
‘(Sylvia Meagher) 
ow 

In his introduction te Baward ‘Jay Epstein's book agaist The, 

ia ren Lomi sion, and. the Estab ak sLishrient of Truth, Richard Rovere. 
mised the sensibilities of his confreres. He wrote, 

| Here we have. some thi: ne which should make scholars — 
oe ‘proud'and journalists envious and ashamed, The day 

, the Warren Comission Report was issued, the American 
press should: have begun to do.what Mr. Epstein. has 
done.ssMr. Epsteints- scholarly tools happen to be 
those employed day in and day out by journa ists. 

re But the press. left. it to a single scholar to find 
i ee a oe the newss 

a That. the press abdicated dts proper rele, as Rovere said, is 
on indisputable. ‘That the press merely lapsed inte passivity, whieh is 

: all that Revere suggests. i dees it too much honor, It is a matter of 
“ pecerd that peth before and after the publieation of the Warren Report; 7 

Wo the news media energetically applied themselves to creating an image. of 
Lo lee Harvey Oswald as the lene assassin. Few newsmen or editerialists 

, “tndeed remembered te refer te him as the. alleged assassin. One major. 
. daily P The New York Times Times, suffered a pang of editorial remerse on ‘that. 

seore, in the wake of the murder of 0 Oswald, » Pledging henceforth te honor » . 

his legal innocence, The gesture could be seen in its proper perspective 

. only months later, when the Times threw the entire weight of its. préstige 
and influence behind. the Warren Report, assuming almost a role of ‘co-author 
The New York Times within 2h hours offered its reading public virtually the’ ; 
whole Warren Report reprinted as a special supplement, for 1O¢. Two days | 

later, » publishing history was made when the Times/Bantam paperback editi 
of the entire Warren Report . (lacking enly the footnotes) Was mass~<di stribut d. 

at $1.00. 

' Other’ news media made ‘comparable efforts. to sanctity the Warren: Report 
~ “having qaid: the ground during: the preceding 1 months for public ac ceptance of: 



2e 

the solitary assassin and the non-political, non-conspiratorial nature of 

the crime. AP (Associated Press), for example » had doetered the notorious 
photograph. of Oswald holding the alleged assassination rifle so as to 

eliminate any trace of the telescopic sight, coincident with circulation | 
of a story that Oswald had had a sight mounted on the rifle after the 
photograph was taken. LIFE, UPI, The New Yerk Times, and many other 

news channels. also took liberties with the photegraph, | 

The Warren Conumission investigated the adulteration of the photegraph 

(not on its initiative) and exonerated the news organs concerned of any 

unethical praetices or motives. That surely was ‘not unappreciated by the 

several purveyors of the doctored picture. 

The New York Times, which had made the Warren Report (sans footnotes) 

readily available to anyone who had 10¢ or $1.00 made a similar event of the 

Hearings and Exhibits, when those 26 volumes belatedly were published. 

Extensive excerpts from the testimony of selected witnesses were printed; 

and the Times even delivered a mild editorial reproof to the Warren 

Commission for deleting a reference to remarks made by Mrs. Jacqueline 

Kennedy (she had refused to change her bleod-soaked dothes » Saying that | 

she wanted kum the people ef Dallas to see what they had done to her 

husband) without indicating deletion. Soon afterwards, there appeared 

a second Times/Bantam paperback, also at $1.00, The Witnesses. In this 

book were carefully selected excerpts from the testimony—excerpts chosen 

purely and simply because, out of context and in the absence of contrary 
evidence fitmthe official recerd, they created an illusion that the findings 
in the Warren Report were unassailable. 

No question about it, the news media in general and the New York Times 

in particular responded te the needs of the Establishment with a dedication 

over and abeve the mere call of duty. 

After the successful promotion and virtual enshrinement of the Warren 

Report, the. assassination stery more or less disappeared from the news 

~-except for oceasional brief items dealing with Jack Ruby! S appeals, , 

the marital misadventures of Marina Oswald Porter, and the deaths of 

- witnesses who had testified before the Warren Commission. 



3e 

In the spring of 1966, rumblings of a new book on the assassination 
to be issued by Viking Press became audible in the publishing world. 
The book was Edward Jay Epstein's Inquest. 

We said, in a review of Inquest which appeared in these pages in July, 
that Epstein had uncovered the utter bankruptey of the Warren Report, and 
that his book could not be ignored or dismissed , 

not to predict, that the second ®& if : sec-Gx the first. Naively, we 
did hepe that the news media would at last confront the dishonésty of the 
Report, redeeming somewhat the/Yefault on-Heeproper responsibility, to 
which Rovere sorrowfully had pointed, | 

But we had a premonition. And we had a reminder, in a letter from a 
fellow-Warrenologist ("Warrenology" is terminological shorthand for critical 
study of the Warren Report, something which begins.to resemble a new science). 
He wrote, "My extensive personal contaet with the press recently persuades me 
(that) the late President had such friends (that) he had no need of enemies," 

The working press has always let it be } 2 how much they delighted 
in JFK's wit, intelligence, and comeraderie (as they have let it be known 
aiso how coldly they regard LBJ). Affeetion did nob, however, inspire 
& crusade to avenge JFK's murder, business being what it is, the owners 
and policy-makers in the news media being who they are. With relatively 
few exceptions, the working press sat baek and waited for handouts from the 
Establishnent; when the Warren Commission told them what’ was what » they 
accepted it uneritically and they went out energetically to merchandi ze it 2 

_ under the false label of independent reportage. 

