
26 i 

'Ex-Analyst Says C.I.A. in Saigon 
_ Gave False Reports ta Newsmen & 

‘ 
f 

By SEYMOUR M. HERSH 

Frank Snepp, the former analyst for 
the Central Intelligence Agency in 
‘Saigon, said last night that the C.LA. 
‘and the United States Embassy there had 
deliberately provided American newsmen 
‘with false information about a possible 
‘“blood bath” in Skigon in the closing 
‘days of the Vietnam War. 

In a television interview, Mr. Snepp 
gaid, “The whole idea of a blood bath 
wes conjured out of thin air. We had 
fo intelligence to indicate tha South Viet- 
‘namese were facing a blood bath.” 
’ The former C.LA. man added that 
Graham A. Martin, the last American Am- 
bassad@r at Saigon, “began planting hor- 
ror stories in the press’ because he was 
trying, “I think, to generate sympathy for 
the South Ytetnamese cause abroad.” 

Meanwhile, it was learned that offi- 
cials of the Justice Department and the 
C.LA, had seriously discussed the possi- 
tility of appearing in Federal District 

_ Court in Washington to seek a ban on 
further public comment by Mr. Snepp. 

Charges Misjudgments 

The former intelligence analyst, who 
is 34 years old, published last week, 
‘without prior C..A. approval, a long his- 
‘tery of the final days of the Vietnam 
conflict. 

-. In the beok, “Decent Interval,’ Mr. 
-Enepp alleges that Ambassador Martin, 
and other senior officials, including 
‘homas Polgar, the last CLA, station 
ehief in Saigon, made a series of rris- 
fakes and intelligence misjudgments that 
fesulted in poor planning for the final 
evacuation of Americans and Vietnamese 
allies from Sajgon in April 1975. 
| A detailed account of the allegations 
contained in that book, which were the 
basis for Mr. Snepp’s interview on the 
CBS News program “60 Minutes” yester- 
‘day, appeared in The New York Times on 
Friday. 

' In a statement issued Friday, the C.LA. 
accused Mr. Snepp of violating his 
security oath and his personal word in 
publishing his work without agency clear- 
ance. But Government officials acknowl- 
edged at the time that little could be done 
to prevent publication of the book, which 
was then being shipped to bookstores by 
Random House, its publisher, 

In a conversation yesterday, one intel- 
jigence agency official said that he and 
his colleagues believed that the Govern- 
ment should take further steps to insure 
that Mr. Snepp would not disclose more 
intelligence information. Such steps, he 
conceded, were “a little bit like closing 
the barn door after the horse has gone.” 
At least one former CIA. employee, 

Victor Marchetti, who was co-author of: 
2 book on the agency that was published | 

in 1974, is under such a court-approved | 
ban. Mr. Marchetti’s legal attempts to | 
Win a reversal of that ruling have been: 
unsuccessful. 

“We are treading on shaky ground,” 
@n agency official observed. “It’s very. 
difficult to predict the reaction of 2- 
Federal judge.” 

A Justice Department official, acknowl- 
edging that such a step involving Mr. 
Snepp was under consideration, added 
that it would be “premature to say that 
any decision has been made.” 

Further discussions about what to do, 
if anything, about Mr. Snepp will be held 
today in Washington, he said. 

In his television interview, Mr. Snepp 
provided information about the C.LA.’s 
handling of the press that is not con- 
tained in his book, 
_ He named four American reporters as 
journalists “favored” by the agency and. 
embassy in Saigon. , 

“We would leak to them on a selected 

| basis.” he said, “draw them Into our trust 
and inte our confidence, and then we 
could shape their reporting through fur- 
ther leaks because they trusted us.” 

The reporters named by Mr. Snepp in 
‘this connection were Keyes Beech of The 
‘Chicago Daily News, Robert Shaplen of 
‘The New Yorker magazine, George McAr- 
thur of The Los Angeles Times and Wen- 
dell Merick of U.S. News & World Report. 
Mr. Merick, asked for comment, depicted 

the Snepp description as “a gross exag- 
geration” and added: 

“The C.I.A. probably made itself a little 

NEW YORE TIMES, 

MONDAY, NOVEMBER 21, 1977 

more public in Vietnam. They were anoth- | 
er arm of government with a point of | 
view, and it was up to you whether you | 
accepted their information or you didn’t. | 
If you did, you could be accused of being | 
called a lackey. It can happen to you | 
iif you go to the State Department or: 
the White House, and if you take their | 
i line.” 

Mr. Beech responded: “All I can say: 
is that in this business, you talk to any-: 
body and you do the best you can andi 
Pm happy to be in the company of the ; 
accused.” ; 

Mr. Shaplen and Mr. McArthur were 
in Southeast Asia and could not immedi- 
ately bereached. 

Mr. Snepp also said that Malcolm W. 
Browne of the New York Times was, 
among the reporters who were provided 
with misleading C.LA. information about 
the chances for a iast-ditch negotiated 
settlement in the final days of the war. 

Mr. Snepp described Mr. Browne as 
one who “bit all this, hook, fine and 
Sinker,” adding, “We were using Browne 
to pass messages to the Communist dele- 
gation at Tan Son Nhut.” 

He said Mr. Browne “was not operat. | 
ing as a C.l.A. operative or agent” but 
probably “behaving as he thought a good 
citizen ought to behave.” 

He conceded during the interview that 
Mr. Browne may have seen himself as. 
simply a good reporter with a very good 
source, adding that “it would have been 
impossible for him to know” that he was 
being given inaccurate information. 

Mr. Browne, who covered Vietnam for 
a total of about eight years, sharing a 
Pulitzer Prize in 1964 for his work 
there for The Associated Press, acknow!- 
edged that during his final weeks 
in Saigon he had retayed information 
between the C.1.A. and the Vietcong with 
the knowledge of both parties “because 
it seemed to me there were some duties 
in addition to journalism that could be 
performed.” 

“Since I was passing that information 
;along to The Times in my dispatches,” 
jhe added, “it seemed to me there was 
| ho compromise of journalistic principles.” 
;. Mr. Snepp also said in his television 
interview that he knew a “foreign jour- 
“nalist” paid by the C.1.A. whose articles 

, were published in the Times and in other 
| newspapers. He refused to name the jour- 
inalist on the ground that he is “against 
‘dealing with sources and methods explic- 
jitly,” but he said that the journalist in 
| question was still publishing articles. 

A spokesman for The New York Times 
said: “We have no idea which ‘foreign’ 
journalist Mr. Snepp was referring to,” 

In 1976 and again last September, The, 
Times formally requested, under. the | 
Freedom of Information Act, that the 
agency disclose any information it had 
regarding past or present relationship 
between it and «he newspaper or the 
newspaper's employees. The C.LA. has 
refused to provide such information but 
said in 1976 that it no longer enters into 

.such arrangements with part-time or 
full-time correspondents for American 
publications. 


