing slanted copy about us,

“Gall. Cruelty., The Big Lie.'T
Accomplices.”

In a telephone interview yes-
terday, Mr. Karafin, wheo was
dismissed last month after 29
year on The Inqguircr, said:

“The story is entirely - false
and my attorncy is preparing
a libel suit against The Inquirer
as well as agalnst Philadelphia
Magazine.”

Philadelphia  Magazine, a
monthly, published a 13-page
article on April 2 by two staff

reporters, g_%%gg,gg conzi  and
Gregory Wallter chﬁ%%fwf that
Mr, Karafin had become pros-
perous by ‘“prostiuting the
power of the press.”

The board of editors of The
Inquirer published on Sunday a
statement  expressing  their,
“profound sadness and bitter:
regret” for “the article which;
appears here.” )

The article, which contained
many of the same accusations
made in The Philadelphia Mag-
azine, included these charges:

9That Mr. Karafin and =a
public relations, man received
§61.000 over a five-year period
beginning in 1962 from the First
Yennsylvania Banking and Trust
Company.

9That Mr. Karafin, assigned

TIMES Tt]LbDA APRIL 18, 1967

anong other things.”

According to The Inquirer’s
account of the incident, Mr.
Karafin had wrilten a slanted
account of a State Senate hear-
ing-y;on consumer financing.
The “account, the paper said,
made it appear that the bank
had been paying kickbacks to
horae improvement companies
that were discounting credit
paper with the bank.

Shortly after the article ap-
peared, The Inquirer said, the
bark put - Ball Assomates on
its payroll at $1,000 a month,
ft f;rst under a two-year con-
rac

'bank official whe questioned the
deal was told by his superior:’
“For $12,000 a year we can
keep him [Karafin] out of our,
hair, since we can’'t stand this'
kmd of publicity.”

Mr. Bunting said yesterday
once the “ar ran“ement” was en-
tered into, ‘“no more slanted
stories appeared.” :

The Broadway Maintenance;
Company, which serves the‘
city’s lights and parking meters,
placed Mr. Karafin on 1ts pay-
roll, according to the paper, at
a time when the company was
under attack by the City Con—
troller,

The controller,

Alcxandel

According to the paper, a

Artist’ and

‘Adept Liar’

{Heraphill, had accused the com-
‘pany of rigging bids for main-
‘tenance contracts on street and
traific lights, and of taking
short cuts in ifs repairs once
it got work, the paper said,

“All during this furor,” The
Inquirer said, “when Broadway
Maintenance was being dis-
cussed almost daily in The In-
quirer—often under Harry Ka-
rafin’s byline—Karafin was on
the company’s payroll for
$15.000.

An official of Broadway
Maintenance said he had ne
comment on the matter. :

During the preparation of the
Philadelphia Magazine article,
Mr. Karafin filed suit to enjoin
its publication. The next day he
was dismissed by The Inguirer;
with full severance pay, after
he admitted, according to the
paper, that he had been on the
payroll of Broadway Mainte-
nance. The suit to enjoin the
magazine is still pending. The

According to The Fhiladel-imagazine, however, has bee:i

phi:. Magazine, Mr, Karafin de-
fended Broadway Maintenance
in his articles and is still on the
company’s payroll,

dlstmbuted

Other Philadciphia daily pﬂ,e
pers are The Evening Bullctm
and The Daily News.

Reporter of Being ‘Shakedown