We were careful, however, 

Having had the privilege of reading an advance copy of Epstein's historic 
and invulnerable analysis of the Warren Commission's work » We Waited in some 
Suspense to see how Inquest would fare in the press and the‘ other media. 

Pre-Release Publicity 

During May 1966 there were a few press items reporting the fertheoming 
publication of Epstein's beok (in June) by Viking Press. The New York Times 
and the Dallas Times-Herald, for example, ran straight reports in their book 
sections. A few days before the book had left the bindery, Walter Winchell 
pronounced himself on it in his syndicated columm—"a savage attack" on the 
Warren Repert which, in Winchell's opinion, could not change "what many 



le 

Americans believe: that Oswald was the slayer." Winchell is one of the 
very few people who would apply the epithet "savage" to a beok so remarkable 
fer its objectivity and scholarship, if he even read the book Before 
characterizing it. But why read the book? The line had already been 
established--the book could not change prevailing ‘public opinion. 

An extraordinary thing next happened, only a few days after review 
copies of Inquest were sent out by Viking Press at the end of May-—per haps 
a thermometer of the heat the book was to generate. The Washington Post, 
one of the leading dailies in the country, in its Sunday edition on May 29, 
1966 ran a banner headline acress the top of page 1-—AN INQUEST: SKEPTICAL 
‘POSTSCRIPT TO WARREN GROUP'S REPORT ON ASSASSINATION. The story by Richard 
Harwood eceupied part of the first page and almost the whole of page 3. 

‘That was fantastie news prominence for a boek yet to be released, and 
confirmation that it was, indeed, a book that could net be ignored. 

To interject a personal note: I called a fellow-Warrenologist who is 
a working news correspondent, to tell him about the front-page story in the 
Washington Pest. The correspondent, who has published several books of his 
own, absolutely refused to believe me until I had checked back and eonfirmed 
that the story was really on page 1. He then said that this was an incredible 
triumph for Epstein's boek, even if the story was hostile. 

Actually the book was treated respectfully. Harwood gave a fairly 
accurate summary of its contents. He even included a Significant new iten 
ef intramural infermation which lent Suppert to Epstein's thesis. But 
Harweod then launched a defense of the Warren Report based, we suspect, on 
‘adviee" frem a Commission source and consisting of wildly inaceurate and 
illogical arguments. In commenting on certain discrepancies in the 
description of the President's back wound between the FBI, en the one harid, © 
and the Warren Report on the other, Harwood used such adjectives as 
incredible" and "unaccountable." But he omitted any mention of the holes 
in the President's shirt--one of the most erueial of Epstein's arguments. 
And having said, in effect, that the explanation of the discrepancy was not 
believable, Harwood proceeded manfully te swallow it, rendering the opinion 
that Epstein had not sueceeded in refuting the Warren Commission's findings 
by his reeital of "apparent" inconsistencies in the record. Ending his 
stery, Harwood wrote cryptically,



5. 
And so long as that (single~shot) theory holds UP, 
assumptions that there was a second assassin 
Dallas on Nov. 22 can only be assumptions. 

The next day, May 30, 1966, the los Angeles Times followed sult with 
a front-page stery on Epstein's book, by-lined Robert J. Donovan. ‘The 
story showed that matters had advanced since the preceding day. Whereas 
the Washington Post had reported (on the "apparent" discrepancy in the 
FBI description of the baek wound) that the FBI had said "last week" that 
its description was based on the medieal evidence at that time" (which was 
consistent with Epstein's belief that the autopsy report had been altered), 
the Les Angeles Times had new "news." According to Donovan, a spokesman 
for the FBI had said on Sunday, May 29 (the day of the Washington Post story) 
that the FBI description of the wound had been "in error;" the FBI agents 
"were not dectors but were merely quoting doctors;" and "the wltimate truth 
about the wound is in the autepsy report." As Donovan rightly commented, 
"ef course (the FBI spokesman's statement) does not dispose of the question 

Whether the doctors were right: or wrengs" In other words, the FBI statement 
did not dispose of the pessibility that the autopsy doctors had been right, 
and that the FBI had recounted their findings accurately——but that the findings 
had later been altered to bring them into harmony with the lone-assassin theory. 

Donovan, like Harwood in the Washington Post, wrote that mamgmmma no new 
evidence had come to light in Epstein's book; Donovan, too, was silent on the 

holes in the President's shirt and coat. But Donevan's story was the nore 
objective and accurate of the two, and he seemed more concerned with the merit 
of Epstein's book than with encouraging his readers to discount it. 

My fellow-Warrenologist displayed greater equanimity at the news of a 
second front-page story in a major newspaper, apparently having recovered 
from his initial disbelief; but when I now told him that the FBI had changed 
its story and had stated that its description of the back wound was erreneous, 
my colleague was almost speechless. Do you realize, he asked me, that 
Epstein has forced the FBI, for the first time in its history, to admit a 
mistake? A triumph, he said reverently, a brilliant triumph. And I agreed. 



6. | 

During the week that followed the front~page stories of May 29 and 30, 
the New York Times remained aloef and non-committal, publishing not a single 
word abeut Epstein's bookwer about the challenge to the Warren Report which 
had merited headlines in other large dailies. It was learned that there was 
a strugje behind the seenes between those on the Times who believed that the 
paper should continue its silence, and those who felt that it could net. 

Then, on Sunday, June 5, the New York Times published a stery on page h? 
of the first section, under the headline, WARREN REPORT ON ASSASSINATTON 
CHALLENGED AGAIN. There was no by~line or date-line (but the story 
apparently was written by Peter Kihss). The write-up oceupied about a 
quarter of a page, as compared with the far more extensive coverage in the 
Washington Pest and the Les Angeles Times. 

The contents were predietible. The story mentioned a series of other 
beoks on the Warren Repert, published or to be published, as if to say that 
Epstein's work was. one of many attacking the Report on the basi ef the 
FBI Summary Report of December 9, 1963 (which stated that the weeusd in the 
President's back had not exited from his body). The story acknowledged 
~<as the preceding stories had not done--that the FBI Summary Report | 
“had first been deseribed by a Philadelphia lawyer Vincent J. Salandria, 
in the April issue of the magazine, "The Minority of One." That acknowLledgnent 

may (or may not) have been in the interests ef historical aecuracy and fairness 
—interestingly enough, an advance cop of Salandria's story sent to a high 
source in the New York Times had brought forth the strange reply that 
there was nothing new in it that it did not warrant a news item} 



T° 

Although the Salandria article did not seem to warrant coverage in the , 

New York Times, the sane abtack on the Warren Report as elaborated and buctlieraad 

deowented with important new evidence (senimen the FBI Supplemental Report 
of January 13, 196; the hitherte-unseen photographs of the holes in the 

President's shirt and coat; and ‘evidence from a Commission source to the 

effect that the FBI had had the autopsy results in its possession whén it 

had rendered its now-disclaimed description of the "nosexit" wound) by 

Epstein did receive coverage. The clear inference to be drawn is that 

the New York Times was not interested in the merit of any attack on the 

Warren Repert and would have maintained silence on the Epstein book as well 

as on the Salandria article had its hand not been forced by front—page 

coverage in the other large dailies. a 

In the unsigned stery, the New York Times devoted 27 lines to a summary 

of Epstein's arguments on the FBI descriptien of the back wound and related 

evidence for a second assassin, and 22 lines te a general deseription of 

Epstein's book—~a total of 9 lines, Rankin, Redlich, and Specter, speaking 

in defense of the Warren Repert, received a total of 70 lines. . 

pani eOha the New York Times that the "se-called 'FBI Summary Report! 

was evaluated and discarded during the inquiry." Here was an interesting 

new piece of information! The only mention of the FBI Summary Report 

in the Warren Repert is found in the Foreword (page xi), which states: 

kh "Of principal importance was the five~volume report of the Federal 

Bureau of Investigation, submitted on December 9, 1963, which summarized 

the results of the investigation ‘eonducted by the Buream immediately after 

the assassination. After reviewing this report, the Commission requested 

the Federal Bureau of Investigation to furnish the underlying investigative 

materials relied upon in the summary report." | 

The FBI Summary Report of December 9, 1963 consisted of four volumes, 

not five. The fifth volune was submitted on or after Jamary 13, 196k 

and is designated the FBI Supplemental Report; beth FBI Reports stated that 
the bullet that entered the President's back did not exit from his body. 

Rankin and Redlich claimed that the FBI Summary Report was "evaluated 

and disearded during the inquiry;" they de not specify Whene The question 

thus arises, when did the Commission itself receive the autopsy report 

prepared by Commander J. J. Humes on November 2h, 1963, and in what form? 

If the Commission had in its hands the autopsy report as published in an 

Appendix to the Warren Report befere it received the FBI Summary Report, 

it would be understandable that the conflicting descriptions of the



8. 

back wound were evaluated, and the one or the other description "discarded," 
But that could not have taken place at that time because the FBI then 

proceeded to reiterate in its Supplemental Report of January 13, 196), that 
the bullet in the back had "penetrated to a distanee of less than a finger 
length"--i.e., had not exited from the body. 

That can only suggest that the Commission "8valuated and discarded" 
the FBI deseription of the wound sone time after Jamary 13, 196). Are 
we te believe that neither the FBI nor the Warren Commission--both of which 
were actively at work on the investigation within days of the assassination 
-~looked at the autopsy report written by Commander Humes on Novenber 2h, 1963 
until after Jamary 13, 1964? And that the FBI nevertheless twice gave a 
description of the back wound which is said te be erroneous? 

Rankin and Redlich should have told the New York Times exactly when 
the FBI description was evaluated and discarded. That information is not 
found' anywhere in the Warren Report nor in the 26 volumes of the Hearings 
and Exhibits. Nor dees the FBI throw any light on the time of its 

discovery that its description of the back wound was "erroneous,' 
Whereas the Washington Post had reported one FBI explanation, and the 
Los Angeles Times a completely different explanation, the New York Times 
Said only that "the bureau deelines comment." ; | 

The consternation behind closed doors in the Department ef Justice 
must have been awesome during the week that saw the publication of the 
three stories » all centering on the FBI description of the baek wound, 

as the FBI struggled to find a public posture whieh would endorse the 

Warren Report findings without at the same time admitting fallibility 

en the part of the -azeeulemenas 

Rankin, Eddlich, and Arlen Specter alse told the New York Times 
such things as that they were satisfied that no valid attack had yet been 
made on the Warren Report, that there was nothing in Epsteints book that 
would cause them to question the Commission's findings, and that those 
findings were solidly based on the evidence. Of course, Were they | 
likely to admit that the findings with respect to the back wound had been, 
or might have been, revised and falsified after Jamary 13, 196h, as 
Epstein suggested in his book? Rankin is the man who, according te 
Epstein's beok, wanted to clese doors, not open them; Redlich is the man 
who defended a grossly dishonest evaluation of Oswald's marksmanship with 
the statement that that was what the Commission wanted him to write, and 

gaus J. Edgar Heover, 

he worked for the Commission; and Specter is the man whe armounced in



9 + (Revi sed) 

advance that he would develep certain evidence whieh he later was unable 
to develop but which he preceeded to treat as proven, 

More important than what Rankin, Redlich, and Specter said to the 
New York Times is what they did not Say. They did not say that they 
had been misquoted in Epstein's book; they did not say that Epstein had 
made factual errors; ‘and they did not Say one word od : 
refute Epstein's arguments, whether by new information or superior 
reasoning. 

The tone of the New York Times! story, as compared with the stories mf 
in the other large dailies, was one that tried to minimize the dramatic 
new evidence in Inquest and te divert attention from its implications. 
Ironically, only three days before the story appeared the New York Times 
(on June 2, 1966) had engaged in public confession of ‘eye revealing that 
more than five wean eve of the Bay of pif A tke Times had 
exercised self-censorship, "in the national interest" or some such ‘motive! 
Had the Times then fulfilled its duty to print the news, the disaster of the © 
Bay of Pigs Beven have been averted, by the force of public reaction 
the pressure of international opinion. 

Perhaps in 1971 the New York Times will return to the public confessional 
box and admit that in the wake of the Kennedy assassination it acted as a 
publie relations agency for the Government and the Warren Commission, and 
flagrantly violated its first and foremost duty—-te publish the facts, 
without fear or favor, and net to propagandize the public into accepting a 
false version of the tragedy which has had so profound an effect on 
American policy. 

in eontrast to the pusillanimous story in the New York Times, the _ 
Detroit News on the same day, June 5, 1966, published a front-page article 
by Bruce B, Van Dusen, editorial writer, under the headline, NEW DOUBTS 
ARE CAST ON IONE KENNEDY SLAYER. The story occupied about two columns 
on page 1 and all of page 22, and was lavishly illustrated by photographs 
and charts from Epstein's book and, in one edition, by an unattributed 
photegraph which will be diseussed later. 

The Detroit News stery was the most detailed and the most favorable 
to Epstein's thesis of the stories which had thus far appeared. Van Dusen 
emphasized Epstein's "responsible jappEOaeH an and the "peculiar power" of his 
book. He said that Epstein had exposed a number of weak points in the 
Warren Commission's investigation, detailing the way in which the Commission 
had disposed of the rumors that Oswald was on the FBI payroll and the fact 

that information had been withheld even from the staff lawyers. Van Dusen



10. 

_ enfact 
in no way minimized the seriousness of the evidendé/on the ominons manner 
in which the Commission had handled it—"certainly the public hasn't been 
told everything on this point yet." ) 

Van Dusen seemed somewhat confused by Epstein's arguments on the 
question of Oswald's skill as a rifleman; he, too’ asserted inaceurately 
(as had the New York Times) that both FBI Reports were available in the 
National Archives (only the December 9, 1963 Summary Report had ‘BSEn 
declassified, not the Supplemental Report of Jamuary 13, 1964). Van Dusen, 
like his oppesite numbers on the other dailies, focused on the central | 
question of the President's back wound. He described in considerable 
detail Epstein's evidence for the accuracy of the FBI description of the | 
wound; he also referred, as the other papers had not, to the gross 
misrepresentation in the Warren Report of the mmbkenh testimony given by 
FBI ballisties expert Robert Frazier, emphasizing that Frazier had said that 

"he had no technical evidence to preve or disprove 
the (single-missile) theory. Somehow this very clear 
disclaimer was ignored in the (Warren) report, and 
Frazier was erroneously quoted as Saying that 
Connally had 'probably' been struck by the same 
bullet." 

: tg &. paw Ga 
The Detroit News stery also was the most bem in confronting the we Dea 

that the FET had been mistaken in its description of the wound. Van Dusen 

asked: . 

"First, how could these professional crime fighters have 
failed se badly on such a basic element of the inquest; 
second, were there two autopsy reports——the second one 
being a later version designed to support the Single- 
CHatres Tosi HTULi es TEHl mma bullet hypothesis?" 

That, by far, was the most direct statement of the issue, and the most 
uncompromising expressien ef press scepticism of the so-called FRI 
error. But, Van Dusen contimed, the FBI was not going to support Epstein!s 
contention that their report was the correet one. Next followed a fourth 
FBI statement in the space of one week--that FBI official spokesmen stated 
that their reports of December 9 and January 13 were "preliminary, interim" 
documents, and that “the overwhelming weight of the evidence is against 
the possibility of any Oswald accomplice."



il. 

The Detroit News obviously was not satisfied by the FBI statement, 
According to the story, the paper had contacted Specter, Humes, and 
Finck "last week" and all three had declined comment on Epstein's specific 
criticisms, observing that "it would be improper to go beyernd what the 
comission report already said," Since what the report "alre y saidt 
had been challenged by Epstein's powerful counter—arguments i; an 
evidence hitherte concealed frem the public, the refusal of the two 
autopsy surgeons and the staff lawyer who had handled the medical and 
autopsy findings—and the "reason" they gave for their refusal--was onnriTing . 

rai ‘. To pretend that tie” suspect part of the Warren Report was 
soit vindicatings-to ignore the position of the wound in Gextet_eme Chae 
autopsy, drawing->to ignore the position of the bullet holesin the 
President's coat and shirt--those were the evasions of men who Jdeaserrtedy;— 
needed plausible answers but had nene to give. 

Van Dusen nevertheless proceeded to mention certain "counter-arguments" 
which may or may not have oecurred to hin independently (# one of the three 
men who had declined comment Fi coe ane some off~the-reeord suggestions). 
One se-called counter—argument was that ) 

"Mr. Kennedy was constantly changing his position in 
the car prier to the shooting, waving his arms and turning about...(which) suggests that his eoat and 
shirt may well have been lifted out of normal 
position, In at least one photograph, there is some evidemce of this," 

in the Home Edition, the Detroit News inserted a photograph not included 
in an earlier edition——apparently the picture! to which Van Dusen had referred, 
It showed the President and Mrs. Kennedy seated in the presidential car, 
as photegraphed from behind the car. The President is turned to face the 
crowds to his left; he is Smiling; he presents his left prefile to the 
camera; he leans toward his wife, who sits facing forward. The President's 
position in no way corresponds to his position in the opening frame of the 
Zapruder film, when he is leoking to his right, and as he remains in the 
Succeeding frames, until he is shot. 

Although the President's position is a radically different in the 
uncredited photograph in the Home Edition of the Detroit News, the caption 
Says snidely,



12. 

BUNCHED COAT? This picture is NOT published in Epstein's book. 
Taken just seconds before the first bullet hit the President >» it 
seems to show the President's coat bunched at his neck; this 
could explain the location of the bullet hele as demonstrated 
in the picture at right above (photegraph of coat showing 
bullet hole several inches below the collar line). 

That caption and the accompanying photograph attempt to neutralize 

Epstéin's compelling evidence on grounds which are highly dubious, if 
net specious. There is no substantiation for the claim that the picture 

was taken "just seconds before the first bullet hit the President e- 
fhe photograph clearly precedes the opening frame of the Zapruder film 

--which continued (according to the Warren Report) for 39 te 5h frames 
before the President was shet (for 2 to 3 seconds, on the basis of 18 
frames a second), Between the uncredited photograph and the opening 
Zapruder frame, the President had changed his position entirely. There 
is no evidence in the Zapruder frames that his coat was bunched when he 
was shot. 

pet even if it was, a bullet that hit him in the back-of the neck 
at the spot showi>igt a drawing prepared—under the Givection of Dr, Himes 

would have mide at least holes, and-possibiy three, throheh the 

doubled-up fabric of the cdpt; ami one hole would have pEnetrated the 
sOllar. | , 

Neither in the text nor in the photographs, however » did the Detroit 

News confront the ultimate fallacy in the bunched—coat—-hypothesis--that is, 
‘that the hole in the shirt corresponds almost exactly with the hole in the 

coat. Surely ne one will claim for the shirt the same capacity to bunch 
up as ge clain®for the coat? The shirt not only fits more closely but it 
is anchored by a belt or similar device and cannot deviate, like a coat. 
sc Mh anount of far-fetched theorization about the coat, whether by 
Humes in his testimony before the Commission or by the Detroit News, can 

explain the position of the hole in the shirt. And that leaves aside 
the fact, as yet unmentioned in any of the stories in the newspapers, 

that two Secret Service agents independegtly described the leemien= 

wound age corregpomifne with the wary’ Eta not the autopsy / findings. — 
The misleading photograph-andsption detract from the otherwise 

acdurate andd objective coverage. At the end of the stery some 
comments by Congressman Gerald Ford and eounsel Arlen Specter appear-—the 

usual self-righteous platitudes that avoid izeecthexmtage specifie answers 
to Epstein's specifie arguments. Specter, in facet, had the malice and 
tactlessness to observe, "It may sell books, and make a lot of money." 



13. 

Was Specter referring to E Epstein! s book, er to the book published 
by ex-Commissioner Gerald Ford, whose self-praising remarks were quoted 
in the preceding paragraph of the same story? (Ford's book, Portrait 
of the Assassin, largely a rehash of the material in the Warren Report 
and Hearings, appeared in 1965; it is not known whether or not the book 
made a lot of money.) 

Van Dusen's story ended with another quotation from Specter-—'We 
turned over every stone we could find." Those with some familiarity 
with the case will have to take that assertion literally, if at all, 
and picture Specter and his colleagues, and the venerable Commissioners, 
flinging over stones in some bucolic setting--heave, heave, strain, puff, 
and over it goes! to reveal dirty white slugs, disturbed in their 
disgusting functions by the sudden removal of their protective cover, 

We turned over every stone we could find! Says Van Dusen: "But did 
they? That is what the critics are asking." And, to his eredit, Van. 
Dusen appeared to be asking too, 

The Second Week 
(June 6-13, 1966) 

Although the release date for Inquest was June 29, some copies actually 
went on sale in a few large stores about June 3 or 4. On Monday, June 6, 
Newsweek (dated June 13, 1966) appeared with a two-page illustrated spread 
under the heading “Inquest How Many Assassins?" The story was classified 
under ‘hational affairs! land punctuated by photographs from Epstein's book, 
one of which nee the bullet hole well under the collar of the President's 
coat. the MED2Eis highly favorable to Epstein's argument s and to his 
style onthe cool plausible face of scholarship"), 

Newsweek gave four columns to the background and summary of Inguest 
including, of course, the conflicting descriptions of the back wound in 
the FBI Reports and the autopsy report. The fifth and sixth columns were 
devoted to a so-called "defense" against Zpstein's charges by unnamed staff 
lawyers. Their counter-argument was that the FBI had not seen the autopsy 
report when it prepared its own Reports and that the FBI description of the 
wound was based on "little more than hearsay." (There was no comment by any 
FBI spokesman reported in the story.)



1h. 

secon ra consi iad ccording to Newsweek, an unnamed staff lawyer (subsequent ' 

be"Worman Redlich) said that he had seen the autopsy report on December 20, 1963 

"months before the single-shot theory was even advanced," and that it was 

identical with the autopsy report published in the Warren Report. That an 

anonymous spokesman vouched for the autopsy report was not entirely reassuring 

preven to Newsweek, which went on to reveal that "still, some staffers were 

unhappy with the autopsy. There was even talk, one insider disclosed, of 

exhuming JFK's body for a second look." 

Although the staff alumni were said by Newsweek to be "hopping mada" 

and charging "misquote," -no one, personally or explicitly charged Epstein 

with misrepresenting what tw had "paid; by default, they thus testified to 
his accuracy. 

. The story closed with the + manne Statement by 

a staff lawyer that "nothing will ever kill the morbid curiosity." The 

unnamed lawyer knew very well that neither Epstein's book nor the overwhelming 

mass of other criticism of the Warren Report could possibly be ascribed to 

morbid curiosity but represented a search for the truth necessitated by the 

_ deformities of the Warren Report. The smear was a clue to the nervousness 

with which the authors of the Warren Report anticipated sceptical examination 

of their produc€7~ in the context of long~overdue national debate, 

The Third Week . 
(June 12-18, 1966) 

An AP (Associated Press) release of the preceding week summarizing 

Epstein's book was picked up in a number of newspapers in cities of medium 

size. The AP story gave a condensed but fairly accurate synopsis of the book. 

It quoted an unnamed Commission lawyer as saying that the autopsy report and 

photographs had gone to the Secret Service, not the FBI. Rankin and Redlich 

were reported to have said that the FBI Reports had been evaluated and discarded; 

and the FBI had declined comment, 

Other newspapers picked up the New York Times story of June 5, sent out 

by the NYT's press service--in some instances, by-lined Peter Kihss.



15. 

fhe Nation meanwhile published a two-part criticism of the Warren Report 

by its frequent contributor Fred Cook (issues of June 13 and 20). The editors 
said in introducing the first installment that they recognized that there 

were still unanswered questions about the assassination, and scope for honest 
differences of opinion among men of good will, but they stalwartly reiterated 

their full confidence in the integrity of the Warren Commission. The second 

installment was accompanied by an editors! note explaining that Cook's 

manuscript had been delivered some weeks before "publication of two books 

which also analyze the testimony"-~an apparent reference to Inquest by 

Epstein and to the privately-printed book Whitewash by Harold Weisberg. 

Indeed, the front-page stories which had reopened discussion of the Warren 

Report at the end of May made Cook's article (written, we understand, in the 

fall of 1965) seem somewhat anachronistic; and the pusillanimity of the 

saitore Sate Tanaodyd Nation made Newsweek, by contrast, appear as a 
stormer of barricades, 

At the close of the week the Washington Post of June 18, 1966 published 

in full a letter to the editor correcting factual errors in the front-page 

story of May 29, 1966 by Richard Harwood, which had launched the new wave 

of publicity about the assassination, 

Harold Weisberg meanwhile appeared on a number of radio interviews 5 

Epstein received numerous requests for radio and television appearances. 

The Fourth Week 
(June 19-25, 1966) 

The First Book Reviews 

The New Republic (dated MM June 25) and the New Leader (dated June 20) 

appeared simultaneously on the newsstands. The New Republic contained a 

joint review of Inquest and Whitewash by the managing editor, Alex Campbell, 

titled "What Did Happen In Dallas?" Campbell sided unreservedly with the 
two critics of the Warren Report, ending his review with the statement that 

"the Warren Report may now have been shot to death and require a full 

autopsy, ' , : 

The New Leader published a trenchant and highly favorable review of 

Inguest-~the first by an established critic in the same camp as Epstein 

--written by Leo Sauvage, whose book L'Affaire Oswald was scheduled for 

American publication in the fall, Sauvage saw Epstein!s book as a ma jor 

and unique contribution, largely because he had succeeded in interviewing



16. (revised) 

Commission spokesmen who had previously "remained in majestic-—and 

contemptuous-—-silence" and had obtained inside information of great 

value and timm significance. Sauvage treated the Commission as a whole, 
and Lawyers Redlich, Liebeler, and Ball in particular, to the cutting edge 

of his scorn. And, although he praised Inquest with noteworthy generosity 

(from one Warrenologist to another), Sauvage also placed his finger on what 

he regarded, with considerable merit, as a fundamental flaw. 

After thus decisively contributing to the necessary task 

of replacing "political truth"...with the real facts, Epstein 

nevertheless accepts without examination or question, the 

Commission's "political truth" about Oswald's guilt..she 

aecepts very lightheartedly the assertion that, as one of two 

if not alone, Lee Harvey Oswald shot at the President. And here 

we find no arguments, no proofs, no reasoning: only conclusions 

eeel hope this was not to thake the rest of his book more palatable. 

Whatever the case, these few unsubstantiated pages damaged the 

Lasting importance of an otherwise brilliant and constructive 

achievement. 

Later in the week, the July/August issue of The Minority of One came off 
the press with both a lengthy review of Inquest and an editorial--the first 

to appear in any periodical—-provoked by the book. Readers of THO will know 

that both the editorial and the review, while indeed favorable toward 

Epstein's work, were less reticent in drawing conclusions from FEpstein's 

revelations than he himself-~in the context not only of Oswald's guilt or 

innocence (the issue raised by Sauvage) but also in terms of the political 

setting of the assassination, the subsequent events, and the impact on 

American foreign policy. ) ; 

Also received during the week was a two-page article from BOOKS of June 1966, 

headlined "WHITEWASH," "INQUEST" DIMINISH REPUTATION OF WARREN REPORT. ‘The 

arbicle dealt mainly with Harold Weisberg's WHITEWASH and with Weisberg's views 

as obtained, apparently, in a personal interview, or in a text which he supplied. 

Again, the treatment of both Epstein and Weisberg was serious, and it was 

obvious from the tone of the article that the Warren Report was viewed with 

alarm by BOOKS in the light of the new evidence published by critics of the 

Commission.



16-A. 

A noteworthy newspaper item during the week was a column by Max Lerner 

in the New York Post of June 22, 1966, titled "Political Truth." Lerner, 
to his credit, wrote, "I have just read a book which, I must admit, shakes 

for the first time the belief I have had in the report of the Warren 

Commission." That admission was, in itself, a triumph for Epstein's book. 

Lerner had been in the forefront of the pseudo-liberals who had propagandized 

on behalf of the Warren Report when it was published, and who had aggressively 

denounced the so-called demonologists who raised questions about the Report. 

After sumnarizing the main arguments in Inquest, Lerner reported that "the 

staff now answers that Epstein himself was not thorough enough in his research , 

and that there was no tampering" (with the autopsy report). But the unnamed 

"staff" did not specify where Epstein's research "was not thorough enough" and, 

as was the case in previous staff comments attempting to refute the charges 

against their Report, the lame and barren "rebuttal" mfifimumd testified to their 

inability to produce material counter-arguments. 

At midnight\on Friday the 2th of June, there was a panel discussion on 

NBC radio which cembexed on Harold Weisberg's book Whitewash. butincluded 
ad to Fred Cook's two= at article in The Nation. 

sVictor-Taski (author of JFK: THR Man and 

reactionary of Laski's. The results 
. ed, diverted, and subjected 

é—belt tactics. He nevertheles& 

ifing his personal composure and managing to™pi 

references to Epstein's book 

The discussion pitted Weisberg agaitst 

the Myth) and Kieran O'Dougherty, af 

were predictible. Weisberg was repeatedly interrupt 

to the crudest below>th ade an impressive 

showing, mainte 

The other 

bhe facts. 

instances of weakness and misrepresehtation in the Warren Repo 

panelists, however, did not have any intention of being confused by



em e. e ae - i < 

oe a cinlenedy ded Geen eee Eavalanpsicen Tt a i Oe ana 

The Fifth Week 
(June 26-July 2) 

attack on Epstein and his book written by Fletcher Knebel. Knebel strained 

with obvious malice and desperation to discredit Epstein, using defamatory 

adjectives such as "devious" and accusing Epstein floridly of "literary rape." 

The epithets fit Knebel and his "client," the Warren Report, far better than ~ 

they fit Epstein, as Knebel would be the last to admit. 

Knebel seized on a very insignificant point--three references to Arnold 

Rowland, accounting for a total of less than 50 lines of Inquest, to which 

the I00K article devoted some 85 lines! Although Epstein's mention of __ 
Rowland was incidental, Knebel tried to make a federal case of the fact 

that Epstein had not said that the Warren Commission had impeached Rowland's 

credibility. But Knebel's account of Rewland's testimony and his alleged 

lack of credibility was far more slanted——-he failed to reflect the corroborative 

evidence from two witnesses, which tended to support Rowland's testimony, and. 

he quoted Rowland's wife incompletely so as to give a misleading picture of 

her comments on Rowland's "“proneness to exaggerate." (She has specified 

that it was only about himself, "to boost his ego.') |



18. 

LC 
Knebel also split the hair by exaggerating wat out of proportion 

Epstein's. statement that the bullet hole was 5 and 3/8 inches below 
the collar, instead of below the top of the collar. The implication 
that Epstein was being deliberately deceptive was completely unwarranted, 
for his book displayed the hitherto-unseen FBI photographs from which 
the reader could judge for himself just how far bellow the collar, or the 
top of the collar, the bullet-hole was located, both inthe coat and the 
shirts 

. 
In his intentness on discrediting an unassailable challenge to the 

Warren Report, Knebel tried to transfer the sins of the Warren Commission 
to Epstein, accusing him rather than the Commission of failing to interview 

witnesses and like derelictions. The logic was demented. And, in his 

preoccupation, Knebel inadvertently produced a piece of new information 

which vitiated his own position--that is, that the autopsy report had been 

transmitted to the FBI on December 23, 1963, some three weeks before the 
FBI Supplemental Report of Janmary 13, 1964 again gave a description of the 
back wound which was utterly in conflict with the autopsy findings! 
Since his mastery of the evidence left much to be desired, Knebel remained 

unaware that he had launched no rocket at Epstein, but a boomerang. 

Finally, Enebel contributed still another statement by an unnamed FRI 
Spokesman: "It is completely contrary to the facts to indicate that the | 
FRE and the Commission are in opposition on the findings of the Commission. 
Our first reports were merely to chart a course and were not designed to be 
conclusive. It'is entirely possible that Humes's autopsy report did not get 
into the hands of the FBI mtil later, and so our initial reports did not 
reflect the doctors! decision," And in the very next column, Knebel himself 
states, on the authority of the Treasury Department, that Secret Service records 
show that the autopsy findings were forwarded to the FBI on December 238 

Also received during the week: a very favorable review of inquest by 
C4 ___Bill Boyley (check name) in the Houston Post of June 26, 1966; a UPI story 

’ 

by Jack Fox, generally hostile to Epstein's book; a cubtingly sarcastic 
' review of Epstein's Inquest (considered jointly with Weisberg's Whitewash) 
by Cedric Belfrage in The National Guardian dated July 2, 1966 but on the 
newsstands on June 30 (Bel@rage called Epstein a "hromising halibut" in his 
style but considered this "young liberal". a few cubs above I.F, Stone and 
Harrison Salisbury; his praise for Weisberg's book was unreserved); and 
a favorable review of Inquest in the Chicago News, by Van Allen Bradley, 

On Friday morning, July Ist, Epstein appeared briefly on the television 

program Today and was questioned about the Look article.



Lo. 

The Sixth Week 

(July 3=9 5 1966). 

The New York Times on Sunday July 3 published a review of Inquest 
and Whitewash on page 3 of the book review section. The review was _ 

‘written by Fred Graham, the Times! Supreme Court correspondent! Grahan 
would not have been a logical reviewer for those two books even if he Was 

about to take up a different assignment and could afford to offend the 
Chief Justice; he was no student of the case, to begin with, and of course 

he had an understandable bias toward Warren's Report. (Why didn't the 
Times assign its assassination expert, ‘Harrison Salisbury, to review Inquest, 

one wonders.) : 

Graham's review was not -omen original in its attack on Epstein but opet een, 4 
the contrived and malicious criticisms found in Knebel's Look piece (he was 

guilty of the same sins of which he accused the Commission!), including the 

unfounded reproach that Epstein had.failed to interview Commander Humes, the 

autopsy surgeon. Had Graham been at all familiar with the case, he would have 

known that Humes was on record as forbidden to discuss any aspect of his 

testimony and had refused to comment on Inquest to the EMM 

Detroit News as recently as Jum 5, 1966. , 7 

As for Weisberg's book; Graham dismissed it without ceremony on the 
ground that "Weisberg questions so many points made by the (Warren) report 
that the effect is blunted--it is difficult’ to believe that any’ institution 

could be as inept, careless, wrong or venal...! Graham did not trouble to 

check Weisberg's well-documented criticisms of the Report but dismissed then 

merely befause they were too mumerous} if that is a new principle of fact- 

finding, it is one we can do without. Of course it is hard to believe that 

the Warren Commission could be as "inept, careless, wrong or venal" as the 

facts indicate; but no one is asking Graham or anyone else to "believe! it on 

faith-~he has been given chapter-—and-verse, but has refused to confront this 

proof of that which he finds so hard to believe. 

In the light of the role played by the New York Times as midwife to the 
Warren Report and its unofficial spokesman, a fair or informed review of 

either Inquest or Whitewash would have shocked the teeth out of one's head——-but 

what a welcome shock it would have been. From Graham's review, one could get | 
only a dull deja vu sensation.


